17.10.2017 | Svátek má Hedvika



DISKUSE K ČLÁNKU

Nejste přihlášen/a. Vkládat příspěvky mohou pouze registrovaní čtenáři.

Formát tel. čísla "+420 xxx xxx xxx"

EKONOMIKA: Blamáž jménem Průmysl 4.0



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 37, poslední: 6.9.2017 11:02, přehled diskusí

:
Autor: L. Sindi Datum: 6.9.2017 11:02

Ona by ta produktivita rostla, ale to by nesmelo pribyvat lidi, kteri se na jen vezou a zivi se vymyslenim blbosti (4.0, dotace, neziskovky apod) popr. nicnedelanim. Kolik lidi dnes opravdu vytvari nejakou hodnotu? 20%?

Ehm:
Autor: J. Jurax Datum: 6.9.2017 0:48

"větší pochopení pro skutečné inovace, které vykazují reálný potenciál zvýšit produktivitu, jako je Uber, Airbnb či bitcoin"

Tak tím výčtem autor článek definitivně zazdil. EKONOM píšící o PRŮMYSLOVÉ, technické a technologické revoluci.

Situace vážnější, než si diskutující vůbec připouštějí:
Autor: M. Pivoda Datum: 5.9.2017 17:55

Russian state news organization RT reports that Vladimir Putin believes "whoever becomes the leader in [artificial intelligence] will become the ruler of the world." Earlier this year, the Chinese government announced plans to surpass Western nations in the field. Predictably, Elon Musk tweeted his concern: "competition for AI superiority at national level most likely cause of WW3."

Re: Situace vážnější, než si diskutující vůbec připouštějí:
Autor: J. Šimek 066 Datum: 5.9.2017 22:20

Jo, taky sliboval už za dva roky teleportaci lidí ...

Obor Průmyslové roboty a manipulátory ...:
Autor: J. Horský Datum: 5.9.2017 15:31

... jsem absolvoval na ČVUT-FSI, na katedře prof. Chvály před 35 lety, několik let se tím i živil. Již tehdy se roboty rutinně nasazovaly do průmyslové výroby, vlajkovou lodí byla svařovna karoserií v Auto-Škodě Mladá Boleslav, kde bylo přes 100 robotů KUKA - to tehdy neměly ani (západo-) německé automobilky.

Zajímavé je, že design robotů (kinematická schémata a principy pohonů) se od té doby nezměnil. Možná ta "čtvrtá průmyslová" proběhla už tehdy, jen jsme si nevšimli ...

Celý Průmysl 4.0 je samozřejmě jen kampaň. Dovolím si doplnit k poslednímu odstavci další důvody téhle kampaně:

Školství chronicky selhává ve vzdělávání průmyslových odborníků. "Čtvrtá průmyslová" mu vystavila omluvenku - už nebudou potřeba, zastoupí je roboty!

Technické VŠ se P4.0 zase chápou jako další příležitosti k předstírání, že jsou na čele průmyslových inovací. Zase bude proč létat na konference a tlachat a tlachat.

Průmyslové roboty a manipulátory jsou specializovaná UI:
Autor: M. Pivoda Datum: 5.9.2017 17:24

Já jsem připravoval první aplikaci obecné umělé inteligence (UI) na VUT Brno, za což jsem byl v roce 1991 vyhozen ze školy. Navrhoval jsem tehdejšímu vedení školy (tehdejší prorektor pro vědu a výzkum RNDr. Cihlář), aby mi dovolili veřejnou obhajobu práce (dialog), kam by pozvali i tvůrce systému umělé inteligence Doc. Václava Poláka. Tehdy se ale věřilo na odborné posudky v situaci, kdy odborníci v tomto oboru ještě nemohli existovat - a fakticky neexistují ani dnes. Posudky byly negativní a byl jsem vyhozen. Neexistovali tehdy ani odborníci, ani demokraté. Nenechali mne promluvit, což je základní princip demokracie. Vědecká hovada.

https://sites.google.com/site/vaclavpolakaols/

Re: Průmyslové roboty a manipulátory jsou specializovaná UI:
Autor: M. Prokop Datum: 5.9.2017 22:08

Jak vás tu tak čtu, ani se jim nedivím.

Nuž tak...:
Autor: J. David Datum: 5.9.2017 11:10

Oprášil jsem knihu postřehů a závěrů profesora Parkinsona. Docela zajímavé postřehy a závěry...

lepší bude :
Autor: M. Vondráček Datum: 5.9.2017 10:54

Když se stát přestane firmám montovat do života. Pak dospějeme k tomu čemu se říká P 04 jaksi přirozeně.

Další pumpa:
Autor: S. Ševeček Datum: 5.9.2017 10:50

na peníze občanů.

Industry 4.0 JE blamáž:
Autor: M. Prokš Datum: 5.9.2017 10:21

Přinejmenším zatím. Jsem konstruktérem ve fabrice která skutečně vymýšlí a vyrábí prototipy. Pracujeme s nejnovějšími technologiemi návrhu a konstrukce (CAD, PLM, ERP, ...) a máme CNC výrobu, pracujeme s 3D tiskem, s VR a dalšími technologiemi. Takže do toho vidím zevnitř. A tolik lhaní v oblasti IT a infomratiky to se hnedtak nevidí. Je propastný rozdíl mezi světem managerů a těch reálných techniků a konstruktérů.

V tuto chvíli se realita s bídou blíží Industry 3.0 tak jak si ji představují klasické definice. Schválně si přečtěte jak jsou ty jednotlivé úrovně definované.

Tupá robotizace bez umělé inteligence není industry 4.0. Některé fabriky jsou robotizované, ale to jsou velkohromadné výroby s perfektně atomizovanými a proto dobře naprogramovanými kroky výroby. O pružnosti předělání linky aby automaticky a dynamicky reagovala na změnu poptávky, nebo zadání od obchodníka, tak to je šílená utopie. O celém tom systému včetně redesignu výrobku, změny technologických postupů, logistice nákupů a kooperací již vůbec nemluvě. Ty kvanta lidí co nejsou vidět a kteří to udržují v chodu, o těch se nemluví, ale ti k tomu patří. A že se fabrika chlubí že tam ty lidi nemá? Má, ale v subdodavatelích a servisních organizacích. Aktuálním hitem jsou dodávky na klíč, včetně servisů a zaměstnanců přes agentury. Již se tomu neříká outsourcing činností, ale dodávka služeb na klíč.

A co s tím má co dělat stát? Nic. Ten s tím nic nenadělá. Ten jen umí pořádat konference, vyhlašovat dotační programy ve kterých utopí libovolné množství peněz na které dosáhnou jen ti správní hoši co vědí odkud vítr fouká a jak napsat ty dotační projekty, případně komu ještě přihrát sedmičku v krabici od vína...

Ale takový je holt trend. Globální oteplování už tolik netáhne, takže to zkouší s globální změnou, fakt hustě zní Industry 4.0 o které vlastně nikdo neví co si pod tím představit a nezapomeňme na elektrifikaci dopravy. Nebojte, způsobů jak lidi legálně připravit o prachy je a bude vždycky dost.

K Industry 4.0 přes Spolek pro vyhubení ekonomů?:
Autor: M. Pivoda Datum: 5.9.2017 10:29

Prokš: "A co s tím má co dělat stát? Nic. Ten s tím nic nenadělá. Ten jen umí pořádat konference, vyhlašovat dotační programy ve kterých utopí libovolné množství peněz na které dosáhnou jen ti správní hoši co vědí odkud vítr fouká ..."

Souhlas. Konstruktivnější řešení by snad byla iniciace (řečeno politicky nekorektně) Spolku pro vyhubení ekonomů.

Re: K Industry 4.0 přes Spolek pro vyhubení ekonomů?:
Autor: M. Prokop Datum: 5.9.2017 22:10

To by se vám líbilo, rozhazovat šušně bez ekonomické kontroly.

Re: K Industry 4.0 přes Spolek pro vyhubení ekonomů?:
Autor: J. Jurax Datum: 6.9.2017 0:52

S ekonomickou kontrolou se rozhazují stejně ... ovšem kontrolovaně.

Kovandova nebo Putinova blamáž? Vyberte si, prosím.:
Autor: M. Pivoda Datum: 5.9.2017 9:58

Kovanda: "... Česko není připraveno na nástup a důsledky čtvrté průmyslové revoluce. Háček je v tom, že žádná taková revoluce neprobíhá ani nepřichází."

Poučení z historie: V Americe už existovala funkční demokracie, zatímco v Rakousku-Uhersku, a tedy i Česku, se líbali ruce vrchnosti. Tzv. revolucční rok 1848 v Evropě chcípnul a ten stav trval dalších 70 let. --- Takže příchod pokroku, kterému se říká Průmysl 4.0 nebude rovnoměrně rozprostřen mezi všechny státy světa. Česko z hlavního proudu vystrčila (metaforicky řečeno) Klausova Neviditelná ruka trhu, která toto churavé socialistické hospodářství transformovala do stavu montovny.

Putinova blamáž? Russian President Vladimir Putin warned Friday (Sept. 1, 2017) that the country that becomes the leader in developing artificial intelligence will be “the ruler of the world,” reports the Associated Press. AI development “raises colossal opportunities and threats that are difficult to predict now,” Putin said in a lecture to students, warning that “it would be strongly undesirable if someone wins a monopolist position.”

C 4.0 nepřichází?! Omyl a zásadní!!!:
Autor: P. Hlosta Datum: 5.9.2017 9:57

Autor se mýlí, když chce tvrdit, že C 4.0 nenadchází v současnosti. Firmy s automatizovanými linkami musí držet krok s vývojem u konkurencí. Problémy s daty, co jsou nutné pro chod takto vybavených výrobních linek, jsou tak rozsáhlé, že dochází k odevzdání svých dat od firem do schraňování v nově zřizovaných ústřednách, odkud zase jsou dle automatické potřeby stahovány zpět. To obnáší velké investice, aby to bylo vůbec možné. Kdo s tím čeká, ten se dočká jen toho, že mu ujede vlak.

Náš problém vězí v naprosté absenci povědomí u politické garnitury, jednoduše proto, že nejsou vůbec v přímém kontaktu s realitou. Proto také vymýšlejí různé fantasmagorie, jak připravovat občany na novou éru robotizace. V době, kdy už existují softvéry, co sebe dokáží vylepšovat, vyvíjet, nejde ani náhodou o stejně rychlou možnost "vylepšovat" občana, aby dokázal čelit tlaku, který ho čeká.

Jednoduše je pozdě na reformu školství, která navíc není ani v dohledu, je pozdě na reformu sociálního zabezpečení. Občan na tuhle zákonitě vývojovou dobu bude nepředpřipravený, bude na to skutečně sám. Firmy, které zavčasu nenastoupí do nové technologické vlny, budou neschopny čelit konkurenci, budou paběrkovat, nebudou žádným "zlatým dolem", ale "popelnicí", kde je zisk jen z možnosti prodat recyklovaný odpad. Postupně přicházející chudoba je zákonitost, co nás v Česku čeká!

Re: C 4.0 nepřichází?! Omyl a zásadní!!!:
Autor: J. Šimek 066 Datum: 5.9.2017 22:25

"Problémy s daty, co jsou nutné pro chod takto vybavených výrobních

linek, jsou tak rozsáhlé, že dochází k odevzdání svých dat od firem do

schraňování v nově zřizovaných ústřednách, odkud zase jsou dle

automatické potřeby stahovány zpět."

To je česky? A o čem to je?

Re: C 4.0 nepřichází?! Omyl a zásadní!!!:
Autor: J. Jurax Datum: 6.9.2017 0:55

Taky nechápu, a to jsem informatik, byť v penzi.

Ale velice odborně to zní.

Dobře napsáno. Socialistickým aktivistům to nic neřekne:
Autor: L. Novák 475 Datum: 5.9.2017 8:44

Že celé hospodářství čelí přebujelé byrokratizaci všech činností, si socani nevšimnou a ani proti tomu nezasáhnou, protože by si tím podřezali větev, na níž sedí a parazitují.

Re: Dobře napsáno. Socialistickým aktivistům to nic neřekne:
Autor: P. Hlosta Datum: 5.9.2017 10:01

Socialisté mají jedinou vizi a to je centralistický dirigismus! Neumí jiné, než spoléhat na zásahy z centra, spoléhat na řešení problému shora, neumí jiné, než tvořit byrokracii! TO je zásadní u levicově smýšlejících!!!

Ovšemže.:
Autor: M. Prokop Datum: 5.9.2017 8:33

Podstata věci je v posledním odstavci.

Re: Ovšemže.:
Autor: R. Langer Datum: 5.9.2017 9:56

Přesně tak!

Autor pozapomenul uvést,:
Autor: A. Hrbek Datum: 5.9.2017 8:33

že existují státy, které vykazují trvalá růst HDP i produktivity práce. A tam se zatím bez 4.0 obejdou.

Jinak si dovoluji upozornit, že Evropa je od roku 1900 umírající kontinent, který si Evropané do značné části zruinovali svými nacionalistickými hrátkami zruinovali sami.

V roce 1900 byl podíl Evropy na světovém obchodu 46%, v současné době se pohybuje okolo 25% a klesá směrem ke 20%. A Česká republika se svou "ekonomickou silou" činící 1,5% ekonomické síly Evropy s balastem "nejprůmyslovější země světa" je každému jen pro smích.

Bez zásadní restrukturalizace celého národního hospodářství jsou jakékoliv snahy o "podporu" nebo "zlepšení" jen vyhazováním peněz. Chce to razantně zmenšovat všechny podpory a úlevy nechat podniky ukázat co skutečně umějí. A řadu z nich nechast tvrdě zkrachovat.

Re: Autor pozapomenul uvést,:
Autor: M. Prokop Datum: 5.9.2017 8:35

Nacionalistická Evropa vládla světu. Ta současná nadstátní vládne blbě i sama sobě.

Re: Autor pozapomenul uvést,:
Autor: M. Valenta Datum: 5.9.2017 10:46

Význam Evropy klesá zcela zákonitě a pochopitelně. Zbylý svět se totiž mezitím, což autorovi jaksi uniklo, několikanásobně "nafoukl". Takže z toho vyplývá, že Evropa si vede ještě vcelku dobře.

Zase to nepochopil:
Autor: J. Vavruška 637 Datum: 5.9.2017 8:24

"Potřebujeme politiky, kteří budou mít větší pochopení pro skutečné inovace, které vykazují reálný potenciál zvýšit produktivitu, jako je Uber, Airbnb či bitcoin."

No, a v tom je právě problém. Že si každý "analytik" myslí, že zrcátka a korálky navrhované jeho ideovým soupeřem problém neřeší, takže navrhne jiné korálky a zrcátka (vlastní), které, podle něj, problém vyřeší.

Bohužel to není tak jednoduché. Ve skutečnosti, alespoň co se týká ČR a EU, je největším problémem absence jakékoliv ucelené koncepce rozvoje doprovázená "neschopností" - tzv. elity jsou negramotné v řízení, chybí jim znalosti potřebné k řízení (například vědomí, že musí existovat nějaká koncepce, jinak se nejedná o řízení, ale náhodné reakce na projevy chaosu náhodně vyplouvající na povrch) a k tomu samozřejmě potřebné návyky. Když se k tomu přidá ještě všeobecně rozšířený stereotyp chování těchto lidí, že když dostanou dobrý plat nebo úplatek, uspokojí je to a nemají další motivaci pochopit a řešit problém, dostaneme se tam, kde teď jsme - na cestu ke katastrofě.

Re: Zase to nepochopil:
Autor: J. Vavruška 637 Datum: 5.9.2017 8:29

Jo, a ještě ten přístup: "Potřebujeme politiky ..." Čili klasická čecháčkovská lenivo-vyčůranost ve stylu napíšeme ostrou petici "ať to někdo vyřeší", hlavně ne my.

Skvěle to vystihuje obrázek v tomto článku, i když místo otázky "kdo to chce změnit_" je tam "kdo chce vést změnu?" (i když to je asi ještě trefnější):

https://www.linkedin.com/pulse/future-europe-new-leader-needed-transition-vivian-r-f-linssen

Re: Zase to nepochopil:
Autor: M. Prokop Datum: 5.9.2017 8:36

Koncepce ...

Čí, státní, nadstátní?

Pamatuji stát, který měl plnou (_!_) koncepcí ...

Pamatuji koncepci Lisabonská strategie ...

Re: Zase to nepochopil:
Autor: R. Chodovsky Datum: 5.9.2017 9:34

Vždy když na počátku debaty slyším "...to není tak jednoduché...", mám jasno. Navrhuji vytvořit komisi, která by vyráběla koncepce. Koncepce složité, aby to mělo smysl.

ČR je montovna.:
Autor: J. Šimek 066 Datum: 5.9.2017 7:19

Srovnávat nás s exportními a inovativními lídry světa je blbost. Robotizace montovny je reálná hrozba zaměstnanosti i bez revoluce ...

A slova úvodního odstavce - nerosteme - je víc než chybička v logice.