5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

FEJETON: Budoucnost budoucnosti

V říjnu přijde do kin film Blade Runner 2049. Je to pokračování filmu Ridleyho Scotta z roku 1982 podle předlohy Philipa K. Dicka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Schwarz 21.7.2017 19:19

No, tak jak benzin

tak nafta jsou uhlovodíky, ergo obsahují i dost vodíku který shoří na vodu. Z motorů dnešních aut tedy neodchází o moc míň vody než by odcházelo z těch vodíkových a když se netvoří ledovka dnes, nebudev ani v roce 2040. Což ovšem neznamená, že by vodíkový pohon nebyl úlet. Nakonec, vodní pára je efektivnější skleníkový plyn než CO2, takže z pohledu "boje s počasím" si náhradou CO2 za vodní páru nepomůžeme. To už by bylo stylovější napodobit onoho perského krále a nechat v severozápadních Čechách bičovat uhlí v tamních lomech. Do Bruselu by se to mohlo ohlásit jako náš příspěvek svatému boji EU za spásu Planety.

J. Mrázek 20.7.2017 16:53

O efektivitě výroby vodíku...

..raději nemluvě... taktéž pokles kapacity baterií v závislosti na mínusové teplotě. A kolik elektráren bude třeba postavit, aby se stihlo nabíjení toho všeho ... a v neposlední řadě - dovolí to Saudové, aby přišli o kšeft ?

M. Krátký 20.7.2017 12:48

Dole pode mnou to vypadá na konstruktivní

DIALOG - takže není se čeho bát - chytrých lidí máme dost - překážky překonáme - hezký den všem optimistům a škarohlídům vzkazuji - bude líp. Ale nejdřív musíme vypudit z Evropy islám - i se zbraněmi v ruce.

J. Lepka 20.7.2017 12:08

I vy jeden škarohlíde.

Že se nestydíte dehonestovat vznešené plány pouhým odkazem na fyzikální zákony. Jenže tohle žel dělají všichni fantastové a snílci, spisovatele nevyjímaje.Kdysi jsem četl jednu sci-fi povídku, bylo to kolem roku 1983, odehrávala se někde v okolí San Franciska a nosnou myšlenkou bylo zemětřesení. Katastrofální, jak jinak. A pachatel sice vybavil každou osobu elektrickým vrtulníkem ( a současnost ukázala, že to mimo mísu nebylo) ale zároveň jako komunikační prvek nechal kabelovou síť, která při otřesech vzala za své a díky tomu byla kvanta obětí. Inu není každý pomazaným prorokem.

O to horší jsou fantasmagorie zelených nedovzdělanců, blábolících tu o elektromobilech, tu o vodíkovém pohonu, aniž by znali základní fyzikální omezení těch či oněch alternativ.

Dobrý odkaz je např.:

http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou

V. Student 20.7.2017 10:27

Na něco jste zapomněl

A sice, jestli se budou dělat auta s prostorem nad hlavou (aspoň nad místem řidiče)dostatečným, aby člověk mohl mít uvnitř na hlavě turban...

J. Tachovský 20.7.2017 9:18

A kolik myslite, ze bude te vody odkapavat ?

Asi tak litr na 100km. Asi jako z ostrikovacu.

P. Boublíková 20.7.2017 11:22

Re: A kolik myslite, ze bude te vody odkapavat ?

To bych řekla, že bude víc.

Dejme tomu, že osobák má spotřebu 5 l benzínu na 100 km, to je asi 3,75 kg benzínu, což by při stejné účinnosti motoru odpovídalo cca 1,4 kg vodíku (měrná výhřevnost vodíku je 2,6x větší než benzínu). Spálením 1,4 kg vodíku vznikne 12,6 kg vodní páry, na kilometr jízdy by tedy vzniklo 126 gramů vodní páry.

Ale ani tak mi to nepřijde jako intenzívní déšť nebo sněžení :-)

P. Dvořák 20.7.2017 13:23

Re: A kolik myslite, ze bude te vody odkapavat ?

Nemusí být intenzivní, někdy stačí málo, velice málo.

Nijak výjimečný není průjezd dva tisíce vozidel za hodinu, někdy dosahuje i hustoty téměř čtyři tisíce vozidel za hodinu.

Pokud tedy počítám s vaším údajem 0,126 l vody na km, vyfoukly by auta cca 250 (resp. 500) litrů vody. Ale námraza, kterou neuvidíte, může mít stejně fatální následky jako půl centimetru vysoká ledovka.

P. Boublíková 20.7.2017 14:15

Re: A kolik myslite, ze bude te vody odkapavat ?

Tak ještě zkusím chvilku počítat: šířka čtyřproudové dalnice je cca 30 m, plocha 1 km dálnice tedy 30.000 m2. Na tuto plochu by se při průjezdu 4000 aut za hodinu dostalo jak píšete 500 litrů vody (ovšem za předpokladu, že by všechna zkondenzovala, což je nereálné, ale nechme to být, ať nežeru). To znamená, 0,17 litrů vody na 1 m2 neboli v metereologické terminologii 0,17 mm srážek (za hodinu).

Prosím vás, co to je? Takových srážek si ve skutečnosti ani nevšimnete. V praxi to snad ani namrznout nemůže - třecím teplem pneumatik se to "rozjezdí".

Vy vlastně tvrdíte, že za běžného deště nebo sněžení se vůbec nedá jezdit! :-)

P. Dvořák 20.7.2017 14:57

Re: A kolik myslite, ze bude te vody odkapavat ?

Netvrdím, že se nedá jezdit. Ale postrádám to hrdinství těch, kterým potom příbuzní chodí opečovávat pomníčky podél cest. Ti všichni měli patent na rozum a především byli nepřekonatelní řidiči.

Jezdím bez nehody za každého počasí jenom 47 let. Milión mít asi nebudu, ale kolem třičtvrtě určitě.

Přeji vám vždy šťastný návrat.

P. Boublíková 20.7.2017 15:23

Re: A kolik myslite, ze bude te vody odkapavat ?

Díky.

Ještě mě navedl pan Lapil níže - vzhledem k nižší výhřevnosti benzínu i nafty oproti vodíku - nevzniká jejich spalováním nakonec srovnatelné množství vody (uhlovodík + O2 = CO2 + H2O)??? :-)

Nebavíme se tu náhodou o pšouku? :-)

Už se mi to nechce počítat, hezký den všem :-)

P. Dvořák 20.7.2017 16:23

Re: A kolik myslite, ze bude te vody odkapavat ?

I kdyby, proč se nebavit třeba o pšouku?

Jednak je vodík hudba budoucnosti a to je zejména dnes velká neznámá. A také už mám chvílemi dost sledovat a stresovat se s neutěšenou budoucností Evropy.

Pěkný večer a předpokládám, že na sebe zase v noci narazíme :-)

B. Uhlich 20.7.2017 7:57

Co se bude dít za 13 let je poměrně dobře predikovatelné...

...v podstatě nic mimořádného... Na poli elektromobility sice asi dojde k nárůstu počtu vozidel, ale vlhký sen o plné náhradě zůstane jen vlhkým snem. Tedy ne, že by se o to politikové nepokoušeli, to jistě jejich snaha nepoleví, ale zjevně bude stále narážet na fyzikální a ekonomickou realitu. To se jim sice libit nebude, ale rozhodně jim to nebude bránit ve výkřicích jako doženeme, předhoníme...

ale potichu stejně nakonec budou rádi, že se ta elektromobilita zas až tak prudce nerozvíjí, protože co si budeme namlouvat, oni ty daně z paliv jsou tak velké, že jejich výpadek v praxi lze jen těžko nahradit.... tedy bych zůstal v klidu.

Co se týká technických vlastností s parametrů e-aut tam pokládám veškerou diskuzi za zbytečnou, konec konců každý si může elektrický auto koupit a užít si ten zázrak jak po stránce jízdního tak po stránce uživatelského komfortu... :))) Ona je tady určitý reálný pohled na elektromobil, který do jisté míry stojí za tím, že se elektromobilita nerozvíjí jak by si tak ledaskdo přál.

Co se týká vodíku, to je poměrně zajímavá varianta, ale naráží to jednoznačně na nedostatečné kapacity výroby vodíku tak, aby mohl být takto používán.Navic tato varianta paliva bude výrobně energeticky velmi náročná a ta efektivita nebude valná, ale je fakt, že když se plní zelené cíle tak se nikdo na nic neohlíží....

Podle mě to nakonec bude fungovat tak jak se teď ukazuje ve světě, dokud tuhle dopravu bude schopný stát dotovat, tak to bude fungovat a až dojdou..... bude se dál jezdit jako se jezdí teď... :)

J. David 20.7.2017 9:41

Re: Co se bude dít za 13 let je poměrně dobře predikovatelné...

Hi, hi, hi. Každé přibližovadlo bude muset mít "kippův přístroj"... Pytel granulovaného Zn a demijón koncentrované HCl. Nebezpečný H2-plyn jímáme do zkumavky (brr., to není, jako ve filmu pana Žáka), ale do nějaké porézní kovové "madrace". Jenom s tím přibližovadlem nesmíme havarovat, to by byla docela mela, jako s ballonety Hindenburga. A co pak s odpadním zbytkem ZnCl2, který je hygroskopicky exotermní. Asi bude vhodný na zpracování textilu na nikáby, čádory a burnusy. Ještě jedna maličkost, H2 má "malou" molekulu, proto má vlastnost akticní "difuse". Ale kuš, tlachám. Vrátím se ke "Škola, základ života". Tam to dopadlo poznámkou v třídní knize: "Žák Ždimera, při nebezpečném chemickém pokusu rozptýlil pozornost vyučujícího, čímž došlo k detonaci".

Omluva za můj odstup 45 let, kdy jsem anorganiku na VŠCHT studoval a následně se pak lučebnictvím neživil. Principy zvostávají, technologie se vyvíjí. Politici ale vždy byli, jsou a budou vesměs líhništěm kravin, "politikum" je diagnosa a jeho realizace je syndromem "důležitosti, narcismu a moci dočasně jim svěřené". Víte, jako radní v Kocourkově. Všimli si, že na koruně hradeb města roste tráva, a oni mají obecní krávu, která dojila senilním radním mlíčko. Tak se usnesli, že obecní krávu dopraví na hradby, aby se tam napásla trávy, která byla bez užitku. Bohulibá myšlenka. Pohodný v radě navrhl, aby tam vytáhli krávu na provaze, všici to schválili. Nu a milé krávě dali smyčku na krk, a nechali ji vytáhnout na hradby. Zvíře se dusilo, vyplazovalo lízák a světla mu lezla z důlků. Radní vesele jásali: "Prachmilionská jalovice, již se nemůže dočkat píce, jak se mlsně olizuje, a jak lačně pokukuje...". Když tam krávu oběšenou dotáhli, myslíte že truchlili? Ne, jen se divili, milou krávu pak upekli a sbaštili. Cituji z kniky ilustrovanou Cyrilem Boudou. A naši politici jsou nemlich to samé. Vymyslí blbost, a pak se tomu sami diví. Jukněte na jimi odhlasované zákony. Ode zdi ke zdi.

M. Pivoda 20.7.2017 7:43

Vhled do duše bývalého sci-fi spisovatele

Ondřej Neff je zcela mimo. A mohl by se dnes i omluvit za zveřejnění seriálu klamavých článků o tzv. Diseselgate z Institutu Václava Klause zde na Neviditelném psovi.

Jedno malé upřesnění k automobilům: V roce 2049 nebudou na dálnicích dlouhé fronty. Nebude již potřeba vlastnit automobil. Automobily bez řidiče přijedou ve stanovenou dobu na stanovené místo a dopraví vás na požadované místo. Takže poklesne potřeba automobilů - možná i na desetinu. Tzn., že i produkce českých monoven silně poklesne. --- Navíc videohovory s rozlišením 8K učiní iluzi přítomnosti osoby dokonalou, takže potřeba cestovat také poklesne.

M. Pivoda 20.7.2017 7:47

2. listopad 2015 na Neviditelném psovi

http://neviditelnypes.lidovky.cz/ekologie-dieselgate-0qp-/p_ekonomika.aspx?c=A151101_161248_p_ekonomika_wag

... Ve skutečnosti prohřešek automobilky spočívá hlavně v tom, že se snažila obejít stávající tlak na zelenou politiku. A jsme u jádra věci. To je ten motiv, to je ten princip.... Kdyby zelených šílenců nebylo, zcela dominující většina spotřebitelů by s prominutím kašlala na to, jestli jsou emise jejich auta takové či makové; mnohem víc by je zajímala spotřeba a výše jejich pojistky. Kdyby zelených trotlů nebylo, nedostal by Mezinárodní panel pro čistou dopravu (ICCT) do ruky hůl, kterou mohl Volkswagen bíti. Ne, já se Volkswagenu nezastávám, podvádět se nemá a už naši předkové moudře říkávali, že „kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe“. Tvrdím ale, že bez umanutých zelených naivků, kteří jezdí do práce na kole, ale osmkrát za měsíc létají na kongresy o globálním oteplování a emitují při tom víc emisí, než majitel dvoulitrového Volkswagen-Transportera za rok, by se svět celkem jistě oteploval taky, ale s našimi auty bychom si užili víc srandy. Bez zelených hlavinek bychom se v létě nedusili alergií na řepku olejnou, Volkswagen by neměl motiv a nepodváděl by s měřením emisí a nemuseli bychom se teď bát, co když hysterické prognózy o zpomalení německého i našeho hospodářského růstu nejsou hysterické, ale realistické.

ředitelka společnosti Next Finance, s.r.o.

Newsletter Institutu VK

Markéta Šichtařová

B. Uhlich 20.7.2017 8:02

Re: Vhled do duše bývalého sci-fi spisovatele

Nikoliv Pivodo, mimo mísu jste zcela jistě vy....

B. Rameš 20.7.2017 12:18

Re: Vhled do duše bývalého sci-fi spisovatele

Tak jasně. A státem řízené drony nám budou shazovat pečená holoubata rovnou do huby :)

M. Pivoda 20.7.2017 15:00

Pečení holubi do huby?

Technologicky by to možné bylo s těmi drony, již do roku 2049, pokud by to dávalo hlubší smysl (kromě demonstrativního "big show").

Předpověď: Pokud podnikatele Elona Muska nezahubí jeho vlastní sebevražedný životní styl (řídí tři firmy současně!!!), pak se vaši potomci dočkají skutečně radikálních změn. Největší slabinou je právě tělesná schránka revolucionáře Elona Muska. Nevidím totiž žádného jeho důstojného nástupce, pokud Elon zkolabuje.

Výzva: Příznivci pokroku, modlete se za zdraví Elona Muska. Nejlepší na kapitalismu je právě ta skutečnost, že se mohou prosadit právě takoví lidé, jako je Elon Musk a Lary Page. Tito lidé si přitom dnes mohli užívat svých milionů někde na pláži, a oni místo toho se huntují, aby změnili svět. Zapomeňte na Klausovu Neviditelnou ruku trhu. Svět radikálně mění viditelná ruka těchto amerických podnikatelů.

R. Langer 20.7.2017 15:35

Re: Pečení holubi do huby?

Nedočkáme se ničeho a Musk není žádný zázračný vynálezce. A vy ujíždíte na pohádkách moderního náboženství. Ale modlit se můžete, a podle toho taky budete mít výsledky. Nulové.

J. Jurax 20.7.2017 15:35

Re: Vhled do duše bývalého sci-fi spisovatele

Jojo, tohle jsem četl v Babulově Planetě tří sluncí asi tak v roce 1958, jak tam rozmrazenému Seversonovi líčí přednosti komunistické společnosti. Prostě nebude třeba soukromě vlastnit auto, že. Mělo to být někdy kolem roku 2000.

Tehdy, v tom osmapadesátém - bylo mi devět - mi bylo celkem líto, že se toho dožiju až jako půlstoletý stařec.

No a teď se to zas o půlstoletí šouplo - ale určitě to bude. Možná. Jestli někdo nevymyslí nula-T transport - viz bratří Strugačtí a později známější Moucha.

Je fakt, že tehdy ta autoauta byly čistá scifi, dnes je v dosahu techniky jakž takž tohle přinejmenším částečně TECHNICKY realizovat. Jak to půjde ekonomicky, legislativně, jaké budou sociální a jiné dopady, jestli furt nebude levnější si sám řídit vlastní auto - jak to bude zvládat výkyvy poptávky - "Automobily bez řidiče přijedou ve STANOVENOU dobu na stanovené místo a dopraví vás na požadované místo." i když se na začátku prázdnin půl Evropy stěhuje na jih etc. etc.

"Navíc videohovory s rozlišením 8K učiní iluzi přítomnosti osoby dokonalou, takže potřeba cestovat také poklesne." - no, ale iluzi koupání v moři nenavodí a iluzi konzumace šneků v pařížské restauraci taky ne. Videokonferenci můžete lehce realizovat už dnes, ale nezdá se, že by to počet služebních cest významně snížilo.

R. Langer 20.7.2017 15:37

Re: Vhled do duše bývalého sci-fi spisovatele

Hlavně počet cest na konference Zelených o Budoucnosti Světa... ;-)

V. Hejdak 20.7.2017 7:17

A do toho

A do toho ještě stále bude probíhat oprava D1.

J. Cimbálník 20.7.2017 6:10

Co se stane na dálnici

když se v zácpě při - 10 vybije řekněme stovce elektroaut baterie? Pasažéři budou mrznout? Kdo auta odstraní? Kam? Kde a za jak dlouho se nabijí?

Ví někdo?

D. Krajíček 20.7.2017 7:05

Re: Co se stane na dálnici

D1 - noc, vánice, -20oC, elektronáklaďák na sněhu udělá jedničku, zacpe díky přívěsu s pohonými bateriemi oba směry. Za nehodou zůstane postupně 1000 elektroaut, kterým během hodiny začne docházet energie díky závislému topení.

Složky záchranného systému začínají již během hodiny konat. Vrtulníky létat nemůžou, díky sněhu se dostane pomoc jen k několika krajním vozům.

Ráno vojsko odtahuje vybitá elektroauta s umrzlými posádkami a hasiči sbírají podél dálnice těla těch, kteří se zoufale snažili dostat k záchraně pěšky.

Otřesení politici následující den vyzývají k semknutí se proti zlým nafťovým motorům, které přímo zavinily tuto tragickou situaci...

P. Harabaska 20.7.2017 11:43

Re: Co se stane na dálnici

Namísto teček doplním vaši poslední větu: "...., třebaže vojsko odtáhlo vybitá elektroauta s umrzlými posádkami s pomocí nákladních automobilů poháněných spalovacími, především naftovými motory".

J. Kanioková 20.7.2017 3:10

Ha ha ha...lidstvo bude kolonizovat vzdálené planety?

Zatím to spíš vypadá, že se "islámské lidstvo" snaží kolonizovat Evropu..

P. Boublíková 20.7.2017 3:09

To vám zas v rádiu cosi nakukali :-)

Spalováním vodíku vzniká sice voda, ale v plynném skupenství, čili vodní pára. A co se děje s vodní párou? https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Rosný_bod

P. Dvořák 20.7.2017 3:39

Re: To komu v rádiu cosi nakukali?

Otázka nezní "co se děje s vodní párou?" ale "co se děje s vodní párou pří -20°C?" A jak to bude po průjezdu několika tisíc aut vypadat např. na dálnici?

Viděla jste někdy v životě, jak to při teplotě dejme tomu -10°C vypadá kolem nějakého ventilu, kterým uniká přebytečná pára nebo jak to při stejné teplotě vypadá u studánky, ze které trubkou prudce vytéká voda a vytváří mlhu? Viděla jste někdy při -10°C dvojitá okna? Nebo si představte zamlžené zrcadlo v koupelně a dejte ho na mráz.

Rosný bod je závislý na teplotě, tlaku, vlhkosti, přičemž minimálně teplota a tlak jsou jiné pod kopcem a na kopci. To nám ty kamiony po té dálnici pofrčí, co?

P. Boublíková 20.7.2017 6:59

Re: To komu v rádiu cosi nakukali?

Některé vaše příklady jsou úplně mimo, uzavřený vs. otevřený prostor.

Mně ale pobavila představa, podle které má z aut za normální teploty kapat voda a při mrazu sněžit :-)