26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

HISTORIE: František Josef I. a jeho doba si zaslouží naši pozornost

21. listopadu uplynulo 100 let od chvíle, kdy skonal císař František Josef I. V anketách o nejvýznamnějších panovnících a hlavách našeho státu pravidelně v odpovědích našich současníků soupeří Karel IV. s T.G. Masarykem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 24.11.2016 22:33

Re: velice prkny clanek ale obavam se ,

Zdravím ... jen tak mne zlomyslně napadá něco o vymydlenosti mozku prohabsburskou nostalgií a propagandou; a to stejné mne napadá ohledně proněmecké propagandy trvající řadu generací od 19. století občas dodnes.

Š. Hašek 24.11.2016 20:53

Re: Dík za připomínku.

Neberte doslova, ale Vy jste se do toho "obul" jak Jirásek. Ten profesor Temna, na pražském gymnasiu.

Š. Hašek 24.11.2016 20:49

Re: Erzherzog Franz Joseph Karl von Österreich

Srovnal jste s životy národnostních menšin ve sjednoceném Německu? My tady "úpěli pod Vídní". Bismarck by se s námi nemazal, myslím si. Nemluvím o Uhrách, tam byly "mongolské" stopy.

Franze "nežeru", ale visí nám v síni direkt proti vchodovým dveřím na chalupě, žena neutírá jemné pavučinky kol rámu. Já moc Jiráskovi nikdy nevěřil.

Š. Hašek 24.11.2016 20:44

Re: Pozoruhodné matení.

Možná horší by byl býval Bismarck, co říkáte?

B. Brousková 24.11.2016 18:24

Re: Nebylo.

Ad "Její chlapec zmlátil pohrabáčem".. Nezmlátil. Masaryk odmítal chodit ke zpovědi , což bylo tehdy v katolickém Rakousku od studujících vyžadováno. Došlo to tak daleko, že byl proto předvolán k řediteli brněnského gymnázia. Ten mu řekl , že by ho neubylo, kdyby to dělal, jako to dělá on sám. On že také těm nesmyslům nevěří, ale ke spovědi chodí, aby měl klid. Masaryk mu na to řekl, že kdo jedná proti svému přesvědčení je darebák. Ředitel se ovšem naštval tak, že chtěl Masaryka zpohlavkovat a on na svou obranu zvedl pohrabáč stojící u kamen. Že by ho tedy uhodil , není asi pravda. Aféra nemohla skončit skončit jinak, než Masarykovým vyloučením ze všech středních škol v celém státě. Nestalo se . Ředitel se později uklidnil a Masaryk mohl studovat dál. Maminka mu s císařem nic nedomluvila, Masaryk si přivydělával kondicemi, které dával dětem brněnského policejního ředitele Antona Le Monniera. Ten byl po čase přeložen do Vídně a Masaryka vzal sebou, kde mohl dostudovat a později studovat na filosofické fakultě. Aféru s pohrabáčem po čase Masaryk vyprávěl Karlu Čapkovi, který jí zveřejnil v Hovorech s TGM.

K. Křivan 24.11.2016 17:59

Re: Ještě bych podotkl,

že nejspíš nemáte pravdu. Žádám od vás důkazy nebo omluvu.

J. Řezák 24.11.2016 17:58

Re: Nebylo.

Díky za doplnění. Ale to potvrzuje, co jsem říkal, Němců bylo tedy cca 22%. Jinak tu knihu si půjčím, děkuji za tip.

J. Lancik 24.11.2016 17:45

Kdo se zajima o leta 1918-19

Najde spoustu zajimavosti ve dvou knizkach. Prvni pojednava o udalostech rijna a prubehu versailske konference, o nasi delegaci zprvu vedene K. Kramarem. Jmenuje se "Kramaruv soud nad Benesem". Napasal ji J. Stribrny ktery Kramare dobre znal a byl jeho blizky spolupracovnik, osobnost vskutku kontraverzni, vysla za druhe republiky v r. 1938. Druha se jmenuje "Sest let v kasarnach" a napsal ji Josef Svatopluk Machar tehdejsi generalni inspektor cs. armady. Podava velice zajimave informace o dobe lidech ktere muze znat jen ten kdo tu dobu intenzivne prozival. Pokud vim, tyto knihy vysly jenom jednou a je pretezke je sehnat, pripadnym zajemcum pokud se jim je podari sehnat preju prijemne pocteni

B. Brousková 24.11.2016 17:38

Re: Nebylo.

Koncem devatenáctého století žilo v Rakousko-Uhersku osm milionů německy mluvících Rakušanů. Slovanů to znamená Čechů, Slováků, Poláků, Rusínů, Slovinců, Chorvatů a Srbů bylo dvakrát tolik. Maďarů pět milionů, Italů také pět milionů a dva miliony Rumunů. (Paul Kennedy Vzestup a pád velmocí 1996)

B. Brousková 24.11.2016 17:25

Re: To jsou velice zajímavé

"Rakušáky " bychom asi pravděpodobně nezůstali. Jako pravděpodobnější varianta přicházelo v úvahu (a tu právě prosazovali Všeněmci), rozdělení Rakouska Uherska na dva samostatné státy. Rakousko s Čechy, Moravou a Slezskem by se připojilo k Německu. A Slovensko by zůstalo Maďarům , stejně jako Slovinsko , Chorvatsko a zbytek rakouského Balkánu a severní Itálie.

B. Brousková 24.11.2016 17:18

Re: Ještě bych podotkl,

Nevím odkud máte tuto informaci, ale pokud vím tak Sisi se do politiky příliš nepletla. Že měla v oblibě Maďary a že se dokonce naučila velice dobře maďarsky je pravda.Ale že by nějak horovala pro tzv. všeněmecké myšlenky a proto "až nepříčetně nenáviděla Čechy" je pro mne novinka. Čechy a Poláky ovšem "až nepříčetně nenáviděl" Hitler a jeho předchůdci. Kupodivu se to netýkalo Slováků a Chorvatů. O těch několikrát dokonce řekl, že mají v sobě tolik germánské krve, že jsou spíše Germány. ( A.Hitler Monology)

J. Lancik 24.11.2016 16:45

Re: Děkuji

Mate pravdu . Pozadavek na korunovaci cisare ceskym kralem podava Ferdinand Seibt ve sve studii "Nemecko a Cesi" takto: Cisar souhlasil, pozadoval vsak aby Cesi a Nemci se dohodli o usporadani a forme tri korunnich zemi kralovstvi ceskeho. Cesi pozadovali formu vetsina-mensina, Nemci nechteli byt pritakavajici mensinou, pozadovali rovnost dvou narodu a naproste spolurozhodovani. Slevit nechtela zadna strana. Cisaruv pozadavek splnen nebyl, ke korunovaci nedoslo. Tolik F. Seibt.

J. Lancik 24.11.2016 16:33

Re: Nebylo.

Zasadne nesouhlasim , zejmena v jazykove otazce. V pouzivani obou jazyku nevidim problem, mam krestni listy mych dedecku a babicek, vsechno v Cestine, ani sluvko nemecky. Na rozdil od sovinistickych Cechu tolerantni cesky a nemecky mluvici Moravane uzavreli v roce 1904 dohodu zvanou Moravske Vyrovnani. Ta fungovala tak dobre, ze dalsi ctyri zeme monarchie rozhodly nasledovat. Bohuzel do roku 1914 to stihla jen Bukovina, pak uz jen valecne silenstvi. Rovnopravnost obou jazyku nemuze byt zavadou. Po valce moravsti politici navrhovali model moravskeho vyrovnani pro celou republiku, bohuzel byl zamitnut. Unika Vam pane Aldo, lide dobre vule byli na obou stranach.

J. Lancik 24.11.2016 16:15

Re: Pan Hoblik by je potreboval

Nedochazi mu, ze k rozpoutani valky by Hitlerovi chybela zaminka a za prve: na 55milionove (populace R-U pred 1.sv. valkou) by si Hitler netroufl, za druhe Sudetaci by byli v pohode a tenkrat to jeste ani Sudetaci nebyli, meli se za Boemish a Mahrish. No nic, jen reakce na Hoblikovo "coby kdyby".

A. Alda 24.11.2016 15:54

Ještě bych podotkl,

že ta jeho manželka, co jí přezdívali Sisi, nenáviděla Čechy až nepříčetně. Všechny Slovany v říši nenáviděla, ale Čechy úplně nejvíc.

L. Písařík 24.11.2016 15:52

Re: Před časem

Vida, to by se moc hodilo jako základ Lex Zeman.

L. Písařík 24.11.2016 15:46

Ještě zbývá dodat,

že mnozí čeští šlechtici i významní mužové se značnou měrou podílelí na vládě i organizaci tehdejšího Rakouska - Uherska. Poznamenávám, že velká část průmyslových podniků vznikla v té době na území Čech a Moravy a pouze menší část na území vlastního Rakouska. To se ukázalo po r. 1918, kdy Rakousko bylo takřka bez průmyslu. Teprve dnes můžeme tehdejší dobu reálně hodnotit, za první republiky tomu bránila rivalita a po ww2 zde panující systém, který dějiny deformoval podle svých představ.

Bohužel, je nás moc málo, koho tyto dějiny zajímají.

P. Götze 24.11.2016 14:23

RE

Teorie je hezka. Dejiny ale pise realita a zakladni lidske vlastnosti, ktere se nemeni. Jinak hezky clanek.

V. Čermák 24.11.2016 13:20

Re: Nebylo.

No, nevím, jestli nacismus, 2.WW, 40let komunismu pod vedením SSSR a teď nový komunismus, pronikající pro změnu ze západu lze označit jako "dopadlo to nelépe, jak mohlo".

E. Prášek 24.11.2016 13:07

Re: Nebylo.

Z Českého království by asi král (Císaři byli i Čeští králové) žádná

území neodtrhával. Naopak právě

nacionalismus RU rozbil. Proč si následník trůnu vzal za manželku Češku, což jeho děti automaticky vyřadilo z nároku na trůn. Ostatně Hitler Habsburgy pro jejich

protěžování Slovanů (jak píše i v Mein Kampfu - konkrétně Franze Ferdinada) z duše nenáviděl. Proč děti Franze Ferdinanda skončily v koncentráku? Díky pokroucenému výkladu dějin - dnes lidé vůbec nechápou, co RU bylo. Každý mohl zajet za císařem a mluvit s ním. Např. matka Masaryka (kuchařka, manželka negramotného kočího), poté co její chlapec pohrabáčem zmlátil ředitele gymnázia, mu s císařem domluvila nejlepší gymnázium ve Vídni, kde pak maturoval. Ať se každý podívá kolem sebe. Vše, co uvidí, má kořeny v RU. Dnes se to pouze ničí - staleté firmy zanikají nebo se za babku prodávají a jsou uzavřeny. Celá odvětví průmyslu - vybudovaná za RU se likvidují a nic je nenahrazuje - jen tábory nucených prací - zvané průmyslové zóny - kde dřou lidé za pár šupů u pásu. Ubožáci, kteří se střídají ve vedení státu jsou jen figurkami v rukou zájmů jiných, zejména německých mocipánů. Ti už rozhodli, že budeme muslimskou zemí, tak plivejme na křesťanského císaře (Habsburgové byli katolíci - a tvrdě prosazovali jednu víru jako základ jednoty země - byli to takoví zločinci, jak tvrdí historici?) a těšme se z pokroku, který přišel do této minizemičky po nich.

J. Hanzal 24.11.2016 12:58

Re: Nebylo.

No nevím, nevím. Já si myslí, že bylo. Jen si vemte, že země Koruny české držely svým průmyslem mocnářství a tudíž by byly i vyjednávací pozice dosti vysoké. tedy pokud by se ti velkoprůmyslníci hlásili k Čechům, Moravanům či Slezanům, ale to jsou jen úvahy. Dějiny se měnit nedají.

T. Kočí 24.11.2016 12:39

A co obklady?

T. Kočí 24.11.2016 12:37

A co obklady¿z

J. Řezák 24.11.2016 11:52

Re: Nebylo.

Děkuji za doplnění. Víte, prosím, jaké procento bylo těch Němců a německých ostrůvků? A jaký podíl Neněmců a neněmeckých ostrůvků (národy později zavzati do Jugoslávie, Češi, Slováci, hodně Poláků a koneckonců i Maďaři)? A pak, skutečně hlavní problém byl v tom jazyce? Koneckonců dnes v USA a Commonwealthu se mluví nejen anglicky, ale i španělsky, francouzsky, welshsky, irsky a cojávímjak. A konečně, za pár let už začal vystrkovat fousky strýček Adolf, možná bychom byli rádi, že patříme k velestátu. Rozhodně by to soudruzi z NDR měli v tom Mnichově mnohem horší. Ale jsou to jen takové úvahy ... :-)

M. Hoblík 24.11.2016 11:41

To jsou velice zajímavé

a objevné názory. Pokud autor nelže, tak vlastně Masaryk byl pěkný hajzlík, když rozvracel takové hodnotné mocnářství! A my jsme mohli zůstat Rakušáky a nikdy bychom neměli problémy se Sovětským svazem. Na druhou stranu by druhou světovou válku vyhrál Hitler, protože bychom vlastně byli také na jeho straně a my jak je známo, jsme byli vždy včas na vítězné straně. Takové prasení historie je ještě humornější, než nejlepší Čech Karel IV!

A. Alda 24.11.2016 11:31

Nebylo.

Ostatně není to zásluha Masaryka. Republiku připravoval Národní výbor a vyhlásil ji lid (zní to blbě pateticky, ale je to pravda). Masaryk tomu samozřejmě z ciziny velmi pomohl. Zejména v tom, že cizina to lidové vzedmutí uznala a přijala existenci samostatného státu. Ale i v té cizině na tom asi měl větší zásluhu Štefánik než Masaryk. Masaryk ovšem byl ke konci války označován za "pána Sibiře" díky Legiím a to samozřejmě v očích mezinárodní veřejnosti zavážilo značně - dosud neexistující stát měl vlastní armádu, vojensky úspěšnou a strategicky významnou.

Ale vyhlášení republiky a svržení Habsburgů proběhlo bez něj.

Federaci z bývalého RU nešlo udělat. Poslední šance byla zmařena v Sarajevě. Ale kdyby k tomu atentátu nedošlo a Ferdinand převzal vládu, stejně by ta federalisace pro nás nebyla dobrá. Všechny poněmčené oblasti státu by byly definitivně a řádně právně odtrženy (ne pseudoprávně, jako v Mnichově) a zbytek by stejně nebyl český pro existenci německojazyčných ostrovů a pro nutnost dělit se o moc s Němci ve všech velkých městech, v Praze nejvíce (nezapomeňme, že Židé se tehdy hlásili k Němcům). A federalisaci navíc zcela zásadně odmítli uznat Maďaři - ti by se Slovenska dobrovolně nikdy nevzdali. Nikdy.

Buďme rádi, že to bylo tak, jak to bylo. Dopadlo to pro nás i pro Slováky nejlépe, jak mohlo.

J. Řezák 24.11.2016 10:57

Zkusme si jen představit, ...

... kdyby Tatík Masařík nevykecal republiku, ale "jen" nejvolnější možnou federaci (nebo spíše konfederaci) v rámci Spojených Států Evropských, dříve habsburské monarchie. Aby postavení Česka, Rakouska, Uherska, Chorvatska a dalších bylo asi jako dnes postavení Floridy, Texasu, Bavorska, Meklenburska a dalších zemí v rámci svých států. Jestli by nám možná nebylo líp.

V. Kraus 24.11.2016 10:56

Re: Nikomu svůj názor nevnucuji,

Souhlasím, také to považuji za dosud nejlepší článek z IVK.

J. Sova 24.11.2016 10:53

Re: Před časem

"Pro mohamedány mešita — pro Čechy nic.

Na rozkaz ministerstva vojenství zřízena bude poblíž hlavních kasáren vídeňských a džamie pro bosenské vojáky mahomedánského vyznání. Čechům vídeňským arcibiskupská konsistoř katolická nechce povoliti ani česká kázání. Což abychom přestoupili na víru Mohamedovu? Táže se vídeňský »Orel«."

J. Plíva 24.11.2016 10:52

Chvála konzervatismu

Pěkný článek.