26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Proč muži nechtějí děti

V Lidových novinách ze soboty 27. srpna 2016 vyšel v příloze Relax článek Zuzany Daňkové nazvaný „Dobrovolně bezdětní“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Krásenský 2.9.2016 19:22

Děkuji za článek

souhlasím s Vámi. Za paradox považuji, že se mnohé dvojice bojí přivést na svět potomky, ačkoli podle statistik, vyjádření módních filosofů a současných politiků i státníků, žijeme v nejlepší době, kterou lidstvo poznalo. Taková verifikace či falzifikace post i moderních i všelidsky humánních i pokrokových a tolerantních ideí to je dar z nebes. Možností výkladu je nepřeberně, uvedu jen dva krajní: například lidé nevěří ani mediím ani elitě nebo svoje sobectví zakrývají planými řečmi a dekadencí.

J. Tolman 2.9.2016 17:46

Nejsou to jen čeští muži

Proces snižování počtu obyvatel se odehrál již před mnoha desetiletími ve vyspělém průmyslovém světě a právě teď probíhá v nejméně vyvinutých zemích. Mít deset dětí v Sáo Paolu je nejjistější cesta k ekonomické sebevraždě. Možná to potrvá ještě několika dalším generacím, než změní tento návyk, ale k průlomu určitě dojde. A tento trend se nevrátí, pokud se bude studium dítěte prodlužovat a porostou náklady na vzdělání dítěte, ze kterého se má stát moderní pracovní síla. Mezi snižující se porodností a pomalu rostoucí průměrnou délkou života musí růst populace skončit.

Friedman, Příštích sto let

J. Chaloupka 2.9.2016 17:34

Nebojte se, krize, která nás čeká, to změní.

Přežijí jen soudržné rodiny. Ostatní single a samoživitelé, všelijací homo a trans atd. vymřou. A bude nás na téhle planetě zase akorát. Jen nesmíme přebytky posílat co by "pomoc" jinam.

V. Vaclavik 2.9.2016 16:14

Moderni spolecnost

bude dobre fungovat i s malo pocetnym obyvatelstvem, ovsem jen POKUD(!) to bude spolecnost nesocialisticka, tedy spolecnost svobodnych jedincu.

To jen socialismus, vseobecne receno kolektivismus, vyzaduje pro sva altruisticka schemata dostatek lidi (platcu dani a tim i duchodu, 'sroubku a maticek' v montovnach). Proto socialiste chteji ovladnout vetsi a vetsi celky, viz dnesni EU a jeji tah na federalizaci narodu EU.

Veskere socialisticke planovani toliko pro hovada dobre jest. A to plati jak pro planovani ekonomiky, tak zivotu lidi - kolik maji mit deti, snazit se to ovlivnovat vselijakymi ulevami detnych, jejich podporou. Kdyz socialiste vsemu vladli, nebyl hajzpapir. Dnes porad vladnou natolik, ze treba nejsou deti, neni (dostupne) bydleni, neni to ci ono, paradoxne v dobe, kdy si lze vse koupit, ne jako za totality.

Premisa toho ovlivnovani lidi skrze ty vselijake ulevy i dotace, treba aby meli vice deti, je ciste slunickarska - cim vic se snazi lidem vetrit do zivotu, tim vice nic nefunguje, ani deti uz lide nechteji mit. Ale lide jsou nepoucitelni, cele to stoji na uzitecnych hlupacich, kteri nedopusti aby slunickari stali jako osamoceny kul v plote.

J. Urban 2.9.2016 14:37

Ve společenstvích, kterým se vede "špatně",

se tradičně rodí hodně dětí. A naopak.

J. Vintr 2.9.2016 13:48

Vysvětlení je jednoduché

tak, jako atrofuje nezatěžovaný sval, atrofují i lidské vlastnosti, dříve potřebné pro přežití. Dnes žijeme v nebývalém komfortu, kdy může velmi pohodlně člověk přežívat, aniž by hnul byť jen prstem. Není se tedy co divit, že lidé jsou obecně línější a línější. Jenže náš současný komfort a blahobyt není na věky. Všechno se to může velice rychle zvrtnout. A ta líná a zpovykaná populace dopadne velice tvrdě na držku. I vlastní vinou.

J. Kanioková 2.9.2016 14:00

:)))))

A. Alda 2.9.2016 13:06

Průzkum dělaly ženy a článek psala také žena

a tak se tomu hlavnímu důvodu, proč zejména mladí muži nechtějí děti, obloukem vyhnuly a nabídly zástupné zastírací důvody.

Ten hlavní, primární důvod je přitom naprosto zjevný a statisticky doložitelný: ochota mít děti klesá u mladých mužů s tím, jak se zvyšuje počet mladých mužů, jejichž rodiče se v jejich dětství rozvedli.

Za první republiky bylo rozvodů málo. Tehdy totiž platilo, že po rozvodu manželství se děti svěřují do péče otce, není-li to nemožné. Komunisti to v padesátých letech změnili a rozvodů začalo přibývat. V roce 1963 komunisti zrušili určování viny na rozvratu manželství a v roce 1964 zavedli novým občanským zákoníkem, že po rozvodu zůstane byt tomu, komu zůstanou děti, což tehdy už byly skoro výhradně ženy, a nárůst počtu rozvodů se vzápětí začal podobat inflaci ranného vesmíru.

Počtem rozvodů narůstal počet dětí bez otce. Zatímco v šedesátých letech to bylo ještě tak 1-2 děti ve třídě, v letech 70. už to byla čtvrtina, v 80. letech třetina a v 90. letech polovina dětí. Dnes již v 6. - 7. třídě převažují ve třídách děti z rozvedených manželství. A navíc dnes už dospěly do fertilního věku i ty děti, které jsou dětmi matek, které samy pocházely z rozvedených manželství a vyrůstaly bez otce. Třetí a trochu už i čtvrtá generace takovýchto dětí dnes tvoří více než polovinu mládeže v mecítmě (20. - 30. let).

A. Alda 2.9.2016 13:15

A je vcelku logické,

že děti poznatky ze svého dětství intrapolují do celého svého dalšího života. A tedy je logické, že mladý muž, který jako chlapec byl rozvodem zbaven otce, kterého pak vídat 1x za 14 dnů na víkend, často ani to ne, a většinou také slyšel od matky na otce jen nadávky a pomluvy, a časem si i všiml, jak matka honí otce kvůli alimentům... tak takový mladý muž se do "tvorby" vlasních potomků příliš nepohrne. A když třeba zjistí, že podobně na tom byl vlastně i jeho dědeček, nebo oba dědečkové... Kdo by se chtěl stát doživotním plátcem alimentů, který musí o styk s vlastními dětmi škemrat a stejně se ho ještě velmi často vůbec nedomůže?

Rozvádí-li se dnes více než polovina manželství, je zde také více než poloviční šance, že ten mladý muž dopadne takto špatně. Kdo by vsedl do auta a vyjel na ulici, kdyby měl více než 50 % šanci, že nabourá nebo bude nabourán a zůstane pak mrzákem do konce života? Troufám si tvrdit, že téměř nikdo.

Navíc, jak mladí muži stárnou, stále více jejich vrstevníků nebo mírně starších známých se dostává do stejné situace platičů alimentů tesknícím po svých dětech, které téměř nebo vůbec nevidí. A u těchto kamarádů se poučí ještě důrazněji než u svých rodičů.

Nedivím se, že tolik mladých mužů děti nechce. Divím se naopak, že je ještě stále tolik mladých mužů, kteří děti chtějí a do toho neúměrného rizika chtějí jít.

J. Kanioková 2.9.2016 13:46

Perfektní komentář, až mrazivě pravdivý,

dítě i naprostá většina živočichů, se vyvíjí v prvé řadě nápodobou, vstřebáváním vzorů z nejbližšího "okolí"..

Mě ani jedinkrát nenapadla myšlenka, že bych děti mít nemusela. Bylo to naprostou samozřejmostí.. automaticky..

J. Milota 2.9.2016 22:33

Re: Perfektní komentář, až mrazivě pravdivý,

Vážená paní Kanioková, v sousedství bydlí rodina. Matka vdova v důchodu bydlí společně se dvěma dospělými svobodnými syny (45 a 40 let) v panelákovém bytě 65 m2. Oba synové pracují, ale nevydělají si tolik, aby si mohli pořídit vlastní byt, i kdyby dali dohromady všechny tři příjmy. Tak si prostě netroufají ani si navázat vážnou známost a sotva by si je nějaká bohatá nevěsta pověsila na krk, jak se lidově říká. Oni by možná děti chtěli, ale nemohou si to dovolit. Takových mužů jsou u nás tisíce.

L. Popovský 3.9.2016 2:40

Re: Perfektní komentář, až mrazivě pravdivý,

Souhlasím. A být jím město nedá, protože jsou sami. Je to začarovaný kruh. Pro cizince se byty najdou. Je to k vzteku.

F. Brnušák 2.9.2016 11:25

Jsem ve Vami zminovane skupine a rekl bych, ze zatim u me vyhrava ten ekologicky duvod. Zkuste mi odpovedet, kolik druhu savcu je na planete Zemi zastoupeno poctem jedincu pres 7 miliard? Ja takhle z hlavy si tipuju cloveka a mozna nejaky druh hlodavce. Ani psu neni tolik jako lidi. Ano z hlediska nasi civilizace je moje uvaha irelevantni, ale v globalu je to asi jedine skutecne zelene reseni, protoze ostatni napady Zelenych a jim podobnych omezuji svobodu druhych a navic realizace jejich napadu vetsinou konci jeste vetsi zatezi ekosystemu. Ale rozumim tomu, ze tento nahled na svet je uplne mimo Vase pojeti sveta. Jeste nevim jestli se timto nahledem na svet budu ridit, protoze i Vase argumenty jsou zavazne az zavazujici, ale minimalne stoji tento duvod za uvahu.

L. Popovský 2.9.2016 20:20

Tím, že Vy nebudete mít děti, přispějete k tomu, aby se nám sem nastěhovali jiní méně ekologicky zodpovědní lidé, kteří Vašimi ohledy trpět nebudou. Ve stáří Vás navíc nebude mít kdo bránit. Lidé z cizího kultury na nás ohledy brát nebudou. Bylo by to moc smutné a bezbranné stáří.

R. Urban 2.9.2016 11:25

Je to jednodušší

Ono je to podle mě jednodušší než se zdá. Než jsem poznal svou ženu, taky jsem děti nechtěl. Proč taky? Znáte snad kluka, který by sám o sobě chtěl děti?

S. Landa 2.9.2016 11:32

Re: Je to jednodušší

Po pravdě - znám a ne jednoho.

A naopak, já děti nikdy nechtěl a ani manželství to nezměnilo.

R. Langer 2.9.2016 11:36

Re: Je to jednodušší

No, já bych třeba děti bral, ale zdaleka ne s ledaským. ;-)

J. Macků 2.9.2016 12:42

Re: Je to jednodušší

Znám mnoho mužů, kteří chtěli sami o sobě děti. Pravda, nebyli už v pubertě.

Š. Šafránek 2.9.2016 12:47

Re: Je to jednodušší

Já naopak neznám žádného, který by vyloženě nechtěl. Já jsem odjakživa věděl, že chci mít děti a manželku jsem v případě prvního syna k tomu trochu dotlačil (chtěla později), druhého jsem jí přímo vnutil. Bohužel tím to skončilo. Ale čím jsem starší (45), tím více chápu ony takzvané "recidivisty", tedy muže, kteří si s mladší ženou dají druhé kolo. Prostě rozmnožovací pud je nezastavitelný motor - resp. měl by být. Mám dokonce kamaráda, který je rozený sukničkář, a přiznal se, že si od jisté doby záměrně "nedává pozor" bez ohledu na to, jaké následky v podobě levobočků to může mít. Prostě musí.

J. Václavíková 2.9.2016 14:06

Re: Je to jednodušší

Vnucuje se mi otázka- ony ještě někde jsou mladé ženské, co nejedou na hormonální antikoncepci?

Z. Lapil 2.9.2016 15:09

Re: Je to jednodušší

Záleží, s kým si onen sukničkář začíná. V dávném mládí jsme s oblibou citovali "moudro", že nejlepší antikoncepce je vdaná paní.

Ne že by se mi to stávalo, ale jít do postele s krátkodobou známostí, tak zvažuju mimo jiné možnost, že dotyčná chce dítě, ne však chlapa. Protože alimenty mi v takovém případě nikdo neodpáře.

E. Erat 2.9.2016 16:51

Re: Je to jednodušší

Doufám, že většina ji používá.. Vzpomínám co to bylo za martýrium za komančů, aby mé v té době partnerce předepsali antikoncepci. Ale, vy píšete jedou. To se říká většinou o lidech, kteří jedou v drogách atd. Vy považujete antikoncepci za něco zavrženihodného apod. ?

E. Erat 2.9.2016 15:18

Re: Je to jednodušší

Máte divné kamarády, secondo colacione je dobré tak pro stravování. Vedle RD kde býdlíme je dětské hřiště, a vždy mám srandu s těch obézních šedesátiletých tatínků, kteří si tam hrají s malými svými dětmi a sotva funí, když dítěti uteče míč. Je to zcela trapná záležitost. Nedůstojná chlapa, vykašlat se na maželku která mu dala první děti, ty na úkor nových dětí upozadit .Člověk není zvíře a pudy může, a měl by kočírovat. Je mi padesát osm, jsem 36 ženatý, 40 let žiji s mojí partnerkou sexuálním životem. Máme dvě dospělé děti a dvě vnoučata, ale taková podlost by mi nikdy nenapadla. Jsou věci, kteří slušní lidé nedělají. Pudy nepudy.

E. Erat 2.9.2016 15:49

Re: Je to jednodušší

z těch - oprava.

J. Macků 2.9.2016 11:17

Proč děti.

Logickou úvahou lze dojít k tomu, že pro to, aby národ zhruba zůstal na svém početním stavu měl by mít každý pár něco přes dvě děti. Někdo zemře předčasně, někdo děti nemůže nebo nechce mít, stejně jako někteří lidé nemohou nebo nechtějí pracovat. Dřív to bývalo víc, protože přirozený úbytek byl vyšší. Něco se stalo, že to již neplatí a to vlastně jen v bohatých státech. Chudí se množí exponenciálně, nestarají se o následky a je to jeden z hlavních důvodů současné migrace, asi tam bude hrát roli stará myšlenka, že více dětí uživí své rodiče ve stáří snáze. Menší problémy s počtem dětí jsou tam, kde je muž v dominantním postavení, což bylo dříve u nás, přetrvává v muslimském světě.

R. Dubravský 2.9.2016 10:18

Proč?

Mladý muž v této době a na tomto místě, který se ožení a založí rodinu, má pravděpodobnost blížící se jistotě, že za několik let se s ním manželka rozvede a připraví jej o děti i o všechno, co do té doby vybudovali. Navíc mu zůstane alimentační povinnost v takové výši, že mu efektivně znemožní založit jinou rodinu.

Šel byste do toho?

IMHO muži racionálně reagují na situaci, jaká je.

P. Princ 2.9.2016 12:06

Já do toho šel

a dneska mám nádherný vnoučata. Doporučuju.

Z. Lapil 2.9.2016 15:00

Re: Proč?

Přesně tohle mě napadlo,když jsem článek četl. Já VĚDĚL, že se s tím nemusím psát.

Díky.

M. Pivoda 2.9.2016 10:12

Nevymřeme, ale blbneme

"... se pouze 57 procent mužů ve věku 25-29 let chystá mít v budoucnu děti."

57%: Takové procento bohatě stačí. Určitě za cca 80 nevymřeme, protože život lidský se prodlužuje a bude se prodlužovat i nadále (- a proto i zastropování věku odchodu do důchodu je ptákovina).

To, co mi dnes dělá větší starosti je to, když si mladý pár pořídí raději psa a něm ukájí své mateřské a otcovské city.

S. Landa 2.9.2016 10:17

Re: Nevymřeme, ale blbneme

A proč Vám to dělá starosti?