8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

BLÍZKÝ VÝCHOD: Velký otazník nad ruským Su-24

Na syrsko-turecké hranici sestřelila turecká stíhačka F-16 v listopadu ruský stíhací bombar­dér. Ovšem výklad prvotní příčiny celého incidentu není dosud jednotný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Rehulka 25.12.2015 2:29

Re: Kdykoliv čtu.....

Zdravím a děkuji pane Šiško !

Cítím, že jsem generačně "vedle", i když mě letecká technika zajímá (sloužil jsem ZVS u PVOS), ale tehdy u nás vrcholem Mig-19, kdežto Mig-21 pouze viděny na radaru.

J. Aspirin 24.12.2015 0:36

Re: Malé upřesnění...

...tak, tak nemáme informace jak je tam řešena (a jestli vůbec) součinnost. A hlavně je nezodpovězena řada otázek... mě osobně je i divné, že se na to ti novináři nezeptají :-))

B. Hamáček 23.12.2015 22:47

Re: Ono

Obama není opravdu ten relevantní činitel. Je to levičácký rozkladný živel. Bohužel se dostal do čela nejmocnějšího státu , patrně pomocí podvodu a lží. Vůbec bych se nedivil , když časem na něj praskne, že byl řízen z Kremlu.

M. Prokop 23.12.2015 20:32

Re: Ono

No a co? Turci dají ťafku Rusákům, Obama Turkům, tak je to správně, tak to má byť! :-P

Ś. Svobodová 23.12.2015 18:58

Re: Ono

Vaše uspokojení z toho, že Rusku Turci ukázati svaly a tím ho vykázali do patřičných mezí plyne pravděpodobně z naivity. Následkem této ukázky turecké síly bylo plošné bombardování území, nad kterým Turecko drží "patronát" a sankce které poškodí mnoho Turků. Turecko nezískalo nic. Erdogan dostal soukromý jebuňk od Obamy, v očích vyslanců NATO se stalo Turecko nepříliš spolehlivým spojencem, Američani odvezli část své techniky a letadel, a navíc začala mezinárodní komise přešetřovat Turecké spojení s IS.

J. Kanioková 23.12.2015 18:44

Všem zdejším diskutérům -

přeji bezvadné Vánoce, třeba i veselou vánočku či ukecaného kapra, ale POHODU :)))

J. Kanioková 23.12.2015 18:42

Řecko je k tomu potichu ???

J. Kanioková 23.12.2015 18:33

Pane autore,

od rána se těším, až si v klidu sednu k Vašemu článku. Vaše články jsou vždycky veeelmi zajímavé. Jenže ten dnešní si musím nechat až na pozítří, bohužel..

A tak Vám i diskutérům přeji krásné a pohodové Vánoce :)))

K. Wágner 23.12.2015 18:33

Re: Malé upřesnění...

Souhlas. Podle našeho pilota Borůvky radiový kontakt na mezinárodní nouzové frekvenci se rozumí 121,5 a 243 MHz. Pokud ale měli naladěnu frekvenci ruské základy při plnění bojového úkolu, nemyslím, že ladili i tuto, to už spíše měli naladěnu specifickou frekvenci NATO, která byla dohodnuta s Američany, jak je obecně známo. Ale možná si to představuji jak Hurvínek válku...

Jinak na iDNES je video s výpovědí navigátora, který incident přežil, jsou tu české titulky:

http://zpravy.idnes.cz/pilot-o-sestreleni-letounu-df2-/zpr_nato.aspx?c=A151126_095032_zpr_nato_inc

J. Kanioková 23.12.2015 18:30

Turecko už zase není sekulární stát..

B. Hamáček 23.12.2015 18:26

Re:

Ovšem Turci Rusko dlouho před tím varovali , aby se nepřibližovali k jejich prostoru, Rusové jako obvykle nedbali a kašlali na to.

B. Hamáček 23.12.2015 18:24

Re: Turkům a Rusům nevěřit ani

No to ale Turecko ještě nebylo sekulární stát.

nevím jak Turci , ale Rusové mají lhaní a podvádění v genech.

Třeba i ve sportu. Tam je to systémové řízené státem.

B. Hamáček 23.12.2015 18:20

Ono

Ono je to asi dost složité, kdo byl a nebyl v právu . Nicméně Turci Rusko varovali , aby se ani nepřibližovali k jejich území. Rusové jako obvykle nedbali. Provokují nebo dokonce bohorovně přehlížejí práva ostatních. Z mého pohledu dostali přes čumák oprávněně , i když právně (z hlediska mezinárodního práva) možná dost sporně . Rusko bylo vždy a je imperiálním agresivním státem To stále tvrdím již asi 50 let. Je lepší ukázat mu svaly , než aby to dopadlo jako s Hitlerem , když se ho Evropa v podstatě bála a nechala být. Na začátku byla šance ho vykázat do patřičných mezí. Nikdo toho nevyužil , a jak to dopadlo , Hitler samozřejmě konal co chtěl se sovětskou pomocí, to bolševici neradi slyší.

J. Aspirin 23.12.2015 17:48

Re: Malé upřesnění...

... v tom je asi nějaký šum nebo je něco ztraceno v překladu... SU-24M je vybavena radiostanicemi R-864 a R-862 (za tím jsou různá písmena podle modifikací). R-862 má kmitočty 100-150 a 220-400Mhz což je 1. a 2. letecké pásmo, VKV rozsah je 30 - 300Mhz. Takže nevím:-((

Ta stanice umí přijímat jenom jeden kanál (ten který je naladěn), posádka nemůže poslouchat nouzový kanál a současně mít naladěný a poslouchat jiný kanál pro velení. (to je stejné jako u letadel západní provenience). Takže pokud chcete poslat posádce vzkaz musíte se naladit na stejnou frekvenci, na které jsou oni nebo vysíláte pánubohu do oken, slyší Vás třeba pobřežní hlídka, která nouzové frekvence trvale monitoruje ale ne ti, kterých se to týká.

K. Wágner 23.12.2015 17:42

Re: Jen malé upřesnění

Ano, máte pravdu. Bitevník Su-25 si odbyl svoji premiéru v Afghánistánu, i když operačně způsobilým byl v sovětském letectvu uznán až v roce 1987. A dodnes nechybí ve výzbroji ruského letectva, kde se mu přezdívá „havran“. V dubnu 1980 byly dva prototypy převeleny na tři měsíce do Afghánistánu, kde v rámci operace Romb absolvovaly na sto bojových letů, přičemž se údajně velmi osvědčily jak efektivitou při ničení pozemních cílů, tak odolností v polních podmínkách, tedy odolností proti zásahům z hlavňových zbraní. Stroje na vývoz, odvozené od původních sovětských letounů, měly označení Su-25K a UBK, a ty se dostaly i do výzbroje československého letectva. Celkem u nás létalo 34 jednomístných a dva dvoumístné Suchoje. Z tohoto počtu po rozdělení Československa 12 letadel připadlo Slovensku, v AČR pak zbytek svou kariéru ukončil na konci roku 2000. Čeští a slovenští piloti svá pancéřovaná bitevní sůčka přezdívali „ hrábě“ podle lesu závěsníků pro výzbroj pod křídly. A z horního pohledu křídla Su-25 opravdu hrábě připomínají.

K. Wágner 23.12.2015 15:36

Re: Malé upřesnění...

Nejsem vojenský expert a už vůbec ne odborník na Su-24. Vycházím z toho, že vojenský analytik Pierre Sprey (co-designer of the F-16) k tomu řekl: „Velmi pravděpodobně Turci odvysílali varování, ale tato varování mohla být záměrně odvysílána jen na mezinárodní civilní frekvenci, takže Su-24 je nemohly nikdy slyšet....Turci tvrdí, že odvysílali tyto rádiové výzvy jak na civilní mezinárodní nouzové „obranné“ VKV frekvenci, tak na vojenské KV frekvenci, předem dohodnuté NATO s Rusy. Američané rychle potvrdili, že jejich monitorovací zařízení turecké varovné rádiové výzvy z pozemní stanice zachytila, ale vyhnuli se sdělení frekvence, kterou slyšeli. Ale Su-24 nemají na palubě žádné rádio pro příjem VKV signálů, což je fakt, který je Američanům, NATO a turecké rozvědce velmi dobře znám.“

Š. Hašek 23.12.2015 15:11

Re:

Přesně.

J. Aspirin 23.12.2015 13:28

Malé upřesnění...

...SU-24M má KV komunikační a UKV komunikační stanici pro obě letecké pásma (tedy pro VKV provoz). Pokud je tou nouzovou frekvencí myšlena ta mezinárodní (tj. 121,5Mhz) tak tu samozřejmě posádka mohla teoreticky slyšet. Pokud by jí na UKV stanici měla naladěnou.

Š. Hašek 23.12.2015 11:59

Re: Turkům a Rusům nevěřit ani pozdravení. Vzhledem k mentálnímu

S dovolením - s ruskými cary si ab und zu/vobčas náš (wirklich náš) Franz Josef I. dopisoval.

Na Turka vždy jen střílel.

Zjednodušeno, zkráceno.

V. Karda 23.12.2015 11:31

Re: Je velmi osvěžující,

I já se připojuji. Je vidět že článek píše opravdový odborník a ne nějaký potroublý chytrák který si na odborníka jen hraje.

K. Janyška 23.12.2015 9:32

Turkům a Rusům nevěřit ani pozdravení. Vzhledem k mentálnímu

posunu lidstva k tzv. polické korektnosti, tedy ke lži, doporučují nevěřit nikomu a přísně všechno ověřovat... Dztp.

V. Šiška 23.12.2015 9:13

Re: Kdykoliv čtu.....

Jen malé upřesnění: "Hrábě" se přezdívalo jinému letounu ruské provenience, a to Su-25. To jsme měli ve výzbroji i my, Su-24 nikoliv.

P. Lenc 23.12.2015 8:59

Re: Je velmi osvěžující,

Připojuji se.

K. Frauknecht 23.12.2015 7:54

Je velmi osvěžující,

když je článek nestranný a nesnaží se čtenáři vnutit ten jediný "správný" pohled. Díky p. Wágnere!

Pohodové svátky všem :-)).

K. Wágner 23.12.2015 6:18

Re: Pane autore,

No vidíte, a přitom v jiné diskusi jsem se dočkal velké kritiky právě od jednoho kremlobota. V tuto chvíli nezáleží na tom, zda se někdo řadí k rusofilům nebo k rusofobům, oba by měli pochopit, že zde jde o něco úplně jiného - totiž o kritiku Turecka z pohledu českého, neboť i my jsme v NATO. Ale to už ví asi každý, kdo na Neviditelném psu četl můj minulý článek - BLÍZKÝ VÝCHOD: Agresivita Turecka narůstá, ze dne 16.12.2015.

http://neviditelnypes.lidovky.cz/blizky-vychod-agresivita-turecka-narusta-fgt-/p_zahranici.aspx?c=A151215_095649_p_zahranici_wag

S. Rehulka 23.12.2015 6:11

Kdykoliv čtu.....

článek, nebo komentář pana K.Wagnera, který se týká vojenské strategie či techniky, je to pro mně pozitivní zážitek. Proč ? Protože autor ví, o čem mluví a mluví tak, jak sám uvádí : Padni komu padni ! A tak by to mělo být v mediách.

Sám osobně nejsem nestranný, nenáviděl jsem vždy komunisty, at už sovětské, československé, nebo kterékoliv, ale namám rád propagandu. Možná, že by bylo vhodné, kdyby se k případu Su-24 vyjádřil někdo z bývalého letectva ČSLA, která měla ve výzbroje i tyto zmíněné Su-24, zvané "Hrábě" ! Bylo zcela správně poznamenáno, že Turci lžou, protože jsou muslimové. Rusové (Sověti) lžou ze zásady a ani nemusí být muslimy ! Jsem zvědav, jak mezinárodní experti dotáhnou do konce výzkum oné "oranžové škatulky" ? Nechme se překvapit !

K. Wágner 23.12.2015 5:17

K avizovaným výsledkům

K avizovaným výsledkům. Na svých stránkách Český rozhlas 21. prosince 2015 v 16:22 zveřejnil tuto zprávu: „Záznamy z černé skříňky ruského bombardéru SU-24 sestřeleného na turecko-syrské hranici jsou zatím neči­telné. Oznámili to dnes ruští vyšetřovatelé. O spolupráci na rekonstrukci poškozeného zařízení chtějí požádat vědecké instituce.“

J. Kanioková 23.12.2015 4:47

Re:

“Krátkodobé narušení hranic nemůže být nikdy záminkou k útoku!“ - Recep Tayyip Erdogan, 2012 k sestřelení letadla Ph. F-4 Turecké armády Syrskou armádou na Syrském území. -

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-18584872

Problém je v tom, že důvod sestřelení nebylo narušení hranic Turecka, ale turecké zájmy v Sýrii.

Turecko narušilo v roce 2014 vzdušný prostor Řecka 2 244x - http://www.securitymagazin.cz/zpravy/turecko-narusilo-v-roce-2014-vzdusny-prostor-recka-2244x-1404048269.html

B. Volarik 23.12.2015 3:56

Já Turky kór moc nemusím.....

Nakonec, jsou to slimáci. Nicméně, v místě sestřelení ruského letadla jsou Turci jaksi více !doma! než Rusové. Turci nejspíš dospěli k názoru, že je při první příležitosti potřeba vykázat Rusy do patřičných mezí.

A. Trick 23.12.2015 1:29

Pane autore,

velmi zajímavé, ale mohu Vás ubezpečit, že se dočkáte nadávek do kremlobotů od těch kteří "mají jasno".