26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

DOPRAVA: Železnice 19. století

Středeční železniční tragédie není jednou z řady. Není potvrzením neblahého génia loci Studénky, kde už dříve spadl na jedoucí rychlík most.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ptáček 28.7.2015 17:19

Přejezdy musí být "blbuvzdorné"

Samozřejmě, že přejezdy na vysokorychlostní trati jsou nesmymsl. Jenže přes noc nadjezdy či podjezdy nepostavíme. Proto současné přejezdy musí být, jak se říká hezky česky, "blbuvzdorné". Proč se třeba závory neinstalují od přejezdu v takové vzdálenosti aby se tam posunul v případě nouze třeba i kamion s vlekem, i bez prorážení závor??? No a proč nenahradit závory třeba pevnou kovovou konstrukcí, která se zespodu vysune je neprůjezdná zvenčí ale snadno sklopná zevnitř? Nebo ocelová deska na vozovce před přejezdem, která se po zaznění signálu odsune a vytvoří výkop, do kterého přední kola jakéhokoli vozidla zapadnou bez možnosti další jízdy. Chce to jen trochu inženýrského fištrónu. Mluvit o kamerách, pokutách a respektu k předpisům je sice hezké ale za pár let přijede k přejezdu další šoférské pako a bude další masakr. Jen tak na okraj: znám norský Stavanger, kterým projíždí příměstský vlak, rychlostí možná 70 km/h: ale nikde žádný přejezd a trať je kompletně oplocena, že se tam nedostane ani myška...

J. Lepka 28.7.2015 13:56

Pěkná úvaha, ale...

Mohu přispět malým příkladem z Velké Chuchle. Na zdejším přejezdu jsem osobně zažil příhodu která jen zázrakem neskončila stejným karambolem. Bylo to sice už v druhé polovině osmdesátých let, ale to nic nemění na faktu, že si s námi zahrálo ruskou ruletu elektronické zabezpečení trati : Během 10 ( slovy DESETI ) vteřin se změnilo bílé přerušované světlo na červené, spadly šraňky a prolétl rychlík. Nebýt to autobus č. 172, který přece jen tu serpentinku přes potok před místním úřadem, tehdy NV, nemohl projet tak rychle jako třeba osobák, mohl být další pěkný záznam ve statistice a ještě s komentářem vyšetřujících orgánů : "Výstražné zařízení bylo v provozu."

V. Vaclavik 28.7.2015 13:37

Nadjezdy, podjezdy

mohou byt a zpravidla jsou stejne hnusne, jako ty protihlukove bariery.

Jako hlavni vec, ktera je za touto nehodou, vidim tu nasi a nejen nasi (i tu polskou) kulturu, ktera vse resi nejakym zakazem, prikazem, zakonem... a prave proto na tyto zakazy lide kaslou, kdyz se nikdo nediva a nakonec i kdyz diva.

Dam jeden priklad o nejen ceske, nebo polske, ale italske vycuranosti - v posledku totiz jde o vycuranost evropskou, protoze Evrope vseobecne je vlastni ten prikazovy, zakazovy dirigismus, ktery lidi naucil kulture jeho ocuravani. V Kanade zijici Italsky imigrant ze sedesatych let, tedy uz pomerne dlouho tam zijici, prijel na krizovatku se semafory, kde byla vecer jen ridka doprava, s umyslem odbocit doleva... a misto aby pockal na zelenou, odbocil doprava (to se v Kanade smi), jel asi sto metru a pak udelal na silnici otocku o stoosmdesat stupnu (to se zpravidla nesmi, ale neni to tak zavazny prestupek) a stihl projet ta svetla na zelenou, primym smerem, cimz dosahl puvodniho umyslu 'odbocit doleva', bez cekani na zmenu svetel. Hodne to vypovida o lidech, protoze neco takoveho v Kanade domorodi obyvatele proste nedelaji, ani by je to nenapadlo, anebo by to zavrhli jako neco, co proste civilzovani lide nedelaji, co se delat nema. 

Nerekl bych, ze domorodi obyvatele (kteri tam ziiji uz aspon celou radu generaci) v Kanade a USA jsou bez chyby, ale naprosta vetsina podobne nekazne pochazi od pristehovalcu v prvni generaci, byt tam ziji jiz treba pul zivota, nebo vetsinu zivota. A trochu se to nese jeste par generaci jejich deti, ktere se tam tem imigrantum jiz narodily.

S. Donát 28.7.2015 15:41

Re: Nadjezdy, podjezdy

Něco podobného používám, je-li v odbočovacím pruhu doleva delší fronta a doprava nejede nikdo, nebo jen málo aut. A ještě v jednom případě, když se potřebuji otočit na světelné křižovatce - odbočím doleva, jedu kousek rovně a otočím se na malém parkovišťátku a pak na světlech vpravo. Neb otáčet se na světlech nepovažuji za moudré počínání...

P. Vaňura 28.7.2015 10:32

Autor má naprostou pravdu, ALE

je tu ještě jeden problém, te polský řidič objížděl po místní komunikaci placenou dálnici. TOTO by se mělo zakázat, na "paralelních" komunikacích by měl být umožněn vjezd jen těm kamionům, které tam mají nakládací nebo vykládací místo. To by mohla sledovat policie a ukládat pokuty nejméně 500000 Kč.

Skutečnost, že jeden řidič ve Španělsku chtěl ušetřit 25 DM za dálnici byla příčinou patrně nejhorší katastrofy, spojené se silniční dopravou všech dob. Řidič kamionu pro dopravu propan butanu nezvládl řízení na úzké cestě z kopce a nabořil se do zdi kempu. Náklad z roztržené cisterny spálil v kempu přes 200 lidí...

J. Vintr 28.7.2015 11:12

Re: Autor má naprostou pravdu, ALE

Příčinou neštěstí ovšem nebylo to, že chtěl řidič kamionu ušetřit za dálniční poplatky, ale to, že chtěl takzvaně ušetřit čas. Těch blbých pár minut, které by měl čekat u závory, se pro něj změnilo v několik let vězení, pro lidi z vlaku v hodiny čekání, dny a týdny v nemocnici a pro některé už žádný čas neběží. To je společným jmenovatelem většiny nehod v dopravě, že lidé zcela iracionálně pořád někam spěchají. Žádné technické ani administrativní opatření nezlikviduje lidskou blbost a ta si vždy najde nějaký způsob, jak se projevit.

P. Maleček 28.7.2015 8:42

Rychlé řešení by tu bylo.

Oni by tu ty vysokorychlostní koridory s jen mimoúrovňovým křížením dávno byly, nebýt toho, že na dráze i silnicích a dalších dopravních stavbách se živí banda politických nenažranců s praporečníkem Řebíčkem v čele.

Na ně by se měli pozůstalí po těch stovkách zbytečně zemřelých či pečovatelů o zmrzačené zaměřit. Třeba tak, že by je místo plechů naskládali do kamionu a ve Studénce ho zaparkovali před pár rozjetých odpojených nákladních vagonů.

Hned druhý den by zasedla náhle prozřelá vláda a už by se stavělo rychleji a levněji než v Německu.

P. Sulc 28.7.2015 3:37

Zeleznicni doprava v Cesku v

porovnani se zap.Evropou byla vzdy ''sto let za opicema''. Prumerna rychlost v sedesatych letech byla dokonce nizsi nez za Rakouska. A o tech vysokych rychlostech, to si muzete jen nechat zdat v krasnych snech, ty nebudu alespon dalsich 50 let. I ta motorova ''Slovenska strela'' byla pred valkou rychlejsi nez ta parni po valce.Proste, od 10 k 5.

P. Khail 28.7.2015 8:49

Re: Zeleznicni doprava v Cesku v

Opět nemáte pravdu, jezdil jsem letos (stejně jako dřív) vlakem v okolí Chicaga a je to naprosto stejné, úrovňové železniční přejezdy, vlaky mají mírné zpoždění stejně jako někdy v Česku.

P. Sulc 28.7.2015 23:49

Re: Zeleznicni doprava v Cesku v

Ale ano, zeleznice je v USA od konce valky znacne zaostala. Duvod: dava se prednost autu ci letadlu. Jinak ,snad vam to dojde, ten rozvoj byl zcela jiny; V Evrope byly trate dvoukolejne a ze stanice do stanice bylo par mil, Evropa byla uz v 19 st. znacne zalidnena. V malo zalidnene Americe bylo jinak. Trate bejvaly jednokolejne, urovnove prejezdy samozrejmosti a ze stanice do stanice desitky ci I stovky mil.

E. Heusinger 28.7.2015 9:03

Sulci,

"Slovenská strela" byl sólo motorový vůz s přebytkem výkonu. Takže umožňoval rychlé rozjezdy. Na trati byly, jsou a budou rozdílné traťové rychlosti.

Parní lokomotiva za sebou táhla minimálně šest vozů. Zrychlovat se smí až když poslední vůz opustí pomalejší úsek. Parní lokomotiva musela dobírat cestou vodu.

Tož tak.

E. Heusinger 28.7.2015 0:23

Pane autore,

co to proboha melete? ČD sice odškodní oběti, ale to odškodnění bude refundovat pachatel, tedy spíše polská pojišťovna.

Na druhé straně žst. Studénka je nadjezd. Přejezd je na místní komunikaci. Stačí dát příslušnou zákazovou dopravní značku.

V projektu byl i nadjezd nad místní komunikací. Ale tento koridor se stavěl v době kdy ODS "čůrala vysokým obloukem", ministr Stráský tvrdil, že "železnici musíme udržovat ve stavu trvalého chátrání". Takže se při výstavbě začalo "spořit".

Výstavba VRTů je v Kotlince již mnoho let odkládána. I přes tlaky z německé strany o výstavbu VRTu Dresden - Praha - Brno - Wien česká strana zůstávala v klídku.

J. Hruška 28.7.2015 10:37

Re: Pane autore a pane Heusingere.

Dobrý den. Ti pseudoznalci zde na "Psu" Vám sice nadávají "lokomotivo", máte však stejně pravdu a Váš přehled se nedá upřít. Děkuji, Josef.

V. Vaclavik 28.7.2015 13:15

Re: Pane autore,

Pojistovny zasadne nic nerefunduji, kolik jiz nekdo odskodnil je nezajima, rozhodnou o vyplaceni, kolik musi vyplatit, a to vyplati, bez prihledu, kolik CD uz mohly vyplatit, ci slibit. To vyplaceni si berou CD na sve triko, i kdyz neco, nebo vse se jim z te pojistovny muze vratit, ale to je ve hvezdach.

E. Heusinger 28.7.2015 13:54

Re: Pane autore,

Místo slova refundují použijte jiné slovo abyste byl spokojen.