26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jsme nepoučitelní?

V Uherském Brodě dne 24.2. 2015 starší muž zastřelil legálně drženými pistolemi v restauraci osm lidí a potom sám sebe. Emoce již částečně opadly, a tak je čas na střízlivý komentář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Joukl 7.5.2015 1:46

Přání autora

Přál bych si, aby z článku pro většinu čtenářů

konkrétně vyplynulo:Je dobré a nutné pomáhat těm, kterým je ubližováno.

Jednou pak možná v podobné situaci někdo pomůže i nám. Pomůžeme tím také

zabránit tomu, aby pomocí zastrašování se dostala k moci diktatura jakou

byl fašismus, komunismus, nebo jakou se nyní stává Islámský stát.Nenechme se zastrašit a nebuďme lhostejní !

S. Donát 6.5.2015 9:43

Re: Vybojovali jsme si svobodu

To patří pod příspěvek pana Uhlicha. A omlouvám se za překlepy...

S. Donát 6.5.2015 8:49

Vybojovali jsme si svobodu

(nadneseně řečenp) a s ní ruku v ruce přichází i odpovědnost. Nelze mít (a udržet) jedno bez druhého. Ale chápu, že lidí, kteří byli zvyklí, že je celý život někdo (povětšinou stát a strana) vodil za ručuičku s tím mají problém...

J. Jurax 6.5.2015 0:35

Re: A co chcete resit? Nejste grafoman?

No, ono práh vnímání šikany je taky různý - zažil jsem jednoho, jenž se vehementně zasazoval o zákaz příchodů do paneláku po dvaadvacáté hodině. Protože takový příchozí si nejprve rozsvítil světlo - cvakl vypínač - pak harašil klíči, posléze odemkl a otevřel dveře, které pak zavřel zavírá Sámo - vše s patřičnými zvukovými efekty. A kroky se v chodbě rozléhají - a ten dotyčný bydlel hned vedle vchodu a budilo ho to; dostalo se to až na ouřad jako drsná šikana nájemníků vůči jeho osobě. Prý byli dokonce i tací, co otvírajíce dveře si dovolili i konverzovat, byť tlumeným hlasem.

Chápu, že to toho dotyčného mohlo štvát k nesnesení - ale je to šikana? Lidé jsou všelijací a různí - on tenhle pán naštěstí nikoho nepostřílel, nýbrž se odstěhoval.

J. Jurax 6.5.2015 0:26

Re: Musím ale dodat, že mnozí, kteří

No, možná věřitelé se zarputilými dlužníky to vidí malinko jinak :-)

B. Uhlich 5.5.2015 22:52

Re: Odcizená společnost samotným lidem

Myslím si, že jste to nepochopil... v současné době lidi ohrožují věci, které je za bolševika neohrožovali...já to prosím nechci nějak vyloženě hodnotit, ale dnešní doba je vyloženě zaměřena na výkon jednotlivce a pokud někdo ten výkon nepodává (z mnoha důvodů..) tak je v této společnosti ztracen..začne se beznadějně společensky propadat a nakonec končí jako totální ztroskotanec. To je něco, co za bolševika nebylo...ano i za bolševika byly beznadějné případy alkoholiků, bláznů, feťáků, asociálů atd. Ale tzv. normálních lidí se to zas až tak netýkalo. Pokud člověk měl práci a v té nedělal vyloženě kraviny a dokázal vyvážit příjmy a výdaje, neměl v životě problém. Ovšem dnes se existenční problémy začínají týkat i tzv. normálních lidí, kteří prostě mají tu smůlu, že neumí podnikat, nejsou dostatečně "všehoschopni", nejsou třeba zas až tak moc zdraví a tihle lidé se teď beznadějně propadají na společenské dno a jejich osud opravdu a upřímně nikoho nezajímá. Jako velká část těhle lidí nakonec nějak rezignuje a snaží se nějak přežít, ale část z nich už dál svoji frustraci nepřekoná a začne se mstít...

P. Sulc 5.5.2015 22:43

Re: A co chcete resit? Nejste grafoman?

To ovsem mate zcela pravdu. Delaly se pokusy na krysach, pri vetsim premnozeni v danem prostoru byly nervozni a utocnejsi nez kdyz jich nebylo tolik, prestoze zradla mely dost. A o lidech to plati take. Konec koncu, primati sice ziji v tlupach, ale ne v obrovskych hejnech jako lide.

B. Uhlich 5.5.2015 22:13

Re: Všímat si šikany...

Jenže to je ten problém pane Holiši, tahle společnost v podstatě cizí problémy řešit nechce...konec konců.. je to šílené, ale když někdo doma tluče manželku (nebo děti) tak se na to přijde tak, že to sousedy ruší při spaní nebo při koukání na televizi. Pak se to teprve začne řešit. Když se dostanete do nějaké neřešitelné situace - prakticky v tomhle státě nemáte šanci řešit a vyřešit jakýkoliv problém...

S. Donát 5.5.2015 22:11

Re: No a co ??

Ano, máte pravdu. někdy má člověk pechden a je to opravdu jen o tom, nebýt ve špatnou chvíli na špatném místě. Na druhou stranu, odbýt to lakonickým "holt měli smůlu, mají to za sebou" se mi nejeví jako dobrý přístup.

B. Uhlich 5.5.2015 22:00

Re: strelec byl magor

:-))))

B. Uhlich 5.5.2015 21:59

Re: To není částečná vina jeho okolí,

Já vím pane Vaňuro, tak to bylo...ale vysvětlujte to někomu. Já zažil něco velmi podobného..nakonec jsem v Praze přišel o kus baráku...ne neuvažoval jsem, že jim to vyhodím do luftu, ale už je to 7 let a do dnes jsem se s tím nesrovnal... Tedy chápu věc z opravdu jiného úhlu než většina společnosti... :-(

J. Hanke 5.5.2015 21:27

Re: No a co ??

Samozřejmě že to pravděpodobně nebyli ti praví rušitelé nočního klidu.

Někdo holt dělal bordel, jiný to odnesl. Byl ve špatnou dobu na špatném místě. Prostě smůla.

Tak to už na tomhle  světě chodí. I v mnoha jiných případech. Určitě jich dost znáte z vlastní zkušenosti.

S. Donát 5.5.2015 19:48

Re: Odcizená společnost samotným lidem

Komunismus zde nikdy nebyl, jen socialismus s vládou komunistů. A že to dnes není lepší? Dovolím si velmi nesouhlasit. Ideální to jistě není, ale pořád si myslím, že nesrovnatelně lepší.

S. Donát 5.5.2015 19:46

Re: Zbrojní pas

Nejdřív jedna technická - nejedná se o zbrojní pas, ale o zbrojní průkaz. Každý držitel ZP to samozřejmě ví, takže si dovolím odvodit, že Vy ZP nemáte. Můžu se zeptat proč? Když jeho získání je u nás relativně snadné? Máme nejliberálnější zákon o zbraních v Evropě (díky za to). A snad nám to ještě dlouho vydrží. A s tou obranou to také není tak zlé. §29 o nutné obraně je v rozumném znění a obrana v rámci zákona je možná i předtím, než Vás někdo bodne nožem. Jiná věc je samozřejmě šikanování obránce,kdy prvním krokem policie je, že Vám zabaví nejen tu zbraň, se kterou jste se bránil, ale všechny ostatní, na které máte výjimku, povolení, či registraci. Takže Vám seberou možnost obrany proti případným pomstychtivým příbuzným. S posledními dvěma větami ale souhlasím bezezbytku. Čím vyšší procento ozbrojených slušných občanů, tím větší riziko pro pachatele trestných činů.

S. Donát 5.5.2015 19:40

Re: No a co ??

Jste si jistý, že ti mrtví byli ti rušitelé nočního klidu?

F. Žůrek 5.5.2015 18:55

Odcizená společnost samotným lidem

Každý si prosazuje své. Pracháč především. Ti občané, co druhým nestačí, mají zkrátka smůlu. To zdaleka nejsou jen bezdomovci, cikáni, se kterými si pořád nevíme rady, ale také nepořádek všude, kam člověk pohlédne, v celé společnosti. Posléze se to dotýká samotných rodin.

 Někdo se dá na chlast, jiný chodí do herny, také se užívají drogy atd. takže zde pro změnu dříve slušný občan nakonec začne mstít vlastně celé společnosti, začne střílet.

Vážený autore, vůbec se tomu také nedivím. Jeden kašle na druhého a proč tomu tak je, tak o tom již dále se mně nechce raději mluvit.

(Komunismus se mně nezamlouval, ale dnes to není lepší, nic si nenalhávejme.)

Z. Lapil 5.5.2015 18:15

Re: Proti člověkovi, kterému rupne v kebul,i nejde dělat nic

Teoreticky máte určitě pravdu, i když slovo šikana možná používáte na nesprávném místě, ale máte představu, jak to udělat?

Mě zaujal ten hluk z hospody: bylo po 22. hodině? Dřív s tím těžko nějaký úřad něco udělá, zvlášť jestli to byl normální hluk z normální hospody a nedej pámbu, nepřekračoval-li hygienické normy. Je i tohle šikana? Podle mě je šikana cílená záležitost, a tady mi chybí jak šikanující, tak šikanovaný. Protože určitě znáte tu situaci, kdy se Vám do ucha zapíchne nějaké naprosto nenápadné pozadí, a při troše vytrvalosti v člověku vypěstuje objektivně naprosto nepřiměřenou averzi.

Samozřejmě, měli bychom být na sebe hodní, ale když se někdo "rozhodne", že mu všichni ubližují, nic s tím nikdo nenadělá. A řešení "zakážeme na sídlišti psy, a v hospodě opilce, aby to někde někoho náhodou nerušilo", nemám za vhodné ani dostatečné. Kromě toho bych se vsadil, že mnohem víc kraválu než opilci a psi dohromady nadělají často děti, ale to už se dostávám k nápadům, které se mi vůbec nezamlouvají. A obávám se, že i Vy jako odborník situaci tak nanejvýš vysvětlíte, ale to je tak všechno, co se s tím dá udělat. Zakazovat (eliminovat) vše, co by snad někomu někdy mohlo připadat jako zlo... Jak že je to s tou dlažbou z dobrých úmyslů?

V. Kain 5.5.2015 17:29

Zbrojní pas

By měl právo získat každý slušný člověk a taky by měl mít právo použít zbraň na ochranu svého života a nebo ochraně svého  majetku.U nás je to ovšem trochu jiné.Zbraň můžete použít až když budete mít v břiše polovinu čepele kterou vám tam nějaký snědčí halama vrazil.Jako ten starý muž v Tanvaldu.Ten chudák toho cikána zastřelil když už ležel na zemi a jaké vyšetřování okolo toho bylo,zvláště když se jednalo o cikána.V tom Uherském Brodě stačilo kdyby měl někdo z přítomných zbraň a proti střelci vystřelil.Ono by možná stačilo kdyby ti "pomáhat a chránit" tam vlítli použili zbraně.To ale neudělali,asi měli strach i když to potom bylo různě okecáváno a mlženo.Takže ne odzbrojit!!! Ale ozbrojit!!!

F. Vízek 5.5.2015 17:27

Autor má pravdu...

Lhostejnost ke všemu a ke všem  prorůstá jako rakovina celou naší společností... Važme si lidí, kteří se s tím nemíní smířit...

Lhostejnost má mnoho tváří: nezájem o dění kolem..., mlčení, kde se patří křičet..., zavírání očí před šlendriánem..., mávání rukou..., až nakonec: nevidím, neslyším, nemyslím...

Prevíti - ti vždy byli, jsou a budou - v takové atmosféře mají zelenou.

Přátele mám rád, oponentů si mohu vážit, nepřátelům se vyhnout, ale 

z lidí LHOSTEJNÝCH jde strach...   Ať sedí kdekoli...

J. Hanke 5.5.2015 16:33

No a co ??

Opilci z místní restaurace mu dělali v noci bordel pod oknama. Nemohl spát. Tak si stěžoval. na ouřadě.  Úřady na něj hodili bobek.

No tak se zdravě naštval,  ty štamgasty vystřílel a je ticho, stížnost úspěšně vyřízena.

Vinen je starosta,  neboť zaměstnává líné úředníky, přímo budižkničemy.

Starostu obvinit, odsoudit, zavřít za mnohonásobnou vraždu.

Ištván to zvládne levou zadní. Pro něj to bude brnkačka.

D. Šimáček 5.5.2015 15:51

Re: Jakési opatření už bylo přijato.

vzhledem k tomu, že tvrdí, že nomohli zasáhnout aby neublížili rukojmím, tak je samopal dobrá volba, jak je pobít všechny, anebo když se z toho podělali s pistolema proč by to mělo být se samopalama jiné, Pokud ale nepochybili (jak vyplývá z inspekční zprávy) je naprosto zbytečné aby měli obyčejní cajti zbraně!

J. Vintr 5.5.2015 15:28

Re: Proti člověkovi, kterému rupne v kebul,i nejde dělat nic

Mezi jakoukoliv šikanou nebo čímkoliv a rozhodnutím zabít zcela nezůčastněné lidi neexistuje žádná příčinná souvislost. To je jen zkrat chorého mozku, který nemá žádnou objektivní příčinu.

P. Khail 5.5.2015 14:31

Re: Pane Joukl, kdybych měl postřílet

Řekl bych, že jste nepochopil smysl článku p. Joukla. Vybízí k zamyšlení nad (ne)jednáním těch, kteří jednat měli a nejednali. Cituji:

"Jak je možné, že duševně vyšinutý člověk vlastnil zbrojní průkaz?

Proč policie nezasáhla dříve? Proč policie nevysvobodila muže, který se ukryl v restauraci na WC? Proč u nás má tolik lidí přístup ke zbraním (včetně myslivců)? Proč se vrahova žena neléčila na schizofrenii?"

V. Vaclavik 5.5.2015 13:46

Re: Co je to za hloupost?

Tak nejak. Vlastne ten strelec mohl byt inteligentnejsi, nez ti, kteri zde rikaji, proc tedy nesel zastrelit toho psa, popripade rovnou take jeho majitele...

Kdyz z tohoto duvodu, ze autority nejednaji, takhle vystrilite ve meste nevinne lidi, pak vlastne nejlepe upozornite na koren toho problemu. Koren kdy soused si muze poridit stekalka a vy s tim nic nezmuzete, nemate nikde dovolani. To je problem spolecnosti a pro cloveka, ktery nema tak velky rozhled, je to problem mesta, obce... a mesto kona dle svych obcanu, tedy jsou vini vsichni obcane toho mesta, a bingo, jde se na to upozornit postrilenim obcanu, kteri s tim z pohledu toho cloveka maji co delat, byt si to sami ve sve omezenosti neuvedomuji.

Samozrejme obecni urad, policie muze jednat jen v ramci vseobecnych zakonu, ale to obcan mesta neresi, u nej to konci na obci, na meste, u jeho obcanu, kteri nezavedou takove obecni opatreni, aby nebylo mozne ze si nekdo opatri stekalka a sousedy ignoruje.

To je ovsem jen pohled na pripad z jednoho mozneho uhlu, do hlavy strelce ani do pomeru v obci nevidim, ani se o pomery ve state z tohoto uhlu nejak moc nezabyvam.

P. Vaňura 5.5.2015 13:40

Normální člověk?

Naši předkové řešili své spory daleko násilněji, než je tomu dnes.

P. Vaňura 5.5.2015 13:37

To není částečná vina jeho okolí,

to je téměř 100% vina těch, co mu prodali byt v exekuci, protože se z finančních důvodů nemohl podílet na nákladech na rekonstrukci domu, se kterou ovšem nesouhlasil. Dokonce dotyčné varoval, ale oni mu nevěřili.

Nakonec měli ještě kliku, pokud by pachatel nebyl vyrušen a neodpálil to předčasně, bylo by obětí víc...

P. Vaňura 5.5.2015 13:29

Musím ale dodat, že mnozí, kteří

si o kulku mezi oči vysloveně koledují, většinou vyváznou. Např. exekutoři!

P. Vaňura 5.5.2015 13:27

Pane Joukl, kdybych měl postřílet

všechny, kdo mě šikanovali, zapsal bych se do Guinessovy knihy rekordů. A obrovská spousta lidí také.

To, že někdo zabije člověka, který ho šikanoval, NENÍ zase tak neobvyklé, může to být příčina značného procenta vražd.

ALE mnozí, jako patrně ten pilot, co zabil 149 lidí, viní společnost jako takovou. Jejich cílem není nikdo konkrétní, ale jakkoliv kdekoliv zabít co nejvíce lidí. To byla i Olga Hepnarová, "ať vás zabiji jakýkoliv počet, nemůže to vyvážit to, co jste mě způsobili..." 

Paradoxem ovšem je, že tam, kde se jedná o konkrétní případ, je jasné, že ten co šikanuje by rychle vzal zpátečku, kdyby věděl, co mu hrozí. Ale útočník může uspět jen tehdy, pokud zaútočí bez varování. To je paradox naší doby!

Z. Joukl 5.5.2015 12:46

Re: Co je to za hloupost?

Střelec se své šikanovaní snažil řešit, ale úředníci na radnice (možná i policie) zřejmě vše brali na lehkou váhu a nic nečinili. Zkuste si představit, že jste v jeho situaci.

Z. Joukl 5.5.2015 12:42

Re: Chytáte stíny

Mohu vědět komkrétně v čem se mýlím ? Chtěl jsem v článku upřít pozornost na příčiny některých kriminálních skutku a na jejich odstraňování - jak píši v závěru článku.