27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ÍRÁN: Soutěž karikatur na téma holocaustu

Jsou věci, které slušní lidé ze zásady nedělají. A jsou naopak věci, které slušní lidé ze zásady dělají. Například chovají pietu vůči obětem nacistické genocidy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vaňura 17.4.2015 23:20

Já jsem tu první serii karikatur viděl a nezklamala

můj předpoklad, že to celé bude trapné. Nelze vymyslet karikaturu na Holocaust, která by byla alespoň trochu vtipná.

J. Marek 17.4.2015 15:44

Šílení Ajatoláhové

opět prezentují svou patologickou nenávist proti Izraeli. Antisemité celého světa jsou nadšeni. Humor je Ajatoláhům vlastní asi jako Hitlerovi. Hlavní legrace nastane až se jim v rámci jejich skutečně ale skutečně mírového výzkumu atomu zrodí nečekaně atomová bomba.

B. Rybák 17.4.2015 14:46

Nesouhlasím !!!

Není pochyb o tom, že v iránské teokracii není svoboda slova, stejně tak ale ani o tom, že nám do toho vůbec nic není. V Iránu totiž zřejmě probíhá zápas mezi exekutivou, částečně se opírající o dědictví proamerického šáhova režimu a představiteli teokracie. Do tohoto zápasu zřejmě patří i používání protiizraelské rétoriky, která je ale atypická, protože největším nepřítelem šíitů přece nejsou "lidé knihy" (křesťané a Židé) ale sunnité a ateisté!

Pokud se ale "západ" chce chlubit svobodou slova, nesmí žádné její projevy zakazovat, ale umět je vyvrátit a eventuálně odhalit jejich odpudivý nehumánní charakter. To se ale současnému multikulturně "politicko-korektnímu" západu očividně nedaří.

Své ideologické oponenty (protestujícími např. proti neexistenci podstatných rozdílů mezi rasami, pohlavími, sexuálními orientacemi, nebo proti ekologismu a boji s klimatem...) sice nekamenuje, ale bezohledně ničí jejich kariéru a společensky je znemožňuje (proto se často objevují mezi "důchodci", protože odebrat jim právo na důchod si dosud netroufli)! Pokusy postavit t.zv. "popírače" nebo kritiky multikulturalismu dokonce mimo zákon, jsou bohužel stále častější!

Autor by se určitě neměl vyhýbat současnému postoji Obamovy administrativy k Iránu, bez něhož tamější situaci nelze pochopit!

Š. Hašek 17.4.2015 14:03

Pokud někdo

si dělá legraci z "něčeho", co jest pro toho druhého svaté.

Musí vydržet, že ten druhý si bude dělat legraci z "něčeho", co jest zas pro něho svaté. Tedy i legraci z milionů mrtvých.

Hlavně tady zas  nepište, že jsem islamista, nebo něco. V Auschwitz jsem postál dlouhou chvíli. Je rozdíl mezi humorem a podřezáváním/zplynováním.

Jde jen o to, že hlupáci/lumpové (někdy na politickoideovou zakázku) si dělají legraci z druhých na denním pořádku, ale naopak jim to nesedí. A chtěli by svobodu slova jen podle svého.

Už vyzkoušeno.

K. Luboš 17.4.2015 13:24

Nevíte náhodou někdo,...

...zda nejlepší práce z této soutěže budou někde vystaveny a zda ona výstava zavítá i do Čech? (Protože pořád je lepší moci se smát všemu než nemoci se smát ničemu.)

I. Brezina 17.4.2015 13:12

Stejný metr holocaustu i Mohamedovi

Buď si můžeme dělat legraci z Mohameda i z holocaustu, nebo si nemůžeme dělat legraci z Mohameda i z holocaustu. Jakýkoli jiný přístup je pokrytectví a dvojí metr.

Š. Hašek 17.4.2015 14:04

Re: Stejný metr holocaustu i Mohamedovi

Asi tak.

O. Roldán 17.4.2015 12:31

Je mi to líto, ale nemohu souhlasit

Charlie Hebdo a jeho osud je naprosto přesným dokladem toho, že pokud se rozhodneme pro svobodu slova, pak jakákoliv výjimka, je zkázou této svobody.

A svoboda slova je pro demokracii důležitější, než to, že něčí názory překračují hranici (našeho) dobrého vkusu. Já sám jsem prakticky ve všem proizraelský a prožidovský, ale tahle, podle mne trapná soutěž, mi připadá naprosto neškodná oproti mnoha jiným strašným věcem, které Irán, šíité, sunnité a islám celkově provádí. Tohle je v podstatě neškodné poštěkávání. Ignorovat ji je daleko lepší, takhle ji zbytečně dodáváme na relevantnosti.

K. Luboš 17.4.2015 12:51

Asi tak...

...nějak.

K. Luboš 17.4.2015 11:03

Asi takhle:

Ten, komu karikatury toho jejich muslimského proroka připadaly „košer“ a zcela normální, se prostě nemůže pohoršovat ani nad karikaturami „zesměšňujícími“ holokaust. Když svoboda umělecké tvorby, tak svoboda umělecké tvorby, ale pak pro všechny!  Když vystoupení pussyin v pravoslavném chrámu byla pouze skvělá performace, tak proč si nedělat srandu i ze zplynovaných Židů? Ukazuje se, že každá hůl má fakt dva konce....

S. Netzer 17.4.2015 11:27

Re: Asi takhle:

Člověku s naprostou absencí morálky se to může jevit tak, že "dělání si srandy ze zplynovaných Židů" může být taky sranda.

K. Luboš 17.4.2015 13:04

A kterou morálku máte na mysli?

Morálka je hrozně individuální... Takže Vy myslíte kterou...? Tu západně ateistickou, západně křesťanskou anebo muslimskou? (Třeba starověcí Řekové považovali za maximálně zábavné toto: vybrat si při jistých oslavách nějakého blázna, prokazovat mu pocty, v průvodu ho vozit po městě no a pak ho veřejně upálit! To fakt byla pro ně sranda.)

Ale jak říkám, každá hůl má dva konce. Takže vaši větu klidně otočím: Člověku s naprostou absencí morálky se to může jevit tak, že „dělání si srandy z Proroka Mohammeda“ může být sranda.“

S. Netzer 17.4.2015 15:00

Re: A kterou morálku máte na mysli?

Morálka je jen jedna. To je ta, která se opírá o principy desatera, a ta je univerzální, a není nadřazená nějaké svobodě projevu. Proto je svoboda projevu v určitých případech omezena zákony.

P. Tronner 17.4.2015 15:45

Re: A kterou morálku máte na mysli?

Takže oni budhisté, konfuciáni, atd. nejsou morální? Protože oni se ty miliardy jiných lidí jiných náboženství neřídí principy desatera - já jsem Hospodin, tvůj bůh, nebudeš mít jiného mimo mě, nezneužiješ mé jméno...

Vaše odpověď je hloupá, morálka opravdu není univerzální...

S. Netzer 17.4.2015 16:05

Re: A kterou morálku máte na mysli?

Hloupý jste vy. Principy desatera jsou univerzální.

P. Tronner 17.4.2015 22:00

Re: A kterou morálku máte na mysli?

Právě že nejsou. O příspěvek výše jsem vám jasně uvedl, které z principů desatera NEJSOU univerzální. K mé otázce, zda jsou třeba budhisté morální (jakkoliv desatero nedodržují), jste se raději nevyjádřila. Kdybyste řekla, že některé z principů desatera jsou univerzální, dalo by se s tím souhlasit, ale pokud trváte na desateru jako celku, jde o nesmysl.

Samozřejmě, ten problém je daleko složitější, morálka je závislá na konkrétní historické době, civilizaci atd. Byli například nemorální staří Egypťané? Nebo byli nemorální staří Mayové - jakkoliv ti druzí věřili, že zabití nepřátelského náčelníka je vhodným prvkem k usmíření bohů, zatímco Egypťané uctívali jako svaté kdekteré zvíře a považovali incest za plně akceptovatelný? Vy jste snad schopna morálku těchto civilizací nějak hodnotit? Přitom ani jedna z nich (a samozřejmě mnohé jiné) se desaterem neřídila už proto, že jej nemohly znát...

I morálka naší doby je mnohem složitější, než stručné desatero. Například bychom si měli vážit starých lidí, našich prarodičů. Přitom nic takového v desateru není - tam je pouze o úctě k rodičům, ne k prarodičům:-) Dokonce není nic takového jasně řečeno ani v Bibli, ani v Koránu - přesto to funguje. A takto bychom mohli pokračovat...

E. Erat 17.4.2015 15:48

Re: A kterou morálku máte na mysli?

Aha,takže pohanské kmeny či komunity,tedy zbytky kteří přežívají s bídou v pralesích Jižní Ameriky apod. nemají žádnou morálku.Ale,to snad nemyslíte vážně,žádná univerzální morálka neexistuje.Co je či není morální je rozdílné v různých státech,komunitách a hlavně v čase.To co bylo zcela nemorální v devanáctém či dvacátem století je dnes zcela OK.A to vaše desatero,z toho snad zůstalo pouze to nezabiješ,všechno ostatní je již balast, který nikdo nebere vážně.I "velikán" českých dějin V.Havel se  desaterem příliš nezabýval.A kdo může omezit svobodu projevu a názoru,pouze politická reprezentace.A ta je vždy poplatná svému politickému zaměření a směru.Takže za komančů byl trestný čin hanobení hlavy státu (dnes již není).Svoboda projevu buď je ze 100 %, nebo jiná - omezená se tak nemůže nazývat.Žádná jiná alternativa neexistuje.Nejlépe jsou na tom v USA,i když asi to také nebude úplně ze 100 %,ale k ideálu mají daleko blíže než v zatuchlé EU.

S. Netzer 17.4.2015 16:10

Re: A kterou morálku máte na mysli?

Desatero tyto principy pouze pojmenovává.

Nebo znáte nějakou civilizaci, at už pohanskou nebo kteroukoli, která přikazuje jednotlivcům aby vraždil, kradl, nebo neuctíval své rodiče?

E. Erat 17.4.2015 16:29

Re: A kterou morálku máte na mysli?

Ne,neznám.Akorát si myslím,že člověk může být "morální" i bez desatera.Nebo nemorální,koneckonců desatero je poměrně mladá záležitost z pohledu dějin.

A i lidé před desaterem měli a ctili nějáké morální kodexy,nebyli to většinově divoká zvířata bez jákékoliv morálky.

S. Netzer 17.4.2015 16:32

Re: A kterou morálku máte na mysli?

To je přesně to, co říkám. Desatero je nadčasové a univerzální.

E. Erat 17.4.2015 16:52

Re: A kterou morálku máte na mysli?

No,dobře-opravdu mi připadá trochu zbytečné se dohadovat o vývoji lidstva.Jistě desatero,ale i celá řada jiných faktorů,které neznáme přispěla k nějákému chápání morálky.

Š. Hašek 17.4.2015 14:10

Re: Asi takhle:

Takže, paní Netzerová, selektivně, že, legraci, co možno napsat, co možno říkat. Podle dekretu vlády. Tak nějak jste to myslela?

U Vás mě to nepřekvapuje. Pořádek musí být.

Když jsem se byl podívat v plynové komoře tam v Polsku u Krakova, nenapadlo mě, samozřejmě, že si z toho může někdo dělat srandu. Stejně tam třeba mě nenapadá si dělat přízemní srandu z náboženství (islámu).  Asi tak.

S. Netzer 17.4.2015 14:59

Re: Asi takhle:

Když mi někdo přijde s "U Vás mě to nepřekvapuje", tak může jít rovnou do prdele.

P. Lenc 17.4.2015 10:44

Je zajímavé

číst některé příspěvky.Každý by si měl uvědomit, že jakékoliv zpochybnění holocaustu a brát si pro toto zpochybnění jako záminku svobodu slova pouze nahrává právě těm Peršanům, tzv.Palestincům nebo českým Lesniakům nebo Jiřím Srnům, kteří tuto svobodu pouze zneužívají k šíření nenávisti, případně vraždění.Nevšiml jsem si, že by Židé vyhrožovali Iránu nebo jinému státu zničením nebo vyhlazením, čili novým holocaustem.

Š. Hašek 17.4.2015 14:12

Re: Je zajímavé

Holocaust může být neznám naprostým dementům.

Snaha vymazat Izrael i křesťanskou evropskou civilizaci nemá s popíráním holokaustu nic společného. Zamýšlejí to lidé naprosto při smyslech, těmi jest třeba se zabývat. Bláboliteli moc ne.

J. Jukl 17.4.2015 10:29

Je suis Charlie!

Ale copak, pane autore, chcete snad zpochybňovat právo na svobodu názoru? Právo na to humorem reagovat na palčivá témata? To jsou si snad někteří rovnější, že si z nich nejde dělat legraci?

Berte to jako humor, jako vyjádření svobodného myšlení a umělecké invence. Nebo tam snad chcete vtrhnout se samopalem a karikaturisty vystřílet?

:-)))))))

J. Veselý 17.4.2015 10:23

Všechno špatné je k něčemu dobré.

Íránský režim tímto posunul hranici satiry, ironie a karikatur daleko za přijatelnou mez a v budoucnu nemá nejmenší nárok ani kváknout, pokud se kdekoliv na světě objeví ty nejhorší urážky jejich hodnot a náboženství.

Na druhou stranu - holocaust je něco tak strašného, že se to vymyká jakémukoliv lidskému chápání. Ale stanovit, že popírání holocaustu je trestný čin, je trochu přehnané. Popírat holocaust je ze stejného ranku jako popírat třeba třicetiletou válku, tj. v kategorii blbosti až debility, nikoliv ale v trestněprávní rovině.

S. Netzer 17.4.2015 9:10

Se svou troškou do mlýna

přicházi i nějaký MUDr. Jiří Srna z Jablonce nad Nisou.  Prý respektovaný výtvarník, grafik a kreslíř. ( http://liberecky.denik.cz/zpravy_region/nejsem-ani-andel-ani-opilec-rika-jiri-srna20110325.html)  Posílá do soutěže obrázek znázorňující "skupinu bojovníků, kteří jedou na parním válci, ten parní válec pohlcuje lidi, a z druhé strany se zvedá taková veliká ruka, která se chystá ten parní válec uchopit." (http://www.reflex.cz/clanek/komentare/63448/jiri-x-dolezal-cesky-lekar-podporuje-antisemitismus-posila-vtipy-o-holocaustu-do-iranu.html). Zřejmě ne každý lékař je taky lidumil. :-(

F. Lesniak 17.4.2015 8:36

V Izraeli zničili křesťanský hřbitov.

http://www.hlavnespravy.sk/v-izraeli-znicili-krestansky-cintorin/600638

E. Erat 17.4.2015 8:20

Je to opravdu hloupé,ale

zřejmě  touto trochu dětinskou reakcí chtějí v Iránu vyjádřit,že když nejsou pro nás jejich hodnoty svaté, tak pro ně zase nejsou svaté naše hodnoty.