26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

KNIHA: 2 x 15 = 19

Dělat si legraci z matematiky bývá poněkud obtížné. Matematika prostě buď je, anebo není, a dvakrát dvě jsou čtyři a s tím nic nenaděláte. Je to prostě jedna z věd, o které stejně jako o fyzice platí, že její zákony jsou platné za všech režimů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Aspirin 14.11.2014 2:58

Zajímavá otázka...

... byl zadám problém k řešení, nebyly ovšem zadané mantinely pro metodu řešení. Řešitelé jsou hodnoceni za výsledek, nikoliv za metodu (přesněji řečeno není zde možnost metodu řešení ověřit)...

Otázka zní - která metoda je pro dané podmínky hodnotnější a efektivnější - to klasické "vymyšlení" řešení (bude pravděpodobně většinou považováno za "čestnější"), nebo komplexní využití možností a získání odpovědi jednoduchým dotazem ve vyhledávači/knize/vzorových úlohách (odpověď je k dispozici za několik vteřin - vyzkoušeno)...

:-))

J. Jurax 13.11.2014 22:35

Re: kniha Klauze a Černíka

Ale kdež - prvenství má pan G. Kovář níže - naznačil to již v 15:53 :-)

V. Pechar 13.11.2014 21:09

Re: kniha Klauze a Černíka

Jee to podstatě stejné ale takto jsem o tom neuvažoval. Pooklona  poklona pane Jurax

V. Pechar 13.11.2014 20:44

kniha Klauze a Černíka

Pane Eliáš to že numíte vyřešit tento matematický příklad Vás nijak nedohestuje !!! Ale že se snížíte k tomu že upozorňojete na HRUBOU hybu mne zaráží. Možná že za čas budeme přátelé.

J. Jurax 13.11.2014 20:39

Re: kniha Klauze a Černíka

No, můžete taky z prvního sudu žádnou minci, z druhého jednu, ze třetího dvě a tak dál - míň se nadřete :-)

J. Jurax 13.11.2014 20:15

Re: Ono s tou matematikou

A nejen bankéře :-)

V. Pechar 13.11.2014 20:09

Re: Ono nejde o to

Pane Eliáš vysvětlete prosím tento matematický příklad . A pokud ne ta k Vás musím považovat pouze za hnidopicha .

F. Eliáš 13.11.2014 20:00

Re: Neoblímenost matematiky

Matematika je výhradně výsledkem studentovy pracovitosti. Kdo navíc hodně čte, tomu stačí kvalitní manuál a natrénuje cokoli samostatně

V. Pechar 13.11.2014 19:59

Re: kniha Klauze a Černíka

ANO omlouvám se ale pochopil jste to ?

F. Eliáš 13.11.2014 19:57

Re: Ono nejde o to

Lenost se projeví v každém sportu. O matematice to platí zvlášť.

F. Eliáš 13.11.2014 19:56

Re: kniha Klauze a Černíka

Chtěl jste napsat pravých, že?

F. Eliáš 13.11.2014 19:55

Matematika je důležitá

Hodně lidí říká, že matematiku nikdy nepoužili. Mýlí se matematika mění naše myšlení. To se pak stává daleko přesnější. Učení se matematice můžeme srovnat se sportovním tréninkem. Je stále stejné už po staletí a i v dalších staletích bude stejné. To si vezmete papír, tužku, zadání a počítáte bez jakékoli pomoci. Váš výsledek ve studiu je závislý na počtu odtrénovaných hodin. Jakékoli kalkulačky, počítače, tablety apod. jsou v případě matematiky pouze hračky, jejichž používáním ztrácíme tréninkový čas. Co se týče zadání, zde pomůže četba. Četba čehokoli, hlavně toho musí být moc. Po přečtení takové pětistovky knih budete vždy zadání správně chápat. Dnešní studenti se pracně prokoktávají textem a na třetím řádku už nepamatují ten první. Takže paměť. Zde poslouží příklad asiatů. Číst, biflovat, memorovat tak, jak to dělají oni a výsledek v matematice se určitě dostaví.

V. Pechar 13.11.2014 19:50

kniha Klauze a Černíka

Pokud bych měl řešit úlohu o9 sudech pravích mincí a jdnom falešnénm dal bych z 1 sudu na váhu 1 minci z2 sudu 2 z 3 sudu 3 atd.podle celkové váhy bych lehko určil v kterém sudu jsou falešné mince.

J. Aspirin 13.11.2014 19:05

Re: Ono s tou matematikou

:-)) tak o tom mi vyprávějte. Ale zase mě uklidňuje, že když se zeptám bankéře s akademickým titulem kolik kWh spotřebuje jeho 1000W žehlička za hodinu žehlení dozvím se taktéž věci zajímavé až pozoruhodné :-))

K. Pavlik 13.11.2014 18:30

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Vy uz jste jako moie ucitelka matematiky ktera mne z matematicke pisemky dala trojku protoze jsem tam mel spatne nekolik tvrdych y. To ze ona nemela ani poneti o matematice jsem ja neznamkoval. On tento clanek nastesti neni o cestine.

L. Severa 13.11.2014 18:08

Re: Neoblímenost matematiky

Jistě, učitel nemá čas, proto jsem napsal hned v úvodu, že pokud žák nepochopí část výuky matematiky je zle. Při mé výuce jednoho žáka to bylo snadné.

L. Písařík 13.11.2014 17:51

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Milý pane, máte pravdu s tou výukou v Brně. Před mnoha lety jsem jel na montáž do Burmy a učil se v kurzu angličtiny v Brně. První nesnáz mě potkala v Paříži, kde jsem se nedokázal domluvit ani v hotelu, kde že leží místo, odkud mám jet na Orly, to místo jsem našel sám dle dopisu kamaráda, který tudy projel před časem, ale nenašel stanoviště autobusu - v dopise napsáno že je na 2. podlaží, ale budova měla pouze přízemí. V zoufalství jsem se obrátil na jednu starší paní německy a ona kupodivu, přes obecnou nenávist k Němcům mi porozumněla, zavedla k výtahu a zavezla do druhého podzemí k autobusu. Snad mi Pán Bůh poslal do cesty tu hodnou paní a taky jsem v duchu několikrát děkoval svému otci, který mě od šesté třídy trápil němčinou. Ani v té Burmě jsem se nedomlouval nijak excelentně a tak jsem si najal soukromého učitele v místě. Ten mě naučil ale tamější pidingenglish a pak mi dost dlouho trvalo, než jsem se toho slangu zbavil. V té době jsem taky pochopil jádro pudla: jak mě mohl brněnský učitel naučit správnou výslovnost, když nikdy v životě živého Angličana neviděl?!

J. Urbánek 13.11.2014 16:58

Milibus :)

Ten vtip na přebalu knihy je chválně špatně?  Není náhodou mikrobus spíše milióntina autobusu?

V. Novák 13.11.2014 16:49

Re: Algoritmizace

A když trváte na tom, že obsah není objem, jste za slovíčkaře, který nutí vyjadřovat se hyperkorektně.

Doučoval jsem kluka, u kterého bylo nejtěžší dostat mu z hlavy, že tíha/váha (ono se to nerozlišuje) se měří v kilogramech. Jakmile pochopil rozdíl, fungoval jak z praku. Ale byl pak za exota, protože se chtěl vyjadřovat přesně...

F. Kusák 13.11.2014 16:47

Ono nejde o to

se naučit řešit trojčlenku, dokonce podle nějakých schémat, ale jde o to, co to vlastně ta trojčlenka znamená. Že se jedná o rovnost poměrů stejných veličin, a to v přímé úměrnosti nebo nepřímé úměrnosti. Pak nemohou žáci poplést jednotky a pokud umí počítat se zlomky a řešit rovnice, nemohou mít problém. Jenže oni mají problém i s těmi zlomky a i s ekvivalentní úpravou při řešení rovnice. Přehazují neznámou z jedné strany na druhou aniž ví proč. A podstatu rovnosti dvou zlomků také někteří nechápou. A teď tomu učiteli poraďte, když třetina třídy to zvládá docela dobře, další s obtížemi a ta poslední se to nenaučí nikdy, a to jen třeba proto, že nechce.

V. Novák 13.11.2014 16:42

Re: Neoblímenost matematiky

Větný rozbor se nebezpečně blíží matematice - tím, že má stanovená pravidla a obvykle I jednoznačný výsledek. Pokud je nejednoznačný, je opět nejednoznačný jednoznačně.

J. Jurax 13.11.2014 16:35

Ono s tou matematikou

je to složité. Zeptejte se i jedinců dosáhnuvších na akademické tituly, o kolik procent se jim snížil úrok u vkladu, když zlotřilá banka snižíla úročení z dvou procent na jeden a půl procenta a dozvíte se věci zajímavé, ba pozoruhodné.

J. Jurax 13.11.2014 16:27

Re: Neoblímenost matematiky

No, pokud se pamatuji na svá školní léta včetně střední školy (maturoval jsem arciť před sedmačtyřiceti lety), tak na většinu učiva stačila dobrá paměť a železný zadek, aby se to do té paměti nacpalo. A leccos se dalo okecat. Výjimku tvořil rozbor větný v češtině a pak matematika (a na střední deskriptiva), fyzika a chemie. Tam nestačilo našprtat vzorečky a vzorová řešení, tam se muselo myslet. A šprtat se je sice otravné, ale myšlení přímo bolí.

A Vaše metoda výuky - nešel s výukou dál, dokud žák probírané nepochopil - je jistě správná, pokud ovšem máte k dispozici téměř neomezený čas. A to učitel ve třídě s mnoha žáky (za mně jich bylo ve třídě až 35 a na základní škole opravdu velmi odlišné úrovně) bohužel nemá.

J. Jurax 13.11.2014 16:06

Re: Algoritmizace

No, nevěděl, co je to formát A3 a A4 :-)

J. Jurax 13.11.2014 15:55

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

No jo, mně zas vysvětlovali anglickou výslovnost 3 roky na SVVŠ a dva roky na vysoké a přesto dodneška mluvím anglicky s brněnským přízvukem :-)

Jak to psal Čapek - horkou bramboru do huby a mluvit - a nejhorší jsou Texasané a Australané, těm na první poslech rozumím akorát yeah :-)

G. Kovář 13.11.2014 15:53

Re: to je taky matematika

Ta finta je v tom, že místo desetčlenné řady 1 až 10 (suma=55)použiji řadu 0 až 9 (suma=45)

J. Jurax 13.11.2014 15:49

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

I slepé kuře najde zrno, takže slepá slepice občas taky :-)

L. Severa 13.11.2014 15:45

Neoblímenost matematiky

je často vyvolána buď špatným výkladem, nebo nepozorností posluchače. Na učitelovo: "Kdo něčemu nerozumí?"  se nikdo nepřihlásí a jakmile vypadne článek z řetězce výuky je zle. Doučoval jsem několik středo- vysokoškoláků matematiku i deskriptivu nad kterými už lámali hůl. Bezplatně, protože mne  bavilo a měl jsem trpělivost vyhnat tu nechuť dotyčným z hlavy. Vysvětloval jsem vše postupně a nešel s výukou dál, dokud  žák probírané nepochopil. Jsem toho názoru, že matematika není otázkou nějakého talentu, ovšem hodně lidí k ní má již předem záporný vztah. Jak říkala moje známá, vždyť již označení matematika má v začátku slova to že mate.

J. Boleslav 13.11.2014 14:50

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Zvláštní, jak Vy to děláte? U mně se zatím vždycky netrefili v můj neprospěch.

R. Langer 13.11.2014 13:36

Re: to je taky matematika

Mě vychází spíš těch 55. Ale možná je v tom jiná finta. Tenhle druh příkladů mi zrovna moc nejde.