26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Rodiče ničí dětem život

Ministr Chládek nepovolí domácí vzdělávání dětí na druhém stupni. Škola prý totiž nejen vzdělává, ale i socializuje. V případě devíti let domácího vzdělávání mají podle něj děti "zničené životy". Přemýšlím, kde se v politicích tahle drzost a neúcta k občanům a jejich životům bere.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Roldán 9.5.2014 17:10

staré diskuse na toto téma

na Psovi byly podstatně lepší. Tady jen převážná většina lidí plive na to, o čem neví zhola nic.

Jediný relevantní fakt je, že děti vzdělávané doma prospívají dobře až výtečně. Druhý relevantní fakt by byl, kdyby někdo našel statistiky/výzkumy ze zahraničí, kde domácí škola existuje déle, které by ukazovaly/porovnávaly pozdější uplatnění takto vzdělávaných dětí v životě. Nic víc. Nic míň. Pokud by takové děti měly v reálném světě těžké adaptační a socializační problémy, pochybuji, že by to někde uniklo pozornosti psychologů! A stát by s radostí na tomto základě domácí školu definitivně zatrhl. Kritici mají úroveň člověka, který volá po zákazu aut, co jezdí nad 120 km v hodině, protože vyšší rychlosti jsou přece nebezpečné! :-)

J. Kratochvíl 8.5.2014 21:51

Povinou školní docházku zavedla

již Marie Terezie  a pokud se pamatuji nebyla hodnocena historii jako špatná vladařka, ale asi pro pana Matějku to nebylo dobré rozhodnutí, zkrátka asi byla moc levicová.

M. Stuchlik 8.5.2014 21:59

Re: Povinou školní docházku zavedla

souhlas

J. Kratochvíl 8.5.2014 22:10

Re: Povinou školní docházku zavedla

A ještě informace pro pana Matějku, během úspěšné vlády císařovny Marie Terezie došlo k dalším výrazným reformám ve státní správě, protože musela čelit trvalým útokům ze strany Pruska, přesto dokázala obhájit celistvost monarchie na rozdíl od vlád české pravice, která nedokázala udržet jednotu státu i bez vnějšího nepřitele. Bylo by tedy dobré,abyste si své moudrosti nechal pro sebe.

P. Papež 9.5.2014 17:51

Re: Povinou školní docházku zavedla

Bohužel jste nepochopil, že Marie Terezie zavedla povinnou školní docházku, protože pro většinu nebylo tehdy žádné vzdělávání. Aby se nastartovalo, bylo nařízeno. Ovšem i předtím existovala domácí výchova ve vyšších sférách (šlechta a panstvo, královské úřady) a lidé získávali základní vzdělání pouze doma v rodinách.

M. Kosejk 8.5.2014 10:59

no...

Aniž bych chtěl někomu nakazovat, jak se má vzdělávat své dítě, tak socializační roli škol beru vážně. Domácí vzdělávání připravuje děti o možnost naučit se fungovat mezi skupinou stejně starých dětí.  A důsledky můžou být fatálně negativní - dítě se nenaučí se samo prosadit v kolektivu, zkrátka se nenaučí hrát sociální hry. A žádné mimoškolní kroužky nenahradí dítěti sociální zkušenosti a společenské vazby, které může získat pouze ve škole.

Když přemýšlím o sobě, tak jestli mi školství dalo něco užitečného, tak jsou to sociální vazby, které jsem si během studia vytvořil. A taky mě školství naučilo se otrkat a připravit se na život v lidské společnosti, která nikomu nic zadarmo nedá.

Jak píšu: Nikomu nic nechci vnucovat, ale já bych děti do školy rozhodně dával - právě kvůli těm nenahraditelným sociálním dovednostem.

J. Míkovcová 8.5.2014 11:21

Re: no...

No jo, tak nějak. Tu možnost bych jim nebrala, ale nechápu to. Čím jsem starší, tím zřetelněji vidím, že známosti ze školy mají kvalitu, která už nikde dál nemohla být nahrazena; už z principu toho, že čím jsou lidé starší, tím méně samozřejmě se berou. A jsou to vazby, které by nikdy nevznikly v umělém kolektivu známých našich rodičů.

O nezbytnosti naučit se vyrovnávat s frustrací ani nemluvím - tam je škola přímo nenahraditelná! :-D

V. Vaclavik 8.5.2014 11:52

Re: no...

To mate oba (vy a pan Kosejk) na mysli kamarady pro zivot, nebo vazby toho druhu, ze vam kamarad ze skoly, pozdeji pracujici v masne, daval protekcni rezy masa? Nebo jako skolaci z Etonu a podobnych elitnich skol, kde se ziskavaji vazby lidi, kteri jsou pozdeji ve vlivnych pozicich a je dobre je znat? Ve Francii to tak funguje v te jejich statni skole, ze ktere pochazi naprosta vetsina politiku... lidi kteri se znaji, hosi kteri spolu chodi, mluvi...

M. Kosejk 8.5.2014 15:28

Re: no...

Je dobré vědět, že se můžete na někoho obrátit, když potřebujete pomoc a nebo radu. Tyhle kontakty mi daly školy. A vnímám je jako tisíckrát prospěšnější než všechny ty pitomosti, které jsem se musel na zkoušky ve školách naučit, abych je potom v klidu mohl zapomenout jako nepotřebné.

P. Papež 8.5.2014 20:14

Re: no...

Jen malý dotaz. S kolika lidmi ze školy se pravidelně stýkáte a s kolika řešíte problémy či chodíte pro radu? Není to spíše o tom, že si najdete v okolí lidi, kteří vám "sedí" a ne lidi, které vám někdo nadiriguje? Dalo by se také říci, že stejnou socializací byla buzerace na vojně.

M. Kosejk 8.5.2014 20:36

Re: no...

Fór je v tom, že v životě musíte fungovat i mezi lidmi, které Vám někdo nediriguje. Musíte i fungovat s lidmi, kteří jsou Vám povahově úplně cizí. Dokonce občas musíte řešit i konflikty s lidmi, kteří jsou vůči Vám vyloženě agresivní. A opravdových kamarádů budete mít vždy jen pár. To je život. Nemá cenu děti chránit před realitou.

M. Kosejk 8.5.2014 20:41

Re: no...

nAdiriguje

P. Papež 8.5.2014 21:56

Re: no...

A vy si myslíte, že děti vyučované doma se nepotkají v životě s nepříjemnými či agresivními lidmi ? Nákup v obchodě, v dopravních prostředcích, vyřizování a zařizování různých potřeb nenaučí děti setkávat se i s nepříjemnou agresivitou? Lidé jako vy si snad myslí, že doma vzdělávané dítě sedí celou dobu doma a v 18 letech vyrazí poprvé na ulici a stává se úplně bezbranným. Což je evidentní hloupost.

V. Vaclavik 8.5.2014 11:47

Re: no...

Ucelem skoly ma byt VZDELAVANI, nikoli socializace!

Socializovat se muzete na hristi, vseobecne v zajmovych aktivitach. A zakladni socializacni jednotkou je rodina, skola nema napravovat jeji selhavani. Dle me zkusenosti (a je to logicke), socializace ve skole byla uzitecna jen pro deti z problemovych rodin - a ty deti se to ucily na nas, na ukor nas neproblemovych, protoze my jsme s nimi meli problemy. Mimochodem, vubec tu neni rec o nejakych cikanech, aby nebylo mylky, ale proste o grazlech a hlupacich a jednoduchych detech. A rodiny, ze kterych tyto deti, neumici se chovat ve spolecnosti ostatnich deti, pochazely, urcite nikdy sve deti samovzdelavat nebudou, o to nemejte strach.

Ta hlavni vec ale je, ze se lidem bere moznost dat svym detem to nejlepsi vzdelani jake muze byt - od motivovanych ucitelu, coz se neda srovnavat s robutky jedoucimi dle nadiktovanych povinnych osnov v masovem procesu, kteremu rikame uceni. Jsem toho nazoru, ze skola je zabijak vzdelavani - deti tam dostavaji aspon nejake vzdelavani navzdory systemu, kdyz se podari, aby aspon jeden jediny ucitel nestal za starou belu. Je to stejna zalezitost, jako kdyz plno hodnot vzniklo za komunismu navzdory nemu, nikoli jeho zasluhou. Jenze dnesni pitomeckove a aparatcici to vidi presne naopak, pripisuji si uspechy, ktere vznikly navzdory nim a veri, ze kdyby skolstvi nebylo povinne, zadni rodice by sve deti do skol nedavali. A tahle nasilnicka zvracena mentalita se nam v nasich potomcich vraci v plne mire, proto mame svet jaky dnes mame.

M. Kosejk 8.5.2014 15:34

Re: no...

Nechápu, jak by rodina mohla dítěti nahradit sociální kontakty s vrstevníky. Rodina může dítěti možná vštípit nějaké morální zásady, ale praktickou stránku života si to dítě už musí vybojovat samo. A izolace mu v tomhle boji nepomůže. A pokud rodičům opravdu jde o kvalitu vzdělání dítěte, tak ho mohou po škole doučovat (nechat doučovat) v tématech, kde škole nevěří.

V. Vaclavik 8.5.2014 11:59

Re: no...

Navic domaci vzdelavani nutne neznamena a co o tom vim, v praxi to nebyva tak, ze rodice doma uci sve dite, jedno nebo dve, ale par rodin se da takhle dohromady a vytvori si malou soukromou skolu, a dle vzdelani se doplnuji v uceni. Deti tak maji i tu socializaci, ale rodice kteri takhle dbaji na vzdelani, nejspis urcite taky deti posilaji do ruznych krouzku, sportovnich a umeleckych apod., kde je mnohem zdravejsi michani se s ostatnimi detmi, ktere jsou tam z nejakeho zajmu - ne povinne jako ve skole, protoze vychazet s nejakymi hnusaky opravdu neni nutne, toho nam zivot naserviruje dost i bez skoly.

D. Švik 8.5.2014 12:54

Re: no...

Tak své děti vesele socializujte dál a neberte alternativu druhým. O to v článku šlo.

M. Kosejk 8.5.2014 15:34

Re: no...

Nauč se číst...

Z. Lapil 8.5.2014 16:41

Re: no...

Je-li základní sociální dovedností získanou ve škole začít tyka člověku, se kterým nesouhlasím, pak snad raději školu ne.

Ale abych se nešťoural v detailech: žiju v přesvědčení, že základní sociální návyky získává člověk ve velmi časném dětství. Když jde do první třídy, je už víceméně hotovo. Druhostupňoví školáci mají pomalu na čase začít trénovat vyšší stupeň, a sice komunikaci s dospělými ve stylu rovný s rovným. K čemu je tady užitečná parta puberťáků... Něco se určitě najde a nejspíš to bude i důležité, ale obávám se, že na generalizací "Puberťák musí do kolektivu, protože může mít neschopné rodiče" lze snadno odpovědět stejně pitomým  a stejně pravdivým "Puberťák nesmí mezi puberťáky, protože se tam může naučit fetovat".

Víte, pane Kosejku i všichni milovnící zákonů, nechci přepočítávat naděje a rizika domácí školy, ale byl bych rád, kdyby stát aspoň občas uvěřil, že jsem dospělý člověk schopný zodpovědně se rozhodovat o vzdělávání svých vlastních dětí.

M. Kosejk 8.5.2014 16:53

Re: no...

Tady tykám jen volům, kteří neumějí číst. Laskavě si přečtěte, co ten vůl napsal v reakaci na můj příspěvek, ve kterém jsem 2x explicitně napsal, že nikomu nechci nic vnucovat. Znovu cituji sám sebe: "Aniž bych chtěl někomu nakazovat, jak má vzdělávat své dítě, tak socializační roli škol beru vážně. ---- Jak píšu: Nikomu nic nechci vnucovat, ale já bych děti do školy rozhodně dával".

A navíc nehovořím o sociálních návycíc,h jako je třeba etiketa, hygiena atd. Mluvím o tom, že člověk se musí naučit hrát sociální hry (jak se bránit před agresí, jak si najít kamarády /spojence/, jak spolupracovat s lidmi, jak se sám rozhodovat bez rodičů za zadkem atd.) - a to rodiče dítě fakt nenaučí, to člověka naučí jen životní praxe.

P. Vaňura 8.5.2014 18:21

Někdo zažil na škole sikanu a to ho poznamenalo na

celý život. Jako extrém bych uvedl dopisy, kterými osminásobná vražedkyně Olga Hepnarová zdůvodňuje svůj čin (napsala je před činem a poslala do novin). Šikana je v nich snad to nejdůležitější.

Sice si myslím, že pokud by takto reagovali všichni, komu bylo stejně ublíženo, pobijeme se navzájem, ale za úvahu to stojí.

M. Kosejk 8.5.2014 18:39

Re: Někdo zažil na škole sikanu a to ho poznamenalo na

V žádném případě nechci obhajovat šikanu, ale šikanováni bývají zejména ti, kteří neumějí hrát ty sociální role. Jako dítě jsem byl intoš nevelké postavy, normální muší váha - tedy ideální objekt na šikanu. Ale šikanován jsem nikdy nebyl. Uměl jsem se o sebe postarat - a když jsem na to nestačil, tak pomohli kámoši.

A dobře, chápu úvahy lidí, kteří nechtějí své dítě vystavit agresivní školní tlupě. Ale rodiče dítě nemůžou chránit do konce jeho života. Jednou to dítě ukončí ZŠ - a stejně bude muset do toho nespravedlivého a drsného světa - a pokud dítě nebude mít školní trénink v čelení agresi a ve vytváření spojenectví, tak blbě dopadne.

M. Stuchlik 8.5.2014 21:58

Re: Někdo zažil na škole sikanu a to ho poznamenalo na

pak už si člověk může víc vybrat s kým se stýká

A. Sedláčková 9.5.2014 11:32

Re: no...

Pane Kosejku, souhlasím. Domnívám se, že domácí výuka by měla fungovat pouze v krajních případech - dlouhodobá nemoc dítěte a pod. Důležitost pobytu dětí ve škole mezi sobě rovnými dětmi zastánci domácí školy zjevně silně nedoceňují. Trochu mně to připomíná  problém se stravováním ve školní jídelně, který měly moje děti. Jídlo tam za moc nestálo - přes snahy ředitele i nás rodičů o nápravu. Protože jsem neměla jinou možnost, jak dětem zajistit teplý oběd, domluvila jsem se s nimi, že budou obědy konzumovat a doma pak dostanou kvalitní stravu. Podle hesla "doma jez co chceš a venku co ti dají". Děti to respektovaly a myslím, že jim to něco dalo pro život. Bylo tam pár dětí, jejichž rodiče neustále poletovali po jídelně a ječeli, jak je jídlo hnusný. Nápravy nedosáhli a jejich dětem kručelo v  břiše. Určitě chtěli pro své děti to nejlepší - je to ale vždy opravdu to nejlepší?

R. Hroza 8.5.2014 10:39

souhlas

souhlas. P. ministr nas chce socializovat ve prospech sve vladni strany.

M. Šejna 8.5.2014 10:31

nějak v tom tápu

Pokud máme v Česku povinnou školní docházku a díky tomu téměř 100% českého obyvatelstva umí číst a psát, pak opravdu netuším, co je tak skvělého na domácím vyučování na druhém stupni ZŠ.

Škola zajištuje učitele matematiky, češtiny, fyziky, dějepisu, chemie, tělocviku atd. Každý učitel má specializaci na něco. A najednou tu máme rodiče, kteří jsou experti na všechny tyto předměty a ještě umějí salto a kotrmelec v domácí tělocvičně, nebo experimentují v domácí chemické laboratoři.

To už můžeme rovnou zavést domáci studium střední školy a univerzity. Předpokládám, že maturita se bude skládat před domácí komisí, sestavené z matky, sestry, babičky a strejdy. Státnici na domácí univerzitě bude synáček skládat před ségrou, tetou a matčiným tchánem. Diplom z domácí univerzity natisknou na inkoustové tiskárně a slavnostně předají dítěti ve vyzdobené předsíní za účasti celého příbuzenstva. Titul by mohl být MFA (Master of Family Administration).

J. Němec 8.5.2014 12:13

Re: nějak v tom tápu

Tady se ale nebavíme o žádných složitých věcech. Je tu jednak povinnost "vyučujícího" mít vzdělání na úrovni maturity, resp. vysokolškého vzdělání. Takto "vybavení" lidé by snad látku základní školy měli zvládat, případně být schopní se jí naučit.

U nás doma je to tak, že manželka učí netechnické záležitosti a já Matiku, Fyziku a Angličtinu (když jsem zjistil, že dosavadní výuka nepokrývá moje nároky) Navíc se scházejí maminky ve větším počtu, takže zrovna Dějepis učí maminka Dějepis milující a moje žena se třeba zase věnuje výtvarce. Děti nejsou položka mezi třiceti dalšími, ale je jich třeba 10-15 pospolu a třeba tělocvik si organizujeme všichni najednou. Děcka od 6 do 15.

Znám i rodiny, kde takovou hromadnou možnost nemají, ale vše se dohání kroužky, sporty a společným časem po škole.

Jak jsem již psal jinde, přezkoušení se provádí každý půlrok a děti musí něco předvést před zkoušejícími, ukázat práci za půl roku a absolvovat docela dlouhé rozhovory. Musí odprezentovat svou práci.

M. Šejna 8.5.2014 13:03

v tom případě mám dotaz:

když tedy učíte doma 10 až 15 dětí svých známých společně se svými známými, kdy chodíte do práce, nebo jak si vyděláváte na živobytí?

J. Němec 8.5.2014 16:19

Re: v tom případě mám dotaz:

Já učím své děti po práci a o víkendu. Tak to dělá většina otců. Moje žena je doma. Ekonomicky nevýhodné, ale mě to za tu dřinu a omezení prostě stojí.

J. Schwarz 8.5.2014 19:44

Re: nějak v tom tápu

To ani netřeba. Ale proč by se nemohl kdokoli  přihlásit k maturitní zkoušce a pokud by ji úspěšně složil byl by stejným absolventem jako ten, kdo odchodil 4 roky na gymplu bez ohledu na to kde se připravoval. Stejně by to mohlo být i na VŠ - zapsat se, mít povinnost absolvovat předepsané zkoušky a pokud je student zvládne mělo by být fuk z čeho se učil a čí přednášky navštěvoval. Za přístup ke zkoušce by se mohlo platit.