26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Rusáci, Ukrajinci a my

Starší syn se mě párkrát ptal, proč Rusům říkám Rusáci a proč je nemám rád. Historický výklad mu zjevně nestačil - vytušil, že v tom je ještě něco dalšího, emočně zabarveného a nesmiřitelného. Jenže jak dítěti popsat onen tak těžko definovatelný iracionální, pudový strach z východu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Šafránek 4.3.2014 11:11

Re: Otázka?

Nezlobím se, a vy se také nezlobte - pravoslaví nijak nehaním. Pouze je mi jako Sředoevropanovi cizí pravoslavná mystika a liturgie, příliš východní a iracionální. Ano, je to můj pocit, koneckonců celý článek je dosti subjektivní a nijak to neskrývám. A co se týče Byzance - z pokračovatelky Říma se stala zkostnatělou orientální říší, jejímž duchovním pokračovatelem se stalo (skrze pravoslaví) carské Rusko a faktickým pokračovatelem pak paradoxně její dobyvatel - Osmanská říše. A propos: Sovětský svaz byl svého času také "nejmocnějším státem nejen Evropy..." Je to snad klad?

P. Beránek 4.3.2014 10:55

Re: Dotaz na správce těchto internetových novin

O jakých argumentech to pán mluví?

Sám autor přiznává, že se jedná o " těžko definovatelný iracionální, pudový strach z východu", prostě subjektivní pocity.

Prostě produkt letité mediální masáže.

J. Sládeček 4.3.2014 10:52

Kdyby "Rusáci" neosvobodili Evropu, tak bys zde,

jako untermensch nemohl psát.

J. Sládeček 4.3.2014 10:50

Re: Dotaz na správce těchto internetových novin

Určitě ne.

P. Beránek 4.3.2014 10:48

Re: K vašemu názoru

A co jste čekala, paní Knechtová?

Voják je voják, ten pouze plní rozkazy. Také jsme s nimi diskutovali. Holt i kdyby Vám dali stokrát za pravdu, co by to na tom, co rozhodli ti výše postavení změnilo?

Ani vojáci Wehrmachtu či JúEsArmy nic nevysvětlovali. Ti by s námi ani nediskutovali.

Třeba Jenkí nejdříve střílí, až pak se ptá nebo vysvětluje.

P. Beránek 4.3.2014 10:40

Nemusím nic "nastudovat"

Jsem pamětník.

Marně ale pátrám v paměti. Zničené, vypálené Lidice, Ležáky, Javoříčko a jiné, vybombardované Emauzy, zničená část katedrály na Staroměstském náměstí v Praze, bombardovaná Praha, Plzeň, zničené zemědělství, cukrovarnictví, ... 

Nějak nemohu najít co z toho nám "Rusáci" zničili.

K. Frauknecht 4.3.2014 10:37

K vašemu názoru

nemám pražádnou výhradu a plně s ním souzním.

Mě jen točí ta zjednodušení: Hitler = Němci, Stalin = Putin = Rusi ...

Sovětská imperiální politika byla založena na hloupé ideologii a realizovali ji zvrácení jednotlivci. Ano část Rusů byla přesvědčená, že koná správně. To ale z historie známe (např. husitství :-)). Naprostá většina nevěděla "která bije". V živé paměti mám mladého vojáka sedícího v Plzni na nábřeží na tanku, jak krčíc rameny a s širokým úsměvem na otázku "Pačemu?" odpovídá "Ja ničevo něznáju."

J. Lepka 4.3.2014 10:32

Re: hm

Říct vám, že se chováte jako vykastrovaný samec tura domácího je evidentně zbytečné. Pokud svou hloupost a neschopnost ověřit si fakta v odborné literatuře prezentujete takto veřejně, nedivte se, že vás lidé považují za puncovaného wola.

R. Langer 4.3.2014 10:29

Re: Dotaz na správce těchto internetových novin

Blábol je srovnávat slova Rusák a Židák. Kolikrát tě ti Židáci okupovali, soudruhu Beránku? :-P

J. Lepka 4.3.2014 10:27

Re: Pane autore,

Pane Beránku, vyjadřujte se raději k něčemu, čemu rozumíte, takhle ze sebe pouze děláte hlupáka.

J. Lepka 4.3.2014 10:25

Re: Dotaz na správce těchto internetových novin

Bylo by možná podnětnější jednotlivé argumenty p.Šafránka vyvrátit, že ?

R. Langer 4.3.2014 10:25

Re: Pane autore,

Troufnu si tvrdit, že Rusáci tady toho rozbili mnohem více, než nějakou prázdnou flašku. Zkuste si o tom něco nastudovat... :-P

R. Langer 4.3.2014 10:22

Re: Kdo používá výraz rusák je asi

Zřejmě to bude tím, že se zakládá na reálných zkušenostech.

P. Beránek 4.3.2014 10:19

Re: Pane autore,

Copak copak, Špeku? On ti nějaký Rus rozbil o hlavičku prázdnou flašku?

P. Beránek 4.3.2014 10:17

Dotaz na správce těchto internetových novin

Byl by na stránkách těchto novin uveřejněný podobný blábol, kde by místo Rusák bylo napsáno ŽIDÁK?

Snad každé takovéto noviny mají svůj etický kodex.

J. Schwarz 4.3.2014 10:16

Re: Ne,

Rusové se dodnes za osmašedesátý neomluvili, "zvací dopis" nevydali ani Slovákům  nebo Čechům aby mohli postavit před soud Vasila Bilaka, prostě furt se tváří že kam došli za války je minimálně jejich "zákonnou sférou vlivu". Přitom ve válce s Německem jim pomáhal celý svět, nebýt tomu tak dost možná by byli prohráli.

Jakkoli  se mi nelíbí politika Bruselu ani obamovských USA, nemusím ještě jásat nad posilováním Ruska. To totiž neznamená nic jiného  než posilování ruských oligarchů, generálů a politických špiček, pro které je jedinou "zábavou" soutěž o to, kdo bude mít větší vliv a moc. A já, zrovna tak jako netoužím po bruselských normách stran křivosti banánů a "úspornosti" žárovek, ještě víc netoužím po ruských befehlech. Ostatně nestojím ani o rady a péči "dobráků z Prahy". Škoda, že si to nemůžou rozdat na kordy či pistole rovnou politici, vysocí "manageři" a generálové. Třeba by se navzájem vymlátili a byl by klid.

J. Slanina 4.3.2014 9:57

Re: Četl jste

Tož pak je docela zajímavé, že pro takovou menšinu jsou nápisy třeba nad obchodem nejprve velkými bukvami a teprve pod ním, menší, latinkou v češtině.

http://i.idnes.cz/10/052/cl6/LF331f1d_143045_743146.jpg

Takhle už to vypadá i v Teplicích, kde je už každý 25. obyvatel rusák.

J. Slanina 4.3.2014 9:49

Re: Pane autore,

No přece kydáním o "něčem jiném".

K. Frauknecht 4.3.2014 9:37

Ne,

nemohu souhlasit, a to jsem pamětníkem "68". Silně mi to zavání paušalizací, kolektivní vinou a xenofobií.

Z dnešní diskuze pod úvodníkem: "..Asi každá generace měla a má svého "strašáka" proti kterému bojuje (mnohdy statečně a za hroznou cenu), proti kterému se vymezuje a kterým i "vysvětluje" své nezdary. Švéd, Rakousko-Uherský monarcha, Němec, Rus, ... (korupčník? :-)).

Český národ má své "mouchy", ale věřím mu. Je chytrý, šikovný a nakonec rozum vždy zvítězil.

Jo, Karel Kryl měl včera výročí úmrtí. Spousta věcí by se mu asi dnes nelíbila. Při vzpomínce jsem si dal pivko :-)."

J. Slanina 4.3.2014 9:36

Re: Kdo používá výraz rusák je asi

Paní Boublíková, to není žádné paušalizování, to se jenom obráží v každém jednotlivci osobní zkušenosti s tímto pronárodem.

J. Slanina 4.3.2014 9:22

Re: Pane autore,

Copak copak, Šoustale? On ti nějaký Dán rozbil o hlavičku prázdnou flašku?

J. Slanina 4.3.2014 9:21

Ano.

Váš názor, pane Šafránku, je mi velice blízký.

P. Lenc 4.3.2014 9:20

Re: Pane autore,

Přesné pane Houško.Bude zajímavé, jak to soudruh Heusinger bude vyvracet.

E. Heusinger 4.3.2014 9:13

Pane autore,

Dánové v Praze.

R. Szewczyk 4.3.2014 9:12

hm

pane Krásný ,pane Vašátko,nebyl by jaxi dajaký argument,bo ti,kteří jsou z národa,jejž vždy hodí flintu do žita,namátkou dezerce do tzv legii za ww1,nebo dar vůdci,ta flinta pro možná až milion vojínů,nebo vítání armád v 68 květinami,tak zbabělé chování nezaznamenaly dějiny nijakého národa na světě,jste prostě se svou kritikou jiných naprosto směšní

P. Boublíková 4.3.2014 9:06

Re: Otázka?

Stejně tak se mohou cíti dotčeni například potomci bělogvardějců, a vůbec - tahle "kolektivní vina" se autorovi článku jaxi nepovedla.

S. Netzer 4.3.2014 9:06

Re: Je tragické

Nejezděte do laciných destinací a hotelů, které frekventují sociálně slabí. Pak se Vám něco podobného nestane.

P. Boublíková 4.3.2014 9:03

Re: Kdo používá výraz rusák je asi

Máte pravdu, ta paušalizující xenofobní nenávist je děsivá.

P. Boublíková 4.3.2014 9:01

Re: Tak koukám, že dnes převzaly roli místních Nováků

Můžete upřesnit, co jsem napsala "soudružského"?

J. Jukl 4.3.2014 8:56

Re: Otázka?

Takže prostě dojmologie? Nezlobte se, ale jako pravoslavný křesťan se cítím trochu dotčen vašimi výroky. Protože buď jste to jenom plácnul, nebo proto máte nějaký důvod. Ten důvod vašich výhrad proti pravoslavné mystice mě tedy opravdu zajímá.

Mimochodem, co o ní vlastně víte?

A ta "byzantská rozbředlost"? Byzanc přece vytvořila tisíciletou říši, která byla nejkulturnější zemí Evropy a po většinu této doby byla mocným a ´často nejmocnějším státem nejen Evropy, ale i Blízkého východu. V čem vidíte tu rozbředlost?