26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Absence úcty k historii a tradicím

Pojmy jako tradice, odbornost a uplatnění odborníků v praxi v současné době skloňují úředníci na všech stupních státní správy jako klíčové podmínky pro žádoucí zlepšení stavu naší ekonomiky a stavu společnosti vůbec. Ne všichni ale zřejmě vědí, o čem mluví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Maleček 17.12.2013 5:44

Jakápak absence úcty, zlodějna je to

Nutno doplnit, že účelem slučování škol není "zefektivnění" či "zkvalitnění" školství, ale jeho politické a finanční ovládnutí. Kdekoliv se pod praporem těch uvozovek sloučily jinak fungující školy došlo k třem jevům.

Z jednoho ředitele se sice stal zástupce ředitele s nižším platem, ale dojde k nárůstu administrativních nákladů spojených s řízením vzniklého molochu, v českých podmínkách nezbytně zamořeným kvanty zbytečných směrnic. Čímž se náklády oproti dvěma samostatně fungujícím školám dál působícím ve stejných budovách zvýší.

Za druhé - mnohem významnější funkce ředitele spravující zdvojenou školu se okamžitě stane terčem zájmu druhořadých politiků spravujících kraje - dnes převážně z komunisticko-socanské líhně, kterou tak skvěle reprezentoval zavražděný chomutovský socan Houska. A ti si do čela zdvojené školy dosadí svého člověka. Nejen z důvodů politických (myšleno poslušnost ke krajským politikům), ale finančně zlodějských spojených s finančními objemy tekoucími do provozu i stavební údržby školy. Že se většinou nejedná o člověka s vysokou odbornou i lidskou úrovní netřeba zdůrazňovat.

No a tím třetím z předchozího vyplývajícím jevem je zhoršení kvality výuky. Protože pedagogové zákonitě ztratí zájem zlepšovat prestiž té své školy a víc než učením odborných znalostí se začnou zabývat plněním povětšinou nesmyslných pedagogických nařízení valících se na ně z nového centra.

No a pak se divte, že střední školství, ovládané druhořadými partajními šíbry z čela krajů vypadá jak vypadá.

J. Slanina 17.12.2013 8:55

Re: Jakápak absence úcty, zlodějna je to

Podepisuji!

P. Mach 17.12.2013 11:31

Kde jste na to přišel?

Uveďte kde těm "třem jevům" konkrétně dochází a jak se konkrétně projevují jinak blábolíte nesmysly. Nemám nejmenší iluze o socanské verbeži, která v současnosti ovládá kraje a tím pádem i střední školství - houska je jen vrcholek ledovce. Jenže vám unikají (nebo je ignorujete) důležité okolnosti. Za prvé ředitelem školy nemůže být nějaký hej nebo počkej, zákon o pedagogických pracovnících  stanovuje jaké kvalifikační předpoklady musí ředitel mít, a to nelze obejít. Navíc aby se kdokoli na místo ředitele školy dostal musí projít výběrovým řízením, a to je také upraveno vyhláškou. Za druhé, nikdo neslučuje školu jen proto, aby ušetřil jedno ředitelské místo. Zřejmě netušíte, že vzhledem k demografickému propadu a tomu, že většina žáků (nebo jejich rodiče) se tlačí na  gymnázia má současné odborné stření školství obrovské problémy školy vůbec naplnit. Existují školy, které  jsou rády, když mají kapacitu naplněnou na 50 %. Síť středních školy v ČR a jejich kapacita byla dimenzovaná na žáky, kteří navštěvovali střední školy v 80. letech a každý kdo není úplně bIbý si jednoduše spočítá, že tato síť je v současných podmínkách naprosto nevyužitá a zbytečná, a tedy i zbytečně drahá. Cílem slučování tedy není zbavit se jednoho ředitele nýbrž zbavit se nepotřebných budov, případně zbavit se oborů, o které mají žáci mizivý zájem.

P. Mach 17.12.2013 11:34

Re: Kde jste na to přišel?

A tady bych byl k článku pana Havla dost kritický, protože neuvádí (a zřejmě si je autor ani nezjistil) důležité informace. Za prvé měl by uvést, která škola je přejímající školou, tj. která škola si zachová kontinuitu a která bude do té druhé včleněna. Z vlastní zkušenosti si dovolím odhadnout, že přejímající bude právě ta voš a sš a zanikne ta integrovaná střední škola, což je nejspíš klasický učňák. V tom případě určitě nejde o nějaké zrušení  vyšší odborné školy se stoletou tradicí nýbrž snaha pokud možno bezbolestně zrušit onen učňák, který má zřejmě velký problém nabrat dostatečný počet žáků a obory, které jsou životaschopné převést pod voš a sš. Za druhé by si měl autor článku také zjistit, jak je obor vyšší odborné školy, za který tak pléduje naplněn. Pokud je naplněn dostatečně tak mu zrušení určitě nehrozí a pokud není naplněn (což většinou u vošek nebývá) tak za eventuálně hrozícím zrušením není žádná  neúcta k tradici nýbrž prostě to, že o daný obor žáci nemají zájem. A pokud o obor žáci zájem nemají tak se zastupitelstvo, ministerstvo školství a veřejnost může stavět třeba na hlavu ale bude to prd platné.

P. Mach 17.12.2013 11:35

Re: Kde jste na to přišel?

A na závěr bych ještě uvedl, že za to jak vypadá české střední školství nemůžou krajští partajní šíbři. Ne že bych se jich chtěl nějak zastávat ale socani a komouši na krajích kradou především v oblasti veřejných zakázek a evropských projektů - tam se točí mnohem větší peníze - nikoli ve školství. Za stav ve středním školství může ta kráva Buzková, která co by mistryně školství za socany nebyla sto zavést státní maturitu, defakto zrušila maturitu z matematiky, zrušila učební osnovy a nahradila je nedotaženými rámcovými učebními plány a hlavně zavedla naprosto dementní způsob financování školství, který způsobil že ze středního školství (a v menší míře i z vysokého školství) je naprostá cochcárna.