10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Humanitní vědy nebo pavědy?

Rektor UK Václav Hampl poskytl velký rozhovor Novinkám.cz, v kterém se mimo jiné dotkl i "citlivého" tématu rušení humanitních kateder.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kersch 1.11.2012 15:17

humanitní vědy plus přírodní a technické vědy

Jsem inženýr chemie se specializací na chemii kovů, 40 let praxe, z toho 3 + 6 roků učitel na průmyslovkách. Jsem penzista, píšu a publikuju povídky a fejetony. 20 let jsem na živnostenský list doučoval individuálně středoškoláky matematiku, chemii a fyziku. Překládal jsem technické texty do češtiny a české texty do angličtiny. Přes ty kovy vidím do strojírenské technologie, ochrany životního prostředí, ekonomiky. Přes ty študentíky vidím do pedagogického řemesla. Prosím o prominutí - nevytahuju se tady jako guma na klice. Chci jenom solidně podložit svůj názor na námět, o kterém se tady diskutuje.

Když se řekne "humanitní vědy", tak to je objemná množina oborů. Jako kdybyste řekli "on je strojař". Konstruuje mikroskopy? Nebo lokomotivy? Nebo obráběcí stroje? Nebo rakety dlouhého doletu? - Protože humanitních oborů je moc, neosobujte si právo rozhodovat o tom, který není "užitečný". Proč? Protože musíte uznat, že těm oborům, které vy považujete za naprosto zbytečné, zkrátka nerozumíte tak, aby o jejich zavržení jste mohli objektivně jednat, neřku-li rozhodovat. Byla tady řeč o kunsthistorii - tedy o historii umění. Že je to příklad oboru, jehož studium by si měli adepti tohoto oboru hradit. Byli jste se někdy podívat na aukci starožitností? Sledovali jste v denním tisku články o dražbách obrazů? Rozumíte tomu, proč za obraz s nefigurativním zobrazením zaplatí sběratel osmnáct milionů CZK? Není to nakonec plagiát? Znáte příklady plagiátorství? Přijmul byste jako dárek originál kresby od Josefa Čapka? A tak dále... Nechte "humanitní vědy" žít vedle přírodovědných a technických oborů. Buďte k oběma stromům přívětiví. Určitě obojí plody sami jste už mnohokrát jedli, jíte a budete jíst. Howgh

P. Boublíková 1.11.2012 18:07

Re: humanitní vědy plus přírodní a technické vědy

Ano, je to tak.

Sama učím na přírodovědecké fakultě a mohla bych pohodlně tleskat názorům na neužitečnost humanitních oborů.

Bohužel svět je trochu složitější, pan Novák dole o tom píše také.

J. Václavíková 1.11.2012 19:19

Re: humanitní vědy plus přírodní a technické vědy

Výtečně popsáno.

S. Ševeček 1.11.2012 19:34

Re: humanitní vědy plus přírodní a technické vědy

Pane Kerschi, mám podobný názor.

Troufnu si říci, že studium plodů "humanitních oborů" mi mnoho dalo, ač jsem strojník.

B. Veltrubský 1.11.2012 19:44

Re: humanitní vědy plus přírodní a technické vědy

Omlouvám se za možná hloupí dotaz, ale co říkáte oboru studia Pedagogika volného času není Vám trochu jako technikovi z toho špatně ? Technici mezi které se skromně počítám tuto zemi drželi a posilovali, ale asi je to problém celého světa. Matika a fyzika je těžká, lepší je si hrát.

P. Kersch 1.11.2012 22:49

Re: humanitní vědy plus přírodní a technické vědy

Milý pane Veltrubský, z oboru Pedagogika volného času se mi rozhodně špatně nedělá. Uvažte, že absolvent tohoto oboru asi nezačíná hned speciálními disciplínami, nýbrž musí projít aspoň v prvním ročníku a možná i v dalších semestrech základními předměty. Troufám si odhadnout, že mezi nimi je psychologie (obecná, dětská), zdravověda (aby vedoucí dětského kolektivu, kroužku, domova (!) ) své svěřence nepřepínal, ale ani v nich nepěstoval kult pohodlí); tělesná a sportovní příprava, základy ochrany životního prostředí, rétorika (!), základy rukodělných prací, jeden nebo dva cizí jazyky aktivně (např. výlety do Německa), historie dětských a mládežnických organizací (Sokol, Junák, Pionýr, ČSM, SSM, Orel, DTJ - ve všech byli zkušení a úspěšní organizátoři, publikovali o svých zkušenostech, dělali chyby nebo se dopouštěli zneužívání své autority) atd. Absolventi takového oboru se musejí snadno uplatnit všude, kde jsou děti a mládež, musejí ovšem vytáhnout paty z útulného domova od maminky, odvážit se být zpočátku skromnými, zkusit v příhodných podmínkách získat živnostenský list (aspoň na "volnou" živnost), nekouřit, nechlastat, nebýt obézní, umět se chovat ve společnosti, být dochvilný, držet slovo - protože jeho svěřenci - děti nebo dospělí - ho budou poslouchat jedním uchem, ale o to pečlivěji a stále ho budou pozorovat.

Tak tohle by mohl být velmi náročný obor, nemyslíte? Zčehož vyplývá ponaučení: nezáleží na názvu oboru tolik, jako na učitelích, kteří ten vysokoškolský studijní obor budují a provozují.