7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: O „nelidskosti“ státní maturity

Neměl jsem původně v úmyslu vyjadřovat se ke státní maturitě. Nejspíš proto, že jsem ji v květnu sám skládal, a proto jsem necítil dostatečný odstup, který je při psaní textů, jež by si rády dělaly nárok na objektivitu, tak potřebný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. stihelova 22.6.2012 11:33

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Nezda se vam, pratele a pritelkyne, ze ""mlady"" Benda takove seznameni s delnickou tridou potrebuje jako prase drbani?

J. Jurax 22.6.2012 17:00

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

No, ono by to ani nemusela být zrovna dělnická třída - stačilo by, aby se živil skutečnou prací v soukromé firmě - cože on to vlastně vystudoval?

O. Malstoka 22.6.2012 8:46

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Já jsem také již postarší pán, ale vaše slova mě velice živě připomínají prosazování socialistických kádrováků. V té době byla prosazována praxe, že děti intelektuálů a hlavně "nepřátel" socialismu museli nastoupit do dělnických profesí, aby také okusili jak chutná chléb proletariátu, zatím co děti prověřených soudruhů měli dvéře na vysoké školy otevřené v mnoha případech i bez přijímacích zkoušek.

I. stihelova 22.6.2012 17:17

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Plzenska prava.

M. Bílý 22.6.2012 9:44

Pane Malečku (07:00) v diskuzním příspěku pod názvem Fajn synku a teď k "lopatě" jste m.j. napsal:...A tak prosím autora. Přerušte aspoň na rok teoretické bádání o životě a okuste ho třeba v kolektivu dělníků....

I mně bylo při bolševických prověrkách před 55 lety "doporučeno", sblížení s dělnickou třídou. Ono sbližování mělo dvě úrovně. Zaprvé finanční v níž jsem si vydělával čtyřikrát víc čistého, než jako projektant a zadruhé společenskou. Pracoval jsem (z příjmu lze odvodit, že úspěšně) na montáži trakčních vedení povrchového dolu Ležáky I. v Mostě. Nebudu Vás unavovat podrobnostmi, jen shrnu: když jsem se po dvou letech vrátil ke svému oboru, po dobu asi tří dalších let jsem neřekl jediné sprosté slovo. Ono totiž být v "kolektivu" kde se běžně oslovovalo vulgárním názvem pánského přirození člověka vychová. Takže Vám dávám za pravdu: pomohlo mi to... velmi...

PS  Dnes už je to jistě jinačí, protože vyjadřování lidí se kultivuje...

J. Jurax 22.6.2012 16:55

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Ano, soudruzi, mladý člověk s maturitou by se měl aspoň rok tak nějak překovat mezi dělnickou třídou, aby získal ten správný světový názor ... tak tohle jsem zamlada párkrát slyšel, maturovav v roce 1967.

Taky proto jsme měli na tehdy SVVŠ předmět zvaný výrobní praxe - tahali jsme reky a přenášeli škatule v n.p. Svit, závod obuv gumová; jediné, co jsem si odnesl bylo, že zaučená dělnice u kruhu si vydělá (tehdy) podstatně víc než maturant  (podle mzdových tabulek). Ověřeno na prázdninové brigádě. No a dál jsem si odnesl ještě zkušenost, že bych u toho kruhu doživotně dělat nechtěl ... byla to vlastně motivace ke studiu ...

J. Prikner 22.6.2012 5:24

Hodnocení

Je mi 70 a matematická maturita vyšší úrovně mě zajímala. Stáhl jsem si test z LN (nevím zda byl publikován text , který byl předkládán maturantům).

Test jsem neřešil pod tlakem být či nebýt absolventem maturity, ale snažil jsem se . Úlohy jsem snad vyřešil, ale za 2 hod to opravdu nešlo; dělal jsem to asi 6 hod. Řekl bych, že úlohy byly zajímavé a neobsahovaly příklady z vyšší matematiky, ale byly náročné na přemýšlení. Podle mého názoru by tak měl vypadat test, který ověří schpnosti maturanta; ale zadaný tak, aby příklady byly zpracovatelné za určený čas; to by ale mělo být vyzkoušeno na statisticky významné množině žáků.

Co se týče slohu, pak se si myslím, že hodnotící kritéria pro sloh nejdou rozumně stanovit a další takový pokus na lidech by se neměl opakovat. Hodnocení je vždy relativní. Ke zpracování relevantního dokumentu - např. analýzy funkčnosti, dokumentace k programu a pod  je vždy potřeba myslet na cílového člověka, který to bude číst, tomu rozumět , po případě schvalovat; což se daří se střídavým úspěchem a je k tomu někdy třeba i jisté nadání, které není každému dáno.

P. Schuster 22.6.2012 9:54

Re: Hodnocení

Podobně se ke státním maturitám stavím i já. S časovým limitem těžší úrovně z matematiky se dokázalo vypořádat (tzn. k řešení všech úloh se během testu dostalo) 40 procent maturantů a z 1700 maturantů to 5 zvládlo bez chyb. Výsledkem testu je, že máme v maturitním ročníku 2012 pět vynikajících studentů - matematiků. Ovšem pěti stupňovou kvalifikaci, nelze na základě výsledků 1700 maturantů spravedlivě ohodnotit.

Hodnocení slohu je scestná myšlenka a do státních maturit nepatří.

Z. Kulhánková 22.6.2012 3:03

Děkuji

Už dlouho jsem nečetla text napsaný člověkem Vaší generace, který by byl inteligentní a nehemžil se pravopisnými a stylistickými chybami.

Tak přece není ještě vše ztraceno.

O. Istvanfy 22.6.2012 8:26

Re: Děkuji

Na Slovensku najschopnejší absolventi spravidla odchádzajú do cudziny alebo pracujú pre zahraničný kapitál.

Z. Kulhánková 24.6.2012 5:00

Re: Děkuji

Na Slovensku jsou taky školy? Já myslela, že všichni Slováci studují v Česku.