29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: O „nelidskosti“ státní maturity

Neměl jsem původně v úmyslu vyjadřovat se ke státní maturitě. Nejspíš proto, že jsem ji v květnu sám skládal, a proto jsem necítil dostatečný odstup, který je při psaní textů, jež by si rády dělaly nárok na objektivitu, tak potřebný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Kulhánková 24.6.2012 5:00

Re: Děkuji

Na Slovensku jsou taky školy? Já myslela, že všichni Slováci studují v Česku.

M. Kosejk 22.6.2012 18:11

státní maturity

Dokud se státní maturity budou snažit o kvadraturu kruhu, tak maturita bude hovadskost.  Snaha o vytvoření jednotného mustru pro maturanty na učňácích  a pro maturanty na gymnáziích je snahou o hovadský kompromis. Státní maturity bych stopl do doby, dokud nedojde k zrušení maturitních oborů na učňácích. Nevím, co bylo špatné na systému, kdy maturity udělovala pouze gymnázia, průmyslovky a ekonomky.

p.s. Když potřebuju vyrobit stůl, tak mám zájem o šikovného řemeslníka - jestli má maturitu, mě nezajímá.

I. stihelova 22.6.2012 17:17

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Plzenska prava.

J. Jurax 22.6.2012 17:03

Re: Čerstvý maturant?

No vidíte, na naše školství se furt klne a zde jeho produkt Vás oslňuje ... nakonec třeba se ten mládenec pilně učil a ještě je nadaný a chytrý :-)

J. Jurax 22.6.2012 17:00

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

No, ono by to ani nemusela být zrovna dělnická třída - stačilo by, aby se živil skutečnou prací v soukromé firmě - cože on to vlastně vystudoval?

J. Jurax 22.6.2012 16:55

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Ano, soudruzi, mladý člověk s maturitou by se měl aspoň rok tak nějak překovat mezi dělnickou třídou, aby získal ten správný světový názor ... tak tohle jsem zamlada párkrát slyšel, maturovav v roce 1967.

Taky proto jsme měli na tehdy SVVŠ předmět zvaný výrobní praxe - tahali jsme reky a přenášeli škatule v n.p. Svit, závod obuv gumová; jediné, co jsem si odnesl bylo, že zaučená dělnice u kruhu si vydělá (tehdy) podstatně víc než maturant  (podle mzdových tabulek). Ověřeno na prázdninové brigádě. No a dál jsem si odnesl ještě zkušenost, že bych u toho kruhu doživotně dělat nechtěl ... byla to vlastně motivace ke studiu ...

J. Vintr 22.6.2012 14:45

Re: Státní maturity je jen další způsob

Jenže to by musela existovat pří

má úměra mezi úspěšností absolventů a úrovní školy. Jenže taková úměra neexistuje. Hodnotit úroveň studia a schopnosti studenta podle jediného formálního testu je naprostý nesmysl.

P. Fiala 22.6.2012 13:46

Zcela souhlasím, lidé tvořící média jsou neobjektivní i po r. 1989

Děsí mne, že politici v médiích vystupující a dehonestující současný systém státních maturittak svým konáním prosazující neefektivní způsoby řízení státního vzdělávacího systému, bez racionálního měření a tím pádem racionální kontroly,  jsou těmi pověstnými brontosaury.

Jako by jim záleželo na tom, aby nastupující generace mladých lidských bytostí byla co nejméně vzdělána a vedena k průměru či dokonce podprůměru, jak vyplává již z desetiletých porovnávání s generacemi mladých lidí z jiných států i kultur.

Maturita je jen první zkouškou DOSPĚLOSTI a i rodiče to musí chápat, stejně tak všichni občané, kteří státní vzdlávací systémy platí ze svých daní.

Jistě nechceme, aby současné generace byly průměrné či podprůměrné, neboť pak nebudou schopny vytvářet konkurenceschopné GDP státu česká Republika.

J. Chaloupka 22.6.2012 13:46

1. Nevím jak kdo, ale já jinou maturitu, než státní neznám.

Už při užití tohoto termínu dostávám psotník. Doposud všichni, kteří maturovali, maturovali za podmínek stanovených státem.

2. Amatérismus Cermatu a jeho přednosty Zeleného spočívá v tom, že si testy předem nevyzkouší na zkušební skupině (může použít třeba čerstvé maturanty v tom roce). Zjevně úroveň testů nastavovali loni i letos teprve po jejich vyplnení na ostro. I za to by měl Zelený zaplatit alespoň 3 měsíční platy, protože vyrobil zmetek. (U všech testů je přece nutné stanovit, zda skutečně měří to, co má být změřeno.)

3. Maturita by měla mít dvě části: jednu testovou, kde je hodnocení jasně definované a jednu řekněme volnou písemnou a ústní, kde by se projevila individualita i určitá pružnost hodnocení, resp. zohlednění práce za 4 roky studia.

Pokud stát chce ušetřit, tak ať Cermat zruší, nechá si od příslušných učitelů navrhnout otázky k maturitám a případně skupinou odborníků vybrat pro příslušný rok. Naše státní správa je drahá právě kvůli financování takovýchto Cermatů - jsou ve všech oborech.

D. Procházka 22.6.2012 13:35

Re: Gratuluji Vám k maturiitě a přeji mnoho úspěchů v dalším životě

Nesouhlasím. Maturita by měla být v podstatě lepším výučním listem v tom smyslu, že člověk dosáhl definované úrovně znalostí a dovedností. Schopnost písemního vyjádření je pro život také nutná, i kdyby to mělo být jenom psaní e-mailů bez chyb. Ale pokud někdo není schopen porozumět textu, jak píšete, tím méně dokáže sám zformulovat a vyjádřit vlastní myšlenku.

J. Pospíchal 22.6.2012 13:04

Re: Státní maturity je jen další způsob

Pokud na švindlškole neudělá státní maturitu 95% maturantů, pak jsem přesvědčen, že se na ní přestanou noví studenti hlásit - to mohou sedět 4 roky doma na p.... a bude to pro ně jednodušší.

J. Vintr 22.6.2012 12:36

Re: Státní maturity je jen další způsob

Souhlasím s vámi, že řada středních, ale i vysokých škol existuje jen proto, že umožňují poměrně bezpracně tahat peníze z eráru. Ovšem to, že absolventi těchto švindlškol nedostanou maturitní vysvědčení nebo akademický titul, tento stav nijak neřeší. Jednak je to sprosté vůči těm mladým lidem, protože oni jsou v tom většinou zcela nevinně, jednak jim to nezabrání nabírat další studenty a dál v pohodě existovat. Pokud tohle nedokáže řešit stát zpřísněním udělování akreditací shora (což je v naší korupcí prolezlé společnosti téměř nemožné), dalo by se to vyřešit jedině školným. Aby si studenti předem rozmysleli, jestli se jim za ty peníze vyplatí studovat na škole, která jim nedá žádnou kvalifikaci (pokud by to ovšem dokázali předem odhadnout).

K. Luboš 22.6.2012 12:28

Čerstvý maturant?

Rozhodně bych nečekal, že něco takového mohl napsat čerstvý maturant. Takový sloh a dikci bych spíše očekával u nějakého padesátníka a hlavně člověka, který se psaním živí.

J. Pospíchal 22.6.2012 12:25

Re: Státní maturity je jen další způsob

Rabováním státní kasy je především udržování středních škol za každou cenu. Aby bylo dost přihlášek musí všichni udělat maturitu za každou cenu. Absolventi pak nedokáží spočítat trojčlenku, neumí gramatiku a nejsou schopni sestavit smysluplnou větu. Maturanti s těmito znalostmi a obrovskou dávkou sebevědomí pak jdou na vysokou školu, kde je opět, v zájmu co největšího počtu studentů  (=peněz na studenta), přijmou. Trvá pak několik let než studium neúspěšně ukončí. Takže rabováním státní kasy je zrušení státních maturit. 20% neúspěšných je za současné úrovně znalostí maturantů velmi málo. Střední školy je potřeba přinutit ke zvýšení nároků - jinak se nám to Japonsko bude stále vzdalovat a za pár let již nebudeme mít výhodu poměrně vzdělaného obyvatelstva a budeme jen montážní dílnou.

J. Vintr 22.6.2012 11:56

Re: Státní maturity je jen další způsob

Zřejmě Vám nedošlo, že existence ministerstva a vůbec celého školského systému není v našem kradlákově primárně motivována zajištěním vzdělání pro mládež, ale především je to zdroj spousty teplých, dobře placený míst a spousty možností si ještě přilepšit nad rámec oficiálních příjmů zúčastněných.

P. Gabriel st. 22.6.2012 11:37

Re: Státní maturity je jen další způsob

Organizace státních maturit nemusí být nijak drahá. stačí zrušit zcela zbytečný Cermat, nechť se snaží úřeeníci MŠMT, a pak hlavně nepouštět do vedení školství všelijaké ty buzkové, kuchtové, lišky a další neumětely.

P. Gabriel st. 22.6.2012 11:34

Re: Proč státní maturity.

Žábou na prameni nejsou jenom NĚKTERÉ soukromé školy (pro církevnímto třeba zrovna neplatí) ale i státní tzv. integrované střední školy snadno průchodné i pro nepilné a netalentované žáky, kde v jedné třídě sedí holiči s automechyniky a kuchači a studují mlhavý obor management podnikání, či služeb. Tyto farmy je třeba s poukazem ny neúspěšnost maturantů vrátit zpět na úroveň učilišť. Ostatně chtít mít v populačním ročníku 80 % a více úspěšných maturantů je zhůvěřilost. 

I. stihelova 22.6.2012 11:33

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Nezda se vam, pratele a pritelkyne, ze ""mlady"" Benda takove seznameni s delnickou tridou potrebuje jako prase drbani?

P. Gabriel st. 22.6.2012 11:28

Není to tak jednoznačné!

Pokud jde o vyšší úroveň matematiky, je faktem, že Cermat nezajistil ověření, zda čas, který byl dán k dispozici, byl dostatečný a akademičtí specialisté matematici konstatovali, že čas byl nedostatečný pro zadaný rozsah práce. Zde je tedy jednoznačné selhání autorů a zadavatelů a vůči maturantům by bylo spravedlivé užít shovívavější hodnocení..

Pokud jde o slohovou práci, jistě bylo všem studentům a jejich vyučujícím předem známo, že dodržení formy textu je rozhodujícím kritériem a nedodržení formy je hodnoceno jako nesplnění zadání, tedy nedostatečně. To, kteří neuspěli pro nedodržení formy jsou sami na vině svého neúspěchu a žehrat na maturity jako takové, je falešné.

Celkové hodnocení je ovšem jednoznačné. Jednotné státní maturity jsou potřebné, jedna závazná povinná úroveň z češtiny, cizího jazyka a z matematiky pro všechny střední školy. Testy by měli sestavovat vybraní špičkoví učitelé z celé republiky. Působení Cermatu je zbytečné a vadné. Současně by měly být sestavovány žebříčky škol, aby bylo vidět, které "farmy" nejsou schopny žáky připravit k úspěšné maturitě. Těmto školám by měly být odebrány akteditace v maturitních oborech.

T. Vodvářka 22.6.2012 10:58

Re: Státní maturity je jen další způsob

Nevím, zda-li by nebylo vhodné se poohlédnout po zkušenostech jiných zemí.  Nicméně ani toto není jednoznačné kriterium. Naše školství i za komunismu /pokud vyloučíme indoktrinaci marx-leninismu/, bylo předmětem závisti mnoha zahraničních expertů. Ne že by nemělo své mouchy, ale bylo vcelku ucelené a naší vysokoškoláci byli poměrně široce vzdělaní, nejen ve svém oboru. To byl velký rozdíl od jiných zemí, kde sice byli experti na pravý palec, ale o levém nevěděli zhola nic. Náš systém postgraduálního vzdělávání byl svým systémem dvou atestací v medicíně výborně vypracovaný. Po jeho zrušení a zásahu "expertů" je devastován. To, že státní maturity již stály 100 milonů nikdo nediskutuje a zatím je z nich paskvil.

Navíc - osoba pana Zeleného nebudila dojem důvěry, byl jednou vyhozen z ministerstva školství, aby se tam později vrátil V diskusích byl velmi arogantní, zesměšňoval své odpůrce. Proto je oprávněé podezírat podobné typy z toho, že jim až tak nejde o věc samu, ale spíše co za to a kolik z toho dostanu. Poznámka o vyrabování peněz z eráru proto sedí.

V. Běhal 22.6.2012 10:54

Proč státní maturity.

Za situace, kdy se objevila spousta soukromých středních škol, většinou produkujících maturanty s velmi slabými znalostmi, je státní maturita nutná. Většina soukromých středních škol bere kohokoliv, kdo je ochoten platit školné a nikoho nevyhodí, protože by přišli o peníze. Jenže mají maturitu, takže, pokud propadlo 20 % maturantů, tak to není až zas tak mnoho. Vůbec nerozumím tomu proč jsou maturity z matematiky s dvojím stupněm náročnosti. To je přece nesmysl. Maturitu, i z matematiky, by měl zvládnout každý, kdo se na ni během studia poctivě připravoval. Ti méně nadaní by ji nedložili na jedničku, ale zvládnou by ji měli. 

Absolventi z pochybných soukriomých škol pak jdou na pochybné soukromé školy, ze kterých je pro neprospěch také nevyloučí, ale plníme kvótu EU pro počet vysokoškoláků.

Hlavní problém kvality vysokoškoláků je, že vysoké školy dostávají peníze na hlavu studenta, takže nechají procházet i ty, kteří nemají patřičné nadání a hlavně píli. S vyšším počtem studentů je třeba vyšší počet pedagogických pracovníků, takže rakovinný růst. To ale v celé diskusi o úrovni vysokých škol, ale i středních, vůbec nezaznělo. Máme 10 flosofických fakult, produkujících absolventy, kteří budou ze státního rozpočtu jen brát, ale nedostatek inženýrů.

M. Košařová 22.6.2012 10:31

A co kdyby měl Váš hodnotitel jiný názor na to, jak vypadá esej?

Hodnotitel je také jen člověk a má svůj názor.  A kdybyste dostal z tohoto svého textu nula bodů, to byste asi takovýto oslavný článek na státní maturity nepsal?

Na druhou stranu, já státní maturity schvaluji, protože jednotné měřítko u všech maturit je potřeba. Jen by bylo správné, aby za ty velké peníze její trvůrci odváděli lepší práci.

Ale měřítko hodnocení by mělo být objektivní. U zkoušky z českého jazyka by měla být na prvním místě pravopisná bezchybnost a schopnost vyjádřit potřebné skutečnosti v psané podobě. Jestli se dodrží formální přesnost určitého slohového útvaru, myslím není v praxi zas tak potřebné. Všichni nejsme spisovatelé, že? Zato každou chvíli dostanu mail s hrubými pravopisnými chybami od člověka jinak celkem vzdělaného.

J. Schwarz 22.6.2012 10:05

Mám zato,

že současný zvýšený počet odvolání  studentů proti ohodnocení svého výkonu u státní maturity je způsoben především halasnou mediální kritikou. Za běžných podmínek by je ani nenapadlo se odvolávat, ale když je tu tolik kritiky a odsudků, proč to nezkusit? Tahle společnost se chová schizofrenně - na jedné straně kolik hodnotitelů,  tolik názorů a na jakékoli opatření se přivalí vlna kritiky. Na straně druhé je trváno na jednotě. Proč potom třeba neodklepnout předražený INDOŠ, nákup letadel CASA  nebo nedotažený IZIP? Vždyť ať se udělá cokoli, mediální všeználci dají dostatečný prostor kritikům čehokoli, ať je to dobré nebo špatné. Tak proč se na tom alespoň nenapakovat, když "společnost"  trvá na rozhodnutí "za všechny" přičemž většina se shodne jen na jediném názoru - že šlo o zlodějnu nebo pitomost a oni by to udělali úplně jinak. Ovšem to "úplně jinak"  by se dočkalo obdobného mediálního obrazu. Proč tedy trvat na  jednotě a neušetřit peníze tak, že by se centrálně rozhodovalo daleko míň věcí a většina se nechala na těch chytrácích s jejich sympatizantech? Samozřejmě včetně financování.

F. Eliáš 22.6.2012 9:59

Re: Státní maturity je jen další způsob

Státní maturity jsou běžné v civilizovaných zemích. Slouží jako kontrola jedné z nejdůležitějších lidských činností - vzdělávání. Jen omezený jedinec je může považovat za rabování státní kasy

T. Vodvářka 22.6.2012 9:58

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Pane Malečku, máte pravdu. I když mám již před mnoha lety ukončenu VŠ, pracoval jsem každé prázdniny v kolektivu koksařů v Nové Huti Klementa Gottwalda. Jediný z celého asi 10 členného kolektivu jsem nebyl trestán. Přesto na tu dobu vzpomínám jako na perfektní školu života a myslím, že mi dala více, než posléze teortické pindy učitelů marx leninismu po dobu 5 let.

Měli by tím projít všichni, co chtěji posléze zastávat vyšší funkce, snáze totiž pochopí a jsou více empatiční. S panem Fajmonem máte pravdu, doplnil bych ještě pana Borise Šťastného a paní Markétu Hellerovou /bývalou náměstkyni ministra Julínka/ jejíž "odborným"zásahem byla zcela zničena struktura postgraduálního vzdělávání a dodnes se z jejího působení nevzpamatovala. Ta dáma měla titul MUDr, ale na nemocného nikdy nesáhla. A tom všem to je. Pěkný den.

F. Eliáš 22.6.2012 9:55

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Komplexy vidím, pane Ruščáku, spíše na vaší straně. Text, který  nazýváte blábolem, předčí ten váš ve všech směrech.

J. Vintr 22.6.2012 9:54

Státní maturity je jen další způsob

rabování erární kasy. Když se po letech, kdy se jen vyžíraly stamiliony, konečně chtělo, aby z toho byl nějaký výsledek, tak se narychlo spíchly nějaké přitroublé testy a aby to vypadalo, že jsou náročné, zajistilo se určité procento neúspěšných. Celé je to kravina a s kvalitou vzdělání to nemá absolutně nic společného.

P. Schuster 22.6.2012 9:54

Re: Hodnocení

Podobně se ke státním maturitám stavím i já. S časovým limitem těžší úrovně z matematiky se dokázalo vypořádat (tzn. k řešení všech úloh se během testu dostalo) 40 procent maturantů a z 1700 maturantů to 5 zvládlo bez chyb. Výsledkem testu je, že máme v maturitním ročníku 2012 pět vynikajících studentů - matematiků. Ovšem pěti stupňovou kvalifikaci, nelze na základě výsledků 1700 maturantů spravedlivě ohodnotit.

Hodnocení slohu je scestná myšlenka a do státních maturit nepatří.

F. Eliáš 22.6.2012 9:52

Re: Gratuluji Vám k maturiitě a přeji mnoho úspěchů v dalším životě

Maturita by měla především vyjádřit stupeň vzdělatelnosti studenta. Na maturitní test by mělo být možné se připravit, pokud by příprava trvala 4 roky. Pravda, psaní slohových prací nevyjadřuje schopnost se vzdělávat a je zbytečné u normálních studentů. Určité opodstatnění má u budoucích literátů. Nutná je schopnost orientace v textu, jeho chápání. To je základní problém většiny studentů. Neumí příliš číst, textu nerozumí, čtené okamžitě zapomínají a z tohoto důvodu nejsou schopni samostatného studia.