27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: O „nelidskosti“ státní maturity

Neměl jsem původně v úmyslu vyjadřovat se ke státní maturitě. Nejspíš proto, že jsem ji v květnu sám skládal, a proto jsem necítil dostatečný odstup, který je při psaní textů, jež by si rády dělaly nárok na objektivitu, tak potřebný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kosejk 22.6.2012 18:11

státní maturity

Dokud se státní maturity budou snažit o kvadraturu kruhu, tak maturita bude hovadskost.  Snaha o vytvoření jednotného mustru pro maturanty na učňácích  a pro maturanty na gymnáziích je snahou o hovadský kompromis. Státní maturity bych stopl do doby, dokud nedojde k zrušení maturitních oborů na učňácích. Nevím, co bylo špatné na systému, kdy maturity udělovala pouze gymnázia, průmyslovky a ekonomky.

p.s. Když potřebuju vyrobit stůl, tak mám zájem o šikovného řemeslníka - jestli má maturitu, mě nezajímá.

P. Fiala 22.6.2012 13:46

Zcela souhlasím, lidé tvořící média jsou neobjektivní i po r. 1989

Děsí mne, že politici v médiích vystupující a dehonestující současný systém státních maturittak svým konáním prosazující neefektivní způsoby řízení státního vzdělávacího systému, bez racionálního měření a tím pádem racionální kontroly,  jsou těmi pověstnými brontosaury.

Jako by jim záleželo na tom, aby nastupující generace mladých lidských bytostí byla co nejméně vzdělána a vedena k průměru či dokonce podprůměru, jak vyplává již z desetiletých porovnávání s generacemi mladých lidí z jiných států i kultur.

Maturita je jen první zkouškou DOSPĚLOSTI a i rodiče to musí chápat, stejně tak všichni občané, kteří státní vzdlávací systémy platí ze svých daní.

Jistě nechceme, aby současné generace byly průměrné či podprůměrné, neboť pak nebudou schopny vytvářet konkurenceschopné GDP státu česká Republika.

J. Chaloupka 22.6.2012 13:46

1. Nevím jak kdo, ale já jinou maturitu, než státní neznám.

Už při užití tohoto termínu dostávám psotník. Doposud všichni, kteří maturovali, maturovali za podmínek stanovených státem.

2. Amatérismus Cermatu a jeho přednosty Zeleného spočívá v tom, že si testy předem nevyzkouší na zkušební skupině (může použít třeba čerstvé maturanty v tom roce). Zjevně úroveň testů nastavovali loni i letos teprve po jejich vyplnení na ostro. I za to by měl Zelený zaplatit alespoň 3 měsíční platy, protože vyrobil zmetek. (U všech testů je přece nutné stanovit, zda skutečně měří to, co má být změřeno.)

3. Maturita by měla mít dvě části: jednu testovou, kde je hodnocení jasně definované a jednu řekněme volnou písemnou a ústní, kde by se projevila individualita i určitá pružnost hodnocení, resp. zohlednění práce za 4 roky studia.

Pokud stát chce ušetřit, tak ať Cermat zruší, nechá si od příslušných učitelů navrhnout otázky k maturitám a případně skupinou odborníků vybrat pro příslušný rok. Naše státní správa je drahá právě kvůli financování takovýchto Cermatů - jsou ve všech oborech.

K. Luboš 22.6.2012 12:28

Čerstvý maturant?

Rozhodně bych nečekal, že něco takového mohl napsat čerstvý maturant. Takový sloh a dikci bych spíše očekával u nějakého padesátníka a hlavně člověka, který se psaním živí.

J. Jurax 22.6.2012 17:03

Re: Čerstvý maturant?

No vidíte, na naše školství se furt klne a zde jeho produkt Vás oslňuje ... nakonec třeba se ten mládenec pilně učil a ještě je nadaný a chytrý :-)

P. Gabriel st. 22.6.2012 11:28

Není to tak jednoznačné!

Pokud jde o vyšší úroveň matematiky, je faktem, že Cermat nezajistil ověření, zda čas, který byl dán k dispozici, byl dostatečný a akademičtí specialisté matematici konstatovali, že čas byl nedostatečný pro zadaný rozsah práce. Zde je tedy jednoznačné selhání autorů a zadavatelů a vůči maturantům by bylo spravedlivé užít shovívavější hodnocení..

Pokud jde o slohovou práci, jistě bylo všem studentům a jejich vyučujícím předem známo, že dodržení formy textu je rozhodujícím kritériem a nedodržení formy je hodnoceno jako nesplnění zadání, tedy nedostatečně. To, kteří neuspěli pro nedodržení formy jsou sami na vině svého neúspěchu a žehrat na maturity jako takové, je falešné.

Celkové hodnocení je ovšem jednoznačné. Jednotné státní maturity jsou potřebné, jedna závazná povinná úroveň z češtiny, cizího jazyka a z matematiky pro všechny střední školy. Testy by měli sestavovat vybraní špičkoví učitelé z celé republiky. Působení Cermatu je zbytečné a vadné. Současně by měly být sestavovány žebříčky škol, aby bylo vidět, které "farmy" nejsou schopny žáky připravit k úspěšné maturitě. Těmto školám by měly být odebrány akteditace v maturitních oborech.

V. Běhal 22.6.2012 10:54

Proč státní maturity.

Za situace, kdy se objevila spousta soukromých středních škol, většinou produkujících maturanty s velmi slabými znalostmi, je státní maturita nutná. Většina soukromých středních škol bere kohokoliv, kdo je ochoten platit školné a nikoho nevyhodí, protože by přišli o peníze. Jenže mají maturitu, takže, pokud propadlo 20 % maturantů, tak to není až zas tak mnoho. Vůbec nerozumím tomu proč jsou maturity z matematiky s dvojím stupněm náročnosti. To je přece nesmysl. Maturitu, i z matematiky, by měl zvládnout každý, kdo se na ni během studia poctivě připravoval. Ti méně nadaní by ji nedložili na jedničku, ale zvládnou by ji měli. 

Absolventi z pochybných soukriomých škol pak jdou na pochybné soukromé školy, ze kterých je pro neprospěch také nevyloučí, ale plníme kvótu EU pro počet vysokoškoláků.

Hlavní problém kvality vysokoškoláků je, že vysoké školy dostávají peníze na hlavu studenta, takže nechají procházet i ty, kteří nemají patřičné nadání a hlavně píli. S vyšším počtem studentů je třeba vyšší počet pedagogických pracovníků, takže rakovinný růst. To ale v celé diskusi o úrovni vysokých škol, ale i středních, vůbec nezaznělo. Máme 10 flosofických fakult, produkujících absolventy, kteří budou ze státního rozpočtu jen brát, ale nedostatek inženýrů.

P. Gabriel st. 22.6.2012 11:34

Re: Proč státní maturity.

Žábou na prameni nejsou jenom NĚKTERÉ soukromé školy (pro církevnímto třeba zrovna neplatí) ale i státní tzv. integrované střední školy snadno průchodné i pro nepilné a netalentované žáky, kde v jedné třídě sedí holiči s automechyniky a kuchači a studují mlhavý obor management podnikání, či služeb. Tyto farmy je třeba s poukazem ny neúspěšnost maturantů vrátit zpět na úroveň učilišť. Ostatně chtít mít v populačním ročníku 80 % a více úspěšných maturantů je zhůvěřilost. 

M. Košařová 22.6.2012 10:31

A co kdyby měl Váš hodnotitel jiný názor na to, jak vypadá esej?

Hodnotitel je také jen člověk a má svůj názor.  A kdybyste dostal z tohoto svého textu nula bodů, to byste asi takovýto oslavný článek na státní maturity nepsal?

Na druhou stranu, já státní maturity schvaluji, protože jednotné měřítko u všech maturit je potřeba. Jen by bylo správné, aby za ty velké peníze její trvůrci odváděli lepší práci.

Ale měřítko hodnocení by mělo být objektivní. U zkoušky z českého jazyka by měla být na prvním místě pravopisná bezchybnost a schopnost vyjádřit potřebné skutečnosti v psané podobě. Jestli se dodrží formální přesnost určitého slohového útvaru, myslím není v praxi zas tak potřebné. Všichni nejsme spisovatelé, že? Zato každou chvíli dostanu mail s hrubými pravopisnými chybami od člověka jinak celkem vzdělaného.

J. Schwarz 22.6.2012 10:05

Mám zato,

že současný zvýšený počet odvolání  studentů proti ohodnocení svého výkonu u státní maturity je způsoben především halasnou mediální kritikou. Za běžných podmínek by je ani nenapadlo se odvolávat, ale když je tu tolik kritiky a odsudků, proč to nezkusit? Tahle společnost se chová schizofrenně - na jedné straně kolik hodnotitelů,  tolik názorů a na jakékoli opatření se přivalí vlna kritiky. Na straně druhé je trváno na jednotě. Proč potom třeba neodklepnout předražený INDOŠ, nákup letadel CASA  nebo nedotažený IZIP? Vždyť ať se udělá cokoli, mediální všeználci dají dostatečný prostor kritikům čehokoli, ať je to dobré nebo špatné. Tak proč se na tom alespoň nenapakovat, když "společnost"  trvá na rozhodnutí "za všechny" přičemž většina se shodne jen na jediném názoru - že šlo o zlodějnu nebo pitomost a oni by to udělali úplně jinak. Ovšem to "úplně jinak"  by se dočkalo obdobného mediálního obrazu. Proč tedy trvat na  jednotě a neušetřit peníze tak, že by se centrálně rozhodovalo daleko míň věcí a většina se nechala na těch chytrácích s jejich sympatizantech? Samozřejmě včetně financování.

J. Vintr 22.6.2012 9:54

Státní maturity je jen další způsob

rabování erární kasy. Když se po letech, kdy se jen vyžíraly stamiliony, konečně chtělo, aby z toho byl nějaký výsledek, tak se narychlo spíchly nějaké přitroublé testy a aby to vypadalo, že jsou náročné, zajistilo se určité procento neúspěšných. Celé je to kravina a s kvalitou vzdělání to nemá absolutně nic společného.

F. Eliáš 22.6.2012 9:59

Re: Státní maturity je jen další způsob

Státní maturity jsou běžné v civilizovaných zemích. Slouží jako kontrola jedné z nejdůležitějších lidských činností - vzdělávání. Jen omezený jedinec je může považovat za rabování státní kasy

T. Vodvářka 22.6.2012 10:58

Re: Státní maturity je jen další způsob

Nevím, zda-li by nebylo vhodné se poohlédnout po zkušenostech jiných zemí.  Nicméně ani toto není jednoznačné kriterium. Naše školství i za komunismu /pokud vyloučíme indoktrinaci marx-leninismu/, bylo předmětem závisti mnoha zahraničních expertů. Ne že by nemělo své mouchy, ale bylo vcelku ucelené a naší vysokoškoláci byli poměrně široce vzdělaní, nejen ve svém oboru. To byl velký rozdíl od jiných zemí, kde sice byli experti na pravý palec, ale o levém nevěděli zhola nic. Náš systém postgraduálního vzdělávání byl svým systémem dvou atestací v medicíně výborně vypracovaný. Po jeho zrušení a zásahu "expertů" je devastován. To, že státní maturity již stály 100 milonů nikdo nediskutuje a zatím je z nich paskvil.

Navíc - osoba pana Zeleného nebudila dojem důvěry, byl jednou vyhozen z ministerstva školství, aby se tam později vrátil V diskusích byl velmi arogantní, zesměšňoval své odpůrce. Proto je oprávněé podezírat podobné typy z toho, že jim až tak nejde o věc samu, ale spíše co za to a kolik z toho dostanu. Poznámka o vyrabování peněz z eráru proto sedí.

P. Gabriel st. 22.6.2012 11:37

Re: Státní maturity je jen další způsob

Organizace státních maturit nemusí být nijak drahá. stačí zrušit zcela zbytečný Cermat, nechť se snaží úřeeníci MŠMT, a pak hlavně nepouštět do vedení školství všelijaké ty buzkové, kuchtové, lišky a další neumětely.

J. Vintr 22.6.2012 11:56

Re: Státní maturity je jen další způsob

Zřejmě Vám nedošlo, že existence ministerstva a vůbec celého školského systému není v našem kradlákově primárně motivována zajištěním vzdělání pro mládež, ale především je to zdroj spousty teplých, dobře placený míst a spousty možností si ještě přilepšit nad rámec oficiálních příjmů zúčastněných.

J. Pospíchal 22.6.2012 12:25

Re: Státní maturity je jen další způsob

Rabováním státní kasy je především udržování středních škol za každou cenu. Aby bylo dost přihlášek musí všichni udělat maturitu za každou cenu. Absolventi pak nedokáží spočítat trojčlenku, neumí gramatiku a nejsou schopni sestavit smysluplnou větu. Maturanti s těmito znalostmi a obrovskou dávkou sebevědomí pak jdou na vysokou školu, kde je opět, v zájmu co největšího počtu studentů  (=peněz na studenta), přijmou. Trvá pak několik let než studium neúspěšně ukončí. Takže rabováním státní kasy je zrušení státních maturit. 20% neúspěšných je za současné úrovně znalostí maturantů velmi málo. Střední školy je potřeba přinutit ke zvýšení nároků - jinak se nám to Japonsko bude stále vzdalovat a za pár let již nebudeme mít výhodu poměrně vzdělaného obyvatelstva a budeme jen montážní dílnou.

J. Vintr 22.6.2012 12:36

Re: Státní maturity je jen další způsob

Souhlasím s vámi, že řada středních, ale i vysokých škol existuje jen proto, že umožňují poměrně bezpracně tahat peníze z eráru. Ovšem to, že absolventi těchto švindlškol nedostanou maturitní vysvědčení nebo akademický titul, tento stav nijak neřeší. Jednak je to sprosté vůči těm mladým lidem, protože oni jsou v tom většinou zcela nevinně, jednak jim to nezabrání nabírat další studenty a dál v pohodě existovat. Pokud tohle nedokáže řešit stát zpřísněním udělování akreditací shora (což je v naší korupcí prolezlé společnosti téměř nemožné), dalo by se to vyřešit jedině školným. Aby si studenti předem rozmysleli, jestli se jim za ty peníze vyplatí studovat na škole, která jim nedá žádnou kvalifikaci (pokud by to ovšem dokázali předem odhadnout).

J. Pospíchal 22.6.2012 13:04

Re: Státní maturity je jen další způsob

Pokud na švindlškole neudělá státní maturitu 95% maturantů, pak jsem přesvědčen, že se na ní přestanou noví studenti hlásit - to mohou sedět 4 roky doma na p.... a bude to pro ně jednodušší.

J. Vintr 22.6.2012 14:45

Re: Státní maturity je jen další způsob

Jenže to by musela existovat pří

má úměra mezi úspěšností absolventů a úrovní školy. Jenže taková úměra neexistuje. Hodnotit úroveň studia a schopnosti studenta podle jediného formálního testu je naprostý nesmysl.

P. Schuh 22.6.2012 8:37

Nač ty dohady ?

Hodnocení maturity od studentů není vůbec důležité (vždy bude zkreslené). Ale hodnocení učitelů to už je jiná. Pokud učitel prohlásí, že by oznámkoval maturitní práci o několik stupňů jinak, než-li státem uznávaný kontrolol, pak něco smrdí. Je třeba věc prozkoumat a buď vyhodit učitele nebo vyhodit kontrolora.

T. Vodvářka 22.6.2012 7:55

Gratuluji Vám k maturiitě a přeji mnoho úspěchů v dalším životě

Přesto mi dovolte pohled z druhé strany. Mám neodvratný pocit, že v jakémkoliv současném testování /počínaje od příjímacích zkoušek až po maturity/ již nejde o to, jak se přesvědčit o kreativitě, originálních nápadech, ale o tom, jak máme natrénováno. Přijímací zkoušky ovládly Scio testy, původně vyvinuté pro americkou námořní pěchotu, státní maturity z matematiky /jak tvrdí většina diskutujících/ šlo zvládnout ve větším časovém prostoru. Počítat náročné příklady vyšší úrovně /pokud převládne má hrdost volby, jak uvádíte/ při tikajícím budíku není asi optimální. Písemné práce byly hodnoceny nikoliv pro svou originalitu, ale jen čistě z mechanistického hlediska /počet slov, formální přesnost//. Při tomto systému při zkoušce témř jistě vypadne Jan Balabán, naopak uspěje ten , kdo formálně přesně popíše výrobu palačinek na chatě.

Chtělo by se mi věřit, že úmysl státních maturit je čistý, nebylo-li by známo, jak je to výborný kšeft pro mnoho zainteresovaných /Cermatem počínaje a konče rozvážkovou službou/.

Maturoval jsem v roce 1979 za hlubokého komunismu. Přesto si myslím, že tehdejší systém nebyl tak špatný, vždy byl v komisi někdo odjinud, takže nepřipravený student jen těžko mohl mít výborný výsledek. Byl jsem zkoušen těmi, co mne za 4 roky znali a věděli o mne více, než anonymní člověk na druhém konci republiky, který měl při hodnocení zadání, že cca pětina nesmí projít. Náhodné selhání /okno při stresu/, přece v našem malém národě nesmí být definitivní stopkou pro další kariéru. To, že se teď upravovala kritéria hodnocení až po smršti stížností, diskredituje státní maturity na mnoho let.

Maturita by dle mého neměla být jen jedním z mnoha testů, ale spíše jakési zakončení studia na vybrané škole. Na škole, kterou si volí žák dle svých schopností a zájmu. Na škole o níž si sehnal před nástupem potřebné údaje a ví, jak je /nebo není/ náročná. Srovnávání reálných gymnasií se středními odbornými školami postrádá smyslu, zaměření jejich frekventantů je v životě jiné.

F. Eliáš 22.6.2012 9:52

Re: Gratuluji Vám k maturiitě a přeji mnoho úspěchů v dalším životě

Maturita by měla především vyjádřit stupeň vzdělatelnosti studenta. Na maturitní test by mělo být možné se připravit, pokud by příprava trvala 4 roky. Pravda, psaní slohových prací nevyjadřuje schopnost se vzdělávat a je zbytečné u normálních studentů. Určité opodstatnění má u budoucích literátů. Nutná je schopnost orientace v textu, jeho chápání. To je základní problém většiny studentů. Neumí příliš číst, textu nerozumí, čtené okamžitě zapomínají a z tohoto důvodu nejsou schopni samostatného studia.

D. Procházka 22.6.2012 13:35

Re: Gratuluji Vám k maturiitě a přeji mnoho úspěchů v dalším životě

Nesouhlasím. Maturita by měla být v podstatě lepším výučním listem v tom smyslu, že člověk dosáhl definované úrovně znalostí a dovedností. Schopnost písemního vyjádření je pro život také nutná, i kdyby to mělo být jenom psaní e-mailů bez chyb. Ale pokud někdo není schopen porozumět textu, jak píšete, tím méně dokáže sám zformulovat a vyjádřit vlastní myšlenku.

P. Maleček 22.6.2012 7:00

Fajn synku a teď k "lopatě"

Uf, vždy když se dostanu do kontaktu se stanovisky takovýchto náctiletých intelektuálně sebejistých přemoudřelců, přeběhne mi mráz po zádech. Můj trojnásobně vyšší věk mi nebrání smeknout před formální a přesvědčovací kvalitou textu (nejen tohoto), za kterou není jen to, co mu "nadělil pánbůh", ale i evidentně důsledné sebevzdělávání. To mrazení v zádech mi naskakuje při vědomí historické zkušenosti toho, k čemu jsou tito mladiství teoretičtí přemoudřelci opakovaně zneužíváni. Že dříve či později skončí v sítích naháněčů politických stran je téměř jisté.

Jejich obřího teoretického vzdělání, fabulačních schopností a zbytnělého sebevědomí lze totiž snadno zneužít k prosazování těch největších politických prasáren. Nebudu srovnávat s nadšenými poválečnými svazáckými intelektuály (Kohout atd.), kteří přes své rozsáhlé humanitní vzdělání horlivě podporovali a prosazovali svinstva komunismu. Postačí jméno autorovi zajisté podstatně bližší a to Hynek Fajmon.Tento v současnosti europoslanec ODS jako by autorovi z oka vypadl. Famózně nadaný, nesmírně pracovitý a sebevědomý člověk. Ale dodnes reálným životem nepolíbený, znalý pouze prachu studoven, kouře intelektuálních kaváren a hysterie moci politických sekretariátů a jednacích sálů. Reálný život mimo školy a politiku ani neochutnal.

A takto vyzbrojený jedinec rozhoduje o osudech milionů lidí. Samozřejmě tupě slouží ideologii ne lidem. Nevidí jak je svými politickými šéfy zneužíván k obhajobě jejich skutečného cíle, kterým je pod rouškou pravicové politiky vykrádání veřejných rozpočtů, protože nejen ODS, ale i další parlamentní strany už o ničem jiném nejsou.

A tak prosím autora. Přerušte aspoň na rok teoretické bádání o životě a okuste ho třeba v kolektivu dělníků stavební firmy, či aby to mělo tu pravou úroveň v pivovaru. Ten rok mezi filozofy života vám dá víc než léta teoretického vzdělávání a obrní vás proti lákadlům politických šíbrů. Uvidíte - nebudete litovat. A pak, jednou i vy budete rozhodovat i o mém životě.

A. Ruščák 22.6.2012 7:21

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Vážený pane, nevím, jaké máte komplexy, zda ze svého věku, ze své profese nebo ze svého vzdělání, ale text, který jste napsal, je naprostý blábol a nemá vůbec nic společného s obsahem článku. Vy v podstatě si jdete do autora akorát kopnout kvůli tomu, kolik mu je let. To Vám ze sebe není špatně? Asi ne - proto by, při trošce potměšilosti, se nabízela otázka, co jste celá ta desetiletí dělal, když jste se ani trošku sebereflexe nenaučil...

F. Eliáš 22.6.2012 9:55

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Komplexy vidím, pane Ruščáku, spíše na vaší straně. Text, který  nazýváte blábolem, předčí ten váš ve všech směrech.

M. Starý 22.6.2012 7:23

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Proč toho autora urážíte? Že neříkal to, co se dneska "nosí" a co média vydávají, díky pár křiklounům za většinový názor? Pochopitelně, že ti co neuspěli budou vždy křičet, že test byl špatný, hodnotitelé neobjektivní atd. Málo kdo si byť jen připustí natož aby řekl nahlas, že se málo připravil.

P. Maleček 22.6.2012 8:09

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Ale, ale. Doporučuji nejen číst a to vše, ne jen něco. A i u toho myslet. Autora neurážím, naopak obdivně před ním smekám a hlavně ho varuji aby nedopadl jako mnozí jemu podobní - podívejte se na jeho web. Ostatně i V. Havlovi prospěl byť nedobrovolný pobyt "u lopaty", jak v textu nenápadně naznačuji - to to zase schytám.

T. Vodvářka 22.6.2012 9:58

Re: Fajn synku a teď k "lopatě"

Pane Malečku, máte pravdu. I když mám již před mnoha lety ukončenu VŠ, pracoval jsem každé prázdniny v kolektivu koksařů v Nové Huti Klementa Gottwalda. Jediný z celého asi 10 členného kolektivu jsem nebyl trestán. Přesto na tu dobu vzpomínám jako na perfektní školu života a myslím, že mi dala více, než posléze teortické pindy učitelů marx leninismu po dobu 5 let.

Měli by tím projít všichni, co chtěji posléze zastávat vyšší funkce, snáze totiž pochopí a jsou více empatiční. S panem Fajmonem máte pravdu, doplnil bych ještě pana Borise Šťastného a paní Markétu Hellerovou /bývalou náměstkyni ministra Julínka/ jejíž "odborným"zásahem byla zcela zničena struktura postgraduálního vzdělávání a dodnes se z jejího působení nevzpamatovala. Ta dáma měla titul MUDr, ale na nemocného nikdy nesáhla. A tom všem to je. Pěkný den.