26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Ej, od Západu nový vietor veje...

... už těm zeleným pentle bere Všichni to věděli, ale nikdo to nesměl říct. Kdo to řekl, byl vyobcován ze slušné společnosti, a pokud dokonce začal někde veřejně říkat či psát, že elektrické větrníky jsou pěkná blbost, zvedl se řev. Abych citoval klasika, Nassim Nichalse Taleba v knize Černá labuť to popisuje následovně: „Reakce byla přibližně taková, jako kdybyste na shromáždění zbožných stařen v Amijúnu (rodné město N. N Taleba v Libanonu) pustli pornografický film.„ Ofšem doba se mění a najednou je fšechno jinak, jak říká naše mládež a jak říkal ten starý rabín. Nejprve se najednou přišlo na to, že fotovoltaické panely nebudou asi spásou planety, a následně se objevily přímo „vědecké studie“ že také elektrovětrníky jsou pěkná pitomost. Už jen čekám, až se objeví někde článek, že nejsou jen pitomost, ale že jsou navíc hnusná pitomost. A je jedno, zda se tyto „ekopyje“ točí na chorvatském pobřeží u ostrova Pag, u Slaného u Prahy, v okolí Wolkersdorfu u Vídně, v líbezné krajině, ke které mám osobní vztah a která je úplně zprzněná, či na ostrově Kos, kde kvůli nim zničili imbecilními silnicemi hlavní pohoří ostrova, anebo trčí nad Krušnými horami. Všude jsou hnusné a ten, kdo absolvoval alespoň základní školu a má k dispozici kalkulačku, lehce spočítá, že i ekonomicky je to naprostá šílenost. Mimochodem, to jsem zvědav, co s nimi, až doslouží? Jak se budou likvidovat a hlavně co s těmi betonovými podstavci o velikosti bunkru v Maginotově linii. Že by zůstaly jako pomníky lidské chamtivosti - jejich výrobců a vlastníků - a blbosti jejich mladých eko-podpůrců? Už jsem o tom psal, například Kraft durch antiatom. Také to, že stovky obrovských vrtulí nějaký vliv mít musí, to sice ekologističtí aktivisté, majitelé větrných elektráren a hlavně jejich výrobci zuřivě popírali a bagatelizovali, ale fyzika se obelhat nedá. To je jedna z věd, která platí za každého režimu. Takže stačí si kliknout na Wikipedii na heslo Větrná energie a najdete tam údaje jak o výkonu (mizerném, vhledem k vynaloženým nákladům), tak o větrnících jako zdrojích hluku, a to hlavně zdraví nebezpečného infrazvuku, a další podrobnosti. Doporučuji k přečtení všem, v jejichž okolí se někdo chystá stavět tento energetický nesmysl, ekologickou pitomost a na pohled odpornou věc (pravdou je, že ostatní elektrárny – plynové, uhelné i atomové taky nebývají nejhezčí, ale alespoň netrčí na kopcích a hned vedle vesnic). Ofšem najednou se objevily zprávy, například v časopisu Nature, což je vysoce renomované periodikum, že je to s těmi „ekopyji“ poněkud jinak, než se dvacet let z Bruselu a Berlína tvrdilo. Informace o článku v časopisu Nature přinesly například Novinky. cz (Pád ekologické modly: větrné elektrárny vyvolávají změnu klimatu). Jak Nature konstatuje, už studie norské vlády a dalších severských zemí před deseti lety ukazovaly, že větrníky přináší víc problémů než užitku. V Dánsku, nakloněném ekologii, bylo v roce 2002 v provozu na 6000 turbín, hlavně na mořském pobřeží, které pokrývaly 19 % spotřeby (v ČR pokrývají větrné elektrárny 0, 3 %). Ovšem to pokrytí bylo jen relativní. Ve skutečnosti se nic, či skoro nic neušetřilo vzhledem k výkyvům produkce závislé na síle větru. Takže Dánové nemohli zavřít jedinou ze stávajících konvenčních elektráren a navíc výkyvy dodávek způsobovaly problémy v síti, což je stálo další velké náklady na vylepšování rozvodů. Norové a Švédové studiemi doložili, že výstavba je ekonomickým hazardem a vůbec se nevyplatí. Británie poukazovala na to, co znají, ale nesmí říkat v Německu a Rakousku, a co začínáme poznávat i u nás, že okolí větrných elektráren se stává mrtvou zónou. V které nechce nikdo bydlet ani podnikat a domy tam postavené ztrácí hodnotu tak, že jsou prakticky neprodejné - u nás například krušnohorská obec Výsluní v Krušných horách. Tak, jako snižují cenu nemovitostí objekty s výhledem na staré elektrárny, tak i obce a místa, nad kterými se tyčí tyto ekopyje a v okolí se blýskají fotovoltaické elektrárny, jsou touto skutečností silně ekonomicky i sociálně postiženy. Co je nové, že najednou, po obratu hlavního tahouna propagace a vytváření umělých předpisů a dotací u fotovoltaických elektráren Německa, kdy to samo již odmítá dotovat tyto elektrárny, Unie, léta ekologicky pod vedením levicových zelených, zjistila, že ty větrné elektrárny jsou najednou pěkná pitomost. Zajímavý obrat po dvaceti letech. Německo hází zpátečku, Unie také. Alespoň v tomhle. Peníze dochází a na obludné nesmysly už jaksi není. Podle kvalifikovaných odhadů by mělo stát toto ideové zelené šílenství podle původních plánů v dalších deseti letech ČR více než bilion korun, což je jeden celý roční rozpočet ČR! Za změnou postoje Německa ovšem stojí to, čemu se dříve říkalo „žluté nebezpečí“. Asiaté a hlavně Čína. Ideologové zelených masírovali občany sliby o netušených možnostech rozvoje byznysu a výroby těchto zařízení a o statisících budoucích pracovních míst. Mnoho vlád v Unii, a opět Němci jako první, doslova nadopovali tento průmysl a začali vyrábět. Solární panely byl bezva byznys. Do té doby, než se jej zmocnili Číňané. A srazili ceny tak, že většina velkých německých a dalších západních firem zkrachovala. Všechny ty daně, vysoké mzdy, předpisy na předpisy, finanční odvody na „smrděnky“ znemožnily výrobcům v Evropě konkurovat Asii. Dnes jsou ve stejné situaci i velcí evropští výrobci větrných elektráren. Číňané, ale i Američané dokáží větrníky vyrábět laciněji a mají doma tak velké prostory a tak postavené předpisy, že si uměle vytvořené evropské firmy, těžkopádné a řízené spíše ideologií než ekonomikou, ani neškrtnou. Takže se ukázalo, že zelené bláboly o tom, jak ekovýroba elektřiny zachrání technologicky a ekonomicky Evropu, byly jen blouznivé žvásty, protože titíž ekologisté a ekonomičtí blouznivci vytvořili prostředí, kdy Evropa nemůže světu konkurovat. Další sen levicových idealistů, kteří neumí a nechtějí počítat „odporný mamon“, lidí, kterým jde žvanění, ale nikoliv fyzika a matematika - ten základ ekonomie - posílají Evropu ke dnu. Evropská civilizace plodí v posledních cca 150 letech opakovaně šílené ideologie a množství jejich nadšených vyznavačů a vždy to skončí… raději nenapíšu čím, abych nebyl sprostý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 9.5.2012 21:30

Jak vás nedrží sudeťáci,

dá se to číst.

P. Rada 9.5.2012 13:45

Polopravdy pana Vlka

Prakticky všechny OZE jsou podstatně méně efektivní při procesu těžby energie oproti jen otvírání fosilní konzervy - tedy těžbě povrchového uhlí a výrobě energie jeho spalováním a podobně u ropy a plynu. Problém proto nezní zdali je fotovoltaika či vítr nyní efektivnější ale v tom co budeme dělat, až uhlí dojde a co dělat s externalitami které uhlí či jádro produkuje. Toto jou klíčové ale nekomentované problémy - v tom tkví polopravdivost.

Na toto pan Vlk neodpovídá, neuvádí prakticky žádné číselné hodnoty ale jen své pocity eventuelně vágní citace pohoršení svá i jiných. Takovéto polopravdy vedou jen rychleji do pekel proto, že po vytěžení severočeského uhlí nebude doma prakticky nic tak levného. Proto nás čeká drastická změna života. http://www.vesmir.cz/clanky/clanek/id/7883 Zároven také už několik desetiletí platí, že JE v přepočtu na kWh podražuje zatímco fotovotaika i vítr zlevnují. Dnes jsou na tom oba zdroje přibližně podobně ale mají řadu lokálně či strategicky rozdílných vlastností. Tou podstatnou vlastností OZE je velký rozkyv dodávané energie v časové závislosti. Toto mohou kompenzovat jen rozsáhlé sítě a dálkové energovody, akumulační systémy či prostě spotřebitel tím, že bude odebírat především daleko více levnou elektřinu.

Setrvávání u iluze, že budeme mít pořád všeho dost - jen si stačí postěživat či si dupnout - povede jen k tomu, že jednou nebudeme mít nic. Pro ilustraci stavu uvádím tabulkové hodnoty efektivit těžby energií. Tento parametr obvykle nezahrnuje žádné fígle s dotacemi - s vyjímkou JE kde si jedni započítají výstavbu elektrárny do energetické investice - kdežto zastánci jádra takovouto investici vinímat nemíní a pak je pro ně pochopitelně rozhodující způsob obohacování uranu. V realitě ale víme, že cenu el s JE nedělá dominantně palivo ale stavba bloků, náklady na likvidaci...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/EROI_-_Ratio_of_Energy_Returned_on_Energy_Invested_-_USA.svg

http://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI

V. Vlk 9.5.2012 13:52

Re: Polopravdy pana Vlka

Pane, o tom jsem nepsal, to je zase jiný problém. Ostatně již řešený, a zelenými blokovaný- břidlicový plyn a obrovské zásoby tuhého metanu na dně moří,které čekají na využití. A plazma a no mnoho dalších. Naučte se fyziku -od dob Einsteina víme, že energie je kolem nás nepřeberné množství a jen jde o to,jak jí využít.

R. Langer 9.5.2012 15:11

Re: Polopravdy pana Vlka

To panu Radovi nevysvětlíte, ten pouze omílá magickou mantru EROI, aniž by tušil, že to EROI vychází pouze podle toho, kdo si ho dá spočítat... :-P

B. Uhlich 9.5.2012 20:15

Re: Polopravdy pana Vlka

No nevím, pane Vlku.... jako asi energie okolo nás je... ale využitelná námi určitě není... Alespoň za posledních 50 let nevím o jediném druhu energie , který by se lidstvo naučilo NOVĚ využívat..Vy ano?

Z. Rychlý 9.5.2012 16:20

Re: Polopravdy pana Vlka

Pane Rado, nebýt různých zkreslujících dotací a podpor, dávno by se docházející surovina stala drahou, až vzácnou, a lidstvo v takovém případě najde náhradu, jako se k tomu dopracovalo vždy. Takové to Vaše "až dojde ..."  již dávno mělo nastat podle předpovědí Vašich ideových souputníků z  60.tých let. A ono prd. Jen alarmistické řeči, umožňující zpovykat lidi a pak je nechat platit šílenosti. Nevidíte, že jsme pro zeměkouli neudělali prakticky nic a přitom se někteří bysnysmeni řehtají, až se za břicha popadají !? Prohlásit životadárný CO2 za jed, to je ale zrůdnost.

B. Uhlich 9.5.2012 20:28

Re: Polopravdy pana Vlka

V podstatě s Vámi souhlasím, též si myslím, že opravdová situace v dostatku nebo nedostatku energií (resp. energetických surovin) je spíš mediálním problémem spekulativních hedgeových fondů, které rádi šíří různé katastrofické vize na kterých opravdu nadstandardně vydělávají...   Ale na závěr si neodpustím lehce pozvihnutý prstík, že bychom si přeci jen nějak měli uvědomit, že ta naše Zeměkoule opravdu nekonečná není...a naše spotřeba opravdu roste exponenciálně...tedy je jasné, že ať se nám to líbí nebo ne..problém s nedostatkem energií se řešit bude a ne, že ne! Pochopitelně je tady spousta cest po kterých se dá jít..alternativní zdroje (prosím pěkně - nemám na mysli politicky a ekonomicky zneužité alter. zdroje) a úspory....  

Ovšem jako znepokojivé se mi jeví, že tzv teorie. permanentích objevů tady dostává poněkud na frak... já alespoň nevím o jediném novém druhu energie, který bychom za posledních 50 let objevili.... tedy čekat na nějaký epochální objev na poli energetiky se může stát takovým čekáním na Godota....

T. Blecha 9.5.2012 23:52

Re: Polopravdy pana Vlka

Pan Rada pořád mluví o fosilních konzervách, to má pravdu a ty konzervy se jednou vyčerpají, to má taky pravdu ale stále nacházíme díky novým těžebním postupům další a další konzervy. Uhlí, ropa a plyn vydrží rozhodně ještě i pár století. Uranu je taky na pár stovek možná i tisíců let. Thorium, které začínají ve velkém využívat Čína a Indie toho je ještě více než uranu. V National Ignition Facility v USA letos začínají pokusy s termojadernou fůzí a v evropě je taky v plánu s tím začít. Pokud by se podařilo ovládnout termojadernou fůzi tak máme na Měsíci paliva na desetitisíce let. Proč ztrácet naději nebo se snad zastavovat ve vývoji.

J. Jonášek 9.5.2012 11:55

A jak je to s fotovoltaikou?

V této souvislosti by mě zajímal vliv i FVE na lokální (i globální) klima. Fotovoltaické články jsou černé (tmavé) a tudíž na nich dochází k výrazně větší absorbci záření.

Co to potom znamená pro okolí, když se do něj nedostane obvyklá dávka tepla? Jak se změní lokální teplota a jak lokání proudění, jak to ovlivní třeba kontinentální proudění vzdušných mas?

Zabýval se touto otázkou někdo u megahlouposti DESERTEC?

S. Netzer 9.5.2012 13:20

Megahloupost DESERTEC?

V době, kdy A.G. Bell zkonstruoval první telefon, byla mobilní telefonie nepředstavitelná, zrovna tak si Louis Daguerre mohl sotva představit, že jednoho dne bude existovat něco jako digitální fotografie. Takových příkladů je bezpočet.

Jenom megahlupáci postrádají vize, a nazývají je megahloupostmi.

J. Jonášek 9.5.2012 13:40

Re: Megahloupost DESERTEC?

A ještě více příkladů je, kdy se některé vize ukázaly jako megahlouposti.

R. Langer 9.5.2012 15:14

Re: Megahloupost DESERTEC?

A jako největší megahlouposti se ukázaly vize národního socialismu a komunismu, když už jsme tak u toho, a přesto to bohužel dodnes ovčanům nedocvaklo, a zase chtějí budovat zářně zelené zítřky, všichni pospolu... :-(

D. Seibt 9.5.2012 21:03

Re: Megahloupost DESERTEC?

Ale to jsou spravne otazky. Panely maji opravdu nizke albedo a opravdu to znamena, ze se vice tepla zachyti nez odrazi. Navic v prirode probiha ochlazovani vyparem, kdezto ve mestskych tepelnych ostrovech dochazi k akumulaci energie v betonovych kontrukcich atd. coz opet zvysuje teplotu, takze se domnivam ze to bude stejne i u panelu FE elektraren. Velka pole FE elektraren budou pusobit jako dalsi tepelne ostrovy.

K. Kužel 9.5.2012 11:19

Ekopyj chorobný podruhé

Zkouším odkaz bez https//, to by se snad mělo vejít:

plus.google.com/photos/105673106108143158156/albums/5740414768342905089

A když ne, tak to zkuste nakopírovat nadvakrát:

plus.google.com/photos/105673106108143158156/albums/

5740414768342905089

V. Kraus 9.5.2012 9:46

Další nebezpečí - bioplynové stanice

O větrnících a fotovoltaice se toho napsalo už poměrně hodně, naštěstí boom jejich výstavby již víceméně pominul. Ale víceméné potichu se teď ale rozjíždí boom dalšího nesmyslného dotovaného plýtvání - výroba elektřiny v bioplynových stanicích. Původním záměrem zde bylo zpracovávat odpady (např. kejdu) a přebytky zemědělské produkce. Realita je ovšem taková, že ze 70% je zde vstupní surovinou speciálně pěstovaná kukuřice a teprve zbytek tvoří odpady a přebytky.

Takže perspektivou naší krajiny jsou pole osázená řepkou a kukuřicí semtam s nějakými fotovoltaickými panely a větrníky. Ale už prostým selským rozumem musíme vědět, že pěstovat na polích ve velkém "žrádlo" pro auta a elektrárny je zvěrstvo.  

V. Skalová 9.5.2012 11:34

Re: Další nebezpečí - bioplynové stanice

Přesně! Tak to pociťuji již od samého začátku - pálit něco, co se pěstovalo na zemědělské půdě je zločin. Z toho je vidět, co zelení ekoteroristi jsou zač - kavárenští tlachalové, viz známý teatrolog ničící Šumavu, a vy*uránci, rejžující dotace, příklad nade všechny - Káča Biomasa ...

E. Heusinger 9.5.2012 11:38

Re: Další nebezpečí - bioplynové stanice

Pálení toho co se pěstovalo na zemědělské půdě má dlouhou historii. Ale to se Vám do schematu nehodí.

V. Vlk 9.5.2012 13:15

Re: Další nebezpečí - bioplynové stanice

Myslíte : je to divný svět, divné věci,když je pro lidi třeba, pálit laciný žito v peci,aby zdražil chleba... V + W

V. Skalová 9.5.2012 14:39

Re: Další nebezpečí - bioplynové stanice

Asi snížená čtenářská gramotnost, že... Píšu snad něco o tom, že s jiným pálením toho, co se vypěstovalo, souhglasím ???

A. Bocek 9.5.2012 12:24

Re: Další nebezpečí - bioplynové stanice

Díky dotacím zemědělci urtíkají od výroby potravin a pěstují řepku olejku, která má záporný energetický přínos a také biomasu pouze na výrobu bioplynu . Navíc chtějí zachovat zelenou naftu , která díky daňovým únikům vylepšuje " zemědělský byznys". Zemědělci se zaštiťují tvorbou krajiny a přitom všude kolem kvete žlutý humus - alergení , jedovatá, neefektivní plodina.

M. Moravcová 9.5.2012 9:04

Další pitomost a to navíc hnusná

je to žluté svinstvo, které právě v těchto dnech pokrývá nejen Česko, ale co jsem měla možnost o víkendu vidět i jinak překrásné Rakousko. Nejen že to ničí půdu a auta, je to navíc strašně ošklivé. Pampelišky v zelené louce jsou nádherné, nekonečné lány řepky  téměř všude jsou smradlavý hnus.

J. Kanioková 9.5.2012 10:13

Ano,

a slyšela jsem a ráda bych k tomu názor odborníků, že tohle žluté šílenství má negativní vliv na včely...?

Ví k tomu někdo něco?

S. Netzer 9.5.2012 10:23

Re: Ano,

Na srnce.

J. Navrátil 9.5.2012 19:39

Re: Ano,

To je minulost. Zažívací trakt srnčí zvěře se již na řepku adaptoval.

S. Netzer 9.5.2012 19:56

Re: Ano,

Opravdu?

Byla bych moc vděčná za nějaký odkaz.

V. Šťastný 9.5.2012 11:15

Re: Ano,

na včely snad ani ne, akorát řepkový med je téměř bezbarvý. Jinak je řepka pro srnčí a vysokou toxická, když se jí napase, je dezorientovaná a zmatená. Zpravidla je taková zvěř dost nebezpečná u silnic, protože ztrácí ostražitost a plachost.

K. Kužel 9.5.2012 8:28

Ekopyj chorobný

Autor klade otázku, co s vysloužilými větrníky, jak budou vypadat?

Malý pohled do budoucnosti - snad ten odkaz bude fungovat:

https://plus.google.com/photos/105673106108143158156/albums/5740414768342905089

V. Šťastný 9.5.2012 9:54

Re: Ekopyj chorobný

To je ta hajtra u Božího daru co už tam stojí bez pohnutí asi deset let, že jo?

K. Kužel 9.5.2012 11:12

Re: Ekopyj chorobný

Ano, jel jsem okolo na bicyklu a ta patina se mi zalíbila. Moc krásně zapadá do přírody, což?

V. Šťastný 9.5.2012 11:21

Re: Ekopyj chorobný

je to nádhera nebeská. Docela mě baví srovnávat to, co je kolem mě vidět s tím, co říkají investoři a zástupci Krajského úřadu Ústeckého kraje při schvalovacím řízení větrných farem. Když na nich vyjadřujeme, mimo jiné, obavy, že po skončení životnosti se účelově zříízená eseróčka zdejchou a nikdo nic likvidovat nebude(náklady jsou odhadovány na 1,5-2,5milionu kč/jeden větrník), tbrdí nám, že je to naopak velice výhodný byznys a firmy se údajně mohou přetrhnout v zájmu o jejich likvidaci. V případě této mrchy to nějak neplatí.