19.5.2019 | Svátek má Ivo



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


PRAHA: Dostavme už konečně tu radnici!



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 44, poslední: 13.2.2011 23:44, přehled diskusí

Proč stavět ?:
Autor: R. John Datum: 13.2.2011 12:17

Přece neznamená, že je nutné postavit vše, co kde kdy stálo. Takhle se Staroměstské nám. otevřelo a získalo na "vzdušnosti". Proč ho uzavírat ?  Jenom proto, že magistrát není schopen tam vytvořit důstojný parčík ? Že rezignoval na svou povinnost, udržet tam pořádek ? Tak se ten současný bordel zamázne barákem ?  

Re: Proč stavět ?:
Autor: O. Kadlec Datum: 13.2.2011 21:40

Na tom místě není vzdušnost - té je na Staromáku dost - ale je tam proluka. Proluka je prosim díra po baráku, pokud sousední baráky stojí. Pokud nestojí ani žádný ze sousedních baráků, neříká se tomu proluka, ale hradiště. Rekonstruovat hradiště nemá smysl - leda jako projekt živé archeologie. zastavět proluku naopak smysl má. Vůbec tím nemyslím že se má postavit to co tam stálo. Může tam stát něco jiného, ale je dobré tam něco postavit, aby se jizva, zvaná takto proluka, na náměstí zacelila. V případě Staromáku je pak třeba postavit tam něco reprezentativního, neboť to místo zavazuje.

Ale kdepak, k ničemu to místo nezavazuje.:
Autor: R. John Datum: 13.2.2011 22:25

A za druhé, sv. Mikuláš je takhle hezký, nebo ho chcete uťápnout něčím z betonu ? Nějakou "krásnou" kostkou? 

Re: Ale kdepak, k ničemu to místo nezavazuje.:
Autor: O. Kadlec Datum: 13.2.2011 23:29

S.Mikuláš dostal od Dientzenhoferů uliční "design" po vzoru kostelů které jsem viděl v těsných římských ulicích. Ne že by mu to dnes neslušelo, ale pokud se prostor zase uzavře tak by mu to nemělo uškodit, neb stavitel s tím počítal. Já, poučený laik bych si tam spíš než beton představil sklo. V tom bych se viděl, a viděl by se v něm i S.Mikuláš a výstup z Pařížské. Ale já nejsem architekt.

Na světě se staví spousta krásnejch baráků tak proč by nemohl stát na Staromáku jeden z nich? Vždyť to náměstí má v kruhovém panorama tvář šesti staletí! Já bych přidal něco podstatného v sedmém století. Ale KLOUDNĚ!

Souhlas , tedy když již připustím tu stavbu, ale známe to tu, ne ? :-)):
Autor: R. John Datum: 13.2.2011 23:36

Re: Souhlas , tedy když již připustím tu stavbu, ale známe to tu, ne ? :-)):
Autor: O. Kadlec Datum: 13.2.2011 23:44

Známe to tu oba, takže spíš než nějaké betonové monstrum nám "hrozí" dalších padesát let lavičky. To není tak hrozná představa. Nebejt to na Staromáku, hrozilo by sídlo nějaké firmy.

Na radnici se sešla skvělá parta:
Autor: B. Hudzieczek Datum: 13.2.2011 0:57

v čele s ODéeSáckým primátorem, bude to pro ně skvělá výzva.

Re: Na radnici se sešla skvělá parta:
Autor: J. Slanina Datum: 13.2.2011 10:59

Pro současnou pražskou radniční partu by nejlépe vyhovovala radnice tohoto stylu.

Já také nevím:
Autor: F. Hereit Datum: 12.2.2011 21:21

jestli by nebylo škoda připravit budoucí generace architektrů o "cvičák",  jímž jsou soutěže o projekt dostavby radnice. Když se projektuje s vědomím, že se stavba nepostaví, projektuje se uvolněně, bez omezujících zábran a plně se otevírají vrata fantazii.

Ostatně autorskou fantazii podporují i soutěže, u nichž není vypsán finanční limit na realizaci, a to asi je případ většiny architektonických soutěží. Oba možné konce takových projektů  jsme měli možnost vidět v nedávné minulosti v Praze. Buď se stavba nezrealizuje protože na ní nejsou prostředky anebo se stavba násobně prodraží, přestože  se projekt "vylepší"  řadou úsporných opatření.

V každém případě takové soutěže podporují tvůrčí růst architektů, aniž by se hyzdil růst měst.

Tak nevím...:
Autor: A. Kelin Datum: 12.2.2011 16:43

To plebejství je tu natolik zakořeněné, že je dostavba radnice zatím poněkud nereálným cílem a nestravitelným soustem. Co takhle začít něčím menším. Třeba vrátit na místo Mariánský sloup, zbořený partou opilců?

Pokud je i tohle příliš, pak navrhuji ještě pár let počkat. Až tu povládne nové panstvo, pak bude na výběr: Postavit obří pomník Velého Mao na Staromáku, nebo na Letné. Ten metronom už odpočítává čas...

Re: Tak nevím...:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 19:34

Souhlas. A ještě pomník Radeckého na Malostranském.

Pane Jakle, když oni kamarádi vašeho chlebodárce a guru:
Autor: R. Houška Datum: 12.2.2011 12:24

Václava Klause, nic jiného než díry(převážně černé) a tunely, stavět nedokážou.

i za tu díru:
Autor: M. Vondráček Datum: 12.2.2011 13:33

za radnicí může Klaus ??

:)))))):
Autor: J. Kanioková Datum: 12.2.2011 14:52

Bingo, přece ten satan může za všecko :))))  Někdy mi ze soudnosti tohoto národa naskakuje kopřivka

Re: :)))))):
Autor: J. Václavíková Datum: 12.2.2011 19:54

A číst umíte?

A vy?:
Autor: J. Kanioková Datum: 12.2.2011 20:47

Staroměstská radnice?:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 7:57

 To je sen, každého architekta, který je toho jména hoden. Je třeba se vyvarovat pochybení, která jsou v živé paměti ze soutěže o knihovnu.

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 8:28

Pokud nebudou dobře analyzovány výsledky soutěže na Knihovnu, nebylo snadné některá pochybení neopakovat. Je důležité, vyrovnat se s několika otázkami, které stály za neúspěchem. Pokusím se postupně o popsání situace, neb jsem se této soutěže zúčastnil.

Je totiž otázka, zda-li bylo na vině těchto několik důležitých okolností.

1.) Jak a kým bylo vypracováno zadání a podmínky soutěže?

2.) Kdo a podle jakých kriterií, vybíral porotu?

3.) Jak, tato porota pracovala a k jakým výsledkům došla?

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: S. Ševeček Datum: 12.2.2011 9:25

Zřejmě se moderní zdeúřední demokracie vyznačuje zejména tím, že vám nevolení zástupci zájmových skupinek a "významných pražských rodin" podstrčí kukaččí vejce, které "už bylo přeci schváleno a musíme postupovat podle zákona!"

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: O. Kadlec Datum: 12.2.2011 9:25

Zásadním "pochybením" se obvykle rozumí skutečnost že někdo významný takovou soutěž nevyhraje.

V tomto případě je zadavatelem město Praha, které v minulé soutěži hanebně selhalo. Bém je zapsán v dějinách jako primátor, který nepostavil Národní knihovnu, ačkoli to slíbil. Jména ostatních páníčků, kteří za to mohou úplně stejně, jsou zapomenuta.

Dnes má město reprezentaci velmi podobnou a budu se divit velmi, pokud se to město odváží zase něco velkého, třeba radnici, stavět. Dnes je pro pověst politika nejbezpečnější nestavět nic. Na dostavbu radnice musí mít lidi především odvahu.

Tolik ke skutečnému pochybení.

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 9:48

 K té první větě, máte samozřejmě pravdu, ale jen částečnou. Zde byla vypsána soutěž zjevně zbytečně, neb vítěz byl vybrán dříve. Na tom není nic špatného, ale mělo by to být zřetelně řečeno. Mnohé stavby v Praze i jinde ve světě byly zadány, konkrétnímu architektu a i dobře dopadly. Zítek na Národní divadlo soutěž nepotřeboval.

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: O. Kadlec Datum: 12.2.2011 10:11

To se říká. Sedlák ani farář nejsou štonc vědět víc než že se to říká.

V uměleckých soutěžích je to podle mne jako ve sportu: Je mistrovství světa, očekává se, že Marlies Schild vyhraje nejméně jednu zlatou, ale ona ji ještě musí taky vyhrát. I když se dopředu ví že je nejlepší tak stejně musí vyhrát. Tady je to ovšem na čas a ten je objektivní, že, ale třeba v krasobruslení nebo ve skocích na lyžích je to jinak. Takový je to sport: je tam porota.

Soutěž je vypsána, Kaplický je pozván "aby" vyhrál. Protože chceme jeho stavbu. Jistě to může dostat rovnou, ale to není dobrý přístup. Slavný pan architekt by tomu pak nemusel dát všechno. Když se vypíše soutěž, tak musí, pokud to hodně chce vyhrát, a navíc je vždycky možnost, že přijde někdo dosud podceňovaný a ohromí porotu. Všichni slavní architekti někdy ohromili nějakou porotu a sebrali někomu vítězství pod nosem.

Na tento přístup bych si nestěžoval jako na pochybení.

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 10:20

 Ta Vaše myšlenka, za úvahu stojí. Lze to vidět i tak.

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 10:25

 Nuže, co si myslíte o soutěži na Staroměstskou radnici? Vypsat, či nevypsat? Kdo sestaví zadání? Podrobné, či volné? Kdo bude v porotě, do jaké míry přizvat a respektovat veřejné mínění? To jsou otázky, o kterých bych si rád podiskutoval.

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: O. Kadlec Datum: 12.2.2011 10:35

Jasně vypsat.

Zadání je věc města Prahy. V tomto případě musí být technicky podrobné (co ten barák musí všechno splňovat a "umět").

Porota musí být pokud možno světová, podle pravidel jak se takové věci ve světě dělají. Praha eventuelně zve některé architekty k účasti. Praha schvaluje tu porotu. Je ale ostuda její mínění pak nerespektovat. Veřejné mínění je jistě velmi zajímavé sledovat, ale samozřejmě se zadavatel nesmí nechat ovlivnit!!! Jinak je kuře jako Bém.

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 10:51

 Myslím, že se s Vašim pohledem mohu shodnout. To zadání je širší problém. Je třeba si ujasnit, k jakému účelu bude Nová radnice sloužit. Bude její funkce reprezentativní, nebo správní(kancelářeská budova, která soustředí rozptýlená pracoviště.) Je vůbec vhodné soustředit tato pracoviště a jejich návštěvníky sem? (doprava) Pokud bude reprezentativní, jaké obřady se zde budou konat? A jak často a kdo bude hradit provoz. Další otázka je, zda a jak zapojit veřejnost do diskuze, neb dovede si jistě představit, jaké pojetí architektury udělá Zaha Hadid, jaké Gehry, jaké Foster, Nouvel či Calatrava. Je to to, co Praze chybí?

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: J. Jílek Datum: 12.2.2011 12:02

hlavní námitka, dle mého soudu byla, že se Kaplickému přizpůsobila po uzávěrce pravidla hry, na která už ostatní nemohli přistoupit. Povolit po uzávěrce podzemí je naprosto zásadní pro možnosti architekta. Jestliže byli všichni ostatní ujišťováni, že tato podmínka je naprosto striktní, pak měla být práce Kaplického nemilosrdně vyřazena!

Re: Staroměstská radnice?:
Autor: P. Vandas Datum: 12.2.2011 12:21

 To je sice pravda, ale pro dnešní záměr Staroměstské radnice pouze memento. Jiný význam to nemá.

No, taky mi to prázdné místo vadí,:
Autor: J. Kanioková Datum: 12.2.2011 15:01

jenže jsem staromilec, moderní přílepky mi rvou srdce. Ono to místo má svého historického ducha a přístavba by to neměla rušit. Teda podle mne, což je samože subjektivní.  Takže když jsem si kdysi prohlížela ty výsledky soutěží, šel mi mráz po zádech a byla jsem ráda, že to vyšumělo.

Re: No, taky mi to prázdné místo vadí,:
Autor: O. Kadlec Datum: 12.2.2011 16:37

To je věc názoru, a pro staromilce tam prostě nelze stavět nic. Ať tam jsou tedy lavičky.

Ale upozorňuji, že hned vedle je "moderní přílepek" chrám S.Mikuláše, přes náměstí pak Kinských palác, a na severní straně jsou "moderním přílepkem" všechny ty domy a pařížská ulice. Doprostřed náměstí pak pan Šaloun "moderně přilepil" M.Jana Husa. Tak vzniká skutečné město. A podle mne, neb nejsem staromilec, ale mám rád města a jejich historii, by se vedle orloje měla postavit ne že moderní, ale úplně nová radnice.