26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 10.12.2010 22:00

Ano, rodiče přestávají vychovávat děti k pokoře,

to je následek těch věrozvěstů o "laskavé výchově".

J. Kanioková 10.12.2010 21:40

Neblbněte s trhem,

je to o motivaci a pořádném dohledu rodičů, aby se děcka neflákala. Jak to, že vietnamská děcka u nás dosahují daleko lepších výsledků, než naše děcka? Neříkám, že by učitelé neměli být slušně zaplaceni, ono se to vymstilo feminizaci školství a chlapi kantoři to měli s autoritou vždycky snadnější, automatičtější. Prostě všelijaká lidská i dětská práva odstraňují přísnost a důslednost a nutnost respektovat povinnosti.

J. Kanioková 10.12.2010 21:35

Přesně !!!

J. Kanioková 10.12.2010 21:29

:)))))

J. Kanioková 10.12.2010 21:21

Tentokrát s vámi souhlasim,

jenže přidala bych ještě i ta různá "lidská práva", která způsobila to, že učitelé skoro nemůžou na lupíka v třídě pořádně ani houknout, protože tuší, že mnozí rodiče si hned pospíší se svou stížností na kantora k řediteli. Netvrdím, že jsou všichni učitelé skvělí, že nebýt tohoto, že by si uměli vybudovat autoritu. Ale dřív to bylo automatické. Rodiče nám na naše výmluvy neskákali jak na špek, spíš to vzali z jedné vody načisto. Prostě obrali učitele o možnost okamžitě proti drzému  a neposlušnému žáku zareagovat. Když je rodičák až za dlouhou dobu a kantor na vás vysype seznam průšvihů, jak moc je platný váš domácí pohovor či dokonce trest,  když dítko už dávno neví, oč šlo.

Děcka by měla od malička vědět, že existují povinnosti a že jejich nesplnění má okamžitý postih. Vždyť je to pro jejich dobro, aspoň se v dospělosti nehroutí při každé překážce.  Taková chráněná květinka ve věku dospívání, třeba VŠ, v době zamilovávání je pak hned na sebevraždu či na agrese. Nebo si normální jednotlivé prohry začnou řešit drogama.  Zodpovědnost rociče je obrovská, ale kantorům by měli vrátit jejich nezpochybnitelnou autoritu, ne aby si na ně vyskoval kdejaký ochranitelský rodič, natož dítko, které má v sobě všechny čerty.  Vždyť i my se pokoušeli vyvést učitele z míry, ale většinou to pro nás nedopadlo slavně. Ale to, co si dovolují dnešní děcka, nad tím člověkovi stojí rozum

J. Kratochvíl 10.12.2010 20:01

Úpadek českého školství nesvádějte na učitele!

Problém úpadku znalostí dnešních žáků není v učitelích, ale v celostátním systému řízení. Po roce 89 zvítězila ideologie trhu také ve školství  a od té doby je rozebírán koncept socialistického centrálního systému a výsledky jsou dnes vidět na znalostech žáků. V zemích, kde žáci mají výborné znalosti jsou Japonsko a také hlavně Finsko, kde je školství centrálně řízeno a  kde koncepci a standardy určuje a garantuje stát, že toto je správná cesta je vidět v naší zemi. Učitelé mají učit podle závazných osnov a ne podle vlastní tvořivosti, aby stejné vdělání bylo přístupné pro všechny žáky,ale toto jsme tady již měli před 20 ti lety, je škoda, že  si to necháváme zničit.

M. Trhlík 10.12.2010 18:26

Re: Podle mého názoru

Nepochybně máte také pravdu.Chtěl jsem jen naznačit,že nízké platební ohodnocení by nemělo být důvodem špatně učit.Jinak to bude v otázce učitelů i složitější v tom,že mimo nízké finanční hodnocení,je poměrně dost náročné zvládat některé žáky.Asi je přijatelnější působit ve funkci notáře,či advokáta,než učitele.Rozdíl byl možná i v chování žáků ,či  celkové koncepci školství.Máme snachu,která učí vyšší ročníky(6-8) třídu a zvládá to podle ní v pohodě.Chybou je,že  problémy,které má školství,ale i další se řeší velmi zdlouhavě.Ten poslední je zase zrušení státních maturit a študáci  dále tápou.My jsme problémy s dětmi neměli,vystudovaly technické obory a vedou si ůspěšně i v životě.Já jsem již poměrně dost dlouho vzdálen od školních let i dětí,ale přesto se o tyto problémy zajímám.Skoro celý život jsem pracoval jako strojař,i když jsem se cítil lepe v humanitních oborech.Štěstí pro toho,kdo má své zaměstnání jako koníčka.

P. Boublíková 10.12.2010 16:24

Re: Podle mého názoru

Zcela obecně se dá vše shrnout takto: za málo penez málo muziky.

Můžeme se samozřejmě dohadovat, zda primárně je málo peněz a tudíž sekundárně málo muziky (můj názor), anebo primárně je málo muziky, a tudíž si muzikanti víc nezaslouží.

P. Boublíková 10.12.2010 16:21

Re: Podle mého názoru

Co se táká jednotlivých případů, máte jistě pravdu. I moje děti učili a ještě učí také výborní učitelé a výborné učitelky se špatnými platy. Pár nadšenců, které jejich práce baví bez ohledu na odměnu, se zaplaťbůh najde vždy i na špatně placených pozicích.

Ale globálně je situace taková, že nepříliš vyhraněný, přesto velmi nadaný absolvent gymnázia (takových je hodně) si vybere další školu podle toho, jaký bude mít v budoucnu výdělek: jestliže mu jde například matematika a programování. půjde (u nás v Brně) zaručeně spíš na fakultu informatiky než na přirodovědu - obor učitelství matiky pro SŠ, a na pajdák už vůbec ne. Podobně student zaměřený na humanitní obory půjde raději na práva a ne na pajdák - učitelství češtiny nebo dějepisu. Na učitelské obory jsou až na pár výjimek ti, kteří se jinam nedostali. Opravdu vynikající studenti míří obvykle na jiné školy.

A navíc nejlepší absolventi pedagogické fakulty dost často nepracují jako učitelé.

L. Severa 10.12.2010 15:55

Re: Jaké jsou skutečné příčiny?

Pane Blažku, s Vaším hodnocením souhlasím. Snad jen doplnění. Neříkám, že platy učitelů jsou bůhvíjaké, ovšem za první republiky nebyly také nicmoc, ale tehdy měl tento stav význačné postavení. Pan učitel byl někdo. Byl respektován ve společnosti, ale především žáky. Jak mi říkal můj starší kolega, postěžoval si tátovi, že dostal od učitele  přes hubu a táta mu nasolil ještě druhou. Dnes má kantor obavy, aby mu ji nenasolili žáci. Šikana v obráceném gardu. Ještě dnes si vzpomínám na hrobové ticho před hodinou fyziky, která vždy začínala zkoušením. A ještě jedna věc. Nahradili jsme kvalitu kvantitou. Jestliže má mít každý švec maturitu, nemůžeme předpokládat, že u něho budou závěrečné zkoušky na úrovni studenta výběrové školy. Ševcové promiňte, byl to jen příklad!

M. Trhlík 10.12.2010 14:20

Re: Podle mého názoru

Paní Boublíková,myslím si,že nemáte pravdu.Tím nechci říci,že učitelé jsou přepláceni,ale menší plat není důvodem ,aby  učitelé učili s nezájmem.Proč pořád mluvíme jen o schopných lidech?Sama dobře víte,že i mezi učiteli jsou lidé schopnější více,ale i méně.Tento fakt jsem poznal v jednom menším ,tehdy okresním městě na Moravě,kde nás  v  měšťance učili prvotřídní učitelé,kteří byli z různých důvodů"vyřazeni" z vyšších stupňů a učili za směšný peníz.Ve třídě nás bylo 38 a nemohu říci,že nám naši učitelé,převážně profesoři,dávali najevo,že se cítí ukřivděni.Když jsem po letech potkal pana profesora Šráčka,zavzpomínali jsme a on jen tak trpce poznamenal,že se nám vše snažili dát a odměnou mu byl důchod 360 korun.Stejně tak jsem pracoval na úseku technické kontroly a velmi často mi někteří  pracovníci namítali,že za tak málo peněz po nich nikdo nemůže chtít kvalitu.Vše jsou  rozdílné pojmy,kvalita práce a peníze za tuto práci.Samotné peníze ještě nejsou zárukou ani kvalitních učitelů,ani pracovníků.

V. Kusý 10.12.2010 14:09

Re: Vážení přátelé, ano!

Bác ho-nečtou! Kritizuje a sám píše jak ...... Omlouvám se.

V. Kusý 10.12.2010 14:07

Vážení přátelé, ano!

Máte všichni pravdu, ale hlavní vinníci jsou rodiče! Pokud dítě ví,že má za sebou nekritického otce a matku, kteří vidí chyby všude, jen ne u svého potomka, pak je na výbušné prostředí ve škole zaděláno.Pokud rodiče svým dětem nečto a později je ke čtení nepřivedou, nebudou děti umět číst, ani rozumět psanému textu.Počítač ušetří rodičům čas, který by museli věnovat odpovídání na věčná dětská proč, ale později nadělá víc škody jak užitku.Rodiče jsou ti, kdo dítě mají do života vypravit, ale když jim nevadí vlastní hloupost, jak ji mají poznat u dětí?Vidíme to denně kolem sebe, nejčastější slovo pronášené rodiči k dětem je NEOTRAVUJ !

V. Hošek 10.12.2010 14:07

Re: Pane krejčí, ale ten hlavní podíl na současném stavu "vzdělanosti"

Možná to autor napsal správně (2/3), ale pokud něco píši 3 hodiny a dá se to stihnout za deset minut je v tom učiteli něco v nepořádku.

Pokud je autor této statistiky učitelem, tak mu lze po vysvětlení věřit, ale zřejmě není, takže autor je demagog a s těmi je těžká komunikace.

J. Heincl 10.12.2010 13:09

Re: Pane krejčí, ale ten hlavní podíl na současném stavu "vzdělanosti"

Určitě jste chtěl napsat Shift. Jinak Vaše tvrzení, že 2/3 pracovní doby stráví učitelé vyplňováním různých hlášení, je podle mých informací silně přehnané.

J. Pospíchal 10.12.2010 11:58

Re: Jaké jsou skutečné příčiny?

S tím, že žáci středních škol ( o VŠ nemluvě) si sami píší omluvenky atd. asi nic neuděláte. Je však třeba zavést motivaci k řádnému studiu. Změnit způsob financování škol. Peníze ne jenom na žáka, ale i na jeho studijní výsledky - třeba v závislosti na jednotné státní maturitě (samozřejmě s povinnou matematikou). Argumenty o nespravedlivém porovnávání různých typů škol jsou nesmyslné - porovnávají se stejné typy mezi sebou a ne např. gymply s učňákama. Ředitel školy s výbornými výsledky pak bude moci zvýšit platy a ten s mizernými to bude muset zavřít (demografická křivka je neúprosná a škol je moc). Děti s dobrými výsledky musí být motivovány - nižší nebo žádné školné na VŠ (školné je naprostou nutností - jestlipak víte, že studium v českém jazyce je na VŠ zdarma i pro Slováky, Ukrajince, Rusy, atd - prostě doslova pro všechny zdarma = z peněz daňových poplatníků. A protože leckterá VŠ dostane peníze za studenta - přijme všechny. Na technikách potom daňoví poplatníci financují  několika leté vegetování tisíců maturantů se samými čtyřkami (SŠ přece nikoho od maturity nevyhodí protože by pak neměla koho učit) než sami zjistí, že nedostudují  ..... prostě jinak než pomocí peněz se to asi nedá vyřešit.

P. Boublíková 10.12.2010 11:28

Podle mého názoru

je opravdu potřeba učitele lépe zaplatit, a pak o tuto práci budou mít zájem i schopní lidé, kteří naše děti víc naučí.

R. Houška 10.12.2010 11:19

Re: úroveň našeho školství

Už slyším ty protesty rodičů na školách, kde by to zkusili - jak těm jejich chudinkám nakládají, jak se po nich chce, aby se doma s dětmi učili, což pochopitelně nestíhají, a proč by to měli vlastně dělat, když od učení je tady škola,... Doufám, že vám také ta Ukrajinka řekla, jestli si u nich může kantor dovolit dát nevychovanému spratkovi záhlavec, jestli mu může zabavit mobil, se kterým si jej natáčí, jestli u nich chodí rodiče štěkat na kantory a obhajovat nehorázné lži svých ratolestí, nebo jestli dají doma bobánkovi pár preventivních za ucho, tak jak bylo zvykem i u nás.

R. Houška 10.12.2010 10:12

Re: Pane krejčí, ale ten hlavní podíl na současném stavu "vzdělanosti"

Ano, dá se z toho usoudit, že jsem nedomáčkl tlačítko Schift, to se totiž stalo, a jestli je ta argumentace přehnaná, k tomu by se měli vyjádřit ti učitelé. Ti se s tím totiž denně perou od sedmi do tří odpoledne, a po večerech doma.

J. Čapková 10.12.2010 10:07

úroveň našeho školství

 má sousedka je Ukrajinka, v 6 třídě české základní školy. Nastoupila zde do 4 třídy, během roku zvládla přechod z ukrajinské školy. |Je výtečnou  žákyní, první ve třídě. Na otázku jak je srovnatelné české a ukrajinské školství se dozvíte, že ukrajinské je daleko lepší, přísnější. Denně tam žáci dostávají úkoly téměř ze všech předmětů. které  se ten den vyučovaly, u nás sotva jeden úkol. Myslím, že článek Přidejte učitelům  trefil do černého.

V. Hošek 10.12.2010 9:53

Re: Pane krejčí, ale ten hlavní podíl na současném stavu "vzdělanosti"

Nevím proč píšete "pane krejčí", z toho lze lecos usoudit.

Dalo by se s Vámi v lecčem souhlasit, ale ta vaše totálně přehnaná argumentace není vůbec konstruktivní a tím pádem je Váš příspěvěk na h...

J. Schwarz 10.12.2010 9:42

Re: pane autore, lékaři by své mzdové požadavky

A co s tím? Dát padesát tisíc měsíčně šmahem všem, tedy i těm, co nejsou "na výši svou inteligencí a vzděláním" nebo zvýšit platy těm, co tyto kvality nějak prokáží? Navrhněte nějaký praktický mechanismus,  jak dosáhnout stavu, kdy ti opravdu dobří mají slušné platy. Ale ti opravdu dobří, ne rutinéři co čtou z učebnice, čas mimo učebnu považují za osobní volno a nic nenaučí. Problém je komplexní. Začít by to muselo tím, že se člověk bez kvalitního vzdělání slušně neuživí, že je tedy vzdělání takřka existenčně potřebné. Pak by to vzdělání nesmělo být formální. Současný stav, kdy "vzdělání" a jeho praktické uplatnění se dost málo korelují svědčí o tom, že se ze vzdělání stala pseudohodnota bez praktického uplatnění - něco obdobného šlechtickému titulu. Ten taky zakládal práva, která neměla nic společného s přínosem nositele titulu pro druhé. Dnešní vzdělání /titul/ poskytuje ze setrvačnosti určitou prestiž, i když nemá praktické uplatnění. Kauza plzeňských práv  například ukázala, že titul JUDr slouží ve státní správě přesně stejnému účelu jako ve středověku šlechtický titul. Protože právník, který "vystuduje" za měsíc nic neumí. K titulu se dostal jen o trochu pomaleji než "baron" během porodu. Jeho právnické znalosti se tedy nemohly v zaměstnání projevit. Jak je možné, že tato neznalost na zastávaných místech nevadila? Není to tím, že tam požadovaná kvalifikace vlastně není potřeba a požadavek je čistě formální, omezující konkurenci a zvyšující plat?

J. Blažek 10.12.2010 9:40

Re: Jaké jsou skutečné příčiny?

Zdá se mi, že mluvíme každý o něčem jiném. Prostě podle známého pořekadla, "jeden o voze, druhý o koze".

O. Kliment 10.12.2010 9:29

Re: Pane krejčí, ale ten hlavní podíl na současném stavu "vzdělanosti"

Souhlasím, z gymnázia jsem teprv čtyři roky, ale bití na základce za neposlušnost jsem neušel a rozhodně z toho šrámy na duši nemám. A už vůbec jsem se neodvážil žalovat doma na učitele, který mi nějakýho facana uštědřil; otec se zeptal za co a vyprášil mi kožich trojnásobně. A myslím si, že když děti ve škole neumí přijmout trest, neumí přijmout ani zodpovědnost za to, co provedou.

J. Schwarz 10.12.2010 9:25

Re: Jaké jsou skutečné příčiny?

Co jiného může být příčinou "neúcty ke vzdělání" než to, že člověk  ke slušné obživě žádné zvláštní vzdělání nepotřebuje? Lidi si žádají společenské postavení, slušný plat, pohodlí... Kdyby se těchto met nedalo bez kvalitního vzdělání dosáhnout, nemohlo by vzdělání trpět "neúctou". Problém je,  co je dnes vlastně za vzdělání považováno. Kauza Plzeňských práv ukázala, že člověk mnohdy nepotřebuje vzdělání, ale ferman formálně je potvrzující. Papír  namísto znalostí stačí ve státní a komunální sféře - všude tam, kde jde hlavně o to plnit jakési "cíle politik" a vykazovat do tabulek stále rostoucí... co vlastně? V soukromé sféře jde naopak o praktické znalosti, dotyčný musí hlavně umět. On je dost velký rozdíl mezi činnostmi, které lidi opravdu potřebují a činnostmi, které by jako měli teoreticky vyžadovat, aby byli podle bruselských krasoduchů považováni za dostatečně "kulturně vyspělé".  A to je důvod, proč se vzdělávací soustava víc koncentruje na budování potěmkinových vesnic než na skutečné  vzdělání  v potřebných oborech.

V. Běhal 10.12.2010 9:19

Úroveň ve Velké Británii.

T. Darlymple v knize "Život na dně" popisuje úroveň školství ve Velké Britanii. Absolventi státních škol v šestnácti mají problém přečíst trojslabičné slovo, podobně je tomu s matematikou, o jiných předmětech nemluvě. U nás, po odchodu dětí na střední školy zbývají žáci, kteří nemají o učení zájem a i ti, co by měli na to studovat a na střední školu se nedostali, zakrní a ztratí motivaci. Darlymple vidí problém v liberalizaci nejen ve školství, ale i ve společnosti, za kterou nesou odpovědnost liberální, neomarxističtí intošové, kteří ovládli i media. Tito intošové, stejně jako v jiných státech, přesvědčili lidi, zejména ty, co žijí na okraji společnosti, že za jejich situaci nese zodpovědnost společnost, nikoliv oni sami.

V. Váňa 10.12.2010 8:42

Re: pane autore, lékaři by své mzdové požadavky

Vážený pane Doušku,

podle mého názoru zaměňujete příčinu za důsledek.

Aby byl učitel dobrý, musí být nejen pedagog, ale také dostatečně na výši se svou inteligencí a vzděláním. Jenže: Bude-li na tom dobře se svou inteligencí a vzděláním, těžko od něj čekat, že bude vykonávat práci za cca 20 tis Kč měsíčně, že?!

Já bych tedy navrhoval, aby platy ve školství byly dvojnásobné a uvidíte, že se nám tam ti vzpomínaní dobří a moudří učitelé znovu objeví. A Bůh dá, že s nimi i vyší vzdělanost našich dětí.

A možná by se tím vyřešila i nesmyslná přefeminizace školství, o které jsem přesvědčen, že je rovněž na újmu obecné vzdělnosti.

R. Houška 10.12.2010 8:36

Pane krejčí, ale ten hlavní podíl na současném stavu "vzdělanosti"

našich dětí nenesou učitelé. Ti musejí věnovat 2/3 času stráveného v práci, vyplňování hlášení pro zřizovatele, pro kraj, pro sociálku, a další státní instituce. Musí tvořit školní vzdělávací programy, které musí předělávat několikrát do roka, podle toho, co zase nějaké hovado, dokládající tím ministrovi svou nepostradatelnost, v Praze vymyslí. Za posledních 15 let se dokonale podařilo rozbít jakékoliv jednotné osnovy a veškeré mechanismy, které by umožňovaly srovnání úrovně žáků. Dále byly učitelům odejmuty jakékoli nástroje k vynucení si respektu a autority. Neustále se poukazuje na nutnost přirozené autority, ale jak jí má kantor, přibližující se ke škole veřejnou dopravou nebo polorozpadlou škodovkou, získat u žáka, který je do školy dopravován rodiči autem za několik milionů, a těmi samými rodiči je před jejich dětmi označován za socku? Z učitelů a učitelek se staly ficky. A poukazování na jejich nízkou odbornou úroveň? Komu patří pedagogické fakulty? Není to náhodou stát?

Závěrem, až tento stát opět umožní kantorům změnit se z vyplňovačů lejster na učitele, až bude konečně zaveden dlouhodobý vzdělávací systém, až se nebude společenské postavení učitele blížit žebrákovi, a až se rodiče začnou zase svým dětem doma věnovat, nastane výrazné zlepšení vzdělanostní úrovně národa. Ale to by alespoň jedna ze stávajících politických stran musela přestat kecat a začít i něco dělat. Začít by se mohlo možná tím, že by se mezi úředníky tvořící koncepce na ministerstvu přijalo několik kantorů s dlouholetou praxí.

M. Anklewicz 10.12.2010 5:56

Proti komu protestovat?

Třeba to způsobila "neviditelná ruka trhu".

J. Blažek 10.12.2010 5:07

Jaké jsou skutečné příčiny?

Řekl bych "pěkný článek". Nicméně: jsem nucen se zeptat po příčinách toho, že čeští žáci dosahují v mezinárodním srovnání stále horších výsledků.:

1) Zhloupli snad čeští učitelé? ( Že by tak naráz? To snad ne!)

2) Kvůli věku odcházejí do důchodu učitelé, kteří získali vzdělání na totalitních VŠ a kteří necelou polovinu své profesní dráhy prožili v totalitním režimu. Jsou snad mladí učitelé, kteří nastupují po nich a kteří absolvovali již demokratické vysoké školy mnohem horší? (Že by? To snad taky ne!)

3) Hlavní příčinu vidím v celkovém klimatu české společnosti, v neúctě ke vzdělání a k práci učitelů. A třeba i ty platy: ve srovnání s jinými skupinami vysokoškolsky vzdělaných lidí mnohem menší a například ve srovnání se soudci či advokáty zcela bídné. A i při mezinárodním srovnání: Průměrný plat učitele v Česku dosahuje sotva průměrného celorepublikového platu, když v sousedním Rakousku či Německu je to asi 150 až 170%. Velmi hloupé protiučitelské působení médií v tom smyslu, že učitelé mají prázdniny a neučí denně 40 hodin (o tom proč je to hloupé, bych mohl argumentovat více). Srovnání práv učitelů a žáků vyznívá zcela v neprospěch učitelů. Tak například: Zletilý žák SŠ může sám sobě napsat omluvenku z vyučování, učitel to takto učinit nemůže. Ona by prý pánům lékařům upadla ruka, kdyby měli zadarmo dát žákovi do Omluvného listu razítko a napsat mu tam 3 slova. Žáci si klidně mohou v hodinách používat mobily, i když je to školním řádem zákazané. Co může učitel? Napomenout ho, vzít mobil mu nesmí. Navrhnout může důtku - žák si z ní stejně nic nedělá a je hrdina. Žák klidně řekne učiteli třeba "polib si p., ty šmejde". A co může učitel? Navrhnout žákovi trest - ten si z něj stejně nic nedělá. A ze ZŠ žáka vyloučit nejde a ze SŠ vyloučen nebude, neboť by škola přišla o desitky tisíc Kč. A rodiče? Ti obvykle uvěří lžím svého dítěte a stěžují si na učitele. A žák když vidí, že jeho otec, vydělá mnohdy i nečestně miliony, váží si chudého učitele?