27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

MOLDAVSKO: Země beznaděje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Sumo 17.4.2009 23:26

Re: v byv. SSSR

Jirka.s. zase si hraje na Suma. Ubožátko.8-o

Sumo 17.4.2009 22:27

Re: v byv. SSSR

Každý stát má být samostatný a má se obejít bez cvizích zaměstnanců, cizích státních příslušníků. I Slováky by náš stát měl vykázat a donutit  vlasní obyvatele k práci.Úředníky je třeba zredukovat a donutit je pracovat , příživníky, darmojedy nakopat do pr/dele. Ministerstva jsou rozbujelé a patří je zredukovat. Senát zrušit. Poslaneckou sněmovnu udělat poloviční.To pro začátek.8-o;-O 

Sumo 17.4.2009 22:11

Re: Vážený pane autore, jako doplňující informaci o Moldávii,

Zlatá moravská slivovice. Již i kalvados by byl exelentní. I pražáci by špulili huby, Dopřeji jim jejich památky, já si dám raději do nosu. Viď jirko.s.8-o

V. Hoffman 17.4.2009 21:23

Re: v byv. SSSR

Nuz, v tomto nemate pravdu. Pokial ide o Slovakov pracujucich v Cechach, nic takeho ako samostatny cesky pracovny trh a bilateralna cesko-slovenska bilancia pracovnej sily neexistuje. V ramci Europskej Unie existuje volny pohyb pracovnej sily /teraz odhliadnime od vynimiek, uz ich je velmi malo/ a prave tak ako ceski obcania mozu pracovat /a pracuju/ v inych europskych krajinach, v Cechach zase pracuuje 100 000 Slovakov. Vase vyhrady sa mozu vztahovat na Ukrajincov, Vietnamcov, Mongolov  a inych pracovnikov z krajin mimo EU, ale nie na Slovakov alebo Poliakov.  To je podstata volneho pohybu pracovnej sily. 

Dakujem za uznanie, potesilo.:-)

V. Hoffman 17.4.2009 21:06

Re: OBSE fandí komunistům ?

No, teraz vidim, ze som sa asi vyjadril neprresne. Ja samozrejme OBSE verim, moj prispevok som adresoval mikovi.

R.J. 17.4.2009 18:21

Re: Vážený pane autore, jako doplňující informaci o Moldávii,

Jo, jsou země hafusaku2,  kde se  srdce ustrne. Ale co naděláš, nic.

Medvídek 17.4.2009 18:13

Re: Vážený pane autore, jako doplňující informaci o Moldávii,

Ani já. Zkusím ten koňak.:-)

ok 17.4.2009 17:56

Re: něco málo

Zdá se, že v Moldávii byli výhradně milovníci Ruska, ty ostatní to tam zjevně netahne.

Nevím, jak by nám bylo, kdyby o nás některý cizinec psal "obyvatelé Karlových Varů nijak netouží po Evropské Unii, dávají přednost svojí domácí ruské mafii a historicky pevné vazbě na Rusko - vždyť už car xy miloval Karlovy Vary".

hafusak2 17.4.2009 17:22

Re: Vážený pane autore, jako doplňující informaci o Moldávii,

Pamatuji dobu, kdy se tam prodávala plechovka Staropramenu za cca 200,- Kč /v přepočtu/, lahváč z Rumunska za cca 70,- Kč a vodka kvality "Pij rychle, už se stmívá" za cca 20,- Kč půlitr. K jídlu prakticky nic. Na každém mostě něčí ozbrojená hlídka, která chtěla peníze. Zlatě pak bylo doma.

tomcat 17.4.2009 16:45

Re: něco málo

Skutečnost, že hlavním tahákem krajskýcha senátních voleb loni na podzim bylo "odpuštění" 30,- kč a jiných poplatků snad netřeba považovat za spornou. Expřítelkyně byla doma volit, městečko cca 30 km od Kišiněva a při volební agitaci bylo nabízeno jídlo (dovolil jsem si ho označit jako volební guláš). Tolik k mému "výplodu". K prohnilosti veřejné moci snat také nic nemáte (lhostejno zda-li ruská nebo rumunská). Popíráte snad ctěnou soudkyni? Nehodlám se už vůbec vyjadřovat k vámi pronesené větě - "jako kdyby snad v SSSR někdy vládli komunisté!". Netvrdím, a to ani ve svém úvodním příspěvku, že osa anomie-komunisti-odchod schopnějších je jedinou verzí zhoubného cyklu, v Moldávii to tak však je.

zet 17.4.2009 16:32

Re: v byv. SSSR

Ja si zase myslím, že štát, ktorý neumožní využiť schopnosti svojich občanov pre seba je Servít ( čiže vôl), a nie okrádanie iným štátom :-)))

R.J. 17.4.2009 15:59

Re: Vážený pane autore, jako doplňující informaci o Moldávii,

Jo, koštnul jsem, ale proti jejich koňáčku je to nebe a dudy. Jinak ta vodička zrzavá je pivko, to nepiji vůbec.

Autor článku 17.4.2009 15:46

Re: národy

Docela zajímavé informace o Moldavsku zveřejňuje včerejší MF Dnes: http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=089&r=publicistikaa Něco najdete i na webu www.moldavskarepublika.cz , např. v oddíle Postřehy cestovatelů

Autor článku 17.4.2009 15:41

Re: něco málo

V podstatě souhlasím

Ivan 17.4.2009 15:06

Re: OBSE fandí komunistům ?

Všechny jiné zdroje mají mnohem menší váhu než OBSB.  To je prostý fakt.

Ivan 17.4.2009 15:02

Re: v byv. SSSR

Samozřejmě. Ten dělník, který pracuje v ČR byl vychován svými rodiči na Slovensku, tam se vyučil a tam byly vynaloženy náklady na jeho pracovní sílu. Protože ale svou práci odvádí v ČR, je Slovensko (nebo jakákoliv jiná země jeho původu) okrádána o náklady, které byly vynaloženy na to, aby jako pracovní síla mohl eistovat. To je zcela elementární ekonomie, asi jako slabikář. Mzda, kterou dělník dostává za svou práci nikterak neuhrazuje náklady potřebné na to, aby jako dělník mohl pracovat.  Čím vyšší je kvalifikace takového člověka, tím více byl okraden stát, kde se narodil a vyrostl.

Ivan 17.4.2009 14:56

Re: něco málo

Pokud o Moldavsku "něco víte" ve stejné úrovni, jako píšete o "předvolebním guláši 30Kč", tak se vaším výplodem nemá smysl nikterak zabývat.  Pak o Moldavii nevíte nic stejně jako o ČR. 

Osud mnohých postsovětských republik je a bude tristní ne z toho důvodu, že tam "vládnou komunisté" (jako kdyby v SSSR někdy vládli komunisté!) ale z toho důvodu, že se jedná o útvary hospodářsky neživotaschopné. Kdyby hlavním zdrojem bohatství v Evropě byla zemědělská výroba, byla by na tom Moldavie velmi dobře. Ale jen na zemědělství (a  zaměřeném jen na několik málo plodin) se prosperující stát buduje těžce. Navíc existuje velmi škodlivá averze k Rusku, kdy se SSSR ztotožňuje s Ruskem a je snaha nacionalistů veškerou vinu svalit na Rusko (kde přitom většina Moldavanů nachází práci).

Obyvatelé Podněstří, kde je soustředěn průmysl, nemají nejmenší snahu spojovat se s Moldavií jako krachujícím státem a stejně málo touží po spojení s nacionalistickou Ukrajinou prezidenta Juščenka.  Jejich prosperita závisí na mezinárodním obchodu, hlavně na zakázkách z Ruska a nevidí důvod pro to, aby kvůli osobním ambicím tzv. "prozápadních" ukrajinských politiků ztratili svou relativní prosperitu. Aby se třeba učili ukrajinsky (nebo, hrůza, rumunsky) místo mnohem používanější ruštiny. Atd..

Vztah k Rumunsku je jednoznačně určován strukturou zkorumpovaného státu. Místní korupčníci a místní mafie netouží po tom být nahrazeny mafiemi rumunskými. To je čirý pragmatismus.

Medvídek 17.4.2009 14:43

Re: Vážený pane autore, jako doplňující informaci o Moldávii,

Co pijete vy za vodičku to nevím, ale moldavský Cahor (Kagor) mi chutná.:-)

ok 17.4.2009 13:52

Re: národy

Jenže právě tyto informace o Moldávii v Čechách zcela chybí. Uvítal bych konkrétní informace - například proč rumunsky hovořící Moldavané nechtějí společný stát s Rumunskem? Jaké je teritoriální rozložení Rumunů, Rusů, Ukrajinců? Je možné tento stát etnicky rozdělit na dva státy a rumunskou část připojit k Rumunsku, nebo je to nesmysl pramenící z mé neinformovanosti? Já osobně nevěřím tomu, že rumunsky hovořící Moldavané Rusy milují víc než Rumuny - ale třeba se zgruntu mýlím.

R.J. 17.4.2009 13:21

Vážený pane autore, jako doplňující informaci o Moldávii,

postrádám zhodnocení Moldavského Cognaku, prý opravdu nejlepšího na světě. Možná, že po požití místní vše vidí trošičku jinak, než my , co pijeme zrzavou vodičku. ;-)

R.J. 17.4.2009 13:13

Re: v byv. SSSR

No, něco na tom vysávání bude, když jsme vysáli hospodu v Margecanech, musela hostinská dojít pro borovičku do krámu, a to byl již večer, takže nejdříve domu pro prodavačku, potom do krámu. Jóó, to bylo vysávání. Bylo nás tam 16 čehůnů, ale místní drželi krok. To jsem viděl poprvé a naposledy, vysát hospodu do mrtě. ;-D

tich@dohoda 17.4.2009 12:54

Re: v byv. SSSR

pane Hoffmane, byl bych nerad, aby jste to bral osobne, patrite k tomu nejsolidnejsimu co na Psu komentuje. Jde pouze o fakticke konsttovani, ze cesky prac. trh nabizi prac. mista cca 250 - 300  tisicum cizincu , coz je s ohledem na 10 milionu obcanu CR cislo velice uctyhodne, v zadnem pripade nejde o reciprocni pripad, tedy zeby Cesi masove pracovali na Slovensku ci v Polsku. Stran agenturnich pracovniku mate pravdu, to ovsem je lumparna zkorumpovanych uredniku, kteri takovou praxi dovoli.Pokud je clanek o Moldavsku, potom je potreba zminit to, ze nebyt ruskeho trhu , tak by Moldavsko uz davno zbankrotovalo. Jinak Rumuni maji daleko vetsi tendenci pracovat v Italii, Francii, Spanelsku, Portugalsku, vydelaji si tam vice penez a jazykove to je pro ne daleko prijatelnejsi. Cest :-)

Medvídek 17.4.2009 12:24

Re: Navrhuji podpořit vytvoření samostatného Romského státu.

"Cigánit" pokud vím znamená "lhát", ale nejsem si jistý.

Xury 17.4.2009 12:17

Re: národy

Osobně mám pocit, že řešením by byl návrat před rok 1940. Čili Podněstří by se stala součástí Ukrajiny (je otázka, zda by s tím souhlasila) a zbytek by se připojil k Rumunsku.

Autor článku 17.4.2009 11:56

Re: národy

Nicméně ani rumunsky hovořící obyvatelé si spojení s Rumunskem většinou nepřejí a rusky mluvící část Moldávie nemá v podstatě žádný recept, jak upravit vztahy s Podněstřím, potažmo s Ruskem. Proto jsem tuto věc šířeji nerozváděl. Jistě by ale o tomto tématu mohla vzniknout zajímavá debata  

ps 17.4.2009 11:53

Re: no, rád čtu články kde autor mluví jaksi z centra dění

Bez komoušů a hlavně bez rusáků by na tom byli mnohem lépe.

www racek 17.4.2009 11:28

no, rád čtu články kde autor mluví jaksi z centra dění

to je ten případ. nešťastná zem. ani ne kvůli komoušům, ale prostě pro stát tohoto typu a s těmito předpoklady opravdu už není v evropě místo. i bez komoušů by dnes byli tam, kde jsou .

ok 17.4.2009 10:54

národy

V článku chybí jakákoliv zmínka o národnostních poměrech v Moldávii. Přitom v tom je jádro problému. Rumunsky hovořící Moldavané budou vždy prorumunští, Rusové budou vždy proruští.

Jenda 17.4.2009 10:48

Re: Navrhuji podpořit vytvoření samostatného Romského státu.

Myslim, ze sbirka na podporu jejich presidleni by byla velmi uspesna.

Jenda 17.4.2009 10:47

Re: Podle informací účasníků útoku, byli svolání SMS. Tj. šlo o centrálně organizovanou

Aaaa pavka, procpak pionyrsky satek plakal? Copak nam reknete o cernem a bilem?

Jestli jste si nevsiml, tak SMSky nejsou narozdil treba od televize vysilany z centra. Ty si lidi posilaji mezi sebou. Takze spis retezova reakce nez centralni organizace.