26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jasan 3.2.2009 15:59

dovolil bych si upozornit

ze senat zadal posouzeni souladu CELE LS...  a US jako chytra horakyne posoudil jen ž clanku...

vicenzo 3.2.2009 16:44

Re: dovolil bych si upozornit

Jo? A proč tedy v tom návrhu probíral konkrétní články? Máte smolu, chasníku, je rozhodnuto.

Analogicky jako v øízení o abstraktní kontrole norem se Ústavní soud cítí být vázán rozsahem návrhu na zahájení øízení, tzn. jeho pøezkum se koncentruje jen na ta ustanovení mezinárodní smlouvy, jejichž soulad s ústavním poøádkem navrhovatel výslovnì zpochybnil a tuto pochybnost, ve snaze unést bøemeno tvrzení, podepøel ústavnìprávními argumenty (tedy v rozsahu kvalifikovaného návrhu).

kocour 3.2.2009 17:05

Re: dovolil bych si upozornit

72. V první fázi se tedy Ústavní soud zaměřil na zvážení procesní otázky rozsahu přezkumu, který bylo – alespoň teoreticky – možno (podle navrhovatele a některých vyjádření) nutno zaměřit buď na celou Lisabonskou smlouvu nebo jen na v návrhu zpochybňovaná ustanovení této smlouvy. Návrh je koncipován tak, že obecně vyzývá k přezkumu celé smlouvy, konkrétně však argumentuje pouze proti některým jejím ustanovením, jak je z příslušné výše uvedené pasáže zřejmé.

73. Ústavní soud v prvé řadě předesílá, že v této souzené věci nehodlá rozlišovat, zda se jedná o řízení sporné či nesporné v klasickém pojetí civilistickém. Jde totiž o zcela specifické řízení o přezkumu ústavnosti mezinárodní smlouvy, které Ústavní soud pojal způsobem, jenž je vyložen v následujícím textu.

kocour 3.2.2009 17:06

Re: dovolil bych si upozornit

74. Ústavní soud se zde přiklonil k závěru (vycházejícímu analogicky z jeho konstantní judikatury v oblasti přezkumu právních předpisů), jenž se zaměřuje pouze na v návrhu kvalifikovaně napadená a odůvodněná ustanovení předmětné mezinárodní smlouvy. Podobný charakter má i řízení o přezkumu ústavnosti zákonů ve smyslu § 64 odst. 1 zákona o Ústavním soudu; tam Ústavní soud např. vyslovil, že i když je při posuzování ústavnosti právního předpisu vázán pouze petitem návrhu a nikoli jeho odůvodněním, neplyne z toho závěr, že navrhovatele v řízení o kontrole norem, argumentuje-li obsahovým nesouladem právního předpisu s ústavním pořádkem, nezatěžuje břemeno tvrzení. Brojí-li totiž navrhovatel proti obsahovému nesouladu zákona s ústavním pořádkem, pro účely ústavního přezkumu nepostačuje toliko označení ke zrušení navrhovaného zákona, příp. jeho jednotlivých ustanovení, nýbrž je nezbytné uvést i důvod namítané protiústavnosti. Ústavní soud v rámci přezkumu není tímto důvodem vázán; je vázán toliko petitem, nikoli však rozsahem přezkumu, daným důvody obsaženými v návrhu na kontrolu norem (srov. nález sp. zn. Pl. ÚS 7/03, Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu, svazek 34, nález č. 113, str. 180–181, vyhlášen pod č. 512/2004 Sb.). Dikce ustanovení § 71e zákona o Ústavním soudu, hovořící o mezinárodní smlouvě vůbec a nikoliv jen o jejích jednotlivých ustanoveních, není tedy ve vztahu k břemenu tvrzení (navrhovatele) – a se zřetelem ke shora uvedené argumentaci obsažené v citovaném nálezu – nepřekonatelná, ale je nutno ji v takto vyloženém smyslu interpretovat. 

kocour 3.2.2009 17:07

Re: dovolil bych si upozornit

75. Ústavní soud je rozsahem návrhu na zahájení řízení, chápaném ve shora uvedeném pojetí, tedy oprávněným navrhovatelem vymezenými konkrétními napadenými ustanoveními, vázán a nad jeho rámec není oprávněn vykročit. Aktivně legitimovaný subjekt tedy zatěžuje v uvedeném řízení, které je zahajováno z jeho iniciativy (tedy fakultativně), břemeno tvrzení, jež je povinen naplnit. Je možné dodat, že pokusu o úplnost ústavního přezkumu, nota bene s důsledky překážky rei iudicatae, a to zejména u rozsáhlých normativních textů, brání argument noetický (noeticky nesplnitelné); argument normativní se pak zakládá na tom, že ústavní úprava i zákonná úprava koncipují Ústavní soud do postavení soudu, a nikoli „výkladového místa“. Ústavní soud České republiky je soudním orgánem ochrany ústavnosti, je orgánem rozhodovacím, a není institucí poskytující jakákoli stanoviska či dobrozdání. Ostatně, tuto koncepci potvrzuje i vyloučení vlády z okruhu legitimovaných navrhovatelů přezkumu. Přezkum je možné aktivovat až ve chvíli, kdy je mezinárodní smlouva předložena ke schválení Parlamentu a kdy je tedy možné předpokládat, že se v tomto období objeví oponentní názory na její ústavnost. Do té doby se musí vláda při sjednávání mezinárodní smlouvy řídit ohledně její ústavnosti vlastním úsudkem a případně sama v rámci vyjednávání s ostatními smluvními stranami její konkrétní ustanovení korigovat.

kocour 3.2.2009 17:07

Re: dovolil bych si upozornit

76. Dalším argumentem ve prospěch uvedeného názoru je celková koncepce předběžného přezkumu ústavnosti mezinárodních smluv v rámci § 71a a násl. zákona o Ústavním soudu. Posloupnost jednotlivých navrhovatelů, jak ji stanoví § 71a odst. 1, je vedena myšlenkou umožnit každému z nich vyjádřit řádným způsobem svoje pochybnosti o ústavnosti projednávané mezinárodní smlouvy. Pokud by Ústavní soud rozhodoval o souladu Lisabonské smlouvy, tedy jako o celku (ve vztahu ke všem jejím jednotlivým ustanovením, tak jak to navrhuje nejen Senát, ale ve svých vyjádřeních také prezident republiky a vláda), v podstatě by tím znemožnil uplatnit návrh na přezkum skupině poslanců či senátorů, kteří mají samostatnou legitimaci k podání návrhu podle § 71a odst. 1 písm. b) citovaného zákona. Zatímco u vlády či u prezidenta může být toto omezení do určité míry zhojeno v rámci jejich účastenství v nynějším řízení (které jim zaručuje § 71c zákona o Ústavním soudu), skupina poslanců či senátorů takovou možnost nemá. Přezkoumávání právních předpisů nebo mezinárodních smluv v jejich úplnosti, jaksi paušálně, aniž by byly Ústavnímu soudy předneseny konkrétní skutkové dopady jejich aplikace anebo právní argumenty, pro které by konkrétně vymezené a identifikované ustanovení těchto předpisů měla být protiústavní, proto nelze akceptovat.

77. Ústavní soud tedy uzavírá, že přezkum jím provedený se koncentruje na ta ustanovení Lisabonské smlouvy, jejichž soulad s Ústavou navrhovatel výslovně zpochybnil a předložil argumenty, které jsou v jeho návrhu obsaženy.

jasan 3.2.2009 17:27

Re: dovolil bych si upozornit

ale houbeles...

tim ze US ucinil tu chybu, lze ted resit jednotlive clanky, kdyz to tak chce... a tech je tusim  pres 400...

vincenzo 3.2.2009 23:29

Re: dovolil bych si upozornit

Ale jo, jděte do toho. Soudím že podání na ÚS se dává, má-li někdo za to, že určitá ustanovení konkrétního textu (smlouvy, zákona) jdou proti ústavě. Ne proto, že měl jakési neurčité vnuknutí a šmudlo hledej. Asi podobně jako můžete podat trestní oznámení "ve věci", ale dost těžko můžete v takovém podání žádat od policie a SZ obecnej přezkum, zda se třeba někde na nezjištěném místě náhodou nevraždí ;-D

honzak 3.2.2009 14:49

zastávám takový

názor, že když se vyjádří 3 právníci k jednomu problému, dostanu MINIMÁLNĚ  4 právní názory. Seshora počet právních názorů není omezen.

Vede mě k tomu zkušenost s euronormami, které sepisují HLAVNĚ právníci, takže národní verze se musí VYKLÁDAT, aby se vědělo, co tím chtěl básník říci....

westík 3.2.2009 13:37

císař sv.říše římské Jindřich III.vzkázal do Čech

"Králové mají zvyk vždy něco nového přidávati k předešlému právu, neboť není všechno právo ustanoveno v jednom čase,nýbrž skrze nástupce králů vzrostla řada práv.,neboť ti,kdo spravují práva ,nespravují se právy,protože právo,jak se obecně říká, má nos z vosku a král  má ruku železnou a dlouhou,aby ji mohl vztahovati,kam mu libo" . Protože dnešní "král" sídlí v Bruselu,  můžeme si ve shora citovaném duchu vykládat i LS :-(

Jak to bude vypadat v praxi ,viz níže (a to jsme ještě LS neratifikovali):

http://www.lidovky.cz/europoslanci-kritizuji-ceske-predsednictvi-f3p-/ln_eu.asp?c=A090203_124720_ln_eu_mtr

Hnyk 3.2.2009 12:06

Bolševik na Hradě

"B) Každý smí pěstovat pampelišky" je zákon v bolševickém či fašistickém státě, kde je všechno zakázané co není výslovně povolené. Ve svobodném státě je takový zákon nesmysl.

Jestliže ústava ČR zakazuje něco co v jiných státech EU zakázené není a tudíž to ani LS nezakazuje, to není důvod pro odmítnutí LS. Takováto argumentace je jako kdyby třeba katolická církev prohlásila, že odmítá právní řád ČR, protože v právním řádě ČR se počítá se sňatky, zatímco právní řád katolické církve kněžím sňatky zakazuje.

...............................................................................................................

zeolit 3.2.2009 11:36

"Lisabonská smlouva

 sice není v rozporu s naší Ústavou, ale není s ní ani v souladu."  Jsem z toho jelen. Omluvou mi může být věk. Jinak bych rád upozornil na možnost vyjádřit svůj názor v tel. referendu na čísle 908 09 02 02 za 9 Kč.>-R^

Sid 4.2.2009 18:45

Re: "Lisabonská smlouva

Spravne ma znit:

"Zkoumane casti Lisabonske smlouvy nejsou v rozporu s ustavou. To vsak neznamena, ze LS je v souladu s Ustavou"

Schumacher 3.2.2009 11:24

A a B jsou v rozporu.

Stejně jako přikazující a zakazující. V souladu jsou normy povolující a přikazující pěstování. Třebaže pak norma povolující pěstování je zbytečná. Je zbytečná i obecně, protože uznáváme obecnou zásadu, že je dovoleno co není zakázáno. Ano, znám rozdíl mezi dovolením a povolením, které je  výjimkou z nějakého  všeobecného  nedovolení.  Obecně připomínám, že právní normy mají být stručné a jasné, aby takových výkladů a rozkaldů nebylo zapotřebí. Nejsou učebnící práva ani nejsou pro právníky. Jejich adresátem je lid obecný. Toho kdo tohle nerespektuje bych nechal pověsit za palce.

tomcat 3.2.2009 13:49

Re: A a B jsou v rozporu.

ve stručnosti a jasnosti se shodnem jako důležitým požadavkem pro adresáty norem - lid obecný. Platí to i pro pravidla ústavní? Pan Hasenkopf se nedávno zuřivě účastnil debaty na výkladem čl. 63 odst. 1 pís. b) Ústavy, jenž zní: "prezident dále sjednává a ratifikuje mez. smlouvy...". Tváří se to jako jednoduchá a jasná formulace, ale kolik výkladů to má, by člověk nevěřil

Schumacher 3.2.2009 16:21

Ano, i pro pravidla Ústavní.

Zejména pro ty.

tomcat 3.2.2009 21:26

Re: Ano, i pro pravidla Ústavní.

u nich je ale ten problém, že jsou obecná (a musí nutně být, jinak se z nich stane návod na mikrovlnku obsahující výčet zvířat, která zde nemonou být sušena) a tudíž nemohou dávat jednoznačně odpovědi prima facie

autor 3.2.2009 22:46

Re: Ano, i pro pravidla Ústavní.

Tomcate, přesně formulované pravidlo nemusí být detailní pravidlo. Jde jen o to používat jednotný jazyk napříč právním řádem. Ale když se podíváte na dnešní důvodové zprávy, zjistíte, že dnešní autoři zákonů (ti skuteční, ne ti podepsaní) se prostě neumějí vyjadřovat stručně, jasně a přehledně. A je to pak vidět i na vlastním textu předpisů. Kdysi byli legislativci naprostá právnická elita, dnes jde dělat legislativu většinou ten, kdo se nedostal nikam jinam, a hned po škole, samozřejmě.

tomcat 3.2.2009 23:02

Re: Ano, i pro pravidla Ústavní.

Legislativa (=psaní zákonů) je skutečně jakýmsi pomyslným právním Olympem. O rozrůznění významu netřeba hovořit, je smutnou realitou. Veřejností je však žádána deatilnost (no, i profesionálové to někdy chtějí) a jedním dechem i jednoduchost. Nebyl bych snad ani tolik přísný k současným legislativcům, mnohem děsivější je "tvorba z dílny lidové tvořivosti poslanců".

Štváč 3.2.2009 11:20

nikoli, klausův pejsánku,

výrok je jasný, že není v rozporu a dál hledejte "hůl když chcete psa bíti." Co říkáte Klausovu výroku při prohraných volbách, že byly  nevýhrou ?

Tx 3.2.2009 11:03

Tady byla chyba,

že se ptali ÚS jen na pár paragrafů. Dotaz měl znít: Je LS ve všech bodech v souladu s Ústavou ČR? Zjistilo by se pochopitelně, že ani omylem, že se buď musí dost upravit Ústava ČR nebo zamítnout LS. Prokousat se LS není jednoduché. To totiž není souvislý text, jen odkazy typu "čl.4 se nahrazuje čl. 3b, pododstavec 1, s výhradou čl. 6c, odstavec a)" a podobně. Je to úprava smluv minulých s evidentním cílem posílit vliv velkých států a dost eliminovat malé. Dost se proto divím, že se do toho parlamenty tak hrnou. Obsah je téměř identický se zamítnutou Ústavou. Po jejím krachu se vyjádřila premiérka Merkelová v tom smyslu, že to bylo proto, že to bylo příliš jasné, že je třeba vytvořit dokument, kterému by nikdo nerozuměl a zároveň vyvolat psychózu, že kdo je proti, je "protievropský" a má být vyobcován ze slušné společnosti. Prostě "demokraticky" se jiný názor nepřipouští. Tím pádem lidé, kteří jsou pro evropskou spolupráci, ale ne pro společný stát, vedený duem Německo-Francie, jsou označováni jako sabotéři Evropy atp. Což není pravda. Mají jen jiný názor, jak by spolupráce měla vypadat. Ostatně podobně to vypadá se "zelenými" názory a projekty, kterými je, mimochodem, EU prolezlá. Kdo má jiný názor, je zločinec.

Saul 3.2.2009 11:25

Re: Tady byla chyba,

Argumentujete logicky, ale (i s ohledem na to, co bylo v diskusi právníky řečeno) by asi odpověď US zněla stejně. Ostatně všichni snad víme, jakou "spravedlnost" lze od US očekávat.

Niky 3.2.2009 11:29

Re: Tady byla chyba,

R^R^R^

Honza 3.2.2009 11:40

Re: Tady byla chyba,

Pak se tedy ptejme našeho slavného senátu,jak zněla přesně formulace požedavku k US.Soudci US jasně řekli,že nedostali požadavek k prověření celé LS,ale jen některých částí. Zase byla odvedena poloviční práce za velké peníze a výsledek nám vlastně neříká mnoho - skoro nic.

Dušan Streit 3.2.2009 10:59

Změny ústavy jsou politicky nereálné

Ale jinak souhlasím:

http://streit.blog.idnes.cz/c/59856/Ustavni-soud-se-vyhnul-odpovedi-na-podani-Senatu.html

xtl 3.2.2009 10:42

soulad a rozpor

Z toho ovšem plyne, že pokud by Lisabonská smlouva měl být v souladu s právním řádem, pak by jej nemohla nijak obohatit ani ochudit a musela by tudíž být s právním řádem totožná. Pak by nemělo smysl o LS vůbec přemýšlet, protože by ni nového nepřinesla. Proto k ratifikaci parlamentem stačí výrok o nerozpornosti, nikoliv o souladu.

vicenzo 3.2.2009 11:30

Re: soulad a rozpor

Jo, trošičku to připomíná vztah Koránu k ostatní literatuře ;-) ono asi to vyjde nastejno, fundamentalismus jako fundamentalism.

PROKOP BUBEN 3.2.2009 10:05

NO ANO

Jakmile chce Zaječí hlava a spol. psa bít, hůl si musí najít.......

ranbow 3.2.2009 8:28

ale to se přece vědělo předem, ne?

Lze předpokládat, že alespoň někteří poslanci (či jejich velmi dobře placení poradci) znají ústavu, a potažmo i Zákon o Ústavním soudu - čili, měli vědět, že onen vyžadovaný výrok Ústavního soudu dopadne tak jak dopadl,podle zákona, tedy že i v kladném případě vydá nález "není v rozporu". Proč se tedy na něj tak dlouhou dobu čekalo, když se nyní zpochybňuje???

Nikoloki 3.2.2009 8:19

Právo a prázdná množina

Právníci jsou roztomilí - existence prázdné množiny jim dokazuje nerozpornost práva ;-) ... To se tedy nedivím, že to na světě vypadá takhle :-( ... Tvrzení A definuje množinu lidí smějících pěstovat pampelišky rovnou množině všech lidí, tvrzení B definuje množinu lidí smějících pěstovat pampelišky jako prázdnou, načež z faktu, že průnikem množin definovaných tvrzeními A a B je prázdná množina, odvozují nerozpornost tvrzení A a B :-/ ... Takže až budete ochotni jít pouze na fotbal, zatímco vaše manželka bude ochotná jít kamkoliv s výjimkou fotbalu, a průnikem vašich zájmů je tak prázdná množina, tak podle právníků nejste v rozporu, protože můžete oba zůstat sedět doma ;-) ...

Jestli ono to nebude třeba tím, že už na samém začátku chybí jasná definice pojmu "být v rozporu".