27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

BTW: Nápovědník

Milí Zvířetníci, vzhledem k tomu, že řada z vás je úspěšně literárně činných - však z toho Zvířetník krásně prospívá - dovolila bych si shrnout do tohoto Nápovědníku některá pravidla, která platí při psaní na počítači.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Xerxová 19.4.2007 13:22

Re: To je všechno hezké, ale ...

to už Dede psala v jiném článku - archív 3.1.2007

PetraK 19.4.2007 13:20

áááá tak mám

na večer co studovat ;-)

Eva P. 19.4.2007 13:13

Spol. s r.o.

Super Dede :-)R^ treba ty procenta jsem nevedela.. (davam dve tecky, nejak se mi to vic libi ;-D)

Ale mam pocit, ze variace na typ spolecnosti je bud spol. s r.o. (tedy za "s" neni tecka) a nebo rovnou s.r.o., tedy Zviretnik, spol. s r.o. nebo Zviretnik, s.r.o. . Jde o dve pravni formy s trochu jinym popisem ve spolecenske smlouve a zakladatelske listine.. Ale treba se pletu.

Pekny den Zviretnici V:-)

Bench 19.4.2007 12:35

To je všechno hezké, ale ...

To je všechno hezké, ale to nejdůležitější tam chybí - v jakém textovém editoru mají být příspěvky psány. Má to být čistý (plain) text nebo Wordovský dokument a nebo přímo HTML kód (tomu bych dával přednost).

Já si myslím, že důležitější, než formální úprava textu (kam nepochybně pomlčky, mezery, apod. patří), je správná gramatika. V tomto ohledu je Zvířetník velice kvalitní. Občas se sice něco objeví, ale to jsou spíše výjimky, které se dají připsat tiskařskému (pardon, webovskému) šotkovi. Bohužel, tak dobře na tom většina webů není. Často, když mám noční a práce nechodí moc, broudám po netu a hledám zajímavé sci-fi či fantasy povídky. Ano, najde se jich poměrně dost, ale v drtivé většině případů s takovým množství triviálních gramatických chyb ("výli tančili" - nedělám si legraci), že mě chuť na čtení přechází. A proto za sebe i za další takové prosím: neprzněte náš rodný jazyk - jazyk ve kterém psali Mácha, Šrámek, Vančura, Nezval, Seifert a mnozí další, kteří po sobě zanechali klenoty českého písemnictví, okouzlující čtenáře nejen dnes, ale určitě i v příštích desetiletích a staletích.

Judith Saebel 19.4.2007 11:53

Re: Re: Re: díky, že se nezlobíte...

Děkuju moc.

Jen tak mimochodem, nešlo by, prosím, přidat nahoru kytičkový smajlík?

Andula 19.4.2007 11:32

Re: Re: Ovšem mezery mezi tečkami způsobují jeden problém

Vida, díky za dobrou radu. :-)

solitér 19.4.2007 11:29

Re: Re: Děkuji

Bude mi ctí.

tosca 19.4.2007 11:13

Re: Ovšem mezery mezi tečkami způsobují jeden problém

pak se mi datum nebo s.r.o. rozloží na dva řádky Z tohoto důvodu existuje tzv. nedělitelná mezera (nbsp). V MS Wordu ji lze zapsat pomocí kombinace kláves Ctrl+Shift+Mezerník.

Dede 19.4.2007 11:09

Re: Re: díky, že se nezlobíte...

To fakt nevím, ale zkusím zjistit. Někdy se skutečně čtyři tečky používají, ale já to nedělám. Kouknu se! :-)

Judith Saebel 19.4.2007 10:55

Re: díky, že se nezlobíte...

Pro mě to je velice zajímavé čtení, protože to mohu srovnávat s tím, co musím občas dodržovat tady.  Mám proto malý dotaz.  V mém oboru, když chci doslovně citovat kus něčího textu nebo proslovu a chci z něj část  vynechat, musím použít . . . (s těmi mezerami).  Když ale ta vynechaná část obsahuje konec jedné a začátek druhé věty, musím napsat 4 tečky.  Máte u Vás podobné pravidlo?

Štětinka 19.4.2007 10:51

Re: díky, že se nezlobíte...

Děkuji mnohokrát, já bych ale asi měla spíš zpět do školy, protože já dělám i spoustu opravdových hrubek a stydím se za to. Musím ale podotknout, že většinu věcí z vašeho nápovědníku znám, a navíc jsem je i používala (vyjma % a moc jsem nepochopila ty pomlčky), ale příchod a bum SMSek , mě vědomně donutil mezery vypustit. Teď se to musím učit znova... 8-o;-D

Bláža 19.4.2007 10:26

O.T.

Na Hadopasech je doplněn seznam těch, kteří již zaplatili za coursingový trénink. :-)

Apina 19.4.2007 10:18

Re: tohle bych měla dávat diplomantům a ještě by bylo třeba více

Samozřejmě, že i já jsem teď v rychlosti minimálně jednu čárku zapomněla:-/.

Vzpomněla jsem si ještě na jednu básničku na mn, kterou nám nadiktovala češtinářka:

Pomni, abys nezapomněl, vždy si znovu vzpomněl a opět připomněl, že ve slovech pomněnka a domněnka se píše mn.

Samozřejmě jsem si to zapsala pouze s mě a zoufalá češtinářka pod to pouze napsala:  "Na co myslíš?"

Bláža 19.4.2007 10:15

Re: díky, že se nezlobíte...

Souhlasím a nezlobím se, člověk se má učit celý život a mít správně napsaný text je potřeba a dobrá vizitka. Taky nejsem neomylná, ale léčím se... :-)

Babička mi říkávala: "Lékař a kuchař se musí učit celý život!" Dalo by se k tomu přidávat mnoho profesí, že? Doufám, že jsem v textu teď neudělala mnoho chyb... ;-D

veram 19.4.2007 10:12

Re: Re: Bezva doporučení, ještě přidejte něco z netikety

O netikete je toho na síti mnoho, tady je stručný přehled a zde je velmi podrobný článek.

Dede 19.4.2007 10:12

Re: Ovšem mezery mezi tečkami způsobují jeden problém

Jenom jedna! ;-D Aspoň někdy je to jednoduché...

Apina 19.4.2007 10:09

tohle bych měla dávat diplomantům a ještě by bylo třeba více

Tento návod je opravdu úžasný. Většinu jsem sice věděla, ale ne vše. Toto by měli dostat do ruky také bakaláři a diplomanti na VŠ, protože úroveň jejich psaného projevu často není vůbec dobrá. Těch chyb, co dělají je opravdu mnoho. Skoro by se dalo říci, že interpunkce patří mezi ty lehčí chyby. Studenti mají v textu často celou řadu překlepů (nečtou to po sobě), hrubých gramatických chyb (jsem vysazená na i/y - například z oblasti Příbramy, ale i naprosto nezvládnutá shoda podmětu a přísudku), a občas i naprosto nesmyslné věty vyplývající z překotné úpravy textu bez následné kontroly. Čárky jsou často úplně zapomenuté, což někdy ztěžuje čtení textu. Mohla bych pokračovat dále. Studenti v tom ale nejsou sami, v denním tisku a časopisech nacházím tolik hrubek, že se už občas ptám a pochybuji, jestli mě učitelé vůbec naučili správně gramatiku.

Andula 19.4.2007 10:06

Ovšem mezery mezi tečkami způsobují jeden problém

Díky za báječné rady, mám však problém u eseróček a dat, protože pokud se vyskytnou na konci řádku a už se tam nevejdou a mezi tečkami jsou mezery, pak se mi datum nebo s.r.o. rozloží na dva řádky, což je sice v souladu s dobrými mravy, ale nepraktické a hlavně nehezké! Proto to píšu proti pravidlům bez mezer a zcela úmyslně. ;-)

Pak také nevím, jestli se v případě, kdy je na konci věty s.r.o. nebo a.s., píší na konci dvě tečky nebo jedna tečka.

Dede 19.4.2007 9:51

Re: návod

;-D Nebyla jsem u vás, ale byla jsem u nás! A my jsme měli korektorku (vynikající češtinářku, když nevěděla, konzultovala s ÚJČ), která byla toho názoru, že na redaktory je třeba dlouhý bič a malý dvorek. To se člověk učí rychle! :-)V

Dede 19.4.2007 9:47

Re: Jůůůů

Tak se to píše tak, jak je to zapsané... A ušetří se práce s mezerami! ;-D

JoVo 19.4.2007 9:08

Re: Re: díky, že se nezlobíte...

8-oDíky milá Dede, za Nápovědník. Jsem ze školy už tak dlouho, že si ani nepamatuji, jest-li jsem tam vůbec chodil.;-D

tosca 19.4.2007 9:05

Re: Bezva doporučení, ještě přidejte něco z netikety

RenataE už napsala vysvětlení, proč se příspěvky psané velkými písmeny, objevují i tady a myslím, že je to jasné, a že tady snad velká písmena nikomu "krev nepijí" :-)

Ale jinak s Nicki souhlasím. Připomenout netiketu by zas tak od věci nebylo (i na Zvířetníku dostává občas pěkně na frak ;-P) ;-D I když ji nebudeme striktně dodržovat (však jsou to doporučení, ne zákony :-)), je dobré ji připomínat. Mnozí lidé totiž vůbec neví, že něco takového existuje :-)

MaRi 19.4.2007 9:01

Po zkušenosti s udivenými zkušenými písaři a písařkami na počítači

si dovolím dodat, že znak "tři tečky" je samostatný a vytvoří se  pomocí kombinace Ctrl + tečka (ale ne tady v komentářích, tady musíme poctivě tečkovat ;-D)

julča 19.4.2007 8:56

Re: díky, že se nezlobíte...

Dede, mně to moc pomáhá! R^Nevěděla jsem podrobnosti o pomlčkách aj. Ráda poslouchám jazykové okénko v rádiu a vždycky se něco nového dozvím. Před nedávnem jsem si koupila brožurku: Jak psát obchodní dopisy - a už ji mám celou ožmoulanou. ;-D  

tosca 19.4.2007 8:55

Jůůůů

úplně zírám, kolik jsem toho nevěděla! 8-o Co nadělám, stále se člověk učí :-)

Co se týká s. r. o. ... kdysi mě na firmě upozorňovali, že je třeba to psát vždy tak, jak to má firma zapsané v obchodním rejstříku - a to včetně mezer. No a když se do obchodního rejstříku kouknu, tak spousta firem má "Název", s.r.o. Tak co teď s tím, když s a.s. je to podobné? :-)

YGA 19.4.2007 8:39

Milá Dede

takových rad není nikdy dost - protože už většina z nás píše hlavně na počítači. Třeba já nevěděla, že tři tečky za větou se píší hned za slovem (ačkoli je to logické - jsou to taky interpunkční znaménka) - ostatní poučky si naštěstí ještě pamatuji ze školy z předmětu Technika administrativy - profesor Raymund Šedý je do nás dostával svérázným způsobem - za každé vyrušení v hodině, neostříhané nehty, nesvázané vlasy - strojostránka za trest - nebyla vyjímka deset trestných stránek za vyučovací hodinu ;-D - a stejně jsme ho měli rádi (píšu měkká i, protože jsme měli ve třídě dva kluky 8-o).

YGA 19.4.2007 8:30

Re: Re: Bezva doporučení, ještě přidejte něco z netikety

JO. ;-)

Dede 19.4.2007 8:05

díky, že se nezlobíte...

Víte, já jsem strašně dlouho váhala, jestli to sem mám napsat. Mně vůbec nevadí chyby a překlepy! Vždyť kolik ji nasázím sama, že... Ale myslela jsem, že se prostě hodí tyhle pravidla znát. Vždyť se píší všelijaké dopisy, žádosti, a vůbec kde co. No a s dodržením těchto pravidel i tyhle písemnosti vypadají jinak.

Tak to prosím neberete tak, že musíte své příspěvky do Zvířetníku desetkrát přečíst i s lupou! ;-D Kromě toho já čtené texty upravuju už automaticky a doháním s tím k šílenství třeba i Martina, když mi dá něco přečíst kvůli obsahu a nikoliv formě...

A jak víte, už jsem tu inzerovala, že psát mi mohou i dyslektici, že vždy ráda opravím co najdu. Tedy... víte sami, že vždy vše nenajdu, ale i tak myslím, že je na Zvířetník radost se podívat! :-)V

zana 19.4.2007 7:47

Re: Děkuji

jo turistický noviny? že bych se podívala??

A zdravím R^

zana 19.4.2007 7:46

Páni !!

Díky Dede, ledacos z toho (doufám) používám tak nějak instinktivně, ale třeba s těmi procenty jsem to taky nevěděla.

Doufám, že tvoje hlava se průběžně umoudřujeV.

A do práce. holoto ! (to jako si vydávám pokyn);-)