2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

PSI: Jak se cvičí s retrívry

Ginny nám dorostla do věku, kdy je vhodné začít s retrívry pracovat. A protože se na jaře pořádají výcvikové tábory pro retrívry, přihlásili jsme se na tábor našich přátel, manželů Maříkových, který pořádali v krásném prostředí v Malém Ratmírově u Jindřichova Hradce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Rpuť 26.5.2009 10:15

Re: OT - hlásání

Gratulace převeliká a přání upřímné >>>>>((:-)))<<<<<

Li 26.5.2009 10:43

Re: OT - hlásání

Gratulace převeliká i ode mne ;-)

Alex 26.5.2009 11:14

Re: OT - hlásání

Dede, prosím vyřiď gratulaci Markovi, co jsem Ti předvídala v Losince, že to bude fajn a dopadne to všechno dobře. Vždyť ani jinak nemohlo :-). R^R^

Apina 26.5.2009 13:12

Re: OT - hlásání

zasílám do Norska mé gratulace.VVR^VVR^VVR^.  Však si celou tu slávu Marek zasloužil. Určitě to není tak jednoduché, jako studovat v klidu v naší matičce vlasti, ale má otevřené obzory úplně jinak než běžný středoškolák a určitě mu ta životní zkušenost v budoucnu jen a jen prospěje.R^R^R^

Bubu 26.5.2009 14:01

Re: OT - hlásání

Gratulace veliká. A nestyď se za slzy, máma, co při takové příležitosti neslzí, je ňáká divná. ;-)

Matylda 26.5.2009 15:24

Re: OT - hlásání

Gratulace velikánská, milá Dede. Máš syna velkého šikulu a myslím si, že k takovým příležitostem obřady i se slzami matek patříV

JanaBa 26.5.2009 16:55

Re: OT - hlásání

Tak jsem tady vypotila erudovaný komentář na hlásání od Dede a najednou mi to ujelo pod rukama. A protože jsem tím vypotřebovala mě přidělenou učenost, už jenom potvrzuji, že včerejší den byl krásný jak počasím, tak celou atmosférou při udílení diplomů. Marek měl kliku, že absolvoval dobrou školu! Gratuluji.

Zdena b.p. 26.5.2009 22:37

Re: OT - hlásání

Milá Dede, je báječné, že jen se konečně dostanu k PC, tak zahlédnu tak nádhernou zprávu. Gratuluji Markovi a na další cestu živote přeji jen to nejlepší. A tobě blahopřeji k železným nervům :-)

Velká kočka 26.5.2009 23:43

Re: OT - hlásání

Milá Dede, přidávám se ke všem gratulantům a prosím tě vyřiď Markovi moje gratulace. VVR^VV To budete mít na co vzpomínat, viď?

Já teď s hrůzou zjišťuji, že jsem byla matkou neplačící. Sama jsem jako dítě živnostníka vystudovat gymnasium nesměla, neznala jsem tedy oslavy maturity v Čechách. A tady to bylo pro mne ve stále ještě cizím neznámém prostředí i po těch mnoha letech a ani tady jsem tu slávu nikdy dříve nezažila. Prostě naprostá novinka a já si ani předem nezjišťovala fakta. Nějak mi uniklo jestli to bylo gymnasiální vzdělání, které Marek absolvoval. Na co já teď vzpomínám je na synovu jakoby maturitu. Na štěstí si syn pořídil sám bílou čepičku s černým kšiltem typickou pro severské studenty. Ale neměli jsme ani velikánskou mnohokrát zvětšenou fotografii syna coby miminka (to aby nás našel v tom davu lidí venku) a já jsem neměla pro syna ani kytici, ani jiné dary. Jedna manželova známá, když to viděla, rozdělila kytici připravenou pro svého syna na kytice dvě a jednu mi vrazila do ruky. Byla jsem tam na dvoře školy matka spíš vyděšená než plačící. Potom co mládež vyběhla ze školy a navzájem se rozloučili, nic se více společně neslavilo. Jenom někteří rodiče zařídili pro své děti specielní odvoz ať už ozdobenými auty osobními či nákladními a nebo žebřiňáky a kočáry taženými koňmi. Čím podivnější vozidlo, tím lépe. A pak se projíždí městem a auta troubí a studenti rámusí a křičí. A protože je to ve Švédsku tak se taky opíjejí. Náš syn musel jít domů po svých, my jsme šli pěšky a asi jako jediní. Musím se ho někdy zeptat jestli mi to má za zlé, že jsme jeho vstup do života vzali s takovou samozřejmostí a bez velikých oslav. Nikdy jsme o tom spolu nemluvili.

Jakub S. 26.5.2009 23:50

Ale to je velice zajímavé -

a taky,  nakolik a jak se oslavy ukončení střední školy slaví různě. Přímo to vidím - matku spíš vyděšenou než plačící - !

Ale když já jsem maturoval, tak to nějak vůbec nebylo pro rodiče - že? Jenom (60) pro žáky (ani se moc nedoporučovalo říkat studenty), a oslava (malá) až doma. Pokud vůbec, že.

Li 26.5.2009 8:52

Ještě k té výchově vůdců:-)))

To chce fakt pevné nervy :-D Já jsem například za 16 let, co jsme s Jiříkem, mu nedokázala vysvětlit, že když po pejskovi něco chce, např. aby pejska přešla z jednoho výběhu do druhého, že je dlouhé vysvětlování přání na houby, že je potřeba, aby prostě do toho druhé výběhu vykročil také. Nemůže zůstat stát :-P Když jsem s holkama sama a potřebuju, aby šla Darla vedle, tak zavelím: "Darlí domů" nebo "Dájo papu" a už metelí k sobě. Ale Jiří jí začne vysvětlovat, že už je čas na večeři, že už má určitě hladové bříško, že to přece zná, že se večer odchází a Darla hraje hluchou, případně na něj vyšpulí bříško na drbání, nebo cokoli a on stojí ve dveřích, případně si ještě zapalí a čeká. A pak si stěžuje, jako třeba včera svému bráškovi, že mám ty psy naprosto nevychované a neposlušné !! Jsem ho málem pokousala :-D:-D:-D

JarkaF. 26.5.2009 8:58

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Ehm, Li, zřejmě je TVŮJ vůdce nepříliš dobře vychovaný, jsem z toho zarmoucena :- (((

Li 26.5.2009 9:11

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

No, kdybych ho mohla mohla vzít na vodítko a trochu vycukat, hned by to šlo líp :-P:-D

EvaŽ 26.5.2009 9:13

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

I výchovný pohlavek by to asi (vzhledem k zanedbané časné fázi;-)) chtělo;-D;-D;-D

Jakub S. 26.5.2009 10:38

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Zřejmě postrádal v mládí základní výcvik - to už se nedohoní... nemůžeš s ním chodit na nějaké slušné cvičiště?

EvaŽ 26.5.2009 9:12

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Ano, vědecké disputace, prosby pronášené tenkým hláskem a podobné nešvary jsou vidět a slyšet běžně. Pes musí poznat, kdy člověk něco velí a kdy chválí (i s chválením mají vůdci problém, neumí to.)

Máme teď školičku pro retrívry (zatím na zkoušku, pokud by byl zájem, tak bychom pokračovali důkladněji) na cvičáku. Tam lidem říkám, že na dorozumění se psem je třeba hrát divadlo. Používat řeč těla. Ukazovat nadšení (když pes neco udělá dobře) a nelibost (když je to špatně). Na nelibost jsou holt ta slova s R. (a člověk je za sprosťáka;-D). A ne říkat obojí stejným tónem. Navíc při výcviku se musí věnovat PSOVI a ne společenským zábavám nebo kouření nebo čemukoliv jinému. Při výcviku si nepopovídáš, protože musíš být jak ostříž, křížený s věštcem (odhadnout předem, co tu bestii chlupatou napadne;-D).

Jo převychovat páníčka na vůdce je fuška;-). Pokud se tihle zvládne, zbytek je celkem hračka. Pes to v sobě má, jen mu to musíme umět vysvětlit

Li 26.5.2009 9:20

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Jo jo, žáčkům jsem říkala, když se cvik povede, psovod se musí zbláznit radostí a kašlat na okolí ;-D

EvaŽ 26.5.2009 9:33

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Nejhorší je jim vysvětlit, že na přivolání musí jit OD PSA, ne k němu. To je všem strašně divné. A že když pes přijde po opakovaných povelech a nahánění, tak ho NESMÍ trestat, i když by nejradši bouchli jak papiňák. Prostě přišel (i když blbě). Já to dělám tak, že když štěně přijde hned, dělám nadšený tyjátr. Když přijde blbě, jde k noze bez pochvaly (ale i bez pokárání, prostě beze slova). Pak uděláme pár cviků, které umí a teprve POTOM chválím. Když se to dělá od mala a soustavně, funguje to.

Li 26.5.2009 9:40

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Ano. Pro normálního psa je nejhorším trestem mlčení páníčka, taky to tak praktiukuju ;-P A v duchu si vyjmenovávám slova s přítomností RRR :-D Ale zase jsou situace, kdy hlasité poletování lehkých děv na rrr zmůže v určité situaci víc než celý výcvik :-D prostě pes není blbec, ale rád ho z páníčka udělá ;-D;-D;-D

Xerxová 26.5.2009 13:36

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

mlčení páníčka ;-D Já se včera přistihla, že jsem se s Betou vykecávala neustále (dávej pozor kam šlapeš, taky by mohla být lepší viditelnost, vidíš, byl to bohatý kraj - to jsou kostely v každé pidivesničce... slyšíš tu kukačku ?...;-D;-D) No jo, já jsem ukecaná a tam nikde nikdo nebyl - jen ta Kosatice... Ale kdyby nás někdo poslouchal...8-o

Bubu 26.5.2009 14:26

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Už jsem tu psala, jak jeden zdejší myslivec potrestal svého snad nějakého teriéra (nevím, co přesně za rasu to je, je to menší, tak do 8kg, černohnědé, hladkosrsté, má to hranatou čuňu a nebojí se to ani divočáka). Tenhle Hugo vystartoval po Báře na veterinářově zahradě, protože jeho páneček něžným hlasem promluvil na Barušku a podrbal ji. Onen myslivec odvedl Huga do kouta zahrady, odepnul ho z vodítka, nařídil lehnout a zůstat a se slovy seš zlej čokl, nechci tě vidět, odešel za mnou a za Bárou, dřepl si k ní na bobek a drbal a drbal. A Hugo v koutě trpěl, kníkal, ale ležel v koutě. 8-o  Až po chvíli si pro něj pán přišel, pochválil, podrbal, připnul a šel zase za mnou. Čuměla jsem jak jelito. Já Báru do té doby tahala za kůži na krku, případně jí třepla přes zadek, či jí ty ohryzané zbytky růží "omlátila" o čuňu. Od té doby ji doma hrozivým hlasem navelím na místo (a zůstaň, čúzo! zlobíš!) a nechám ji tam. Prostě tak, jako se dřív nechávaly děti stát v koutě. A světe, div se, ono to funguje.

Dede 26.5.2009 14:58

Re: Ještě k té výchově vůdců:-)))

Chichi, řekla bych, že Hugo byl border teriér :-) Zrovna jeden takovej se tady předevčírem snažil sežrat Nazgúly - oba naráz! 8-o Že byl na vodítku mu vůbec nevadilo... Copak my se psama jsme byli nad věcí (taky byli na flexi, ale i kdyby nebyli...), jen mě - no vlastně ani neudivilo - že panička to jeho vyvádění vůbec nekorigovala. Asi by taky občas potřeboval "do kouta" :-)

Li 26.5.2009 8:25

Gratuluju !

Gratiluju Ginny k plnému počtu bodů, gratuluju sourozencům k úspěšnému složení zkoušky a gratuluju Tobě Evo Ž. k úspěšné výchově vůdců R^;-)

Budu se opakovat, ale není ve vztahu pána se psem nic lepšího než společná práce. Je úplně jedno co dělají, jaké disciplině se věnují, důležité je to, že spolu vůbec něco dělají, že jsou na cosi spolu dva a výsledky záleží na jejich spolupráci ;-)

Ale ještě k vyprávění, já bych čekala, že největším problémem s aportem z vody bude přirozené oklepání se psa při výlezu z vody a tím i možná ztráta aportu. Ale o tom tu není ani zmínka, jak je to ?

EvaŽ 26.5.2009 8:51

Re: Gratuluju !

Na loveckých zkouškách to problém někdy je. Pes, který dobře aportuje ale přiběhne tak rychle, že se otřepe až po odevzdání aportu. Ája musí mít něco extra, tak se někdy otřepává s aportem, ale nepustí. Na OVVR se stane často, že pes pustí a sníží se mu známka. Ale projde. V naší skupině byl spíš problém neochota dojít s aportem až k páníčkovi a správně odevzdat. Na bonitaci jde spíš o vlohu, než přesné provedení. (Vztah retrívrů k vodě je velmi pozitivní a tak otřepávání tolik neřeší a v téhle fázi to největší problém není). Většina psů byla trochu zkažená házením klacků, které vynášeli z vody, ale neodevzdávali. Nedůslednost je hlavní problém. Musí se rozlišit hra a práce (a psi se naučí velmi rychle poznat, co je co). A práci usí člověk vyžadovat vždy správně provedenou, neodfláknutou. Pak není vůbec třeba používat násilné metody. Stačí tón hlasu, pochvala, pokárání.

Proto mě štve, když se říká, že retrívr musí mít donucovací (násilný, parforsní) aport. Je to krátká cesta pro trochu (nebo více) pokažené psy. Znám pěkných pár psů, kteří mají "jen" vlohový aport a aportují stejně spolehlivě, jako ti s násiným. Naše holky mají jen vlohový aport. Přitom Ája je naprosto spolehlivá a Ginny skoro spolehlivá (je jí teprve rok). Pohrát si s výcvikem a být důsledný je cesta sice delší (u Áji to bylo přes půl roku do jakž takž spolehlivosti a rok do úplné), ale stejně spolehlivá. A neztratíte nic v důvěře a vztahu se psem.

Dede 26.5.2009 10:21

Re: Gratuluju !

Milá Evo, předevčírem večer jsme byli u jezera, a kousek od nás házeli nějací lidé černému psovi aportky do vody. Byli vůči nám proti slunci, tak jsem z psa viděla jen občas siluetu. Nádherně a rychle plaval, obdovovali jsme, jak ochotně skáče do vody. Retrívra jsem odhadla hned, Daníkovo toužebné kňučení mi napovědělo, že je to fenka ;-) (Kluci byli na vodítkách, poblíž byl mokřad, rákosí a kachny:)) Když jsme se později s tou rodinou potkali, tak jsem jen ujistila, že to byla fletí slečna a moc krásná (Daník potvrdil:)). Tak jsem si hned vzpomněla na tvé holky :-)V

Jo a k aportu a oklepávání - v tomhle jsem zkazila Kazana já. Když vynesl z vody aport (klacek), tak jsem zavelela oklepat a teprve pak přinést (nechtěla jsem být mokrá!). Tak vidíš, jaká je s nevzdělanými vůdci potíž ;-D

Alex 26.5.2009 8:00

Hezké ráno všem a Tobě , Evo díky

za velmi hezký článek. Včera byla u nás na návštěvě kamarádka z Vsočiny má již zkušeného zlaťáka a shodou náhod jsme si vyprávěli o oveverkách a dnes juknu na Zvířetník a oveverky v přímém přenosu. Bylo to poutavé čtení, o vlohách už píše přede mnou Xerxová. Mám radost s Tebou, že se Vám chov daří a držím palce do budoucnosti.

Clea 26.5.2009 7:57

Ó veverky

Jako kouzlem jsem se přenesla do doby před 6 lety, kdy jsem tohle prožívala s Eliskou.... Jak člověka překvapí, co v psovi je, opravdu ty vrozené vlohy najednou samy a přirozeně vylezou na povrch a pes maká, šťastně a rád. :-) Moc hezky napsáno, Evo R^

EvaŽ 26.5.2009 8:29

Re: Ó veverky

No my se přenesli do doby před 3 lety, kdy jsme poprvé dělali óveverky s Ájou. Tam nás holčička překvapila tím, že je opravdu pracovní pes. A "donutila" nás s ní pracovat.

Naše holky považují procházku bez aspoň nějaké práce za vcelku nezajímavou a nevyužitou. Že pes dělá rád, že ho to strašně baví se pozná jednoduše: když dělá jedna, je druhá jak na jehlách a strašššně chce taky. Na stopách používáme vysílačky, aby ten, kdo stopu tahá sdělil, že je hotov. Zacvrlikání vysílačky holky bezpečně poznají a vyrazí jak závodní kůň, div člověka nestrhnou. Pavlov by měl radost;-).

Poznají jak výstavy, tak zkoušky. Na výstavách jsou lehce znechucené. Na zkouškách natěšené a na konci skoro rozladěné, že těch aportů nebylo víc. I po všestrankách Ája vypadala, že by šla hned znovu.

Rpuť 26.5.2009 7:01

Dobré ránko!

Tak si tak darmo představuju: "Sem po břicho ve vodě .... to by snad stačilo .... já za to nemůžu, žes to hodila tak daleko ....udělej mi most a já si pro tu kost dojdu .... copak de vo život .... topíš se - netopíš .... proč mám plavat, když se dá ve vodě tak krásně blbnout ...." ;-P;-D

Evo, krásné povídání! Fakt by mě zajímalo, co by ten Blesan říkal;-)

EvaŽ 26.5.2009 9:22

Re: Dobré ránko!

Blesan není retrívr (i když znám dost hovíků, kteří mají vodu rádi a plavou). Fleti a většina Labíků říká: "Honem mě pust, tak dělej, kdo to má vydržet! Vždyť to uplave nebo to sebere někdo jiný! Tak dělééééj! Pusť mě". Někteří goldeni se taky takhle do vody hrnou (systém "honem mě pust" , někteří přemýšlí. "tak co, mám tam vlézt? Je vodička dost vlahá?! ÁÁÁ. Je docela příjemná... No tak plavu. Všichni se díváte, jak mi to sluší?!" Viděla jsem jednoho, který dokázal plavat tak, že si nenamočil ocas. Nesl ho hrdě jak vlajku nad vodou. Moc mu to slušelo, jen rozhodčí z výkonu, který to viděl,  mumlal něco o Punťovi a neochotě k práci.