29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


AUSTRÁLIE: Vodní letiště v Rose Bay.

11.6.2024

Město Sydney, jako největší město u klokanů, má také největší mezinárodní letiště, jaké lze u klokanů nalézt. Toto je v šikovné pozici, pouhých 8 km od středu City, spojené jak podzemkou, zvanou AirportLink Price - AirportLink a pro cestující náležitě drahou, tak i rychlými silnicemi, mimo obvykle pomalý a běžný městský provoz.

6. května 1940, Qantas Empire Airways hydroplán ‚Coogee‘ v popředí a ‚Aotearoa‘ přistává v pozadí na vodním letišti v Rose Bay (zdroj zde)

Když toto letiště fungovalo už 17 let, tedy roku 1937, Austrálie souhlasila zapojit se do programu letecké pošty tehdejšího anglického impéria - Empire Air Mail Scheme (EAMS). Tento program navrhl a vyvinul Sir Eric Geddes, generální ředitel Imperial Arways, přepravovat veškerou poštu v britském impériu letecky.

Ve stejném roce, i přes protesty místní komunity, díky členité mořské zátoce na jejichž březích Sydney leží, bylo rozhodnuto, že Rose Bay se stane konečnou stanicí letecké pošty z Velké Británie do Austrálie a tak se stane prvním australským mezinárodním letištěm pro hydroaviony, či hydroplány, jak se letadlům na vodě přistávajícím říká. Druhá alternativa o které se uvažovalo byla zátoka Botany Bay, na jejíž březích už leželo letiště ve čtvrti Mascot. Zde však by bylo nutno vybudovat velký vlnolam v tehdejší hodnotě 600 000 liber (dnes 51 300 000 liber, tedy 97 330 000 AUD) jehož stavba by trvala 3 roky a tak tato alternativa byla zamítnuta.

A tak v zátoce Rose Bay byla vybudována základna zahrnující velký hangár a přilehlé pozemky, lodní skluzy a ostatní vybavení pro lodě a cestující. Výstavba hangáru se neobešla bez nehody, kdy ocelový nosník spadl dělníkovi Williamu Hayesi přímo na hlavu a tak způsobil jeho smrt.

Z počátku, Šest „Short S23, třídy „C“ Empire“ hydroplánů, bylo vyrobeno pro Austrálii v továrně „Rochester Seaplane Works“ ve Velké Británii bratry Shortovými. Short S.23 Empire · The Encyclopedia of Aircraft David C. Eyre (aeropedia.com.au) Tyto byly pojmenovány: Coolangatta, Cooee, Carpentaria, Corio, Coogee and Coorong.

Tak vlastně vzniklo první australské mezinárodní letiště, v té době pozemní letiště ve čtvrti Mascot sloužilo letům pouze uvnitř Austrálie. V roce 1942, z důvodů vypuknutí 2. světové války, byly veškeré komerční lety pozastaveny.

Letecká společnost Ansett Airways obnovila lety na ostrov Lord Howe v roce 1953. Po zavedení proudových letadel do osobní dopravy v padesátých letech, nastala pomalá smrt „létajících člunů“, tedy hydroplánů. V roce 1955 QUANTAS ukončil lety hydroplánů. Ansett však pokračoval v letech hydroplánů na ostrov Lord Howe, dokud, v roce 1974, na něm nebylo vybudováno letiště pozemní.

Takže i my pamatujeme tyto „létající čluny“, jak kroužily nad Sydney, a některý víkend jsme se na ně jezdili podívat do Rose Bay. Byl to velkolepý pohled na velké, archaické hydroplány, když při přistávání rozčísly klidnou hladinu v zálivu. Při startu zpočátku jen brázdily hladinu, aby před „odlepením“ s hladiny jely po ní jako lodní kluzák. To jsme však tehdy ještě bydleli v blízkosti City.

Psáno 04/06/2024




KONTAKT na Liku z redakce Zvířetníku je zde více... 
ARCHIV ZVÍŘETNÍKU od února 2010 do prosince 2013 najdete na stránkách Dagmar Ruščákové DeDeník
HLEDÁTE POMOC PRO NALEZENOU VEVERKU?
Vše potřebné zjistíte zde...
Víte, jak správně psát - a to nejen na Zvířetník? Podívejte se do Nápovědníku !