Neviditelný pes

AUSTRÁLIE: Vodní letiště v Rose Bay.

11.6.2024

Město Sydney, jako největší město u klokanů, má také největší mezinárodní letiště, jaké lze u klokanů nalézt. Toto je v šikovné pozici, pouhých 8 km od středu City, spojené jak podzemkou, zvanou AirportLink Price - AirportLink a pro cestující náležitě drahou, tak i rychlými silnicemi, mimo obvykle pomalý a běžný městský provoz.

6. května 1940, Qantas Empire Airways hydroplán ‚Coogee‘ v popředí a ‚Aotearoa‘ přistává v pozadí na vodním letišti v Rose Bay (zdroj zde)

Když toto letiště fungovalo už 17 let, tedy roku 1937, Austrálie souhlasila zapojit se do programu letecké pošty tehdejšího anglického impéria - Empire Air Mail Scheme (EAMS). Tento program navrhl a vyvinul Sir Eric Geddes, generální ředitel Imperial Arways, přepravovat veškerou poštu v britském impériu letecky.

Ve stejném roce, i přes protesty místní komunity, díky členité mořské zátoce na jejichž březích Sydney leží, bylo rozhodnuto, že Rose Bay se stane konečnou stanicí letecké pošty z Velké Británie do Austrálie a tak se stane prvním australským mezinárodním letištěm pro hydroaviony, či hydroplány, jak se letadlům na vodě přistávajícím říká. Druhá alternativa o které se uvažovalo byla zátoka Botany Bay, na jejíž březích už leželo letiště ve čtvrti Mascot. Zde však by bylo nutno vybudovat velký vlnolam v tehdejší hodnotě 600 000 liber (dnes 51 300 000 liber, tedy 97 330 000 AUD) jehož stavba by trvala 3 roky a tak tato alternativa byla zamítnuta.

A tak v zátoce Rose Bay byla vybudována základna zahrnující velký hangár a přilehlé pozemky, lodní skluzy a ostatní vybavení pro lodě a cestující. Výstavba hangáru se neobešla bez nehody, kdy ocelový nosník spadl dělníkovi Williamu Hayesi přímo na hlavu a tak způsobil jeho smrt.

Z počátku, Šest „Short S23, třídy „C“ Empire“ hydroplánů, bylo vyrobeno pro Austrálii v továrně „Rochester Seaplane Works“ ve Velké Británii bratry Shortovými. Short S.23 Empire · The Encyclopedia of Aircraft David C. Eyre (aeropedia.com.au) Tyto byly pojmenovány: Coolangatta, Cooee, Carpentaria, Corio, Coogee and Coorong.

Tak vlastně vzniklo první australské mezinárodní letiště, v té době pozemní letiště ve čtvrti Mascot sloužilo letům pouze uvnitř Austrálie. V roce 1942, z důvodů vypuknutí 2. světové války, byly veškeré komerční lety pozastaveny.

Letecká společnost Ansett Airways obnovila lety na ostrov Lord Howe v roce 1953. Po zavedení proudových letadel do osobní dopravy v padesátých letech, nastala pomalá smrt „létajících člunů“, tedy hydroplánů. V roce 1955 QUANTAS ukončil lety hydroplánů. Ansett však pokračoval v letech hydroplánů na ostrov Lord Howe, dokud, v roce 1974, na něm nebylo vybudováno letiště pozemní.

Takže i my pamatujeme tyto „létající čluny“, jak kroužily nad Sydney, a některý víkend jsme se na ně jezdili podívat do Rose Bay. Byl to velkolepý pohled na velké, archaické hydroplány, když při přistávání rozčísly klidnou hladinu v zálivu. Při startu zpočátku jen brázdily hladinu, aby před „odlepením“ s hladiny jely po ní jako lodní kluzák. To jsme však tehdy ještě bydleli v blízkosti City.

Psáno 04/06/2024



zpět na článek