29.3.2024 | Svátek má Taťána


AUSTRÁLIE: Evoluce.

23.5.2023

Správně česky vývoj, či vývin, se netýká jen toho, že dnes člověk pobíhá po dvou nohou a buší do klávesnice počítadla, ale i věcí neživých, tedy neanimovaných, ne vždy nutně stacionárních, tedy nepohyblivých. To proto, že některé se hýbou až moc.

Vývoj se vlastně týká všeho kolem nás, včetně nás samotných. Dokonce teorii, jak se vyvinul Vesmír, dnes stavíme do jiného světla, zpochybňuje se teorie Velkého Třesku a začíná se šířit ta, že vznikl z myšlenky, tedy duševna, něčeho pro člověka nepolapitelného a jen velice těžce představitelného, pokud se nenachází pod vlivem nějakých drog a nebo hluboké meditace. Různá světová náboženství by nám o tomto řekla asi o trochu více. „Na počátku všeho bylo slovo,“ nám říká křesťanská Bible. Tedy žádný třesk.

Dovolte mi však dnes se věnovat vývoji dopravních prostředků. Člověk ve své hmotné podstatě se odjakživa touží přemisťovat z místa na místo pokud možno co nejrychleji a nejpohodlněji. Ano, evoluce mu dala dvě nohy, ale ty k příliš rychlému pohybu moc dobře neslouží, o pohodlí a větších vzdálenostech ani nemluvě. Stačí se porozhlédnout kolem sebe a vidíme, že četná zvířátka jsou v tomto směru přírodou obdarována daleko lépe. Gepard je na zemi rychlý jako blesk, zrovna tak i žralok ve vodě a nebo sokol ve vzduchu. Člověku příroda přiřkla nepříliš agilní tělo, ale o to agilnější mozek, jehož agilitu je nutno umět využít a navíc tím správným směrem. V historii můžeme vidět hafo geniálních jedinců, u kterých pokulhávalo právě to směrování jejich geniality. Stačí snad připomenout Hitlera či Trockého a nebo Fidela Castra s velkým Maem.

Snad nejstarším dopravním prostředkem se člověku stalo zvíře. Zvíře ochočené a k dopravě vycvičené. Kůň, osel, vůl či kráva, slona nevyjímaje. Věřím, že kdyby po kuličce Zemi společně pobíhali homo sapiens sapiens a dinosauři, tak by si lidstvo k tomuto účelu vycvičilo i tyto ještěrky, které přílišnou bystrostí neoplývaly a tak by bystrému človíčkovi „hópli na špek“ a třeba za snadnější žvanec ho dopravovali po třetihorní krajině.

Časem přišel člověk na výhodu kruhového tvaru kola a o trochu později kterak udržet ve vzduchu stroje těžší než vzduch, aby dnes končil někde u hypersonických letadel - střel, které se pohybují zhruba 7x rychleji, než je rychlost zvuku. Ovšem tyto s přehledem zastiňuje orbitální dopravní prostředek, který nám chystá Elon Musk se svým SpaceX, který vystartuje na jednom místě na Zemi, aby nejpozději do 45 minut přistál na kterémkoliv jiném místě. Jeho Starship tak dopraví 100 osob a nebo 100 t nákladu. Není s podivem, že o tento druh transportu mají eminentní zájem i americké vojenské kruhy.

Před časem jsem popsal, kterak si můj kamarád pořídil historický automobil značky Wolseley. Zanedlouho mně poslal i odkaz na to, kterak tento pěkný automobil ke jménu přišel. Asi tak jako většina těch, které vznikaly ve stejné době, kdy tyto automobily začaly vyrábět továrny dosud produkující nákladní vozy, kočáry, železniční vozy a lokomotivy. Společnost Wolseley, která vznikla v Londýně v roce 1889, byla tak trochu výjimkou.

Firma byla založena Frederickem Yorkem Wolseleym, majitelem velké ovčí farmy v Austrálii, který vynalezl a dal si patentovat v roce 1877 mechanické stříhání ovcí, které se až do této doby konalo ručními nůžkami. Sir Herbert Austin, který na vývoji tohoto mechanického stříhání ovcí s Wolseleym spolupracoval, se stal ředitelem továrny na výrobu těchto zařízení. První modely byly poháněny koňskou silou, aby tato byla brzy nahrazena stacionárními parními stroji.

Po počátečním rozmachu byla australská společnost rozpuštěna, aby její vlastnictví přešlo do nové, založené v Londýně 1889. Výroba však zůstala v Austrálii. V roce 1893 se octla společnost v krizi, kvůli dodavatelům strojních dílů, kteří se nedrželi původní specifikace a dodali vadné díly. Austin odcestoval do Anglie, kde měl založit výrobu. Zde ho záhy následoval i Wolseley. To už Austin řídil výrobu z malé dílny na Broad Street v Birminghamu. Wolseley zanedlouho odcestoval zpět do Austrálie řídit své ovčí farmy a nakonec, kvůli chatrnému zdraví, v roce 1894 na svou funkci resignoval.

Takže později, když se ve výrobnách mechanických stříhaček ovcí začaly vyrábět i automobily, tyto sluly názvy jako Austin, Morris a Wolseley. https://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Motor_Company https://en.wikipedia.org/wiki/Morris_Motors https://en.wikipedia.org/wiki/Wolseley_Motors

Psáno 12/08/2022