29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
vita 12.4.2006 11:05

Re: Re: Re: Toho Gagarina Amíci ještě nerozdejchali.

Raketoplán je malér od počátku, protože zadání bylo v 70. letech nesplnitelné. Osobně jsem přesvědčen, že je nesplnitelné dosud. Ostatně v CEVu má jít NASA cestou "Apolla na steroidech", tedy zpět do začátku 70. let a zkoušet postupný vývoj bez velkých skoků. Ne lepší raketoplán, ale pokorný návrat k bodu úspěchu. STS je vojenská zakázka a je to na něm vidět. Včetně "bezpečnosti".

Z povídání, která občas vypustí bývalí technici a vývojáři z NASA vyplývá, že zadání vypracovali vojáci, kteří chtěli mít univerzální prostředek na vynášení družic včetně bojových a dalších zbraňových systémů i samostatně použitelný bojový prostředek. Tudíž je STS tak univerzální, že je jeho použití děsivě drahé. A vývoj trval tak dlouho, až americká astronautika zaostala, Skylab museli nechat neřízeně spadnout a orbitální stanici bez Rusů nepostavili už vůbec.

Promiňte, mluví ze mě (pořád ještě) zklamání z ukončení Apolla v okamžiku, kdy začalo přinášet výsledky a z očekávání v 70. letech - a výsledku v 80.

Objasním to. 12.4.2006 10:52

Re: Re: Prima článek

Z jeho obsahu a naprosté absence smyslu pro humor. To, že si z něčeho dělám psinu ještě neznamená, že to neguji a znevažuji. V Psovi by to chtě více článků znevažujících státní božstva dob bolševických. Čest práci.

vipe 12.4.2006 10:50

hezké čtení

ľánek dost dobrý, ale reakce v diskuzi jsou opravdu božské, daleko lepší počtení než článek

Objasním to. 12.4.2006 10:46

Re: Re: Re: Co mi brání?

Chtěl jsem se optat, zda neračte být absolventem onoho ústavu.Leccos by tomu nasvědčovalo.

MF 12.4.2006 10:37

Re: Kopie Fokkeru

No, no. TU-144 vzlétl také dřív než Concord.

MF 12.4.2006 10:34

Re: Re: Toho Gagarina Amíci ještě nerozdejchali.

Při dnešních ekonomických kalkulacích je raketoplán o hodně dražší. Přesto ale normální používané rakety jsou strašným plýtváním drahými surovinami.

dutch 12.4.2006 10:33

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pro nezasvěcence

Nevím co bych vám měl závidět.Asi to Alexej ? Maminka se zamilovala do sovětských tankistů?A Juchelka?Tak se jmenoval klaun ve varieté .Vy už holt nevíte jak se zavrtět.Dutch je po Dutchi Schultzovi, jestli víte o koho jde.Tak si dejte pozor aby jste neměl nohy v betonu.Ale mne nenakrknete,seč se o to snažíte. Hezky hačejte ,nedrobte si do klávesnice a občas jděte na vzduch .Uleví se vám .

Paul 12.4.2006 10:27

Ubohost

Už dlouho jsem nic tak hloupého nečetl a zřejmě nejsem sám. Článek ovšem svědčí i o úrovni pana šéfredaktora.

Arccos 12.4.2006 10:23

Ha ha ha

To jsme se nasmali! Co na tom, ze problematice rozumime jako koza nakladaku. Co na tom, ze historickou skutecnost jsme tim nezvratili. Ale kdyz ono je to tak ftipne!

Jimmi 12.4.2006 10:15

Re: Re: Tip pro pana Adlera

Trochu nepřesné: Almaz a Saljut byly dva různé programy (Almaz byl ryze vojenský), a oba se jmenovaly Saljut (jak bylo v Sovětském Svazu obvyklé). :-)

Saša 12.4.2006 10:13

Gagarina jsem osobně coby dítě viděl.

Dodnes jsem tomu rád. Byl to první člověk, který opustil Zemi a vstoupil do vesmíru. A stále to je a bude neodstranitelný symbol civilisačního rozvoje lidstva. Gagarin je přibližně totéž, jako když se mimino zvedne ze čtyř na dvě a stane se tak batoletem.

http://www.quido.cz/osobnosti/gagarin.htm

A Bromova píseň je také hezká.

http://www.volny.cz/x2000/Htmltext/&ddmgag.htm

Dan 12.4.2006 10:13

Kdo si chce poslechnout

Pocta kosmonautovi je tady:

http://www.sojuz.cz/archiv_hbs/dobrydenmajore.mp3

Jimmi 12.4.2006 10:12

Re: Adler, utopený v kalných vodách studené války,nebo profesionální rozeštvávač?

Nepřeceňoval bych ho. Bude to nejspíš jen obyčejný hlupák.... kterých je zeměkoule ostatně plná ;-)

honzak 12.4.2006 10:05

Re: Re: já jsem žádné

dík, kouknu tam.

Jimmi 12.4.2006 9:58

Re: Re: Toho Gagarina Amíci ještě nerozdejchali.

Ekonomika raketoplánu je mi také záhadou. Ale prý za to může seškrtaný rozpočet NASA v nevhodnou chvíli. Ušetřilo se na vývoji a následky na sebe nenechaly dlouho čekat. Nikdo např. nepočítal s tím, že po každém letu se musí hlavní raketové motory raketoplánu do šroubku rozebrat, zdiagnostikovat trhliny... a téměř pokaždé zgenerálkovat. Mělo to mít životnost sice podstatně nižší než motor letecký, ale určitě dostatečnou pro mnoho startů. Proto také příprava ke startu trvá tak dlouho....

Každopádně dodneška je raketoplán jediný nosič, který nejenže dokáže na nízkou orbitu dostat mnohatunový náklad (klasické rakety vynesou i víc a výše), ale také tento náklad dostat z orbity dolů.

noone 12.4.2006 9:58

Re: Úroveň Neviditelného psa....

Korolov (Sojuz), Chelomei (Proton, Almaz), Glusko (raketove motory pre Proton, Energiu a Buran) vsetci boli koncom 30. rokov za Stalina v zlatych baniach Kolymy.. lenze potom si Stalin uvedomil, ze potrebuje ich mozgy, tak vytvoril konstrukcne kancelarie v gulagoch ;-)

Josef 12.4.2006 9:57

Re: Když nastal ten slavný den,

to asi těžko, o jeho letu jsme se všichni dozvěděli až po přistání, ale vzpomínám na to rád - viděl jsem ho v Praze a líbil se mi..

Jirka 12.4.2006 9:55

Re: Vy jste člověče odvážný,

Vem si prášek.

noone 12.4.2006 9:54

Re: Re: Toho Gagarina Amíci ještě nerozdejchali.

Heh, Proton (UR500) ma uz tiez vyse 40 rokov, zaujimavy bol vyvoj - neustaly suboj a hadky medzi Chelomejom (sefom vyvoja Protonu) a Korolovom (vyvijal N1, ktora mala byt obdobou Saturnu a vyniest Sojuz L1 na Mesiac), N1 po 10 rokoch vyvoja bola zrusena (ked stale vybuchovala) a Rusi zacali tvrdit, ze oni nikdy vlastne na Mesiac nechceli letiet ;-)

demokrat 12.4.2006 9:54

neskutečně trapný článek

Myslím si, že by Neff měl přeci jenom trochu vybírat příspěvky, protože tento článek je velmi trapný. První let člověka do kosmu je velký úspěch a těžko na  tom nějaký Adler něco může změnit. Mimochodem, kdyby nebylo ruské kosmické techniky ne nepodobné té z Gagarinovy doby, tak dnes není ani Mezinárodní kosmická stanice ISS, protože při problémech raketoplánů by se tam nikdo nedostal.

Rolf 12.4.2006 9:54

Adler, utopený v kalných vodách studené války,nebo profesionální rozeštvávač?

Tak emotivně ideologicky nenávistný článek jsem již dlouhou dobu nečetl.

Kdo je to petr adler? Placený konfident, nebo totální srandista a provokatér?

noone 12.4.2006 9:50

Re: Mě je Gagarin sympatický

Vacsi playboy bol Titov - Gagarin bol viac vzor zapaleneho komunistu.. Titov bol rebel, co bol aj dovod, preco viac uz do vesmiru neletel..

Jimmi 12.4.2006 9:49

Úroveň Neviditelného psa....

...klesá v poslední době do závratných hloubek :-/

Jenom drobná poznámka:

Troufám si tvrdit s téměř 100% jistotou, že ta historka s hasákem se nikdy neudála, Gagarin byl opravdu první - nikoli že několik před ním se zřítilo v plamenech (i když jeho start byl pro jistotu oznámen až těsně před návratem, jak bylo za sovětských časů zvykem), Jak40 byla originální ruská konstrukce a Gustav Brom byl natolik vynikající hudebník, že si podobný "úlet" mohl dovolit.

Poučné bylo sledovat rozdíly mezi americkou a tehdy sovětskou kosmonautikou. Amíci potřebovali vnější impuls v podobě Gagarina a pak v rekordně krátkém čase přistáli na Měsíci. Velkoryse naplánovanou vědeckou misi však utli přesně v době, kdy se konečně po vyřešení problematiky letu a přistání dostala k vlastnímu předmětu zkoumání - geologii Měsíce. Sovětská kosmonautika, zpočátku zaznamenávající "raketový" úspěch, už takto složitý problém jako přistání  na Měsíci nebyla schopna vyřešit.

Zajímavé bylo také zjištění, jak se na kosmických programech obou zemí podílela zpočátku síla osbnosti pouhých dvou lidí - na americké straně von Brauna, na sovětské Koroljova (mimochodem, Koroljova jsem vždycky považoval za prominenta sovětského režimu a tak mě po revoluci překvapily informace o jeho problémech s komunistickou vrchností.... ale koneckonců i Tupolev svá nejlepší letadla kreslil ve vězeňské cele).

vlada 12.4.2006 9:48

Re: já jsem žádné

Doporučuji Letectví, myslím z poloviny loňského roku, kdy je havarii Gagaria na MIGu věnována serie článků. Podle nich nešlo o řízenou nehodu, ale prostě o neštastnou náhodu kombinovanou možná se sebevědomím pilota a s nepříznivým počasím.  Prostě příroda ignoruje, když je někdo hrdina...

noone 12.4.2006 9:47

Re: Tip pro pana Adlera

Nehovoriac o tom, ze koncepcia Sojuzu zije vyse 40 rokov (a pokracuje dalej), zatial co Apollo a Saturn 5 po zruseni vyprav 18-20 (kvoli skrtom rozpoctu Kongresu) putovali do muzea.. Mimochodom, jadro ISS tvoria bloky vychadzajuce z Almazu - Almaz bola vojenska orbitalna stanica, verejne oznacovana ako Salut.. zaujemcom odporucam www.astronautix.com ;-)

Josef 12.4.2006 9:47

Re: Re: Pro nezasvěcence

Pochybuji, že tohle Jan Werich někdy řekl, pokud ovšem nemáte na mysli Čech=blb...

vlada 12.4.2006 9:43

Re: Toho Gagarina Amíci ještě nerozdejchali.

Vito, souhlasím s Vámi, pouze k tomu raketoplánu bych doporučoval velice zajímavý článek v letectví "Ekonomická katastrofa technického zázraku". Raketoplán byl vyvíjen ( a prosazen) jako lacinější varianta k jednorázovým raketám. Výsledek je ten, že ruský Proton vynáší družice zhruba 7 až 10x laciněji než raketoplán, francouzká Ariane také asi 5x laciněji. Prostě raketoplán je sice technický zázrak ( stejně jako ruský Buran), ale bohužel zavedl americkou kosmonautiku  ne sice na slepou, ale přeci jen vedlejší silnici. Rusové kvůli tomu Buran odstavili hned po prvním úspěšném letu.

Souhlasím, Apollo 1 byl šlendrián, nicméně jsem na Amících ocenil, že to publikovali a že neváhali na rok zastavit program Apollo, dokud to nevyřešili. I když tím ohrozili termín daný Kennedym.  A co se týče Apolla 13, tak přes tu havarii ho považuji za vrchol tohoto programu, protože tam se ukázala síla řízení v krizové situaci.

honzak 12.4.2006 9:36

já jsem žádné

nactiutrhání Gagarinovi v článku nenašel. I G. Brom z toho vychází pěkně - pěkná melodie a nepodlézavý text, byť poplatný době.

Internetové rozumbrady bych požádal, zda by "nevygooglovali" jak to bylo s Gagarinovou smrtí. Povídá se, že havárie MIGu nebyla tak úplně náhodná, protože pan major tou dobou dost chlastal. A co asi dělá jeho manželka a jeho dcery?

Jirka 12.4.2006 9:30

Re: Pro nezasvěcence

Jak říkal Jan Werich:"Dojal jste mně, že jste zůstal blb."

vita 12.4.2006 9:21

Nzc.,

Kajane!