29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ÚVAHA: Nešťastná Francie

Tento článek nebude o posledním islamistickém útoku ve Štrasburku. Podnětem k jeho napsání byly několikatýdenní protesty „Žlutých vest“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Netzer 18.12.2018 15:02

Re: rozbíjení výloh

delta india delta oscar papa romeo delta echo lima echo delta echo bravo india lima echo

D. Bystriansky 18.12.2018 16:54

Re: rozbíjení výloh

Dáma má přednost!

F. Houžňák 18.12.2018 7:03

Ale pane Drápal, co to žvaníte,

"V podstatě byli vyhubeni francouzští protestanté", to vůbec není pravda a vy to dobře, při svém vzdělání, víte. Karel XII nebo jak se jmenoval nechal v Paříži povraždit několik stovek hugenotských šlechticů a pařížský lid povraždil dalších několik tisíc svých hugenotských sousedů a vydrancoval jejich obydlí. Hugenoti ovšem zdaleka "vyhubeni" nebyli a za nějakou dobu se stal jejich vůdce, Jindřich posléze zvaný Čtvrtý, framcouzským králem. A hugenoti byli tak vyhubeni, že vládli v řadě měst, o La Rochelle jste nikdy neslyšel? Při vašem vzdělání je to ostuda, šířit takovéhle žvásty.

F. Svoboda 18.12.2018 7:21

Re: Ale pane Drápal, co to žvaníte,

Svatá pravda, co píšete. Katastrofický pád začal až Francouzskou revolucí, dále Napoleonem, Pařížskou komunou - vždy tekly potoky krve, byli miliony mrtvých a rozvráceny skutečné hodnoty nejen materiální, ale především duchovní. A ti francouzští pitomci tyto hrůzné události ještě oslavují a jsou na ně hrdi. Dále pokračovala politika, která rovněž kromě Německa přispěla ke 3 válkám, kde nebýt zahraničních expedicí by frantíci zčásti vykrváceli a zčásti se přizpůsobili viz Vichy. Po válce se velkou měrou přimknuli k socialismu a ždímali pracující střední třídu aby mohli stále více rozdával sociální jistoty nefachčenkům. Ti ale sále stávkují, demonstrují, rozbíjejí a zapalují auta, rabují obchody a pod. Dospěli do stadia, kdy již není kde brát. Takže aby se hospodářství zcela nepoložilo, tak je nutné si utáhnout opasky, ovšem to opět vyvolává další stávky a bouře a situace se horší !!!

P. Pilík 18.12.2018 8:58

Re: Ale pane Drápal, co to žvaníte,

O událostech Bartolomějské noci píše va svých knihách Rober Merle. V předvečer této noci byl král Karel IX již mrtev a v Louvru byl přítomen jeho následovník Jindřich Navarrský - protestant. Ten dostal od nejmocnějších katolických pánů nůž na krk - buď přestoupí ka katolické víře, nebo se rána nedožije. Přestoupil a stal se Jindřichem III. Ovšem vraždění mezi protestanty bylo vzájemné, v protestantských městech byli vyvražděni katolíci. La Rochelle se dlouho drželo, pak však bylo obleženo královským vojskem a po vyhladovění, když se nedočkalo pomoci z Anglie, bylo nakonec také dobyto.

J. Farda 18.12.2018 9:50

Re: Ale pane Drápal, co to žvaníte,

Jindřich Navarrský prý před konverzí pravil: Paříž přeci stojí za jednu mši! :-)

V. Novák 18.12.2018 9:59

Re: Ale pane Drápal, co to žvaníte,

Ale houby, přečtěte si toho Merleho pořádně.

Za Bartolomějské noci vládl Karel IX. a Jindřich Navarský zdaleka nebyl jeho následníkem, protože Karel měl ještě bratry Jindřicha a Františka. Jinřich ještě stihnul stát se králem polským, pak Karel zemřel a Jindřich se stal Jindřichem III. František taky zemřel - a teprve po vraždě Jindřicha III. se Bourbon Jindřich Navarský stalk Jindřichem IV. - ovšem musel si následnictví vybojovat a (opět) změnit víru a přihlásit se ke katolictví.

V. Student 18.12.2018 8:48

Re: Ale pane Drápal, co to žvaníte,

Pane Houžňáku, je možné, že máte informace, které p. Drápalovi unikly. Přesto si myslím, že jeho články patří k těm lépe informovaným, a určitě velmi dobře napsaným. Reflexe společenského dění optikou náboženství navíc dost chybí, a nejen tady. Myslím že jste byl vůči němu přehnaně kritický.

F. Houžňák 18.12.2018 9:36

No, já mám pouze informace, které má každý,

který umí číst a přečtené chápat, a aspoň trošku se o toto téma zajímá. Patří to jaksi ke všeobecnému vzdělání, a i když chápu, že každý nemůže vědět o všem, měl by se o subjektu, o kterém píše, informovat a ne opakovat primitivní nepravdivé fráze. Netvrdím, že články p. Drápala patří k těm špatným, ale s tím vyhubením hugenotů blbě ujel, a to by se vzdělanému člověku stát nemělo. Tudíž se nedomnívám, že jsem k němu byl kritický nějak přehnaně, prostě to, co on o "vyhubení francouzských protestantů" píše, není pravda. Pokud se chcete informovat vy, tak francouzská a anglická Wikipedie to má popsané dobře a zevrubně. V beletristické formě se o celé té době dočtete v románové tuším dodekalogii francouzského autora jménem Robert Merle, v originále Fortune de France, pokud neumíte francouzsky, všechny díly byly přeloženy i do češtiny, první díl se jmenuje Dědictví otců. Knihy jsou historicky velmi dobře rešeršovány (tedy: odpovídají historickým faktům a autor si, až na románové postavy, nevymýšlí, jako to mají v oblibě třeba Němci) a poskytnou vám čtivou formou základní orientaci v problematice.

V. Novák 18.12.2018 10:05

Re: No, já mám pouze informace, které má každý,

A navíc jsou výtečně přeloženy - tedy Dědictví otců až Svítání, příhody Petra Emanuela ze Sioraku už nejsou tak dobře ani napsány ani přeloženy.

F. Houžňák 18.12.2018 10:11

Já jsem tu druhou část četl jenom francouzsky,

tak nevím, ale obecně je to slabší, a ten poslední díl je už vůbec slabota. Merle to dopsal a umřel, a je to vidět.

V. Petr 18.12.2018 10:46

Protestanty násilně rekatolizoval či vyhnal až Ludvík XIV

Ale základ k tomu položil již kardinál Richelieu v rámci svých snah o centralizaci! Mimochodem, v rámci téže snahy byl pro "čarodějnictví" upálen i katolický kněz Grandier.

P. Moravec 18.12.2018 12:58

Re: Ale pane Drápal, co to žvaníte,

Ne, pan Drápal nežvaní pane Houžňáku. To vy se tady blýskáte znalostmi, které byť jsou obdivuhodné, nejsou k tématu. Téma totiž nebylo početní - kolik a kde bylo zabito a kolik zbylo, ale morálně-společenské. A sice, že jistá země se z jistých důvodů rozhodla svou vládní mocí zaútočit na část společnosti. Proč ? Protože v té době pro ní byla nebezpečná. Proč ? Protože vyznávala vyšší morální hodnoty, než společnost většinová a to, jak známo, se neodpouští. Pan Drápal tedy správně poukazuje na jeden z možných důvodů dnešního úpadku Francie (zřeknutí se Boha, nahrazení Jeho řádů, řády lidskými) a je úplně jedno, jestli byli tehdy protestanté vyhlazeni úplně, či čístečně. Škoda, že Vám toto nedochází...

V. Petr 18.12.2018 14:10

Zase to máte zkreslené. Celá ta akce byla součástí

náboženské, dnes by se dalo říci i občanské války.

Říci, že se jednalo o boj "dobra proti zlu" je více méně nesmysl!

F. Houžňák 18.12.2018 14:36

Ale prosimvás, jaké vyšší morální hodnoty?

Vy si myslíte, že protestantská šlechta byla "morálnější" (co je to vlastně u vás "morálnější"?) než katolická šlechta ? Hugenoti dřeli své poddané podstatně víc než katolíci, ti totiž měli kromě nedělí ještě padesát svátků svatých do roka, kdy nemuseli pracovat, a to jim jejich "morální" hugenotští páni sebrali. A proto prostý lid hugenoty ve své většině nenáviděl. To jsou pro vás ovšem pouze přízemní starosti, že ano, vy se staráte o tu vaši "morálku" a cítíte se zjevně jako něco lepšího. A masakry, které hugenoti pořádali proti svým katolickým sousedům tam, kde byli sami ve většině, to byl výraz té vaší "morálky", co?

J. Fridrich 18.12.2018 6:58

Francie je již po staletí rozpolcená - měla a má skvělé

Francie je již po staletí rozpolcená - měla a má skvělé techniky v mnoha oborech se dá říci špičkové, výborné umělce-malíře, sochaře, spisovatele, architekty, filozofy, techniky ( namátkou, Concorde, Ariane, své jaderné síly, rychlovlaky TGV atd. ) - atd.. Ale má také podobně jako my velké množství " ubrblanců, kverulantů, stěžovatelů " - ti jsou u nich agresívnější a často - a rádi stávkují a přitom toho docela hodně rozmlátí.. A má u nich hodně lidí- i intelektuálů sklony k "přichýlení" se k levicovým myšlenkám - a to i radikálním a také rovnostářským.. Také má občas malé " Napoleony " - a to je případ jejich hrobaře Macrona..

D. Polanský 18.12.2018 6:46

Bez Boha to nejde

V levé ruce u srdce Bible, v pravé meč.

R. Langer 18.12.2018 8:07

Re: Bez Boha to nejde

Právě naopak, když toho boha vynecháte, tak jde najednou všechno, a všude.

F. Houžňák 18.12.2018 8:24

To je pravda, třeba v Sovětském svazu a v nacistickém

Německu, tam všecko šlo jako na drátku pod vedením Vůdce a všichni jásali v ústrety světlé socialistické budoucnosti, neomezováni nějakou reakcionářskou křesťanskou morálkou.

R. Langer 18.12.2018 18:30

Re: To je pravda, třeba v Sovětském svazu a v nacistickém

Ano, věřili tam úplně stejně a naivně jako vy. Dobrý příklad.

F. Houžňák 18.12.2018 22:14

Ale, ale, takové primitivní riposty,

to už vás nic lepšího nenapadá? Odkud chcete vědět, jak a na co já věřím? Že vy jste taky ten dálkový psícholog? Když se považujete za něco lepšího, tak byste měl vyplodit něco duchaplnějšího a ne tak prvoplánově blbého.

P. Dvořák 18.12.2018 6:07

Správnější je původní srovnávání s Německem.

Jenže Francouzi (kromě Napoleona) neumí ani válčit, ani tvrdě makat jako Němci.

P. Zinga 18.12.2018 9:57

Re: Správnější je původní srovnávání s Německem.

Pane Dvořáku, klišé... A k tomu odporné. Byl jste tam vůbec? Dělal jste někdy s nimi?

P. Dvořák 18.12.2018 10:08

Re: Správnější je původní srovnávání s Německem.

Máte na mysli německý průmysl, francouzské vinice nebo snad dokonce kavárny kolem Eifelovky?

V. Pavelka 18.12.2018 1:21

No

Být věřící je většinou o výchově a vnitřním pocitu Ne? Nahánět nové ovečky a vyrábět z nich věřící je tlačit je do pokrytectví Ne ?

D. Polanský 18.12.2018 6:50

Vždy se to tak zvrtne

Vyrábí se to, co je společensky potřeba. Po roce 1989 máme velkovýrobu pravičáků, předtím to byla velkovýroba levičáků. Ale jak píšete, ani věřícího nevyrobíte uměle, to musí člověk jaksi cítit v sobě i bez pana faráře. Stejně jako pravicovost či levicovost. Jinak je to opravdu jenom faleš a pokrytectví.

R. Langer 18.12.2018 8:13

Re: Vždy se to tak zvrtne

Hm, kdopak ty "pravičáky" asi vyrábí, a kde? Já tedy alespoň kolem sebe skoro žádné nevidím. A to je v podstatě aktivně vyhledávám. A mimochodem, věřícího uměle vyrobíte jedna dvě. Stačí výchova od malička. Naopak, pouze někteří věřící časem a usilovným kritickým myšlením nakonec prozřou.

F. Houžňák 18.12.2018 8:25

Ano, a stanou se z nich svým ateismem lepší lidé,

jako vy se zjevně považujete za něco lepšího.

R. Langer 18.12.2018 18:32

Re: Ano, a stanou se z nich svým ateismem lepší lidé,

No, rozhodně se považuji za kriticky myslícího. Za lepšího jste mě ovšem označil vy.

F. Houžňák 18.12.2018 22:12

Že se sám považujete za něco lepšího, vyplývá z vašich

četných komentářů. Já vás samozřejmě za nic lepšího neoznačuji, Bůh chraň.