20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: Gauckova výzva

U příležitosti sedmdesátého výročí vyhlazení Lidic poslal německý spolkový prezident Joachim Gauck dopis Václavu Klausovi. Tón dopisu je velmi expresivní (mluví o "nelítostných zločinech" , "zármutku a studu"). A konstatuje se v něm, že "Německo si je vědomo své historické odpovědnosti" za to, co se stalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 13.6.2012 20:03

Tak mezi Lidice, Ležáky na jedné straně a odsun

sudetských Němců nelze dávat nějaké rovnítko či nerovnítko - kromě jednoho: v obou případech trpěli nevinní lidé - jak už to ve válkách (a po nich) obvykle bývá - což nemá být omluvou ani pro jednu stranu. Gauck se dokázal pravdě a historii podívat přímo do očí, což spousta Němců - včetně mnohých sudetských - dosud neumí, mnozí Češi na tom ale nejsou o mnoho lépe. Pokud jde o důsledky odsunu, vidíme je v Sudetech dodnes: ruiny, šlapky, tsikáni a zesílené pořádkové síly ve většině kdysi prosperujících oblastí. Takže koho jste, milí čecháčkové, odsunem nejvíc potrestali? Sebe.

S. Vaněček Šauerová 13.6.2012 21:17

To máte fuk. Mi je tady prostě nechceme. Za to na jimy zasázený třešně nebo švestky do alejí si rádi zajdem. Samy jsme si za 70 let u silnic nezasadily nic. Šak to nevadí.

To tak, mít v zemi cyzáki. Taky ta šlechta a církve co chtějí furt vracet nějaké majetky, když jde přitom o majetky nás šeckých, teda lydu ! Kampak by to vedli vokna. A vůbec. Stejně všecko nakradly. Hlavně nesahat na ty degrety. Šak výte, jaký. Toho, no, toho, japa se menoval ... no přecy ten co se zasloužil vo ten stát.  Nás z Halyče nechte bejt, šak sme se v těch vašych družstvách nadřely. Jo, je tedy prauda, že sem dostal statek u Planý, tam bil taky ten zběrnej tábor pro Němčouri, ve statku stádo kraf a plnej dvur havěti a že za dva roki nebilo už nic, kdo bi se na to chtěl pamatovat. No, chalupi sme pak vopravili v 60. letech už z družstevního. Šak výte, stavěla se ve vsy bitovka, na celou vesnici zbilo. Němčourskou kapličku za vsý zme zbouraly, taky ten Gasthof, no řekněte, na co ve vsy se sto lidi ňákej Gasthof. Vožrat zme se mohly pod lýpou u ribníka. A tu lýpu zme pak porazily. Šak jí bilo jenom ňákejch 300 let, no co. A abich nezapomel : hřbytov, teda ten němčourskej hřbytov, šak uznejte, kdo bi se na to dival, samej Franz Vomatschka, Joseph Jellen, Alois Schmidt, tak ten zme teda rozmidlily na cimpr campr. Rykala my sice stara tendlenc toho Karla Sauera, tomu bili teprv 4 roki, toho nechej bejt, no ale uznejte, kdyz se kácý ten les. Dneska volýme skoro šickni ty komunisti, šak se podívejte na volební vísledky. Planá, Bezdružice a tak. Jo to bil život. Na demograciju u nás kašle pes.

J. Jurax 13.6.2012 22:18

Re: To máte fuk. Mi je tady prostě nechceme. Za to na jimy zasázený třešně nebo švestky do alejí si rádi zajdem. Samy jsme si za 70 let u silnic nezasadily nic. Šak to nevadí.

panenkomarijasvatokopeckádojakýhovolajsitodušudala ...

S. Vaněček Šauerová 13.6.2012 23:10

Nadávat můžete, pane Juraxi, jak chcete, nakonec, nějakou podobnou reakci jsem očekávala.

To je přesný popis, tak to bylo a je. Následovat měl ještě podpis : Vladimir Juskovič. Skutečný člověk. Zabral dvě popisná čísla. Takových rodin přišla do západního pohraničí spousta. Pologramotní či dokonce negramotní Rusíni, Slováci a jiní bezzemkové, kteří neuměli hospodařit, takže po německém majetku po pár letech nezůstalo nic. Co dostali, zplundrovali. Povili děti, které byly vzdělávány ve zvláštních či dokonce pomocných školách, málokdo dokončil základní. Vymyšleno není nic, to včetně kapličky, Gasthofu pana Lukasche, lípy i hřbitova. Žiji vedle nich. Od dětství, přesněji od kojeneckého věku. Vztekat se můžete, jak chcete. Takhle vypadají dnešní okresy Plzeň - sever a Tachov, to, co jsem popsala, není nic výjimečného. Zkuste se podívat, jak dnes vypadají kdysi kvetoucí Bezdružice. A na ty Němci vysázené třešně a švestky skutečně chodíme dodnes.

J. Jurax 13.6.2012 21:23

Re: Tak mezi Lidice, Ležáky na jedné straně a odsun

Důsledkem odsunu byly hospodářské škody - ještě k těm všem, co nám germánští nadčlověci způsobili. Nicméně 67 let po bitvě je kdekdo generálem a chytrý je jak rádio Jerevan.

Těsně po válce byly jasné dvě věci - z Německa vzešly během čtvrtstoletí dvě nejničivější zatím války (1914 a 1939; u té první, zvané tehdy Velká, to sice bylo trochu složitější, u té druhé pomiňme Japonsko), přičemž ta druhá jen 21 let po konci té první. A té druhé významně napomohli naši sudetští tehdy spoluobčané. Nikdo nemohl tušit, jestli po dalších jednadvaceti letech - někdy v šestašedesátém - nebudou naši sudetští spoluobčané zase chtít do Němec i s územím a co z toho bude, jestli zas z německé či rakouské půdy nevzejde nový fýrer.

Soužití Němců a Čechů se po válce zdálo nemožným. Navíc byli de iure cizími státními příslušníky, mnozí z nich se dopustili teroristických činů včetně vražd ještě před válkou - povstání sudeťáků potlačovalo vojsko s tanky - mnozí se dopustili velezrady,  spolupracovali s okupační mocí, jíž vlastně byli součástí. Co s nimi? A jak je chránit před oprávněnou i neoprávněnou pomstou slovanských podlidí?

A  nakonec - kdo dohlédne, co by se dělo po sametu, když by naši ponechaní sudetoněmečtí občané, kteří by si za ta léta užili své - nejprve jako druhořadí občané a pak s budováním socialismu, prohlédli a chtěli zase Heim do bundesrepubliky. Národní sebeurčení je dnes svaté (viz Kosovo) a bundesrepublika mocná a bohatá - a kdybychom se cukali a dokonce chtěli bránit celistvost republiky, i nějaké to humanitární bombardování by nás možná  potkalo a nikdo by se nás nezastal. Vyfabrikovat český útlak ubohých nevinných Němců by nebyl problém a nějaký blb typu lorda Runcimana by se v EU našel lehce. A dnes bychom jezdili do Switau a Karlsbadu na pas - takové, co se protiví Německu, by těžko kdo do EU vzal (to by snad bylo jediné positivum ...)

Takže odsun byl moudrá prevence i za cenu těch škod - ono po te první válce si taky nikdo nedovedl představit, že bude druhá.

V. Linhart 13.6.2012 13:40

To je pro p. Doležala typické.

 Jako vždy sčítá jablka a hrušky, jak se na správného demagoga sluší. Ale jeho oblíbení sudeťáčci a kopnutí do jím neoblíbené ČSSD nechybí. Ten zásadní fakt - slušnost omluvy a stud za čin německých okupantů - vůbec není schopen pochopit. Protože skutečnou slušnost pan D. nezná, jen o ní píše.  Ostatně, stejně jako většina těch novodemokratů, náhle se zjevivších po listopadu 89 a kteří jsou osobně - svými oportunistickými postoji a selektivně uplatňovanou spravedlností - odpovědní za morální marast dnešní doby.

M. Bílý 13.6.2012 10:37

"Vyhnání Němců?" Proč se k tomu stále vracíte. Díky spojencům bydlím spokojeně v Česku. Kdyby ve druhé světové válce zvítězili Němci, plahočil bych se s rodinou (i když to není jisté) někde za Uralem, pokud bych se plahočil vůbec!

 Dodnes mi běží mráz po zádech. My jsme dvě světové války nezačali a souvisící vyhlazování civilistů jsme nerozpoutali.  Za každý zločin musí přijít odplata. Jinak je to pro mne uzavřená záležitost a nenávist necítím! Pana presidenta Gauka hodnotím vysoko.

PS Připomínky, že vy tu nebydlíte spokojeně neadresujte mně.

J. Schwarz 13.6.2012 12:38

Re: "Vyhnání Němců?" Proč se k tomu stále vracíte. Díky spojencům bydlím spokojeně v Česku. Kdyby ve druhé světové válce zvítězili Němci, plahočil bych se s rodinou (i když to není jisté) někde za Uralem, pokud bych se plahočil vůbec!

Ono je blbost hledat, kdo si "začal" první světovou...a ta druhá byla důsledkem zvláštního "míru" po té první. Nebo se snad ti krvežízniví Němci pustili, z lačnosti po majetku a vrozené germánské krutosti, do svých až do morku kostí mírumilovných sousedů - italů, francouzů, rusů...proč se tedy nakonec servala skoro celá Evropa, když byla plná humanistů a pacifistů?

V. Vlach 13.6.2012 13:45

Re: "Vyhnání Němců?" Proč se k tomu stále vracíte. Díky spojencům bydlím spokojeně v Česku. Kdyby ve druhé světové válce zvítězili Němci, plahočil bych se s rodinou (i když to není jisté) někde za Uralem, pokud bych se plahočil vůbec!

Ehm, nikdo nic nehledá. Kdo za tím byl, proč a jak je bez výhrad doloženo.

Vaše osobní a značně infantilní poznámky na okraj jsou samozřejmě zbytečné a nikoho, doufám, nenaočkují.

M. Bílý 13.6.2012 14:05

Dobrý den, pane Schwarzi (12:38) četl jsem. Podstatou mého příspěvku byl odsun Němců mezi své a bohudíky neuskutečněný, leč plánovaný , odsun Čechů mezi cizí. K Vašemu příspěvku, který s tímto tématem souvisí jen vzdáleně se proto nevyjadřuji.

D. Nowodny 14.6.2012 9:56

Re: "Vyhnání Němců?" Proč se k tomu stále vracíte. Díky spojencům bydlím spokojeně v Česku. Kdyby ve druhé světové válce zvítězili Němci, plahočil bych se s rodinou (i když to není jisté) někde za Uralem, pokud bych se plahočil vůbec!

Blbost je ignorovat historii a fakta. S vasim nemeckym jmenem by jste na Uralu neskoncil !

Tak tady nemlzte ! Do ceho se tedy  zfanatizovani Nemci po staleti "pousteli" ? Momochodem necitim zadnou zast a nenavist, mam pocet nemeckych pratel a znamych. Ale taci " dolezalove" dobremu nepomahaji, jenom se snazi "varit gulas ze stare kobyly" !

P.S. Kde jste ziskal info, ze cela Evropa byla " plna humanistu a pacifistu" ??

J. Anděl 13.6.2012 15:05

Re: "Vyhnání Němců?" Proč se k tomu stále vracíte. Díky spojencům bydlím spokojeně v Česku. Kdyby ve druhé světové válce zvítězili Němci, plahočil bych se s rodinou (i když to není jisté) někde za Uralem, pokud bych se plahočil vůbec!

Já v té době nežil, četl jsem jen nějaká vyprávění pamětníků. I takových, kteří mají (měli) minimální zájem na nějaké politizaci a jejichž vyprávění se týkalo války a Němců jen naprosto okrajově. Jeden vypráví o jistém agresivním srabáctví "dozorců odsunu", ke kterému se připletl, když kamsi cestoval na kole.

Nedělám si iluze. Ostatně, socialistickou totalitu jsme si tady udělali sami. A byli to plus mínus ti samí lidé, kteří odsouvali Němce. Takže nevidím důvod namlouvat si, že to byli zvlášť mravně ušlechtilí lidé s hlubokým smyslem pro spravedlnost.

S. Udatný 13.6.2012 9:24

Dobrý den,

nepřehlédněte zásadní věc,pan president Gauck je protestant a Merkelová má luteránskou výchovu. Toto je myslím zásadní věc, kterou nesmíme přehlédnout, a kterou ještě nikdo u nás nezohlednil. Rozdíl v nazírání na svět mezi římskýmikatolíky a ostatními věřícími je záadního rázu a výborně jej popisoval prof. Dr. J. Šusta. Abych uvedl příklad severní Amerika versus latinská Amerika, to snad vypovídá ovšem i bez hlubšího studia.

V. Heidlerová 13.6.2012 9:36

Re: Dobrý den,

Tato připomínka je velmi zajímavá. Já jsem protestantka, ale tak kategoricky bych to neviděla, i mezi katolíky jsou dobří lidé, ovšem klérus zaostal  někde ve středověku - pompa, obrovské bohatství církve, divadelní ceremonie, majetek, celibát  - všichni víme, kolik problémů má tento svět, kolik lidí žije v chudobě - a toto je protipól. Rozhodně jsou však protestanti přímočařejší. Katolíci kážou vodu a pijí víno. Gesto presidenta Gaucka je velmi sympatické, díky za ně.

S. Udatný 13.6.2012 10:12

Re: Dobrý den,

to není o dobrotě ale o řešení vzniklých situací, tvrdé práci, Nerad to říkám, hodnoty, které kladou na první místo jsou jiné než u katolíků, neříkám zda je to dobré nebo není, jen říkám, že je to tak. Nechci nic soudit, pompézní chrámy katolické a střízlivost u luteránů a druhých. Problém je velmi zajímavý a mnohovrstevný, proto končím.

V. Vlach 13.6.2012 13:49

Re: Dobrý den,

Naštěstí nikdo nic negeneralizuje.Kaťáci - jak se jim říká pejorativně.Proč asi?

J. Anděl 13.6.2012 15:26

Re: Dobrý den,

Je to zajímavé. Rodinu mám v částečně katolickém prostředí. Při setkání na faře je to dost neformální a skromné. Na předních místech v prioritách rodina, což tím, že tu rodinu s mrňousky máme, považuju za pozitivní. Dětské mše s maňásky také neodpovídají představě, kterou lidé obvykle mívají o katolících. Toho pití vína při kázání vody jsem si nějak zásadně nevšiml. Když si místní farář vezme na mši tradiční roucho, nepůsobí na mě nijak zpupně, rozmařile, pokrytecky, povýšenecky či že by snad přehlížel všechny problémy světa a chudobu. Prostě je to farář při mši a myslím, že mu to docela sluší. Na policistu ve výkonu služby taky nekoukám divně, že má uniformu. Když skončí mše a převlékne se do civilního oblečení, v tramvaji byste ho nerozpoznala mezi ostatními.

Kostely, ať skromné či velkolepé a bohaté, na mě vždy působí dobře. Je to svatostánek, je tam ticho, mám to rád. 

Zatím to teprve tak sleduju a nejsem si jistý, ale proč mám pocit, že mnohem častěji narazím na článek, kde někdo z protestantského prostředí hodnotí (nějak) katolíky, než kde by katolík hodnotil protestanty?

P.S.: osobně jsem formálně bez vyznání

S. Kubů 14.6.2012 12:03

Re: Dobrý den,

Vždycky, když čtu argumenty tohoto typu, nemohu se zbavit dojmu, že z někoho hovoří mindrák.

Je samozřejmě možno demagogicky vytrhávat věci z kontextu a snášet "důkazy" pro svoje předsudky, ale pak dotyčný riskuje, že někdo jiný začne snášet "protidůkazy":

Např. Latinská Amerika nemá na svědomí genocidu Indiánů. Ale i v samotných USA je katolíků přes 50 milionů. Podobně tak i v Německu je 38% katolíků, podobné je to i ve Švýcarsku... Ap.

A z nedávné historie: Prosebná modlitba Duchovní rady důvěry evangelické církve v Německu (6.září 1939): Pane Bože náš ! Otče našeho Pána Ježíše Krista !(...) Požehnej našemu boji o čest, za svobodu, za životní prostor a chléb pro německý lid. Požehnej našim ozbrojeným silám na zemi, na vodě i ve vzduchu. Požehnej veškerému konání a veškeré práci v německé zemi, požehnej a ochraňuj našeho Führera tak, jako jsi jej dosud chránil a žehnal mu, a učiň, aby se mu podařilo zajistit pro nás opravdový a spravedlivý mír pro dobro naše i národů Evropy a Tobě ke chvále. (...) (Zdroj: Janusz Piekalkiewicz: Polské tažení, Praha 2007, str. 103). 

Je dobře známo a zdokumentováno, že katolická církev byla jedním z hlavních a nejvlivnějších oponentů nacistického režimu v Německu. Podobně jako komunistického režimu - abych hned nemusel chodit pro příklad do Polska, stačí si jenom připomenout, které všechny církve a církvičky servilně (a pokud si pamatuji z novin, tak i písemně) protestovaly proti "ztroskotancům a zaprodancům" v době vrcholícího tažení proti Chartě (jaro 1977). Katolickou církev jsem mezi nimi tenkrát hledal marně...

F. Pavlis 13.6.2012 8:32

Pane Doležale,

na tento článek jsem čekal dost dlouho. Je to vaše parketa i parketa jiných. Mám jen  takový pocit, že proti prezidentské omluvě jsme ale  trochu v nevýhodě. Odsun, "vyhnání" a jak jinak se tomu říká, má své historické souvislosti. Která z nich je upřednostňována, to záleží na subjektivním stanovisku. Sudetské spolky akcentují věci jinak než pan president, lidé jako vy také, a ti, kteří si prožili český odsun z pohraničí do vnitrozemí také. Kdo si prožil radosti se stranou pan Henleina ví rovněž své. Pan Gauck ovšem reflektuje, že na počátku všech těch věcí stojí  iniciativa nacistického Německa a jeho elit politických, hospodářských a dokonce i náboženských. To nelze zpochybnit. Nebojuje s žádnými sudetočeskými spolky, těžko nás může obvinit z toho, co připomíná pan Pavlovský jako důsledky  německé nadřazenosti ve velké části Evropy. Je také "východním " občanem NSR se specifickou zkušenosti s totalitou internacistickou.  I tu umožnila II. světová válka, která učinila ze SSSR takovou velmoc.  Vyhlazení židovských obyvatel Haliče stejně jako Katyně jsou  šálkem stejného jedu. Že se ale udála i jiná "zvěrstva" bylo už přiznáno, a padla za to také prezidentská omluva.  Zda to je či není DOSTATEČNÉ, závisí zas a zas jen na subjektivním pocitu, který je nevykořenitelný.  Sudetské spolky mají slavnosti každý rok. Pan Posselt nevynechá jedinou příležitost k popíchnutí věřejnosti, aby snad náhodou na spolky nezapomněla. Také lidé vašeho přístřihu znovu a znovu ty události odsunu připomínají jako naši vinu. Ptám se, zda už také máte nástupce, který to bude vracet na stůl po vás?  Katarze v těchto věcech není v omluvě. To je akt politický, ale v lidských vztazích. Od přiznání ke smíření bývá velmi dlouhá cesta. Vy jí nepomáháte a pan Posselt také ne - domnívám se toliko.

V. Heidlerová 13.6.2012 9:50

Re: Pane Doležale,

Divoký odsun byl jednoznačně zločin Čechů, postupný odsun byl garantován velmocemi a  pokud probíhal bez excesů, nic proti němu. Historie a poválečný stav jsou neúprosné. Další obrovský hřích Čechů spatřuju ve zničení a srovnání se zemí  asi 1.200 prosperujících obcí v pohraničí a zanešvaření této oblasti lůzou a svoločí. Proto si při vzpomínce na Lidice a Ležáky vzpomenu vždy na ta zničená stavení a sady v horách, ano padá to na konto komunistů, ale nikdo se tím nezabývá, odnikud jsme neslyšeli ani slova lítosti, že ještě tolik let po válce má slovo "pohraničí" nedobrý nádech. Ještě dnes musí ustupovat již opravení obce těžbě uhlí - po válce nesměly být u ostnatého drátu žádné domy, opuštěné domy po Němcích se vyrabovaly zlatokopy atd.atd.

Myslím, že bychom neměli věnovat tolik pozornosti sudeťákům, oni mohou jednat v mezích zákona, ale mají zaručenou svobodu slova,  jako my. Sudeťáků se bojí nejvíce ti, kteří žijí nebo žili v ukradených domech s mobiliářem, a kteří pohraničí vydrancovali.  Např. Klub přátel českého pohraničí je dirigován z ÚV KSČM, má stejné sídlo v Praze a naráz se zaštiťuje vlastenectvím.

Každý neseme svou vinu - a nazvat věci pravými jmény, jako pan Gauck, bychom měli i my. Vrátila by se nám národní hrdost i sebejistota. Nazdar.

F. Pavlis 13.6.2012 11:04

Re: Pane Doležale,

Děkuji vám, že jste jen potvrdila můj dojem subjektivity. Já jsem ani hrdost ani sebejistotu neztratil. Ani jsem nedrancoval české pohraničí. Vinu a omluvu pronesl V.Havel dříve než pan prezident Gauck. Jak má správně vypadat morální  profil "národa", který se omlouvá, to nevím Ani výrazné osobnosti, které to za národ udělají, patrně doma nenaleznou 100% podpory. Nevím, co se z německé strany ještě ozve na adresu spolkového prezidenta. Stejné je to i v našem dějinném prostoru s Husem. Stejné je to i v politickém světě  s ekonomickými pravdami zleva a zprava. A to nezmiňuji Bílou horu. Lidé si prostě nesou svá traumata  a každý je vnímá trochu jinak. Předpokládám, že máte pouze trauma jiné, než měla moje rodina. Maminka vyhnána z Rakouska v r. 1918 - omluva nebyla absolutně žádná a nikdo jsme proto nezemřeli zoufalstvím nad nemravem Rakouska. Otec si z let 1938-39 odnesl z pohraničních střetů s ozbrojeným komandem  Henleinovy strany zranění s doživotní invaliditou. Byl českým policistou. Bylo mu 27 let. Zbytek života lehce kulhal, ale neslyšel jsem ho hanět Německo. Jen opakuji, že volat někoho k morální odpovědnosti znamená také povědět KDO a za CO.  Jinak to nemá smysl, jen to vrací do bodu bolestivých události pro všechny zůčastněné. Považuji to za masochismus a ne vyrovnání s minulostí. Už proto ne, že ani v Německu není nacismus mrtvý jako u nás není mrtví internacismus. Ani na jednom ani na druhém se moje rodina nepodílela a tak nevím, za co se mám mravně stydět.

F. Pavlis 13.6.2012 11:07

Re: Pane Doležale,

jen oprava  mrtvý...

D. Nowodny 13.6.2012 12:55

Re: Pane Doležale,

Pi. Heidlerova vy stale pisete jako Dolezal a budete nam neco kazat o  vraceni narodni hrdosti atd. MY ji mame, ale pochybuji, ze ji mate VY ! Slovo  POHRANICI je jenom v te vasi hlave. Nikdo se tak  nevyjadruje, krom vas a podobnych  "nadsencu" !

J. Tejkl 13.6.2012 9:51

Re: Pane Doležale,

pan Doležal přece historické souvilosti nijak nezpochybňuje. Říká pouze to, že odsun nebo vyhnání je sice zdůvodnitelný historickými okolnostmi, ale zároveň je neslučitelný s morálními a etickými hodnotami, které považujeme za fundament svobodné společnosti a právního státu. Obhajobou kolektivního potrestání Sudestkých Němců, bez rozlišení konkrétního provinění jednotlivců, a tudíž logicky i potrestáním mnoha nevinných lidí,  de fakto přistupujeme na logiku nacistů, kteří zrůdný princip kolektivní viny na rasovém nebo národnostním základě,  uplatnili proti milionům lidí po celé Evropě. Po šedesáti letech nelze odsun retroaktivně napravit - nelze vrátit majetky, které už z velké části neexistují, nebo mají jiného majitele - to je jasné i panu Doležalovi. Jemu nejde o návrat "Sudeťáků",  o jakousi o revizi minulosti, která má přivést nazpět "potomky Henlainovců",  jak mu mnozí zdejší diskutéři podsouvají, jemu jde jednoduše o přiznání, že zlo je zlem, ať jej páchá nebo spáchal kdokoliv. A v tom mu dávám za pravdu. Napravení minulosti se přece vůbec netýká Němců, ale především nás samých - jako Čechovi se mi prostě nežije dobře s vědomím, že jsme se byť jen na okamžik, jako národ, snížili na úroveň nacistů. Tehdy bylo lze vysvětlit exesy pochopitelnou nenávistí vůči Němcům, dnes po šedesáti letech bychom si ale snad pravdu už konečně přiznat mohli. Velkorysost je znakem ušlechtilosti. Buďme tedy velkorysí a konečně si přiznejme, že jsme se odsunem a vyhnáním zpronevěřili vlastním kulturním a společenským hodnotám. Nepomáháme  tím Němcům, ale především sobě samým.  A o to jde myslím i panu Doležalovi.     

        

 A že tyto hodnoty jsou to, co odlišuje demokratickou společnost s  

Na poválečné události se jistě můžete podívat z mnoha různých pohledů,

J. Tejkl 13.6.2012 9:52

Re: Pane Doležale,

omlovám se, poslední dvě věty v textu jsem zapoměl vymazat

J. Poláček 13.6.2012 10:21

Re: Pane Doležale,

Dobrý den pane Tejkl,

tuto debatu sleduji obcas take. Je to vazne tema. Co mi na ni vadi v nasem prostredi je jeji mimobeznost. casto jsem si vsiml ze na tomto portale se profiluje do sporu Dolezal vs. Vlk st. . U Dolezala si vsimam jeho snahu o moralni apel pro sebereflexi o odsunu. Kdezto pan Vlk pripomina zlociny nacistu na nasem uzemi. To je v zasade v poradku. Nicmene se nemohu zbavit pocitu, ze pak dale naznacuje, ze "predse zacli oni a to co jsme pak udelali my jim byl akt spravedlnosti, ve smyslu oko za oko zub za zub. S tim musli pocitat, uz se v tom nerejpejte, je to pase, zasluzili si to. Ti co rikaji opak jsou zradci, zaprodanci, .... pose... outkove ? " Vlk casto pise o zajimavych vecech a snazi se informovat o tom co je mimo mainstreem. Kazdopadne v tomto tematu reprezentuje ne zcela zridkavy nazor casti ceske populace. Kde se to v lidech bere ?

J. Tejkl 13.6.2012 13:58

Re: Pane Doležale,

Osobní důvody, pokud nějaké jsou, samozřejmně znát nemohu. V obecné rovině ale jde o problém etický, morální a právní jehož zásadní otázka zní: je možné obvinit a potrestat člověka jen na základě jeho rasové, etnické, národnostní  nebo náboženské příslušnosti, aniž by bylo třeba jeho osobní vinu, ať už skutečnou nebo smyšlenou, nějak dokazovat? Pan Doležal, ve shodě s obecně uznávanými západními hodnotami, říká že to možné není. Pan Vlk říká že to možné je. Jeho názor, že odsun německého obyvatelstva a zabavení majetku je spravedlivým trestem za předešlé roky německého teroru, který v podstatě princip kolektivní viny implikuje a  legitimizuje, je bohužel v české společnosti většinový.  Osobně si myslím, že jádrem tohoto postoje  je určitý negativní rys v kolektivní duši národa, pokud to tak smím nazvat,  který vzniknul na základě serie  fatálních historických selhání, a který způsobuje, že se Češi vždy jaksi podvědomě situují do role oběti.  Od nekonečného vykreslování Rakouska coby "žaláře národů", mnichovské "zrady", jaltské konference, okupace v roce 1968 atd., tady všude nás přece "zradil", opustil  nebo působil  příkoří někdo druhý. atd. Symtomy tohoto syndromu mohou být různé: relativizace hrdinství čs. vojáků a odboje (mělo to vůbec cenu?), nebo třeba postoj k Mašínům, které drtivá většina národa považuje za podivíny, ne-li přímo za zločince. Běžný Čech sice možná uzná hrdinství našich vojáků za druhé sv. války, ale kdesi uvnitř mu je představa, že by on sám měl dnes vykonat to samé, nepříjemná. Být oběť je přeci jen pohodlnější, proto se hrdinů podvědomě straní. Po válce se ovšem role na chvíli obrátila - Češi se po ukončení bojů dopouštěli zločinů proti německému obyvatelstvu. Obětí je najednou někdo jiný a Čech je ten, který se dopouští příkoří. Jak po něm najednou můžete chtít, aby vinu přijal? To se spíš bude donekonečna vymlouvat, relativizovat, a vytěsňovat, protože uznat svou vinu, by znamenalo opustit  zažitou roli oběti. A to je dost  těžké...   

J. Jurax 13.6.2012 21:59

Re: Pane Doležale,

Obhajobou kolektivního potrestání Sudestkých Němců, bez rozlišení konkrétního provinění jednotlivců, a tudíž logicky i potrestáním mnoha nevinných lidí,  de fakto přistupujeme na logiku nacistů, kteří zrůdný princip kolektivní viny na rasovém nebo národnostním základě,  uplatnili proti milionům lidí po celé Evropě – píšete.

Nuže – jednak germánští ýbrmenšové byli dobří učitelé kolektivního trestání a po válce nebyla moc doba na odplácení zla dobrem. 

A hlavně – jak konkrétně byste si představoval ono rozlišení konkrétního provinění jednotlivců? Vždyť sudetských Němců byly tři milióny, byli cizí státní příslušníci, před válkou tisíce z nich byly účastny teroristických činů včetně vražd – jejich povstání potlačovalo i vojsko včetně útočné vozby; ještě před válkou tisíce našich německých tehdy spoluobčanů  spolupracovalo s Německem proti naší republice, fabrikovalo lživou a nenávistnou propagandu dávající německému rajchu záminku k vyhrožování, za mobilizace se dopouštělo velezrady nenastoupením ke svým jednotkám, za války tisíce sudetských Němců spolupracovaly s okupační mocí, jsouce vlastně její součástí, stali se součástí plánu na likvidaci podřadné slovanské rasy v českomoravském prostoru hned po konečném vítězství … jak tohle spravedlivě soudit, když nebyly archívy, nebyli svědci, souzených by byly tisíce, snad desetitisíce – to by se soudilo a odvolávalo ještě dnes, protože by nebylo dost soudců, soudů a už vůbec obhájců. A touto cestou by byl z nedostaku důkazů i soudních kapacit potrestán jen zlomek provinilců - ledaže by se to zvrhlo v nějaké rychlosoudy, co by to šmahem posílaly na šibenici a do lágrů; ono ani veřejné mínění nebylo tehdy moc nakloněno nějakému vážení spravedlnosti na lékárnických vážkách a už vůbec ne uplatňování zásady in dubio pro reo – Němec byl vinen už jen tím, že je Němec. Dnes to vypadá nepředstavitelně, ale taková byla doba. Aspoň tak mi to vyprávěli pamětníci z širší rodiny – já jsem ročník 49

J. Jurax 13.6.2012 22:16

Re: Pane Doležale,

.A ještě, pane Tejkle - nemyslím, že odsunem jsme se snížili na úroveň německých nadlidí. To by dopadli mnohem hůř - možná by nebylo ani moc koho odsouvat ... nebo by skončili na Sibiři - Stalin by Gottwaldovi jistě rád pomohl. Odsun byl akt z mnoha ohledů moudré prevence.

 Mimochodem - jak myslíte, že by dnes dopadaly vztahy s Německem, kdybychom si tu ponechali tři milióny frustrovaných a nenávistných sudeťáků, co by už od devadesátých let zase chtěli z budováním socialismu zchudlého Československa a pak České republiky Heim do bohaté bundesrepubliky i s pohraničními kraji? A oni by chtěli ...

A s tím přiznáním, že zlo je zlem - každé zlo má své příčiny i následky. Ty je třeba brát též v úvahu. A tohle Doležal nečiní - on vidí jen to obrovské zlo odsunu, jemuž předcházely jen takové německé drobnosti - rozbití republiky, okupace, heydrichiáda, světová válka Němci rozpoutaná - i za přispění sudetských Němců, co Hitlerovi přihráli na tehdejší dobu špičkovou výzbroj pro 40 divizí a neporušený zbrojní průmysl i s kvalifikovanou pracovní silou - nejmíň čtvrtina tanků, co převálcovaly Francii, byly buď původně československé LT-35 - PzKpfw-35(t) - a v protektorátu vyrobené LT-38 -  PzKpfw-38(t).

P. Kolář 13.6.2012 7:45

pane Doležale,

žijeme v zemi,kde se láska k vlasti projevuje tím,že odsuzujeme Němce.Jsem zvědavý,kolik bojovníků jste zase vyprovokoval.Je to ožehavé téma,protože se týká tisíce let společné historie.Bolševici se nám snažili namluvit,že naše styky v historii byly orientovány na Rusko,Vzpomínáte na ty zoufalé pokusy v tehdejší televizi?Příliš dlouho jsme popírali historii.Výsledkem jsou právě tyto otázky.Odsun nepostihl jenom ty,kteří odešli,ale také statisíce těch z českoněmeckých rodin,kteří byli nuceni zůstat.Byli to potom občané druhé kategorie,každý jejich krok byl sledován,podezírání bylo na denním pořádku.Do odsunu bych zařadil i tyto lidi.Byli odsunuti na vedlejší kolej ve vlastním státě.Pocházím z takové rodiny a vím o čem mluvím.A počítám předem s tím,že budu opět podezírán z obdivu k nacistům,jak je tady v kraji dobrým zvykem.