2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

TURECKO: Říše na Bosporu II.

Když jsem před dvěma týdny zveřejnil první článek o situaci v Turecku, ozývaly se mi do pošty hlasy, že to přeci jen nebude tak zlé. No, už jsme o něco moudřejší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 18.8.2016 23:13

....

Turecko žádá školy, knihovny zničit knihy vydané od 29 tiskáren, kopie 15 časopisů a 45 deníků. https://twitter.com/MahirZeynalov/status/766098619300655104

Můj otec, akademik, vězněný v Turecku - http://www.huffingtonpost.com/entry/my-father-academic-arrested-in-turkey-purge_us_57a8fb19e4b02251db3fd529

J. Kanioková 18.8.2016 22:25

.....

Zajímavý článek o turecké ekonomice, červen 2016 - https://twitter.com/frgroenendijk/status/766360277818408960

Proč Turecko najednou potřebujeme tolik insolvenčních správců? - http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2016/06/turkey-unemployed-youth-demand-trustee-post.html

J. Kanioková 18.8.2016 19:23

Jo... Muslimské bratrstvo, Egypt, Turecko -

Egypt soudil stovky stoupenců Muslimského bratrstva, padly vysoké tresty - http://jdem.cz/cbvx49

Turecko a Egypt, to je velká hra na Středním východě - http://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/turkey-and-egypts-great-game-in-the-middle-east

Muslimské bratrstvo (MB) - http://jdem.cz/bu8q58

Obama tajně podporuje Muslimské bratrstvo - http://jdem.cz/bsdtx3

S. Netzer 18.8.2016 19:43

Dokonce je i zakladatelem IS

:-P

J. Kanioková 18.8.2016 16:04

Díky, pane autore,

jako vždy výborné. A obávám se, že Německo to má "sečtené", teď se tam povalí Erdoganovi odpůrci.. pokud se jim vůbec podaří z Turecka dostat.. O to víc bude Merkel vydírat Evropu s kvótami..

Ale tento nynější "puč", jak jsem zrovna zjistila, má předehru v letošním dubnovém rozhodnutí odvolacího soudu k případu z r. 2013 - Důstojníci, novináři, právníci a akademici byli shledáni vinnými v roce 2013 z plánování svržení tehdejšího premiéra Erdogana.

Turecko Ergenekon: soud zrušil rozsudek "státní převrat" - http://www.bbc.com/news/world-europe-36099889

Ergenekon: Soudní případ, který změnil Turecko - http://www.bbc.com/news/world-europe-23581891

Dcera tureckého plukovníka brání otce před nynějším obviněním - http://www.middleeasteye.net/node/54941 .. na základě dokumentu - Turecký státní převrat plánován s dostatečným předstihem - http://jdem.cz/cbvu89 .. Betul - https://twitter.com/betulsercan

J. Ráž 18.8.2016 13:29

Čemu se sakra divíte?

Turecko, spíše Osmanský stát, se vrátil tam, kam odjakživa patřil. Turecko se opět vrátilo mezi muslimské země jako stát, kde nikdy nevladli teokraté z mešit, ale za sultanátu to byl panovník z Istanbulu, dnes je to vládce, nezapomeňte že zvolený vládce ve všeobecných volbách, sídlící v Ankaře. Ten pseudodemokratický systém zavedený autokratem Mustafou Kemalem, zvaným Attatürk (otec Turků) se mohl udržet při životě jen díky mocné armádě, která taky musela několikrát instalovat pučem vojenskou diktaturu, daleko tvrdší, než provádí dnes Erdogan, aby udržela iluzi sekulárního státu.

Erdogan toho, že mu armáda, které v podstatě veleli Američané, pořád vyhrožovala pučem, už měl plné zuby, tak se od ní emancipoval a bude si vládnout po svém a s podporou imámů. Pro Turecko je to dobře, neb se opět může stát muslimskou mocností, jakou až do první světové vždy bylo.

A jako vždy v historii to odnesou Evropané, za což mohou, opět jako mnohokrát v historii, poděkovat Německu.

Historie se opakuje, ne že ne, a žádný Bruselský šašek tomu zabránit nemůže.

J. Kanioková 18.8.2016 14:53

:))))))

J. Jurax 18.8.2016 12:44

K té demonstraci se záplavou rudých fanglí

mne napadlo, že rok před mým narozením jsme to měli doma taky - na Staroměstském náměstí, když se Gottwald vrátil z Hradu. Akorát těch rudých fanglí tam tenkrát kupodivu nebylo tolik, byly-li vůbec nějaké.

J. Tachovský 18.8.2016 9:53

Ten hudebni epilog jste si mohl odpustit

fakt to neni zadny skvost, ale zprzneni genialni Mozartovy skladby. Povazovat original za nudny muze jen totalni ignorant.

Z. Lapil 18.8.2016 12:06

Re: Ten hudebni epilog jste si mohl odpustit

Žádná úžasná verze to není, ale jako kulturní vložka je to milé.

Já to tady pochopil jako že nuda = předvídatelnost. Co se "prznění" týká - ano, tohle není nic než převzatá melodie, žádnou "přidanou hodnotu" jsem nepostřehl. Už před pár lety jsem ale přišel na to, že kdyby Mozartovi (a komukoliv jinému) řekli, že v roce 2016 se bude jeho muzika VŮBEC hrát, nejspíš by jásal bez ohledu na to, JAK se bude hrát.

Z podobných experimentů vzpomínám na klasický rock`n roll na cemballo (nějaký Maďar; v rádiu) a v provedení cimbálovky (Česká lidová muzika Kytice; na vlastní uši).

T. Kočí 18.8.2016 9:17

Prof .Parkinson

o nazval nesvistidou (neschopnost + závist).

T. Kočí 18.8.2016 9:18

Re: Prof .Parkinson

o měla být reakce na pana Vintra.

I. Schlägel 18.8.2016 9:01

Korán.

Matka všech knih.

Z. Lapil 18.8.2016 12:09

Re: Korán.

TEN korán = otec. TA bible... Skoro mám pocit, že nám to spěje k rozvodu. Chudinky dětičky.

I. Schlägel 18.8.2016 12:33

Re: Korán.

:-)) Korán - TA kniha. K rozvodu nedojde, neb dosud nebyly (knihy) sezdány, respektive nedošlo k uzavření registrovaného partnerství ;-)

B. Volarik 18.8.2016 8:10

Velmi dobrý článek.

Jako obvykle. Články pana Kechlibara vyhledávám a čtu přednostně. Tentokrát mě ale zaujalo něco jiného, než obsah článku....to připojení na Turecký pochod v podání elektrické kytary byl dobrý nápad. Sakryš, ten kluk ale na tu kytaru fakt válí. Když se řeklo "klasická kytara", tak se mi vždycky automaticky vyjevil Andrés Segovia...inu, rock ́n ́roll přece jenom mnohé ovlivnil, změnil... a ba i k dobrému!

J. Kanioková 18.8.2016 6:04

Turecku už nevěřím vůbec,

Erdogan usiluje o vlastní Kult osobnosti.. a hraje nebezpečnou hru..

Může Turecko být stále naším partnerem - http://www.bild.de/politik/ausland/tuerkei/kann-diese-tuerkei-noch-unser-partner-sein-47373954.bild.html

Turecko se chystá požádat "západoněmecké úřady" o vysvětlení - http://www.bild.de/politik/ausland/recep-tayyip-erdogan/als-terror-pate-tuerkei-droht-bundesregierung-mit-klage-47367256.bild.html

L. Severa 18.8.2016 10:13

Re: Turecku už nevěřím vůbec,

Ony byly patrné již dříve Erdoganovy návraty k Islámu. Je to nejsnadnější cesta k vykořenění demokracie a k zavedení diktatury (kalifát).

J. Kanioková 18.8.2016 14:41

Jo, a nemůžu si nijak vyvrátit podezření,

že ten puč byla dobře připravená součást "velkého skoku". Protože se mi nechce věřit, že pučisti/vojáci byli takoví patlalové. Dřívější převraty v Turecku vypadaly jinak.

Turecko a Egypt, to je velká hra na Středním východě - http://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/turkey-and-egypts-great-game-in-the-middle-east

J. Vintr 18.8.2016 2:51

Vývoj v Turecku

v jistých ohledech poněkud připomíná vývoj v třicátých letech v Německu. Tehdy se také tamější totalitní režim na čas účelově spojil bolševickým Ruskem. Hlavní hnací motivací kremelské politiky bylo vždycky škodit Západu a ani za Putina to není jiné. A pro tento účel se jistě spojí s kýmkoliv.

Z. Koutecký 18.8.2016 10:40

Re: Vývoj v Turecku

To máte pravdu, pane Vintře, vývoj vztahů s Tureckem skutečně v něčem připomíná třicátá léta a vývoj v tehdejším Německu. Západní státy dovolily Hitlerovi roztrhat Versailleskou smlouvu,vybudovat silnou, dobře vyzbrojenou armádu a nijak mu nebránily v jeho "Drang nach Osten", protože od roku 1917 jim Rusko leželo náramně v žaludku, což trvá dodnes. Pak se ovšem Hitler na čas domluvil se Stalinem, obrátil se proti svým dobrodincům a nachytal je na švestkách. No, dnes je přece jen ve světě situace jiná než tehdy a Erdogan snad není tak šílený jako byl Hitler a má skromnější plány.

J. Vintr 18.8.2016 12:00

Re: Vývoj v Turecku

Jestli jste si nevšiml, tak Hitler zaútočil nejdřív na Západ a chybělo jen maličko a ovládl celou západní Evropu. Ve stejné době udržoval velmi dobré vztahy s kolegou Stalinem. Na východ se Německo obrátilo jen kvůli tomu, že se mu Stalin chystal vpadnout do zad. Takže to bylo asi právě opačně, než jak to líčíte.

J. Jurax 18.8.2016 13:29

Re: Vývoj v Turecku

No, Polsko je na východ od Německa, pomineme-li byvší východní Prusko. Koneckonců Československo a Rakousko od Německa na západ taky nebylo. Norsko taky ne.

Zřejmým a vcelku pochopitelným zájmem Velké Británie a Francie vzhledem k jejich vztahu k bolševickému SSSR bylo nasměrovat Hitlera na východ. Projevilo se to naplno v období tzv. podivné války - kdyby tehdy Velká Británie a hlavně Francie v sobě nalezly sílu zaútočit, druhá světová v Evropě by nejspíš skončila dřív, než by se stihla pořádně rozvinout. To bylo ovšem zřejmo až po válce; v devětatřicátém si Francie i Velká Británie pořád nechtěly uzavřít cestu k nějaké dohodě; vzpomínka na jatka Velké války byla ještě živá.

Velmi dobré vztahy se SSSR mělo Německo až do roku 1933 - ostatně oba státy byly ve dvacátých letech páriové Evropy - do nástupu Hitlera, pak zřetelně ochladly. Oteplily se až v létě 1939 po uzavření oné známé smlouvy s tajným dodatkem o Polsku a pobaltských státech. Ani Francie, ani Velká Británie nejevily totiž valnou ochotu spunktovat se proti Hitlerovi se SSSR, právem se obávajíce možného rozlivu komunismu po Evropě jako následku případného společného vystoupení proti Německu. Nacismus tolik nevadil - Hitler byl demokraticky zvolený, byť nacionalisticky excentrický politik jen s poněkud vyhraněným vztahem k Židům, komunismus v Německu rázně potlačil a koneckonců měl plnou hubu míru. My dnes posuzujeme tehdejší dobu až ve světle událostí, které tehdy měly teprve nastat.

No a s krytými zády se Hitler mohl vrhnout na západ. Kalkulace mu vyšla - Stalin nestihl (nemohl, nechtěl - názory jsou všeliké) angažmá podstatné části německých sil na západě využít a sám se pak stal objektem útoku zmohutnělého Německa.

J. Kanioková 18.8.2016 14:46

1*

Přesně..

Z. Koutecký 18.8.2016 17:10

Re: Vývoj v Turecku

Naprosto přesně, pane Juraxi. Každý režim si samozřejmě poněkud upravuje dějinné události k obrazu svému. Ten náš není výjimkou a vždycky se najdou lidé, kteří tomu věří, jako třeba pan Vintr.

Z. Čábelka 18.8.2016 22:31

Re: Vývoj v Turecku

Pane Juraxi, celkem s Vámi souhlasím ale úvaha, že kdyby se Francie vzmužila v době války v sedě, že by vše dopadlo jinak je prázdná. Měl byste vědět, že Francie nebyla schopná vůbec ničeho, než se jen vzdát. Už tenkrát se projevila stejně jako dnes její naprostá neschopnost něčemu čelit a chuť se bránit. Oni totiž socialističtí levičáci si mysleli, že se s těmi levičáky nacistickými nějak domluví už tenkrát o nějaké té EU. VB jako spojence měli jen jako stafáž. Churchil to včas pochopil a z Evropy zmizel a Fr. námořní flotilu potopil. Není div, že De Gaulle právem nebrál dlouho vážně.

J. Jurax 18.8.2016 23:25

Re: Vývoj v Turecku

Úvaha kdyby ... jistě, ale o Francii oné doby přece jen nelze tvrdit, že nebyla schopná vůbec ničeho než se jen vzdát. Ovšem naděje na nějakou domluvu s Němci se tehdy udržovala - opakuju, vzpomínka na jatka Velké války byla ještě živá.

Churchill to včas pochopil a z Evropy zmizel - ale jděte, BEF byl z Francie jaksi zmizen - trpný rod je zde na místě, neboť byl obklíčen u Dunkerque a nezbylo, než jej evakuovat. Churchill pouze vzhledem k vývoji situace po německém útoku na Holandsko, Belgii a Francii odmítal další posilování BEF, neboť skepticky (a realisticky) soudil, že francouzská kampaň je ztracena a nechtěl plýtvat vojáky a prostředky, jež by v budoucnu mohl potřebovat na obranu britských ostrovů.

Francouzskou námořní flotilu v Mers-el Kebíru - tedy její část - roztříleli (částečně) Britové po kapitulaci Francie z obavy, že vichystická vláda poskytne flotu Němcům; to by znamenalo vážné nebezpečí, neboť Kriegsmarine byla slabá a takhle by se až dvakrát zvětšila.

Britové internovali ty lodě, co kotvily v jejich přístavech, blokovali ty, které blokovat mohli (na Martiniku, v Casablance, Dakaru), a flotu kotvící v Alžírsku v Mers-el Kebíru vyzvali ke kapitulaci, která nebyla přijata; načež Britové dělostřelbou a letectvem z letadlové lodě Ark Royal zneškodnili dvě bitevní lodě a jeden bitevní křižník; malý svaz torpédoborců v čele s bitevním křižníkem Strasbourg se probil do Toulonu, Následně ještě Britové napadli Dakar a torpédem ze Swordfishe z letadlové lodi Hermes poškodili bitevní loď Richelieu.

Zbytek francouzské floty v Toulonu (bitevní loď, dva bitevní křižníky, 7 křižníků a další lodě včetně třiceti torpédoborců) se potopil sám, když Němci v listopadu 1942 v odvetu za operaci Torch (vylodění spojenců ve francouzské Severní Africe) obsadili vichystickou Francii.

J. Vintr 18.8.2016 23:42

Re: Vývoj v Turecku

Tohle naprosto postrádá logiku.

J. Jurax 19.8.2016 0:24

Re: Vývoj v Turecku

Váš názor. Ovšem tohle jsou fakta :-)

B. Hamáček 18.8.2016 22:18

Re: Vývoj v Turecku

Klidně i s čertem.