25.5.2024 | Svátek má Viola


Diskuse k článku

SVĚT: Zločiny kolonialismu

Buďme přesnější: rasistické, despotické a jaké ještě režimy v Africe – i jinde - nevytvořila Evropa, ty tam vyvstaly až po aktu, jemuž se dostalo názvu Osvobození. Co Evropa skutečně vytvořila, byl koloniální systém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Spálený 24.11.2017 11:58

Re: Marná sláva funguje darwinismus

Darwin sám odmítal, že by u lidí byla evoluce dominantní silou vývoje. Jednak byla v té době na straně Britského impéria evidentní technologická a kulturní převaha. To i nad jinak silnými zeměmi jako Čína. A zároveň byl silně věřící křesťan, který viděl cíl lidského snažení v Nebi.

Další problém nastává se samotným darwinismem. Evoluce je přírodní síla vycházející z fyziky. Země se musí efektivně zbavovat energie dodávané Sluncem. A nejefektivněji to zajišťují živé organismy. Vlastnosti a chování preferované lidmi nejsou nutně evolučně žádoucí. Jde o celkový mix, ne o jednu vytaženou položku.

Takže to není darwinismus, spíše potřeba udržet základní podmínky demokracie, kdy vyvstává nutnost mít pokojné, vzdělané a pracovité obyvatelstvo. Což v Africe nikde nepřevládá. Ale musí mít Afričané demokracii, není to jen vysněný evropský způsob života?

S. Rehulka 24.11.2017 6:55

Nemluvme o koloniích......

....globálně, mluvme konkretně, třeba dnes o Zimbabwe !

Pokud byla pod Britskou vlajkou, země prosperovala, nebyly tam hladové děti - tedy ani ty černé. Když Britanie vedená Labour vládou spěšně dekolonizovala a dávala moc do rukou kdejakých černých diktátorů, PM Wilson odmítl menšinovou BÍLOU vládu Rhodesie, takže Rhodesanům nezbylo, nežli vyhlásit nezávislst sami

Tehdy tam vznikaly místní dva proudy odporu, bývalí kolonizátoři - Britové blokováním v OSN byli třetím, tím zrádným !

V Africe jsou VŠECHNY APROBLEMY v první řadě KMENOVÉHO původu. První terroristický (v ČSSR se tomu říkalo "národněosvobozenecký") proud utvořil KMEN Shona,vedený Robertem Mugabe. Druhý proud KMEN Matabele,vedený Joshua Nkomo. Mugabe byl podporovaný Rudými Čínany , Nkomo zase Sověty. Jejich vybraní lidé byli na výcviku v Číně i v Sovětském Svazu a oba gangy, i když právě kmenově konkurenční, díky komunistické pomoci a podpoře v OSN, bílé Rhodezany porazili.

Po maškarádě ONN a Britů nastoupila vláda soudruha Mugabe, jež jako typický diktátor napřed zlikvidoval kmen Matabele a pak udělal z bohaté Rhodezie ubohou Zimbabwe, hladovou, plnou tbc a AIDS ! Jeho vláda tam skončila včera, černoši se radují a presidentem tam bude (také Shona) jeho zástupce a ministr Vnitra !

A. Alda 24.11.2017 9:25

Pokud vím,

třetina černých obyvatel Zimbabve trpí AIDS. A je to důsledek jejich morálky, za kterou Mugabe (ač blb zcela kolosální) nemůže. Oni se vzájemně souloží na potkání. Jak opice.

No ale nebyl jsem tam, znám to jen z podání dvou lidí, kteří tam byli (jen jeden z nich lékař) delší dobu.

V zemi, jejíž obyvatelstvo je takto silně zachváceno smrtelnou chorobou, nelze myslet a jednat politicky.

Je to horší, než morové rány v Evropě - tehdy smrt přicházela rychle. Dnes v Zimbabve člověk odsouzený k jisté smrti ještě dlouho může zasahovat do dění, místního i státního. Je to velký malér.

Nedovedu si vůbec představit, co bych měl dělat, kdyby mi všechny státy světa daly plnou a neomezenou moc bez jakékoli kontroly a k tomu, abych Zimbabve "vyřešil". Myslím, že nikdo neví, co s tím dělat.

Z. Lapil 24.11.2017 11:39

Re: Pokud vím,

"Nedovedu si představit, co bych měl dělat". To je přesně ono - ani tak malé lidské společenství, jako je rodina, nedokážete ošéfovat tak, abyste všechny učinil spokojenými a tedy poslušnými bez použití síly (ne nutně brutálního násilí). Cokoliv od řekněme města výš je pytel blech, který nemá ani náznak společného cíle (viz Perun v Křestu svatého Vladimíra: "Ten chce zimu, ten chce teplo, ten zas časy jiné. Jeden chce mít žito drahé a druhý laciné"), samozřejmě kromě naprosto vágních typu "všichni se budou mít dobře".

Vy jste aspoň dostatečně soudný, abyste o sobě tušil, že to nezvládnete, ale nad těmi, kteří mají představu, že zvolí odpovědné politiky a zbaví se tak starosti o sebe samé, protože politici řeknou a stát zařídí a všichni se budou mít dobře, samozřejmě kromě Ratha, ale už u Babiše je lid poněkud rozpolcen... Nad takovými zůstává rozum stát.

Tím řídícím systémem je morálka ("To se přece nedělá"), a proto je tak riskantní morálku dirigovat shora (být podnikatelem znamená být lump). Svého času sem pan Janyška s oblibou sázel heslo Spontánní řád lidské existence".

Jo - ten Křest... je tady: http://www.sesity.net/elektronicka-knihovna/krest-svateho-vladimira.pdf. Perun se vzteká ve 2. zpěvu.

P. Vaňura 24.11.2017 13:37

Nelze vědět, kdo vykoná dobro, ale je jasné, co je ZLO

Zlo představuje každý, kdo nadřadí ideje nad zdravý rozum a absolutní zlo je ten, kdo se tou ideologií ŽIVÍ!

J. Krásenský 24.11.2017 23:07

Re: Nelze vědět, kdo vykoná dobro, ale je jasné, co je ZLO

Jo, to máte pravdu, jen pochybuji, že ji chápete. Pandemii AIDS zastaví jen věrnosti a zdrženlivost a to nařizuje právě zdravý rozum. Opakem rozumu jsou vášně, což hormonální štvanci nepochopí.

P. Maleček 24.11.2017 6:36

Bílý dobrotrus horší kulometu.

Kdyby to bylo tak jednoduché, dalo by se s vámi pane Frýborte souhlasit. Ovšem bílý muž do Afriky nepřinesl jen pozitiva, i lecjakému civilizačnímu svinstvu tamní přírodní lid naučil.

A nejedná se jen třeba o schopnost ovládat kulomet, stejnou paseku nadělá i tzv.humanitární pomoc a důsledky řádění tlupy vrahounů snadno zmákne i jeden bílý doktor.

On totiž základním problémem dnešní Afriky není v jejích kořenech, ale v přemnožení tamního člověčenstva, způsobeném bohulibým kutěním bílých dobrotrusů.

A od toho se odvíjí většina problému, které dnes s Afrikou cloumají. A ty si lenivý evropan (myšleno ten neslovanský), štítící se fyzické práce tahá i domů.

Z. Rychlý 24.11.2017 1:03

To se pane Frýborte nebude

líbit. Teď je in pořádně se bičovat a chránit kdekoho jiného. Hr na bílého muže, heterouše jednoho!

I. Dekyský 24.11.2017 5:57

Re: To se pane Frýborte nebude

V podstatě je úplně jedno co se líbí nebo nelíbí čtenářům Taberyho plátku. Respektive pokud se těmto levičáckým pomatencům něco nelíbí, téměř vždy se jedná o velmi dobrou, ba přímo záslužnou věc a naopak prakticky vše, pro co Taberyho spolupacienti horují, je lež, podvod, hlupácká ničemnost...

Za jedno ovšem kolonie, resp. zásahy bílého muže mohou zcela jistě; za přemnožení některých etnik. Nechat je sobě samým napospas, byl by klid.

Z. Rychlý 24.11.2017 8:13

Re: To se pane Frýborte nebude

souhlas

V. Lunák 24.11.2017 15:40

Re: To se pane Frýborte nebude

A vidíte, i když je to zcela hloupý a neinformovaný komentář, vetšině diskutujících na NP se, zcela dle očekávání, evidentně líbí. Hrozně jste se spletl.

Z. Rychlý 24.11.2017 22:22

Re: To se pane Frýborte nebude

nespletl, to jen vy nechápete ironii.

Z. Koutecký 24.11.2017 0:52

Kolonie

V řadě věcí bych s Vámi, pane Frýborte, souhlasil. Jen bych rád podotkl, že země si nezabíraly kolonie (a taky se o ně často pěkně mezi sebou rvaly) kvůli nějakému šíření svých ideálů, nýbrž kvůli ziskům.Nastolení určitého pořádku, bránění kmenovým válkám atd. byla jen nutná opatření pro podnikání kolonizátorů. Když se silové udržování kolonií přestalo vyplácet, tak kolonie opustily a ponechaly je jejich osudu. Jenže lidé v těch bývalých koloniích ledacos odkoukali a poučili se od svých "pánů" a teď si zase zabírají nás. Opět kvůli hmotným statkům. Jen musíme doufat, že nás taky opustí, až se jim to přestane vyplácet. Je ovšem nutno počítat i s variantou podobnou té, kterou jste popsal ve své knize "Ve znamení půlměsíce".

P. Dvořák 24.11.2017 1:17

Re: Kolonie.

Jak jste přišel na to, že "... země si zabíraly kolonie (a taky se o ně často pěkně mezi sebou rvaly) kvůli nějakému šíření svých ideálů ..." ?

Možná vás zmátla věta, "Evropský správní systém, evropské pojetí svobody a humanity, britský či francouzský právní řád, myšlenky osvícenství, na nediskutovatelný imperativ povznesená idea demokracie... ". Jenže to je karnevalová maska, protože všechno se tehdy dělo jenom pro prachy stejně tak, jako je tomu i dnes.

J. Honců 24.11.2017 2:52

Re: Kolonie.

Ano, dělo se to pro prachy, ale přesto kolonialismus přinesl do těch míst aspoň náznak civilizace, který s koncem toho prokletého kolonialismu ve většině zemí vzal za své.

P. Dvořák 24.11.2017 3:21

Re: Kolonie - náznak civilizace.

Máte na mysli náznak té naší, evropské "civilizace"? S neustálými výbojnými válkami, jenže ne kmenovými, ale napříč kontinentem? S vyhlazováním celých civilizací na jiných kontinentech? Se sofistikovaným vražděním příslušníků té naší, evropské "civilizace" po desítkách milionů? S doslova barbarským (rozuměj: evropským) drancováním přírodního bohatství na území "kolonizačně-civilizovaných" národů?

Nejsme náhodou ten Krylův "Na rohu ulice vrah o morálce káže. Před vraty věznice se procházejí stráže."

Kdybych se na to mohl dívat jako nezúčastněný pozorovatel, provedl bych jediné: odplivnul si. Vždyť o morálce nám tady káže několikrát trestaný zločinec a nájemný vrah.

V. Student 24.11.2017 8:08

Re: Kolonie - náznak civilizace.

To je právě to neštěstí, že o sobě máme smýšlet jako o "vrazích, co o morálce kážou". Vy jste někoho zabil?

P. Dvořák 24.11.2017 8:37

Re: Kolonie - náznak civilizace.

Asi jsem to špatně napsal nebo jste mě špatně pochopil. Nepsal jsem nic o tom, že a priori o sobě máme smýšlet jako o "vrazích, co o morálce kážou".

Ale rozhodně o sobě nemáme smýšlet jako o těch, co do bývalých kolonii (a nejen do nich) přinesli nějakou spásu nebo civilizaci. Když už civilizaci, tak pouze "evropskou civilizaci", tedy v uvozovkách se všemi jejími atributy a specifiky, jako např. vyhlazování celých národů.

P. Vaňura 24.11.2017 10:22

Kdo vyhlazoval v Africe celé národy???

Vyhlazovaly se AKORÁT SAMY!

Evropské panství ve vnitrozemí Afriky se datuje zhruba od roku 1900 a pořátkem 60 skončilo. Roku 1947 projeli Hanzelka a Zikmund sami osobákem celou Afriku od severu k jihu. Dnes tam ani vlády nejsou schopny zabezpečit bezpečný průběh závodu Paříž - Dakar, který byl proto přemístěn do jižní Ameriky!

A doporučuji se seznámit s činností "velikánů," jako byli "drtící" Šaka nebo Tippu Tip. Hitler a Stalin hadr...

Z. Koutecký 24.11.2017 12:14

Re: Kolonie.

Promiňte mi, pane Honců, otázku. Proč si myslíte, že jsme oprávněni, či povoláni vnášet náš pořádek a naši civilizaci do života lidí v jiných zemích třeba i násilím? Protože si myslíme, že jsme jim nadřazeni? Pokud ano, tak proč si většinou nemyslíme, že bychom se měli přizpůsobit pořádku a pravidlům vyznavačů islámu? Oni si taky myslí, že jsou nám nadřazeni. No, minimálně nesměřují k demokrafické katastrofě jako my s celou naší civilizací.

V. Kotas 24.11.2017 4:34

Re: Kolonie

Že šlo vždy především o peníze, bývalé ( i současné ) koloniální země nikdy nepřiznají. Dnes se drancuje sofistikovaněji ( " demokraticky " , viz EU versus ČR ).

J. Fridrich 24.11.2017 6:11

Re: Kolonie

Já s panem Frýbortem souhlasím. Evropské mocnosti přinášely do Afriky, Asie, Jižní Ameriky to velmi důležité v organizování lidské společnosti, tedy ŘÁD a POŘÁDEK.. Že se to některým domorodcům nelíbilo ( náčelníci, šamani, potížisti-máme jich u nás také dost..), to neznamená, že to pro tyto oblasti světa bylo celkově špatné. Naše děti musíme také v rámci výchovy do spousty věcí nutit, aby z nich byly vychovaní a civilizovaní lidé - i když nyní v rámci přehnaného liberalismu od toho rodiče upouští - a je to na těchto " moderně " vychovávaných mladých lidech dosti výrazně znát. Malý příklad z Afriky - když dal Charles de Gaulle Evianskými dohodami " svobodu " Alžírsku, tak Alžířané jásali a vyhnali Francouzské inženýry a ekonomy ze své země. Zanedlouho se v jejich zemi začal rozmáhat velký NEPOŘÁDEK a oni je v tichosti pozvali zpět..

V mnoha těchto koloniích vybudovali základy infrastruktury - železnice, silnice, zpracování surovin a pod. Také lidé v těchto zemích se postupně naučili světové jazyky svých " utlačovatelů ", což jim později umožnilo dostat se a uplatnit ve světě.

Tak asi tak.

S. Netzer 24.11.2017 7:32

Re: Kolonie

Že jste si vybral zrovna Alžírsko jako příklad, svědčí o vaší "znalosti" věci, tapetáři.

Alžírsko nebylo kolonie, nýbrž francouzský département, součást metropolitní Francie.

O. Uživatel 24.11.2017 7:45

Uživatel požádal o vymazání
S. Netzer 24.11.2017 8:41

Re: Kolonie

Co jste tímto výkřikem do tmy chtěl říct, a jak souvisí s předchozím příspěvkem, víte snad jen vy sám.

Jestli vůbec.

J. Fridrich 24.11.2017 9:22

Re: Kolonie

Rukulíbám dámo Netzer. Opět jste ukázala, že rozdělit věci na podstatné a nepodstatné je vám cizí.. Myslel jsem, že víte, že zřízení tří alžírských departmentů v roce 1947 byla jen formalita a že z Alžírska Francii udělat nebylo možné..

https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_Al%C5%BE%C3%ADrska#Francouzsk.C3.A9_Al.C5.BE.C3.ADrsko_mezi_sv.C4.9Btov.C3.BDmi_v.C3.A1lkami

S. Netzer 24.11.2017 9:38

Re: Kolonie

:-))))

https://fr.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9partement_fran%C3%A7ais_d%27Alg%C3%A9rie

P. Vaňura 24.11.2017 10:54

Alžírsko bylo V REÁLU takovou součástí Francie,

že "evropští" občané v Alžírsku dostali r. tuším 1962 na výběr "Pojedete lodí nebo v rakvi."

S. Netzer 24.11.2017 11:12

Re: Alžírsko bylo V REÁLU takovou součástí Francie,

Je to všechno, co o Alžírsku víte?

To Fridrich aspoň ví, že Alžířané dostali příležitost naučit se mluvit francouzsky.

J. Fridrich 24.11.2017 14:18

Re: Alžírsko bylo V REÁLU takovou součástí Francie,

Ale i jiné věci důležité pro chod státu, dámo...