7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

SVĚT: Od Moháče k dnešku a ještě jednou tak daleko

František Palacký ukončil své Dějiny národu českého rokem 1526, kdy Ludvík Jagellonský, král český a uherský, padl v bitvě u Moháče. Dělí nás od ní 491 let; i pokouším se odhadnout: jak může vypadat svět za dalšího zhruba půl tisíciletí? Bude ještě vůbec nějaký svět?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Schlägel 8.3.2017 17:02

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Ronald Reagan, mimo jiné. Pěkný den.

J. Jurax 8.3.2017 20:27

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Možná.

Ovšem porovnáváte neporovnatelné.

I. Schlägel 9.3.2017 7:51

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Porovnávám věci, které jsou pro obě události společné. A že jich je.

J. Jurax 9.3.2017 18:41

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

No, nemohu s Vámi souhlasit. Společného tyhle dvě věci nemají prakticky nic.

Mimoto Západ opravdu nevyzbrojoval opozici v SSSR ani jinde v táboře míru a socialismu - podporoval ji nanejvýš slovně a finančně.

Kdežto opozice proti Asádovi byla původně prizmatem arabského jara Západem chápána jako hodní hoši, neboť byli proti Asádovi, jenž mimoto že je diktátor (což by až tolik nevadilo, pletl se akorát do Libanonu) je hlavně spojenec a protégé Ruska a trpí na své území ruskou vojenskou základnu. Takže se podporovala opozice zbraněmi i instruktory a morálně v médiích a Obama zvažoval bombardování Asáda (po vzoru Libye - naštěstí mu to rozmluvili). Jenže po čase se ukázalo, že těch opozic je poněkud nepřehledně, melou se i mezi sebou a silní jsou hlavně islámští fundamentalisté a jim podobná sběř. A vyhodnocení arabského jara ukázalo, že výsledky jsou takové, že vznikly režimy zhruba stejné jako ty svržené (Egypt) nebo byl stát rozvrácen a stal se rejdištěm ozbrojených, vesměs fundamentálně islámských band (Libye).

Takže výsledek v Sýrii - Rusové si bombardují své rebely a podporuje Asáda, Západ si bombarduje zase jiné rebely, kdežto další šetří a nejspíš opatrně a nenápadně podporuje a oba bombardují IS. Své zájmy má Turecko, Irák i Kurdové - a mydlí se to tam furt. A nakonec to vypadá, že zlotřilý Asád je nakonec jediný jakž takž schopný převážnou část Sýrie stabilizovat tak, aby se tam nebojovalo a neumírali lidé. A nevládli radikální islamisté.

I. Schlägel 10.3.2017 7:25

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Ano, v tom máte stoprocentně pravdu. Toto jsem ovšem na mysli neměl. Na mysli jsem měl mechanismy, na základě kterých se udržují a následně v chaosu zanikají mnohé totalitní režimy a jaký "pořádek" po jejich zániku zbude. Je to jako přes kopírák. Ano, někde to má podobu Dantova pekla, jinde podobu posametového rozkrádání. V principu jde o jedno a to samé. Z houvna se bič prostě neuplete.Pěkný den.

J. Jurax 10.3.2017 15:45

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Ale jděte furt s tím posametovým rozkrádáním ... ne že by nebylo, ale ono je to teď už taková povýtce levicová mantra. Jevy byly složitější.

Já si nenakradl nic; kolik jste si nakradl Vy?

I. Schlägel 10.3.2017 15:58

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Nic. Nejde o to, co kdo kde nakradl. Jde o to, že přechod od totality k nějaké formě svobody či pseudosvobody má v různých částech světa různé formy. Ano, jevy jsou složitější. Podstata průšvihu je stejná. Čím větší krutovláda, která údajně zajišťuje bájnou stabilitu, tím větší a krvavější chaos po jejím pádu. Zaplať pánbůh za náš postkomunismus.

S. Netzer 8.3.2017 9:28

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

To má demokratický západ nechat konat hromadného vraha a válečného zločince?

J. Fridrich 8.3.2017 9:44

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Dnes pochvala panu Schlägelovi - velmi vtipný příspěvek s " máváním Jakešovi " a kupodivu pochvala i paní Netzer...

M. Prokop 8.3.2017 10:00

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Paní Netzer je, jako už tradičně, mimo realitu. Není úkolem Západu ani nikoho jiného odstraňovat hromadné vrahy a válečné zločince. To si mají vyřídit místní.

Ale pokud už Západ zasahuje, hrozí-li problém expandovat do okolí, měl by tak činit velmi pragmaticky a efektivně, s přihlédnutím k možnostem v místě zásahu. Což bohužel vyžaduje velmi dobrou znalost poměrů a navíc politickou průchodnost doma. Ani jedno není splněno.

M. Vondráček 8.3.2017 10:37

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Když podporuje palestinské teroristy a jiné darebácké režimy , tak proč ne Assada ?? Asi v tom bude něco jiného , než "humanita".

S. Netzer 8.3.2017 10:45

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Nemůže, a žádné palestinské teroristy "nepodporuje".

Naopak, Hisbollah teroristi jsou spojenci Rusáků v Sýrii.

M. Prokop 8.3.2017 11:46

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

http://zpravy.idnes.cz/evropsky-ucetni-dvur-chce-omezit-pomoc-palestincum-fhh-/zahranicni.aspx?c=A131211_152339_zahranicni_jw

http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/eu-plati-palestinske-uredniky-i-ty-kteri-nepracuji_294902.html

http://www.mzv.cz/jnp/cz/zahranicni_vztahy/vyrocni_zpravy_a_dokumenty/poskytnute_informace/dotace_pro_palestinu.html

http://www.reflex.cz/clanek/komentare/75196/sebevrazda-eu-z-nasi-rozvojove-pomoci-plati-palestinci-rentu-rodinam-teroristu-britanie-to-stopla.html

Zbytek si dohledejte, není to těžké.

J. Hanke 8.3.2017 16:18

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

každý hromadný vrah je užitečný, alespoň do té doby, než se podaří vyvinout prostředek na hromadné celoplanetární vymírání.

AIDS očekávání nesplnil, supererupci, něco jako TOBA neumíme vyvolat, tak zatím je dostupné jen na zemi nasměrovat asteroid, jenže to umí jen někdo a je to moc drahé.

Musí nám holt zatím stačit jen ten roztomilý Assad......

V. Novák 8.3.2017 16:55

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Když vám více vyhovuje Daeš a Al Baghdádí... Ale ti jsou vlastně hodní a veškeré zprávy o jejich zvěrstvech jsou nepochybně jen kremlobotská propaganda, že, Liebe Frau?

Proti Gustovi žáden dišputát.

J. Jurax 8.3.2017 21:02

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

No, víte, on ten demokratický západ, když mu to pasovalo, podporoval či aspoň šetřil během posledních sta let leckoho, když měl za to, že mu to prospěje nebo aspoň neuškodí. Politika není voňavá ...

Namátkou Hitler, Li Syn-man, Ngo Dinh Diem, Arana, Videla, Stroessner, Duvalier, Trujillo, Somoza, Batista, Mobutu, Idi Amin, Habré, Barre ... jistě jsem mnohé opomněl; všechno to byli diktátoři a vrahové v jistém období Západem buď přímo podporovaní, neboť byli zaručení antikomunisté, nebo aspoň z různých důvodů tolerovaní.

M. Prokop 8.3.2017 9:56

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Kdyby ...

A všechny problémy by zůstaly a utěšeně sílily, čekaly na další příležitost.

Problém je v přílišné politické korektnosti, bránící rychle najít PŘIJATELNĚJŠÍHO diktátora, místo toho, kdo začal své panování přehánět. Demokracii tyhle země neumí a hned tak umět nebudou.

J. Vintr 8.3.2017 11:37

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Řekl bych, že revoltu proti Kaddáfímu iniciovali Rusáci, protože se začínal moc bratříčkovat se Západem. Vojenský zásah západu na straně "povstalců" asi výsledek nějak zásadně neovlivnil. U Sýrie tak jasná motivace zřejmá není, ale kdo dohlédne do spleti intrik, které se kují v Kremlu ...

V. Novák 8.3.2017 16:32

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

Jasně! Všecko špatné z Kremlu, Západ vždy neviňátko!

Ono vybombardování armády a předávání informací vzbpuřencům (islamistickým vzbuřencům, podotýkám - a to bylo známo už tenkrát) "výsledek nějak zásadně neovlivnil".

Koneckonců - ovlivnilo zničení Wehrmacht nějak výsledek 2. světové války? Nejspíš nijak zvlášť - vše zavinily intriky Kremlu...

J. Jurax 8.3.2017 19:41

Re: Kdyby neházel Západ Asadovi klacky pod nohy,

No, je to přinejmenším názor hodný zamyšlení. Je v něm kus pravdy.

Cesta do pekel je dlážděna úmysly, jež jsou prezentovány jako dobré. A taky politika a zájmy a jejich ochrana či prosazování mívají všeliké nečekané důsledky - nebo naopak důsledky očekávané ...

J. Bartoň 8.3.2017 7:40

500 let

pět set let - to není předvídavost, ale pitomost. Bohužel.

Nemáme zřejmě ani páru jaké technologie to nakonec vyhrají, ale každá extrapolace je v zásadě špatně. S ní už zápasili naši komunisté, protože orientace na budoucnost současnými prostředky a metodami vede k zaostávání. To jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži.

Z. Rychlý 8.3.2017 8:06

Re: 500 let

Ve vývoji technologií s vámi souhlasím. Lidi jsou chytrý jako opice, jak říká jeden český klasik. Voda, energie, potraviny - technologie to skutečně lidstvo vyřeší. Jenže ten lidský mozek, ten kortex je skoro pořád stejný, jako za dinosaurů. Útěk, útok, nebo ztrnutí jsou jeho tři funkce, které umožnily jeho přežití. Západní člověk si však vystavěl kolem některých funkcí (třeba útok) zeď morálních zábran - a zbylo mu jen ztrnutí. Tak tu sedíme na zadku a čekáme na Godota.

Z. Lapil 8.3.2017 16:10

Re: 500 let

Zajímavě řečeno. Děkuji.

M. Šejna 8.3.2017 7:30

tak si to množení lidstva shrňme:

hustota obyvatelstva na km2 v jednotlivých zemích: Bangladéš 1095, Palestina 713, Čína 645, Jižní Korea 503, Libanon 453, Portoriko 418, Rwanda 416, Holandsko 404, Haiti 385, Indie 382, Belgie 365, Izrael 361, Japonsko 337 ....

Nikde v tom seznamu nejhustěji obydlených států nevidím ty africké a blízkovýchodní "množírny". Výjimkou je africká Rwanda, odkud ale lidé neutíkají.

Pokud bychom porovnali hustotu zalidnění jednotlivých kontinentů, tak je následující:

Asie 93, Evropa 73, Afrika 36, Amerika 24, Austrálie 4.

Těm, co žehrají nad množstvím lidí na Zemi, bych rád připomněl, že pokud by u nás v Česku měla být stejná hustota osídlení, jako v Holandsku, žilo by na území Česka 32 milionů obyvatel. Nemám pocit, že by Holandané měli problém s přelidněním.

Z. Rychlý 8.3.2017 7:53

Re: tak si to množení lidstva shrňme:

To netvrdí ani autor. Mít Nizozemí tytéž přírodní a lidské možnosti a schopnosti jako Jemen, bylo by přelidněné už teď. Problém opravdu není v absolutním čísle, ale v trendu a dynamice. Eritrejec není blbec a dobře ví a na vlastní kůži poznává, co je to přelidnění. Vědátorský, čistě teoretický výpočet, že jeho země uživí desetinásobek současného stavu ho příliš nezajímá, zcela prakticky zvedne zadek a jde tam, kde jsou pastviny zelené.

V článku zmíněná úživnost zemí a kontinentů je skutečně různá a zúrodňování Sahary není dobrá myšlenka.

J. Vintr 8.3.2017 8:07

Re: tak si to množení lidstva shrňme:

Problém je v něčem jiném. V Evropě vesměs platí, že se za posledních sto let prakticky nezměnil počet obyvatel. V těch "množírnách" se za posledních sto let počet obyvatel zvýšil v desetinásobcích a to tempo nijak neklesá. Při tempu zdvojnásobení počtu obyvatel za dvacet let je fatální přelidnění jen otázkou relativně velmi krátkého času.

M. Šejna 8.3.2017 8:09

pane Rychlý

ono to není jen v přírodních podmínkách. Česko má stejné přírodní a technické možnosti jako Holandsko. Přesto tu žije jen 133 lidí na km2, zatímco v Holandsku je to 404. Naproti tomu průmyslově a zemědělsky vyspělá Francie má hustotu zalidnění nižší než Česko. Naopak Anglie je zabydlena ještě víc, než Holandsko, a britský průměr snižuje jen řídce obydlené Skotsko a Wales.

V Česku dnes žije 10,58 mil. obyvatel, ale v roce 1940 tu žilo přes 11 milionů lidí. A přitom tehdy zdaleka němělo naše hospodářství a zemědelství takovou výkonnost, jakou má teď.

V. Novák 8.3.2017 8:39

Re: pane Rychlý

Přírodní možnosti jsou značně rozdílné. Holandsko je placka obyvatelná do mrtě. Na vrcholcích a hřebenech Krkonoš, ale i Krušných hor, Beskyd, Jeseníků - koneckonců ani Šumavy moc lidí nenajdete. I na obyčejné Vysočině hustota osídlení dost prudce klesá.

Ze stejného důvodu je naprosto zavádějící údaj o průměrném osídlení Japonska - většinu Japonska tvoří neobydlená horská pásma využitelná leda jako rezervace, zatímco obydlený (a Japonci - ne Tibeťany obydlitelný) příbřežní pás je přelidněn.

Proč jsou Wales a Skotsko řídce osídlené? Ze stejného důvodu.

A. Alda 8.3.2017 11:05

Jemen má úžasný potenciál.

Jen té energie, která tam denně na Zem ze Slunce přijde! A je ze tří stran obklopen vodou!

Jen by to chtělo trochu více pracovat a trochu méně se klanět meteoru v Mekce.

Z. Lapil 8.3.2017 16:08

Re: tak si to množení lidstva shrňme:

Proč není zúrodňování Sahary dobrá myšlenka? Předpokládám odpověď technicko - ekologickou. To, že by se tam namnožili musulmani, zúrodněnou Saharu vyjedli do mrtě a pak nás sem přišli definitivně umlátit čepicema nebo rovnou dělohami svých žen, za diskutovatelnou odpověď nepovažuji.