7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

SVĚT: O životě tady a teď

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Václavíková 19.10.2010 1:33

Autor tu pekl dort jako pejsek s kočičkou,

přestože nešetřil slovy, předvádí jen naprosté nepochopení termínu, který tak dalece rozvádí. Řekla bych, že si spletl meditaci s fatalismem.

M. Pechr 18.10.2010 22:09

Palec dolů

Také je pan Frýbort jeden z těch pro mne oblíbenějších, nicméně tentokrát mu to nějak uteklo.  Meditace asi nebude jeho téma. Rozhodně se meditace nevylučuje s naší kulturou, naopak je to velmi užitečný prvek, který nám chybí. Východu chybí naše vyspělost a nám zas jejich meditace... máme si navzájem co dát. Samozřejmě stejně tak jako náš vyspělý systém nás ne a ne zbavit nemakačenků a podvodníků a dalších tajtrlíků, tak ani východní systém se ne a ne zbavit lemplů, kteří se místo práce chopí lelkování a rádoby meditují.... Člověk jakmile na sobě pracuje pomocí východních duchovních technik, zvyšuje svůj potenciál a schopnost pracovat. Takže pokud, tak meditací to nebude, je to v lidech. Do křesťanských církví se také stahují všelijaká společensky pochroumaná individua a nelze proto říci, že je špatné křesťanství... ...a propas ... jestli naše kultura stojí na vývoji z nespokojenosti, tak se akorát uštvem, trvale udržitelný růst nám dává na prdel...  ke všemu právě čína nám ukazuje svůj potenciál v čím dál více oblastech...

Z. Rychlý 18.10.2010 21:34

Opět bezva čtení,

doporučuji všem. Pan Kovaříček je asi trochu přemeditovaný, protože o meditaci ten článek není, byť to slovo se tam vyskytuje. Článek je o něčem jiném.

J. Anděl 18.10.2010 21:56

Re: Opět bezva čtení,

Pane Rychlý, ten článek není o meditaci, to je zřejmé, ale tím hůř, že se o ní zmiňuje. A to jak v úvodu, tak v závěru. Přitom narozdíl od toho, o čem článek je, nemá autor o meditaci moc páru, když jí zesměšňuje, jen aby měl nosnou metaforu pro své sdělení.

Z. Rychlý 19.10.2010 12:12

Re: Opět bezva čtení,

Jejda pane Anděli, já to teda jako zesměšňování nevidím, myslím, že ani autor to tak nezamýšlel. Mě spíš zaujal ten apel na starost o zabezpečení sebe sama a rodiny  v budoucnu. Přitom takhle přímo napsané to tam taky nenajdete. Je to dobře napsáno, a v každém z nás rezonuje holt něco jiného. A je to tak dobře. Hezký den přeji.

J. Anděl 18.10.2010 18:28

Doplnění

Malé doplnění k připomínkám pana Kovaříčka níže.

I křesťané mají verš v Bibli, nabádající je slovy pána Ježíše, aby se nestrachovali o budoucnost. Mají se podívat na ptáky na obloze, kteří mají jídlo, aniž by seli, nebo na lilie, mající krásné květy, aniž by tkaly.

Víra v dobrou budoucnost a absence strachu z budoucnosti, schopnost plně vnímat přítomný okamžik a v plném vědomí na něj adekvátně reagovat - nic z toho není v přímém rozporu s rozumným hospodařením včetně zabezpečení se na zimu či hubené roky. Rozdíl je v prožívání pocitu strachu a v tom, jak moc času myslí v té budoucnosti strávíte.

Zjednodušeně - poměrně krátká úvaha vede k tomu, že je potřeba nasbírat dřevo na zimu. To je prodlévání mysli v budoucnosti. Pak se teď zvedáte, teď jdete pro pilu, teď kontrolujete ostří zubů, teď brousíte, teď se oblékáte, teď jdete po cestě, teď vidíte ptáka letícího po obloze, teď cítíte studený vzduch, teď míříte k soušce - a celou dobu nepřemýšlíte o tom, jak za měsíc odvezete auto do opravny a vyměníte gumy..... To je prodlévání v přítomnosti. Mimochodem bezpečné, protože vám takhle spíš nespadne ta souška na hlavu. Je to lepší než povinná přilba.

Samozřejmě pod termín meditace, jak se dnes obecně používá, se vejde obrovská řada různých mentálních a vizualizačních cvičení, různých rituálů a úkonů, uvažování o nějakém problému, relaxace i koncentrace. Východ skutečně možná vykolejil z moudré střední cesty a příliš nedbal na budoucnost. Je chyba odkoukat právě toto. My zase pro přílišné dlení v budoucnosti a minulosti a v neklidu ani nepoznáme, kde a kým právě jsme, dokud nás něco nepraští do hlavy.

J. Kovaříček 18.10.2010 10:23

Viděno trochu jinak

Články pana Frýborta čtu rád, tento se však nepovedl. Autor toho o meditaci ví zřejmě jen málo, ale píše o ní. To slovo má několik významů, podstatou je vždy zklidnění a cvičení mysli. "Osvícení" jest intuitivní poznání dharmy, tedy moudrosti. Při meditaci není nutné mít zkřížené nohy, je však nutno být vytrvalý a pilně cvičit. Nejznámější praktiky meditace jsou zřejmě buddhistické a tu dlužno připomenout, že buddhisté na rozdíl od křesťanů nikdy nevedli křižácké či jiné války. 

Pokud se ve východní Ásii vyskytovali potížníci tak to byli ti, kteří ku škodě své i jiných nemeditovali. Například masakr v Kambodži nebyl zaviněn buddhistickými tradicemi nýbrž ideologií dovezenou ze západní Evropy, tedy marxismem.  Západ byl během několika posledních století velmi úsoěšný technologicky, vyspělé duchovní hodnoty dala však světu východní Ásie.

Dnešní stav "západní kultury" je bědný - primitivní rocková hudba, přitroublá televize, umění velebící ošklivost. I pan Frýbort by se mohl od těch meditujících lidí něco naučit. Co takhle začít četbou moudrých textú Dalai Lámy? 

Zdůrazňování žití v současnosti, tedy smyslově plně probuzený, jen připomíná, že minulost je nenávratně za námi a budoucnost neznáme..

J. Schwarz 18.10.2010 10:33

Re: Viděno trochu jinak

Milej pane Kovaříčku, on pan Tabery ve svém meditace oslavujícím článku neněl na mysli ty opravdu meditující, ty, kterým meditace umožní zklidnění mysli, lepší koncentraci a v neposlední řadě lepší vnímání vlastního postavení ve světě, ale přesně jak vystihl pan Frýbort - pan Tabery měl na mysli meditujícího snoba, který skutečnou meditaci předstírá a pouze jí maskuje svou nezodpovědnost. K takové "moudrosti" se dopracuje každý cikán, který první týden propije a prohraje sociální dávky - a to i bez meditace. A to, že minulost je za námi a budoucnost neznáme ještě neznamená, že se budoucnost nedá se značnou mírou pravděpodobnosti odhadnout. Kdo tak nečiní a "žije přítomností", měl by namísto "pomoci ze strany státu" dostat možnost vychutnat si plody svého přístupu až do konce. Včetně zmrznutí v zimě.

J. Kovaříček 18.10.2010 13:01

Re: Viděno trochu jinak

Milý pane Schwarz,

článek Erika Taberyho jsem nečetl, děkuji za poučení.

Já nejen pravidelně medituji ale meditaci také učím, takže něco o tom vím. Lidská mysl má nesmírný potenciál, jak je s ní však v moderním světě nakládáno?

Pokud se cvičení meditace týče, má blahodárný vliv na kvalitu života. Důraz na žití v přítomnosti vůbec neznamená ignorovat budoucnost, právě naopak! Semínko budoucnosti klíčí právě v té přítomnosti. Tohle asi západně myslící mozek dobře nechápe. Stačí si prostudovat kupříkladu Buddhovu osmistupou stezku, ta je přesným shrnutím praktik dobrého a užitečného žití. Jedním z poznání Dharmy jest, že lidské strasti jsou výplodem mysli, která se zbytečně souží čímsi z nenávratné minulosti, anebo z nepředpověditelné budoucnosti. Jistě i sám víte, že jasná a zklidněná mysl jest schopna dělat lepší rozhodnutí než mysl těkavá a zjitřená. Ta rozhodnutí potom vytyčují směr cesty do budoucna!

Pan Frýbor chtěl psát o lidské nezodpovědnosti ale nešťastně do toho zamotal meditaci. Já v tom shledávám typickou sebezahleděnost západního myšlení, které s chutí přezírá východoasijské filozofie aniž by je důvěrně poznalo. Jak jste sám správně poznamenal - kdejaký cikán propije a prohraje sociální dávky - a to i bez meditace. Takže co v tom článku měla ta meditace dělat? Račte prominout, já se domnívám, že cvičení meditace by náramně prospělo mnohým Čechům, včetně pana Frýborta. A vůbec k tomu není nutné křížit nohy.

L. Písařík 18.10.2010 13:28

Re: Viděno trochu jinak

Pane Kovaříčku, každý si vybirá od života to, co mu vyhovuje, těžko obecně říci, co je lepší. Hodnoty štěstí a spokojenosti má každý nastaveny jinak. Nemám v úmyslu vás přesvědčovat o opaku, ale dovolím si vás seznámit se svým názorem. Nikoliv pocit spokojenosti a štěstí, ale nespokojenost se současným stavem, touha po poznání, snaha posunout sebe i spolubčany na vyšší úroveň, jsou hnací motory pokroku.Tu touhu má v sobě skoro každý, ale je několika jedincům je dáno, aby své myšlenky vyjádřili ve formě dokonalé poesie - třeba Romance pro křídlovku, symfonické básně, Vltava a nebo ve formě prosté rovnice E=Mc2.

Ostatně arcibiskup z Canterburry říká: Každý slouží Bohu tak, jak je mu dáno.

J. Anděl 18.10.2010 17:47

Re: Viděno trochu jinak

Máte pravdu, že každý ve svém životě hledá to, co potřebuje. Někdo potřebuje osahávání světa a pokrok, někdo hledá klid. Vše má své příčiny a nic není špatně. Vysloveně hloupé je, když si člověk, bažící neustále po něčem novém, stěžuje na to, že je neklidný.

V. Bok 18.10.2010 14:22

Re: Viděno trochu jinak

No, budhismus, jistě, ovšem když vidíte budhismus redukovaný na dva světy, těch co meditují a výsledky meditací někam zapíšou a uloží a svět těch, co sebou každej den 3 hodiny mlátěj o zem a pak polovinu toho, co vydělají odnesou do chrámu, aby se dočkali (občas) pokývnutí mnicha, pak Vám smysl toho všeho není jasný. No jo. Tak to v řadě bašt buddhismu prostě je.

No, jsou země kde to tak není. Jistě. Tam to beru. Buddhismus je vznešené náboženství. Ale provozuje ho pořád jen člověk. A společnost.

J. Anděl 18.10.2010 18:01

Re: Viděno trochu jinak

Dobrý den, pane Boku. Buddhismus, stejně jako jiné cesty, třeba křesťanství, mají vždy dva rozměry. Jedním rozměrem je to, že se jedná o učení, které Vám osobně nabízí možnosti, jak naložit se svým životem, se svým tělem, se svým srdcem, se svou myslí.

Druhým rozměrem pak je, že se jedná o systém  a instituci, která ve světě funguje tak, jako jiné instituce. Je v ní řada dobrých a řada horších lidí. Čím větší ta instituce umožňuje pokrytectví, tím hůře.

Buddhismus a křesťanství jsou cesty, které nějak znám. Považuji je za dobré cesty. Jejich  instituce respektuji a zároveň chápu, že, jak píšete, je provozují jen lidé.

J. Anděl 18.10.2010 17:47

Re: Viděno trochu jinak

Děkuji za tento hezký příspěvek.

P. Sulc 18.10.2010 1:50

Zase je to na jednicku, pane Fryborte.

Ale asi je to opet boj z vetrnymy mlyny. No, vzdat se to neda, ze, ci alespon nema.