2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

SVĚT: O kolonialismu z jiného konce

Stalo se v parlamentu německé země Badensko-Württembersko, že jistý pan Wolfgang Gedeon, poslanec za stranu AfD (Altrernative für Deutschland) otevřev ústa svá, takto zahovořil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Zima 30.3.2019 9:11

Vyjednejte to s ideologickým oddělením pana Neffa

a je to "zabongnuté".

P. Han 30.3.2019 9:22

Re: Vyjednejte to s ideologickým oddělením pana Neffa

Uveřejňují se tu články i jiných exotů. Neříkám, že blbějších než vy, to ne, ale máte možnost nastavit laťku.

M. Zima 30.3.2019 9:26

Spíš bych řekl,

že nemám. Mohu sice komentovat, ale to díky LN. U NP jsem byl na indexu.

S. Netzer 30.3.2019 12:30

Re: Vyjednejte to s ideologickým oddělením pana Neffa

Vaše "překlady" jsou úděsné. Něco podobného jako výtvory diskutérky Kaniokové. Český novotvar "je to zabongnuté" pochází taky z překladače Googlu, nebo z vlastní hlavy?

"ist gebongt" in folgende Sprache übersetzen: tschechisch - 1. je gebongt :-))))

P. Lenc 30.3.2019 8:27

Dobrý!

M. Zima 30.3.2019 8:33

Re: Dobrý!

Možná tak pro Vás, ale Vy se téměř vždycky a rád mýlíte. Todle dobrý rozhodně není.

M. Koutný 30.3.2019 8:48

Re: Dobrý!

Můžete upřesnit, co je na tom špatně?

M. Zima 30.3.2019 9:09

Jistě, můžu, : všechno !

Uveďte spíš, co Vy na tom tendenčním článku s ideologicky uhnutou kausalitou o kolonialismu považujete za správné.

P. Han 30.3.2019 9:20

Re: Jistě, můžu, : všechno !

Musíte panu Frýbortovi odpustit. Přece jen je to starší člověk a nenapadlo ho, že jeho články musí vycházet z vaší ideologie. Tuším, že právě proto kdysi odešel. A vy ho do toho vracíte.

M. Zima 30.3.2019 9:24

Ano,

když jde o to, trefit skobu hlavičkou, -- Vy umíte -- vždy na první pokus.

O. Uživatel 30.3.2019 10:49

Uživatel požádal o vymazání
V. Braun 31.3.2019 13:45

Re: Ano,

Doufám, pane Chodovsky, že se v budoucnu budete svojí radou také řídit. Ve vašich příspěvcích se konkrétních argumentů nachází minimum.

M. Koutný 30.3.2019 9:47

Re: Jistě, můžu, : všechno !

Například to, že takřka všechny kolonie byly bohatší, bezpečnější a demokratičtější pod vládou zlých kolonialistů, než po "osvobození".

Teď vy. Nebo nedokážete zformulovat myšlenku a uvést konkrétní chybu?

M. Zima 30.3.2019 10:49

"takřka všechny" -- určitě !?!

Bylo to s nimi, jako s jednou z největších a nejbohatších. Když si v Belgickém Kongu zvolili demokraticky vládu samostatné republiky, ujala se toho s.r.o chránící západní demokratické hodnoty, jinak nazývaná CIA. Měla tehdy pro prostor mimo USA a pro NE-USA občany plošnou licenci k zabíjení. Mnoho let později se našly znetvořené skelety. A také Catanga tím mohla jít stejnou demokratickou cestou, tak, jako před "osvobozením". BTW : Kolik takových příkladů byste potřeboval?

Na okraj : Ono šlo taky o něco jiného : Když v tom Belg. Kongu černý číšník obsluhoval v dlouhých kalhotách, měl každý bílý frocek právo, a dělali to, ho za souhlasu a jásotu Evropanů sfackovat. Bylo to uzákoněné. Ale nejsem si jist, jestli ještě chápete ten problém s tou demokracií.

Atd.

S. Stoklásek 30.3.2019 10:52

Re: Jistě, můžu, : všechno !

K:"Můžete upřesnit, co je na tom špatně?"

Z: Jistě, můžu, úplně všechno. Uveďte spíš, co Vy na tom tendenčním článku s ideologicky uhnutou kausalitou o kolonialismu považujete za správné.

Nedá mi to, ale pozoruji to delší dobu - diskuzní "modus operandi" některých lidí jako je Netzer a spol. Minimum znalostí, ale maximální odhodlání. Vždy v nějaké formě zatrčený argument "ad hominem", který uráží, ponižuje nebo zesměšňuje oponenta. Nikdy více než tři řádky, a pokud možno bez věcného argumentu (srovnejte třeba s M. Kechlibarem, jak se snaží maximálně ozdrojovat texty a formulovat myšlenky, které jsou jasně podloženy a naznačeny jak se k nim došlo).

Přirovnal bych Netzer partu k psím štěkačům, vyběhnou, zaštěkají a pozorují, zda se někdo chytne a odpoví. Pravděpodobně jim dělá pocitově dobře ostatní iritovat. To je, jak analyzoval Eric Berne v teorii transakční sociologie jejich psychologický zisk. Zároveň postuloval (Berne), že každá sociální hra (komunikace) má svoji obranou antitezi. V tomto případě IGNOROVAT, IGNOROVAT, IGNOROVAT a vůbec se do hry na "Štěkače" nepouštět. Jinak se nedá proti nim bojovat, chybí jim férová argumentace, nedodržují pravidla diskuze, používají diskuzní triky (Gruber - Zlatá kniha komunikace)- zkrátka toxičtí lidé. Jsou lidé, kteří vám rozjasní den a jsou kreatury, které když je nevidíte, máte den hezčí.

M. Zima 30.3.2019 11:08

Tak se nám ozval jeden soudruh,

z té party, která tu určuje, s kým diskutovat a koho ignorovat. Právě to Češi potřebují, jasné direktivy.

P. Han 30.3.2019 11:17

Re: Tak se nám ozval jeden soudruh,

Vy nejste Čech, že ne? Vy ty direktivy dávno máte, jste prostě vyspělejší.

R. Langer 30.3.2019 11:41

Re: Tak se nám ozval jeden soudruh,

Jo, já bych ti dal direktivy, až bys brečel, Čechu. :-D

P. Kmoníček 30.3.2019 7:33

Škoda,

že Sovětský Svaz neexistoval v osnáctém a devatenástém století. To by bylo hodnocení kolonializmu úplně jiné.

J. Pokoutný 30.3.2019 7:52

Re: Škoda,

Rusové se ovšem l impériu hlásí dodnes - lze si povšimnout, že těm původníně samostatným státům, které se po pádu samoděržaví osamostatnily, ta samostatnost dlouho nevydržela (Gruzie, Arménie, Pobaltské republiky, středoasijské republikx apod.), nebo je to stálo značnou část území (Finsko). Stejně postupovali Číňané - dědictví císařství (Mandžuů) odmítli jen potud, pokud se to netýkalo jimi dobytých hranic. Takže Sibiř a Tibet JSOU kolonie.

K. Salajka 30.3.2019 6:39

Račte se

obviňovat spolu s Vašimi Němci, Frantíky a Angličany. My Češi jsme na východě a v koloniích jsme se nikdy neangažovali a to ani za Rakouska. Pravda je, že ti, co dnes zpětně kolonizují Evropu, budou spíše uvažovat v duchu principu : "Spolu chyceni, spolu oběšeni."

Váš názor, že kolonie byly ztrátové sdílí Paul Johnson v Dějinách 20. století. Lze ale dodat s Cecilem Rhodesem : " Jak pro koho".

A nejlepší jsou Angličané, kteří za to, že do státního rozpočtu ukradl vše, co Španělé vyždímali z amerických domorodců, udělali z Francise Drakea sira.

J. Schwarz 30.3.2019 7:12

Re: Račte se

Pro obchodníky, jejichž stanice a lodi chránily lodi a pevnosti pod královskou vlajkou jistě. Jestli pro všechny poddané jejího Veličenstva jest otázkou a stejně to platí i pro ostatní "koloniální mocnosti".

Z. Lapil 30.3.2019 8:06

Re: Račte se

Myslím, že i pro ty poddané. Ne že by tehdy existovalo něco jako dnešní nezaměstnanost, ale bohaté panstvo jistě spotřebuje víc šatů, lodí, služebnictva a kdečeho a tím aspoň část svého bohatství jaksi redistribuuje.

Možná i na školu u těch osvícenějších zbyde.

V. Braun 30.3.2019 2:41

Zbytečný článek?

Tak jistě dějiny Afriky asi nebyla žádná selanka ani před kolonialismem, ostatně ani jako dějiny Evropy. Ovšem tak nějak omlouvat tím kolonialismus je v dnešní době dost podivné. Jistě, některé země ze zavedeného systému profitovaly, díky za to. Zejména systém správy zděděný po Angličanech zdá se celkem funguje. Ovšem titíž Angličané svého času například dováželi opium do Číny a když to Čínská vládal zakázala tak ji Anglie ve spravedlivém hněvu nad omezením volného obchodu vyhlásila válku. Svého času prý bylo v Číně na Angličany dodávaném opiu závislých 30 milionů lidí. No a v kolonii Belgickéh krále v Kongu zemřelo pod jeho správou asi 10 milionů lidí celkem nedávno, na přelomu 19 a 20 století.

K. Salajka 30.3.2019 6:17

Re: Zbytečný článek?

Na kolonialismu je špatné především to, že technický rozvoj ho umožnil zintenzivnit v 19. stol., kdy v Evropě křesťanský universalismus začal soutěžit s humanismem. A tak na jedné straně bylo zrušeno otroctví, ale naopak se zintenzivnila potřeba oddělit privilegované vrstvy, což se projevilo v rozšíření myšlenek o nadřazenosti ras a národů. Za zmínku stojí způsob, jakým likvidovali Němci domorodce /hlavně Herery/ v Jihozápadní Africe - tím pak inspirovaly Brity při vytváření koncentračních táborů v Jižní Africe, což se pak vrátilo Evropě hlavně ve druhé světové válce. Dnes, jako tehdy, se bojuje o ekonomické zdroje a ideologické zdůvodnění je jenom zástěrka. Souhlasím, že Opiová válka v Číně by se měla probírat podrobně. K tomu by se mělo učit o boji Američanů proti drogám všude kam přišli, v jehož důsledku se Kolumbie stala největším dodavatelem drog největšímu odběrateli USA a v Afghánistánu mák vytlačil všechny ostatní plodiny. Neměli bychom ale zapomínat na to, že anexe sousedů, jak ji od carského Ruska převzalo do programu Rusko sovětské, je pouze jinou formou téhož.

J. Chaloupka 30.3.2019 11:38

Právě Kongo je ukázkou, že slovo demokracie si může

dát kdokoliv do názvu: Demokratická republika Kongo. Právě tam myslím vládne ebola.

Č. Berka 30.3.2019 12:33

Re: Zbytečný článek?

I takové Filipíny si užily: https://cs.wikipedia.org/wiki/Filip%C3%ADnsko-americk%C3%A1_v%C3%A1lka