7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

SVĚT: Když se řekne antisionismus

Česká solidarita s Izraelem má dlouhou a mnohokrát popsanou tradici. Táhne se od TGM (ten, kdo jako první prezident navštívil britskou mandátní Palestinu) přes Jana Masaryka (ten, kdo poskytl čerstvě vyhlášenému a vzápětí napadenému Izraeli zbraně), Václava Havla (ten, kdo tu solidaritu obnovil) až po Nečasovu vládu (ta, jež v OSN hlasovala proti povýšení statusu Palestiny ještě před dohodou s Izraelem).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. David 8.3.2013 17:41

Od muslima Erdogana nelze čekat nic jiného,

než nenávist k Židům, potažmo k Izraeli. Vždyť mu to přikazuje Korán! Nač tedy tolik překvapení?

To jenom ignoranti stále nevědí / nechtějí vědět, co je to islám a pronášejí nesmysly o možnosti začlenit Turecko do EU. Včetně Nečase a Klause ! ! ! Což mě na ně velmi mrzí.

Nelze současně podporovat Izrael a Turecko, které se staví k Izraeli stále nepřátelštěji, ale je nutno si vybrat!

H. Lukešová 8.3.2013 18:16

Re: Od muslima Erdogana nelze čekat nic jiného,

Jó jo, Nečas, na jednu stranu říká, že je sionista, že podporuje Izrael a na druhou stranu podporuje Erdogana a vstup Turecka do EU. Erdogan pošlapává kemalistický odkaz Turecka a Turecko chomejnizuje. Světští sekulární kemalističtí Turci jsou naprosto v pohodě, žádná svoloč líná, islamistická, v Brně mají jídelnu Turci a dělají moc dobrý kebab, nicméně islamistické Turky nesnáším, ti hnusní teroristé na lodi Mavi Marmara byla sběř.

S. Landa 8.3.2013 19:05

Re: Od muslima Erdogana nelze čekat nic jiného,

Hnusní teroristé......   :-)

M. Prokop 8.3.2013 21:20

Re: Od muslima Erdogana nelze čekat nic jiného,

Turecko do EU oficiálně přizvala a oficiálně s ním jedná sama EU. Už hezky dlouho.

Nečas s Klausem na to mají vliv minimální, až skoro žádný.

P. Urban 8.3.2013 17:28

Tady se směšují dvě věci

Jedna věc je způsob, jakým dnešní Turecko vzniklo. Druhá věc je volat po jeho pokračování.

Jedna věc je způsob, jakým Izrael vznikl. Druhá věc je, kde jsou Židé doma. Jestli jen na území vlastního Izraele (tedy území unitř linie příměří z roku 1948 plus Golanských výšin a východního Jeruzaléma, které byly oficiálně anektovány i s místními obyvateli) nebo na celém území historické Palestiny.

Pokud platí to druhé, pak vyjádření tureckého premiéra nemusí být zas až tak mimo.

Pro srovnání : jak by vypadala dnešní Evropa, kdyby existovaly podobné nejasnosti třeba o domovině Němců ?

J. Tejkl 8.3.2013 18:09

Re: Tady se směšují dvě věci

Je věru dojemné, jak se každý stará o to, kde jsou Židé doma. Nevím sice přesně, co míníte "tím druhým" ale dohaduji se, že jde o Judeu a Samaří, neboli tzv. "západní břeh" Proč by zde Židé neměli "být doma"? Historicky zde byli dříve než Arabové, židovská přítomnost je historicky prokázána až do r. 1948, kdy byla celá obast "Arabizována" Jordánskem a to včetně Východního Jeruzaléma o jehož "Judaizaci" se tak obává místní diskuter Klepal. Součásný stav má jistý historický vývoj, který přepokládám znáte: tzv. západní břeh nejprve anektovalo Jordánsko, v r. 1967 území obsadil Izrael, který opakovaně toto území nabízel Jordánsku nazpět výměnou za mír, za uznání jeho existence a za mezinárodně uznanou hranici. Liga arabských států na konferenci v Chartumu vyslovila svá proslulá tři NE. Pokud by tomu tak nebylo, Jordánsko mohlo mít západní břeh zpátky, stejně jako Egypt dostal výměnou za mírovou smlouvu celou Sinai. Teprve v roce 1993 se Jordánsko oficiálně vzdalo územního nároku na toto území. Nejde tedy o žádné okupované území, z tohoto pohledu si jediný nárok mohlo činit Jordánsko, které se ovšem svých nároků vzdalo. Od té doby Izrael jedná s tzv. Palestinci o vzniku jejich novostátu. Izrael celkem logicky na základě historických zkušeností žádá, aby toto území bylo demilitarizované, a odmítá přijmout 5 milionů potomků uprchlíků z roku 1948 (skutečných původních uprchlíků žije už jen cca 30 000).  Dle dohod z Osla spravuje Izrael zonu B a C tzv. západního břehu (zona A je v plné jurisdikci PA). Na tomto území provádí Izrael civilní správu, jejiž běžnou součástí je například i povolování stavební činosti. V dohodách, které podepsali sami Palestinci se o tom, že Židé nemohou žít v Judei a Samaří  vůbec nic neříká. Požadavek PA aby území jejich budoucího státu bylo "Judenrein" je zcela v rozporu se základní listinou práv a svobod, ale to zjevně nikoho , a tedy i Vás, nezajímá...

P. Urban 8.3.2013 18:45

Když to není okupované území, tak co to je ?

Golanské výšiny a východní Jeruzalém Izrael anektoval a zdejším Arabům nabídl izraelské občanství. Někomu se to nemusí líbit, ale je to jasné.

Pokud by stejným způsobem naložil se Západním břehem, byli by zdejší Arabové izraelskými občany. Jak by to fungovalo, nevím, ale to je problém těch, kteří by takové řešení zvolili.

Tak se ovšem nestalo. To znamená, že Západní Břeh je okupovaným územím. V tom případě zde židovští osadníci nemají co dělat, pokud k tomu nemají souhlas legitimních zástupců těch, kteří zde žijí. Žádná listina lidských práv a svobod nedává právo usazovat se na cizím území.

P. Vaňura 8.3.2013 21:33

Takový všetečný dotaz

Komu patří území současného Kaliningradu a PROČ?

P. Urban 8.3.2013 22:03

Re: Takový všetečný dotaz

Rusku. Všichni zdejší obyvatelé mají Ruské občanství.

Původní obyvatelé museli odejít v důsledku války podobně, jako v roce 1948 většina Arabů z území, které připadlo Izraeli.

Chcete-li v tom pokračovat, pak voláte po válce. Jako Hizballáh.

Pokud Západní Břeh patří Izraeli, ale zdejší obyvatelé nemají izraelská občanská práva, pak jde o učebnicový příklad apartheidu.

Jestli je sionismus tohle, tak to můžu Erdoganovi rovnou podepsat.

J. Tejkl 9.3.2013 21:10

Re: Když to není okupované území, tak co to je ?

na cizím území? Kterému subjektu  tedy podle Vás z hlediska mezinárodního práva a historického vývoje ono území patří?

H. Lukešová 8.3.2013 18:25

Re: Tady se směšují dvě věci

Svatá země, Izrael/Palestina. Mohou-li žít Arabové, jak říkáte, ve vnitřním Izraeli, tak proč by Židé nemohli žít v budoucím Palestinském státě? Evropa hlásá multikulti, míšení národů, soužití všech národů v Evropě, dobrá, ale proč to samé nechtít i po Palestincích? Proč by palestinští Arabové měli mít čistý etnický stát a nikdo jiný ne? Buď tedy multikulturu, když má být budoucí Palestinský stát pouze arabský, tak se i my vraťme ke konceptu národního státu, Francie Francouzům, Německo Němcům, Čechy Čechům, Británie Britům atd.atd.

P. Urban 8.3.2013 18:36

My jsme občanským státem

Tady nejde o národy, ale o občany.

To znamená, že se nikdo - mimo občany EU, kde jde o věc vzájemné dohody - nemůže usazovat v České republice bez souhlasu vlády zvolené těmi, kteří již občanství České republiky mají.

Arabové v Izraeli se zde narodili. Naproti tomu Židé na Západním břehu se tam přistěhovali v posledních desetiletích. Jsou občany Izraele, zatímco zdejší Arabové nikoli.

Pokud je někdo opravdu tak důsledným stoupencem multikultury, proč tedy Izrael okupovaná území po jejich uvolnění Jordánskem neanektoval a zdejším Arabům nedal izraelské občanství ? Proč je takový problém návrat arabských uprchlíků z roku 1948 ? Když multikultura, tak multikultura ...

H. Lukešová 8.3.2013 18:45

Re: My jsme občanským státem

"Proč je takový problém návrat arabských uprchlíků z roku 1948 "

Protože by to byl prakticky konec Izraele, Izraelci (Židé) by se stali menšinou ve svém státě a později by zanikli a Židé by si opět museli balit kufry.

Já nejsem pro multikulturu, nicméně, když už sem barevné národy emigrovaly, vyhnat je z Evropy nemůžeme, bylo by to i bezpráví, ale co musíme požadovat je asimilace, přijmutí evropských hodnot, lidských práv a chtít po nich, chtít, aby barevní pracovali a nežili jenom z dávek. Je dost bílých nezaměstnaných.

P. Urban 8.3.2013 18:47

Ano, byl by to konec Izraele, to souhlasím

a co Palestina, ta fungovat na "multikulturním" základě může ?

H. Lukešová 8.3.2013 18:57

Re: Ano, byl by to konec Izraele, to souhlasím

No to je výbušná a těžko řešitelná situace. Multikultura nefunguje nikde a ani Izrael ani Palestina tak nefunguje, Arabové dělají problémy v Izraeli a Židé dělají problémy v Palestině, ale jak to vyřešit, přemístit všechny Židy do Izraele a Araby do Palestiny by bylo nejlepší, ale neřešitelné, takže se to bude mydlit dál.

J. Tejkl 9.3.2013 21:22

Re: My jsme občanským státem

ptáte se jako dítě. Izrael území neanektoval, protože o rok dříve podepsal dohodu s Jasirem Araffatem (dohody z Oslo), kde se obě strany zavázali ke dvojstátnímu řešení. Pokud by šlo pouze o návrat skutečných žijích uprchlíků z roku 1948, tak by zde žádný problem nebyl, problém je v tom, že Palestiské vedení umanutě trvá na návratu také jejich potomků ve druhé, třetí a čtvrté generaci, což je úhrnem cca 5 000 000 lidí. Pokud máte představu o demografii Izraele, asi chápete, proč je tento požadavek pro izraelce nepřijatelný. Všiměte si, že tzv. palestinci mají jako jediní na světě tu nejneuvěřitelnější výjimku z mezinárodních ujednání o uprchlících - statut uprchlíka mají jaksi dědičný, uprchlíky jsou i vnoučata a pravnoučata skutečných uprchlíků (!).  

E. Sevrát 8.3.2013 16:55

Po druhé světové válce vznikla potřeba

a zdůrazňuji,že opravněná, aby Židé měli svůj samostatný stát.Na tom nebylo nic špatného či závadného,problém ovšem je,že bylo rozhodnuto bez souhlasu v té době tam žijících obyvatel Palestiny,že tento stát vznikne na jejich úkor.Takže Evropané,potažmo hlavně Němci,kteří Židům v dějinách lidstva ublížili nejvíce elegantně přenesli svojí morální zodpovědnost do Palestiny.Ostatní evropské státy,které měly taky máslo na hlavě s tím radostně souhlasily - kdo by se taky chtěl dívat na své oběti.V podstatě to byl takový humanitární odsun.Nikde není a nebylo psáno,že samostatný židovský stát musí být zrovna v Palestině.Odvolávka na historii je zcela nepatřičná,mesiáš zatím nepřišel a ani tedy neurčil, kde má být novodobý Izrael.Daleko spravedlivější a i lepší pro židovskou komunitu by bylo,kdyby se SRN vzdala části svého území pro založení nového státu Izrael,tím by částečně odčinila svůj dějinný hřích a pro židovskou komunitu by t bylo daleko lepší a bezpečnější žít  v centru Evropy než na BV,kde ten boj o Svatou zem nikdy neskončí,ne pro jeho velikost či spíše malost území,ale pro jeho význam pro různé věřící skupiny.

P. Pokorný 8.3.2013 17:04

Re: Po druhé světové válce vznikla potřeba

Upřímně, víte, že mě tato naprosto čistá logika nenapadla? Perfektní.

J. Tejkl 8.3.2013 17:40

Re: Po druhé světové válce vznikla potřeba

zjevně by jste si měl ve slovníku vyhledat heslo "logika"...:-)))

J. Tejkl 8.3.2013 17:38

Re: Po druhé světové válce vznikla potřeba

Vážený pane, už několikrát jsem Vám psal, že pokud chcete diskutovat o problému, měl by jste se poučit o  základních reáliích (alespoň) novodobé historie státu Izrael. Zřejmě Vás  asi překvapí, že rozhodnutí zřídit Židovskou domovinu v Palestině se nedatuje od konce 2. sv. války. Vítězné mocnosti v rámci poválečných mírových jednání na konferenci v San Remu v dubnu 1920 (!) rozhodly,  že území mezi Jordánem a Středozemním mořem, včetně Jeruzaléma, se má stát součástí národního domova Židů, a to na základě jejich historických práv. Poručenská správa tohoto území byla Společností národů svěřena Velké Británii, čímž vzniklo Mandátní území Palestina, zahrnující i Golany a Transjordánsko. Britská vláda se zavázala umožnit vstup židovským přistěhovalcům a jejich usídlení na svěřeném poručenském území. Rozhodnutí konference v San Remu bylo schváleno Společností národů v r. 1922, akceptováno Kongresem USA téhož roku, a potvrzeno mezinárodní britsko-americkou dohodou o Palestině r. 1925. Takže Vaše tvrzení, že Evropa si odsunem Židů do Palestiny pouze léčila komplex z holokaustu je naprosto nesmyslné, protože o vzniku národní domoviny Židů bylo rozhodnuto 20 let už před vypuknutím 2 sv. války! Naprostým ahistorickým nesmyslem je rovněž Vaše doměnka, že "hlavně Němci elegantně přenesli svoji morální odpovědnost do Palestiny". Copak poválečné Německo okupované spojeneckými armádami, mohlo o něčem takovém vůbec rozhodovat? Dále: myslíte, že Židé, kteří přežili Šoa, by dobrovolně po válce chtěli  mít svůj stát někde uprostřed Německa? Takhle zacházet s lidmi, národy a historickými událostmi... V jste básník!  

M. Jaroš 8.3.2013 20:48

Re: Po druhé světové válce vznikla potřeba

píšete:  "...tvrzení, že Evropa si odsunem Židů do Palestiny pouze léčila komplex z holokaustu je naprosto nesmyslné, protože o vzniku národní domoviny Židů bylo rozhodnuto 20 let už před vypuknutím 2 sv. války!...". 

Jedna věc je co chtěli sionisté a co by jim ve světovém společenství prošlo... Myšlenka, zda by vznikl Izrael, kdyby se holokaustu nebylo je na místě. Ono zakládat nové státy bez ohledu na názor původního obyvatelstva není úplně běžnou záležitostí. Po druhé světové president Truman tlačil na Británii aby co nejrychleji jednorázově umožnila imigraci 100.000 Židovských uprchlíků, načež se mu od britského ministra zahraničí sarkastické odpovědi, že  se jen snaží odvrátit jejich usídlení v New Yorku. Destabilizace již tak křehkého stavu quo v Palestině, což následně vedlo ke zhroucení Britského mandátu bylo menší zlo…  btw. říká vám něco slovo "nadsázka"?

H. Lukešová 8.3.2013 18:12

Re: Po druhé světové válce vznikla potřeba

Pane Serváte, přeji hezké odpoledne, Židé potřebovali a potřebují stát, v tom se shodneme. Otázka kde.Židé k Německu nemají žádný citový vztah a navíc, jak by mohli mít stát v zemi, která je téměř vyhubila, to je téměř nemožné. Izrael/Palestina. Osídlení se mění, národy se mění. Nejprve v Izraeli žili Kananejci, pak Židé, Pelištějci...několik národů, pak Arabové, Turci, Britové a pak Židé. Židé z Izraele dá se říci pochází, vytvořili zde kulturu, zde si vytvořili jazyk, zde měli království Izraelské a království Judské. Arabové z Palestiny pocházeli ze Saudské Arábie a muslimové dobyli křesťanská území na Blízkém východě, tak už to chodí, Turci zabrali stát po Armánech a kyperských Řecích. No a my jsme vykopali sudetské Němce. Izrael není o nic méně legitimní, než Česká republika, Turecko, či arabské státy na Blízkém východě. Kdyby Palestinci a ostatní Arabové přijali rozdělení Svaté země (vím, že do historie nepatří "co kdyby nekdyby"), nikdo by nemusel odcházet, nebyla by válka, ani žádné vyhánění. Jistěže, některé Araby Židé vyhnali, ale někteří odešli na výzvy svých pokrevních bratrů, jiní utekli před válkou a na druhé straně arabské státy vyhnaly 800 000 Židů. Dá se říci výměna obyvatelstva. Bezpráví se děje, nejde chtít zničit současný Stát Izrael, to by byla vůči dnes narozeným Izraelcům křivda. Osud Izraele závisí jen a jen na něm. Pokud budou Izraelci slabší, nebudou mít sílu k obraně, Izrael zanikne, nikdo s tím nic neudělá, pokud bude silný přežije. Je to na něm. Izraelci si musí uvědomit, že jestliže ztratí Stát Izrael, nikdy ho nezískají zpět. Přeji Vám pěkný víkend.

J. Dlouhy 8.3.2013 18:51

Re: Po druhé světové válce vznikla potřeba

Pane Sevrat, jen si prosim odpovezte na malou otazku, ve vztahu, kde ma byt zidovsky stat. Odkud Zide vlastne prisli? Odkud puvodne pochazi? No tak vidite, a mate hned logickou odpoved.

P. Pokorný 8.3.2013 12:15

Petráčku, vlezte nám už na hrb se stále stejným

tady jsme v České republice, zde jsou Češi, neznáme ani své dějiny a pořád řešíme Izrael. Co je nám do nich? Ani neznáte naše hrdiny v boji za Český národ a o pomníky se nikdo nestará. Na hřbitovech to nikoho ani nezajímá, ale o jiné  se stále staráte! Nechte dějiny dějinářům a pište o našich lidech. Vlezte nám už na hrb se stále stejnou písničkou! Jděte se podívat na Vinohradský hřbitov, na Vyšehrad. To vás netrápí?

S. Netzer 8.3.2013 12:41

Nesmělá otázka

Proč to čtete, když Vás to najímá, hrdý Čechu?

H. Lukešová 8.3.2013 13:20

Re: Nesmělá otázka

Já jsem nemocná, v autobusu mě jeden dobrý pán poprskal, takže ležím doma, poslouchala jsem Zemanův inaugurační projev, souhlasila jsem s ním v otázce médií, média jsou prodejné...... no každý doplní, bulvární, jak víte, většinu médií považuji za levicová a protiizraelská a v otázce neonacismu, který považuje za hrozbu, ale nezmínil bolševismus, to mi chybělo. Jaký je rozdíl zotročování "parazitujících ras" (Slované a Románi) či likvidaci "ras nehodné života" (Židé a Cikáni), či podle učení bolševismu dělnictvo a proletariát-vládnoucí vrstvy, "bílé límečky" ("pracující inteligence"-mezitřída) a pak třídy určeneé buď k pohrdání a nebo k likvidaci- buržoasie a kapitalisté. Já jsem naštěstí kádrování nezažila, do školy jsem začala chodit, jak říkají bolševici, po "hadráku" (sametu)...

V. Novák 8.3.2013 13:29

Rozdíl je v tom, že rasu nelze změnit,

ani Michael Jackson nebyl "bývalý černoch", ať se bělil jak se bělil, zatímco třídu celkem snadno.

V 50. letech mnohý "buržoazní živel" propral své kádrové papíry na Ostravsku a stal se dělnickým kádrem. Po 70. roce to bylo mnohem obtížnější, protože vítězní normalizátoři už nebyli žádní idealisté a hlavně se drželi křesel. A mstili se do prvního pokolení (víc nestihli).

P. Vaňura 8.3.2013 15:12

Znáte výrok "o tom, kdo je Žid rozhoduji já"

Tento výrok je připisován více lidem mimo jiné též Goringovi. Jednalo se o konktrétní případ jeho důležitého podřízeného, schopného generála Milcha, který měl židovského otce. Nakonec to nacisté "vyřešili" tak, že generálova matka podepsala prohlášení, že Milchovým skutečným otcem je jeho strýc...

P. Pokorný 8.3.2013 15:41

Re: Nesmělá otázka

Ano, jsem Čech a nestydím se za to. Ani Němci se za svůj národ nestydí. Ani Francouzi. Pouze asi Vy!

J. Tejkl 8.3.2013 13:07

Re: Petráčku, vlezte nám už na hrb se stále stejným

prosím pěkně, kdo je to "dějinář"?