26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SVĚT: Kdo jsou „správní Židé“?

Než se dostanu k otázce zmíněné v nadpisu, stručně rozeberu všechny směry protižidovské nenávisti. Antisemitismus je jeden z nejstarších předsudků v dějinách světa. Protižidovské předsudky zahrnují náboženský antijudaismus, rasistický (biologický) antisemitismus a politický antisionismus. Všechny tyto ideologie jsou si velmi podobné, ale určité rozdíly najdeme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Lukešová 7.3.2013 19:46

Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

údajně byl tento film podle pravdy, tedy tvrdili to scénáristé a autoři filmu. Z prostředí Chasidů.

P. Sulc 8.3.2013 18:21

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Tak, prave jsem zakoupil na Amazon, pristi tyden zde bude.Jsem zvedavej.

H. Lukešová 8.3.2013 18:32

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Opravdu moc pěkné. Děj Vám vykládat nebudu, nebylo by to pro Vás překvapení, já mám docela ráda horory, i démonské. Vše je na vkusu. Ukazuje to i prostředí chasidské ortodoxní komunity (muži v černém obleční, pejzy a s klobouky).

P. Sulc 8.3.2013 18:44

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Tady 30 mil na sever od NYC blizko bydli par set hasidics. No, moc rad je nemam, jako konec koncu nemam rad zadne nabozenske fanatiky. Jen jsem donedavna nevedel, ze to je sekta az z 18 stol, puvodne chudych, nevzdelanych zidu. . Ale o tom je hodne prave v tech dvou knizkach zidovskych anekdot, ktere jsem doporucil. Zrejme kazde nabozenstvi ma sve magory. V sobotu je vzdycky vidim, jak chodi pesky, neb ridit auto je "prace" a praotec Abraham by se tocil v hrobr, kdyby pracovali. Problem s nimi je spise v tom, ze v Israeli je to jakas "pata kolona".a toje co nejmene potrebuji. Ale ted snad uz zacnou slouzit v armade. Problem take je, ze se stale jen zeni mezi sebou, vsichni jsou pribuzni a dost je jich nejak vadnych, spousta deti mezi nimi uz musi mit brejle.

H. Lukešová 8.3.2013 18:53

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Ano, chasidé (charedim) (ultraortodoxní Židé) jsou ekonomickou zátěží pro Izrael, nemakají, neslouží v armádě a neplatí daně. Po válce Ben Gurion chtěl tuto komunitu zachránit, chasidé byli téměř vyhubeni (říkal, přece jenom patří k našemu národu), nicméně se rozmnožili a už je jich v Izraeli více než 10%. Chasidské rodiny mají i 8 dětí, zatímco sekulární 2 nebo 3. A míšení mezi sebou, to je doopravdy problém. Chasidé (charedim) jsou podobní jako muslimové, akorát, že nepáchají bombové útoky, ale jinak jsou fanatičtí věřící a i sekulárním izraelským ženám nadávají někteří chasidé do prostitutek a vyžadují, aby muži a ženy seděli odděleně v tramvaji. A někteří z těchto charedimů ani Izrael neuznávají a to v něm žijí.

P. Sulc 8.3.2013 19:16

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Pamatuju, to uz je asi 40 let, jsem tu cetl, jak v Jerusaleme zavreli do vezeni nejake hasidicks a sice proto, ze rozbijeli vyklady u sex shopu, neb jsou silne proti sexu. Pripadalo mi to velice absurdni. Zajimave je, ze vetsina nabozenskych fanatiku jakehokoliv druhu se ze vseho nejdrive zameri na sex a ze zcela prirodni zalezitosti udelaji neco odporneho , hrisneho, co dlazdi cestu do pekla, jako by clovek za sve zivotni pouti nemel dosti jinych prekazek a neprijemnosti, ktere musi az do hrobu prekonavat  a ted si zcela zamerne pridelava dalsi.Ty vychodoasijske kultury jsou na tom podstatne lepe.

H. Lukešová 8.3.2013 19:36

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Viděla jsem kdysi film Řád, děj se odehrával v ženském katolickém klášteře. Ženy se musely jenom modlit, pracovat, samozřejmě na nějakého chlapce nebo muže nemohly mít ani pomyšlení, ani napít nějakého alkoholu či sníst něco sladkého nemohly. Jedna chuděra měla takovou chuť na sladké, že chodila ujídat marmeládu, jednou ji matka představená načapala "při činu" začala jí nadávat "ty Satanova čarodějnice, shoříš v pekle". Měli by si uvědomit všichni náboženští představitelé, že jestli je Bůh milosrdný, laskavý, hodný (u muslimů slitovný), měl by nás mít rád i se svými neřestmi, co je hříšného na sexu, pití alkoholu nebo pojídání sladkostí a masa? Škodím tím někomu? Škodím tím Bohu? Jestliže je Bůh láska (jak říká apoštol Pavel), tak by nás neměl nenávidět kvůli tomu, že si někdy uděláme dobře.

P. Sulc 9.3.2013 1:04

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Ja jsem atheista, takze tyhle veci jdou mimo me. Jen ta predstava, co maji krestane o bohu je zarZEJICI My  se smejeme Egyptanum, jaka ze zbytecnost, jaka ztrata sil i energie byla stavba pyramid. Gothicke kathedraly byly horsi, je jich vice a staveli je dele, sto let se uz stavi Gaudiho kathedrala i dnes. A potrebuje buh takove bydleni, je to jesitny paprda, ktery potrebuje tolik parady okolo sebe, tolik, soch, zlata, obrazu, krizu vsech druhu? Predstava krestanu jak uctivat boha by byla smesna, kdyby to nestslo tolik lidske energie, kters se v minulosti dala vyuzit na mnohem dulezxitejsi veci. Kdyz si predstavite treba venkovske skoly v 18 stol, ohromna bida, skol i ucitelu, a vedle kosteliky, sice take chude, vcetne fararu, nicmene o tri rady lepsi nez ty skoly.Ale to, podle krestanu, buh potrebovsl, tsk se mu to libilo Vira asi slouzi jako nadeje tem nestastnym, ale take jako nastroj k obohacovani tem nezodpovednym spolecenskym parasitum, knezim ve vysokych uradech cirkevnich. Maji zidi neco podobneho, nejaky equivavelt kanovniku, biskupu, a pod? Ja myslim ze ne, ale urcite to nevim, divil bych se, kdyby nemeli. Touha po korytech je vsude mezi lidmi, zidi, krestani, muslimove.

K. Seidl 8.3.2013 20:33

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Určitě by se Vám libil i film "Umučení Krista" co ho natočil Mel Gibson 2004, ale Oskara za něj nedostal

H. Lukešová 8.3.2013 21:00

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Ano. Líbil se mi. Líbil se mi film "Umučení Krista", viděla jsem ho a nebylo na něm antisemitského zhola nic. To skutečně byla hysterická reakce některých amerických Židů. Naopak bylo zdůrazněno, že byl Ježíš Žid, světil židovské svátky a rituály (byl obřezaný) a vina na jeho smrti byla přisouzena židovským velekněžím ("Ukřižuj ho!"), to je pravda, evangelia zachycují vinu velekněží, svatá pravda, ale zločinem církve bylo přisuzování zodpovědnosti za smrt Ježíše všem Židům bez rozdílu, tehdejším, současným bez rozdílu. Nový katechismus, který vlastním, píše "Ježíšovo umučení a jeho smrt nelze klást za vinu všem tehdy žijícím ani současným Židům, každý hříšník, každý člověk je nástrojem utrpení Vykupitele, daleko větší vinu mají ti, kdo upadají do hříchu a libují si v neřestech, zvláště jsou-li křesťané".