19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

ROZHOVOR: O zásadní chybě Západu

Oslabenou jednotu NATO se Putinovi rozhodně podařilo ukrajinským tahem zviditelnit a vsadím se, že mu šlo víc o to než o kousek ukrajinského území, za nějž by asi muselo padnout pár tisíc ruských vojáků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rudolf 14.2.2022 2:19

Ale ta věc se přece neláme na tom, kdo jakou hloupost plácnul. Láme se na tom, zda Rusové na Ukrajinu vpadnou, nebo zda na ni nevpadnou. A pokud tam vpadnou, budeme muset reagovat tvrdými sankcemi. Protože půjde i o naši svobodu. Jen to zatím nevidíme dostatečně jasně.

No a diktátoři se přece odjakživa spojovali proti svobodnému světu podle hesla: "Diktátoři všech zemí spojte se."

Takže ustupovat Rusku, aby se nespojilo proti nám s Čínou, je hodně, ale opravdu hodně naivní.

V. Šedivý 14.2.2022 6:39

Tvrdými sankcemi?

Třeba tím, že tvrdě odmítneme ruský plyn, na kterém jsme životně závislí?

Nejde o to ustupovat ale nedonutit ke spojenectví s Čínou.

J. Hoza 14.2.2022 7:20

A kdyby to nevyšlo, zaútočíme tvrdou letákovou kampaní: "Rusko? Prosíme, ne!"

B. Rudolf 14.2.2022 8:09

Myslel jsem i na to. Nevím, jak moc jsme na ruském plynu existenčně závislí, ale obávám se, hodně.

A pokud jde o spojenectví Ruska s Čínou, stejně k tomu jako "správné diktatury" směřují.

J. Poláček 14.2.2022 8:05

Na sankce Putin s...e , řekl to jeho velvyslanec.

U Ukrajiny je naprosto fundamentální a přímo učebnicový případ sporu o výklad mezinárodního práva (ó kolik krat už bylo porušeno). Je to SUVERÉNNÍ A NEZÁVISLÝ STÁT SE VŠEMI PRÁVY A POVINNOSTMI. TO BYLO GARANTOVÁNO BUDAPEŠSŤKÝM MEMORANDEM tuším v roce 1994 (opravte mě), které poredsala i Ruská federace. JE TO ZÁVAZNÉ - TO MELZE VZÍT ZPĚT - PRECEDENS. Je zcela bezpředmětné zda se jedná o územi s výhraným ruským zájmem či nikoliv. Rusko se pokouší o RETROAKTIVITU, což je nepřijatelné pro nikoho. Je to dvousečná zbraň. Pokud západ couvne (mysleme si o něm cokoliv) tak skončil. Západ teď hraje vabank v oslabení aVVP to ví. On nehraje vabank - on hraje vysokou hru na změnu geopolitického klimatu - a zatím úspěšně. On nemá co stratit, je pánem situace a může kdykoliv zareagovat jakkoliv. Rusko nemůže stratit nic z toho co už má. Putin je ve výhodě. A západ to ví a třese se. Je to podobné jako v letech 1938 1939. Radši se Ádou domluvíme, jen ať je už proboha klid a mír. A Áda, klidně si podepíše pak Molotov-Ribbentrop. Čert se spojil s Ďáblem - nepřipomíná vám to něco ? Co z toho bylo snad nemusím připomínat. Komu tady zvoní hrana ?

B. Rudolf 14.2.2022 8:23

Vím, že pravidla hry jsou důležitá, ale někdy jsou ve vztahu k situaci hodně složitá a zamotaná.

Ale jsem přesvědčen, že to, co dělá Rusko dlouhodobě Ukrajině, je prostě svinstvo. A také to, že nás stále ještě považuje za část své sféry vlivu. Proto bychom k případné invazi Ruska na Ukrajinu neměli přistupovat s pokrčením ramen. A pokud má naše reakce (pokud k invazi dojde) Rusko opravdu bolet, pak musí bolet i nás. A měli bychom to akceptovat.

A. Renjascu 14.2.2022 9:02

Možná ano i když území od Dněpru na východ bylo ještě nedávno ruské a Ukrajině jej darovali bolševici, kteří dnešní umělou Ukrajinu "stvořili". Pokud jde o řešení konfliktu, tak jej nelze řešit bez snahy pochopit pocity Ruska, které se cítí ohroženo postupným obkličováním ze strany NATO, ačkoliv mu bylo slíbeno, že NATO se na východ šířit nebude. I když já osobně jsem rád, že ČR je součastí NATO, které považuji za užitečnější organizaci než EU, tak rozumím tomu, že Rusové tento můj pocit nesdílí a situaci vnímají odlišně. A jestli je to svinstvo? No ještě si dobře vzpomínám na reakci USA, když se jim Rusové chtěli zaparkovat na "jejich"dvorku na Kubě. Uvidíme jak dopadne jednání Ruska s Venezuelou o zřízení základny a jak na to budeme reagovat, zda budeme takoví svobodomyslní a řekneme, že to je věc Venezuely a basta. A to mají Rusové možná ještě v záloze opět tu Kubu či nějakou další zemi poblíž USA. A zda nás Rusko nadále bere jako sféru svého vlivu? Nemyslím. Rusko spíše ČR pohrdá, protože vnímá, že nejsme schopni vést samostatnou politiku a máme neustále tendenci někomu lézt do zadku a schovávat se za cizí ramena. Samostatnou politiku jsme dělali pouze pár lety za Masaryka a možná pět, deset let po plyšáku. A to je ten velký rozdíl mezi námi a např. Madarskem, Rakouskem, Holandskem...kteří velikostně odpovídají ČR, ale jejich politika je mnohem více sebevědomá a nezávislá než ta naše.

http://www.pozitivnisvet.cz/wp-content/uploads/2015/03/MAPA_od_1654.jpg

B. Rudolf 14.2.2022 11:17

Nevěděl jsem, že NATO má na Ukrajině raketové základny.

A. Renjascu 14.2.2022 13:39

To zatím nemá ani Rusko na Kubě či ve Venezuele.

F. Kusák 14.2.2022 8:48

Přečtěte si ruský tisk, ruské hodnocení stavu včetně zatím proudícího plynu, ropy a dalších surovin, třeba celulózy pro výrobu papíru atd. No a pak si to srovnejte s předválečnou rétorikou nacistického Německa diktovanou brutální ideologií. Jestli v tom nevidíte rozdíl, pak můžete srovnávat úplně všechno a nalézat v tom souvislosti. Proč ne? Jaký to má smysl, je věc jiná.

F. Navrátil 14.2.2022 8:51

Budapešťské memorandum obsahuje více bodů, než je garance území Ukrajiny. Je tam například respektování autonomního postavení Krymu, na což se rádo zapomíná. Referendum o samostatnosti proběhlo na Krymu 12.2.1991, tedy o půl roku dříve, než byla vyhlášena samostatnost Ukrajiny. A Ukrajina výsledky tohoto referenda nerespektovala, stejně jako autonomní statut potvrzený v budapešťském memorandu. Mimochodem, memorandum není není mezinárodně právním dokumentem, ale prohlášením. Hlavním bodem tohoto memoranda bylo ujednání USA a Ruska, že si ruská armáda odveze z Ukrajiny jaderné zbraně, ke kterým vlastnila přístupové klíče. Bez nich by stejně byly Ukrajincům platné jako mrtvému zimník.

J. Pavelka 14.2.2022 10:06

No a kdyby si je neodvezli, byli by klíče málo platné Rusům....Problém je, že zdůvodnit se dá vše...Nicméně to není jen Ukrajinä a Krym, to je Podněstří, Jižní Ostie apod...Jako by na tom starém vtipu...S kým sousedil SSSR ...s kým chtěl ...něco opravdu bylo...A samozřejmě, ani jiné státy postsovětského bloku nevedou zrovna " bezproblémovou politiku"....Ale pořád tahají za kratší konec provazu...

F. Navrátil 14.2.2022 12:30

Po Kosovu přestalo platit mezinárodní právo a velmoci si své pozice chrání silou. Osobně s tím nesouhlasím, ale je to realita. USA nevrátí Kosovo a Rusko Krym. USA udělalo majdan, Rusko zařídilo odtržení Doněcké a Luhanské republiky. Atd. Hysterie není politickým programem.

V. Novak 14.2.2022 16:02

Rusko odvezlo z Ukrajiny (a Běloruska a Kazachstánu) jaderné hlavice do raket, které stejně podléhaly zničení. Šlo především o to, udržet NPT a v jejím rámci jen 5 zemí jaderného klubu - ne najednou 5+3, což by zřejmě znamenalo nové schvalování celé NPT. A to se nemuselo podařit.

Podněstří nebylo nikdy součástí Moldovy s výjimkou Stalinova rozhodnutí.

Jižní Osetie vznikla roztržením původní Osetie Stalinem a přidělení jižní části Gruzii.

Abcházie vstupvala do SSSR na rovnoprávném základě s Gruzií, Stalinovým rozhodnutím jí byla podřízena.

Kdyby se Gruzíni a Moldované (a majdanští Ukrajinci) chovali rozumně, nikdy by nezvedli obyvatele zmíněných území k revoltě a ke snaze odtrhnout se. Jenže Podněstřané, Oseti, Abchazové (i Krymčané, i Doněčtí a Luhanští) měli a mají moc dobré důvody proč se trhnout...

V. Wagenknecht 14.2.2022 10:55

Tohleto memorandum je jenom takový pamětní spis. Úrovně mezinárodní smlouvy nikdy nedosáhlo, protože nebylo nikdy ratifikováno příslušnými parlamenty.

K. Pavlik 14.2.2022 1:35

Skoda ze neznam zadneho Nora. Rad bych se ho zeptal jestli si tam nekdo nahodou nepamatuje kdo ze to okupoval Norsko za druhe svetove valky. Jak ze se o tom pise v ucebnicich dejepisu.

J. Sinnreich 14.2.2022 0:57

Bidenovy "chyby", to nejsou chyby, ale zlocin. Genialni strategii ve spolupraci s armadnim vedenim, ktere bojuje proti klimaticke zmene a proti rasove, genderove a socialni diskriminaci, dosahl toho, ze Amerika ma dva globalni, nepratelske spojence, Rusko a Cinu. Nixon se obraci v hrobe.

K. Ševčík 14.2.2022 1:35

Máte pravdu. Před (ubohými 12 lety, když jsem žil v US) dvanácti lety byly US docela jinde. Nyní jsou v socialistickém bahně. A jejich prezident? Je to jen trochu iný blbec než předcházející Trump. Zkrátka to mají Američané a stejně tak i Evropané blbé.

Vládnou jim zelení komunisti.