9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

OSN: Jak Abbás pohřbil dvoustátní řešení

Velká část Západu a umírněné státy muslimského světa vzývají dvoustátní řešení stejně jako staří Izraelité na Sinaji zlaté tele – a přitom se jedná o mrtvou ideu. Znovu se to potvrdilo – paradoxně – v minulých dnech ve Spojených národech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Schlägel 28.9.2022 12:02

Váš diskuzní příspěvek je stejně zbytečný jako Vy co by autor.

O. Machluf 27.9.2022 18:44

Je to možné. Ale to by se Palestinci museli vzdát teroru, což se nestane. Protože pak by ten jejich stát mohl vzniknout a oni by museli odložit zbraně a začít něco dělat místo natahování rukou. A o to Palestinci, což je jen synonymum pro línou verbež, rozhodně nestojí.

O. Machluf 27.9.2022 18:44

Je to možné. Ale to by se Palestinci museli vzdát teroru, což se nestane. Protože pak by ten jejich stát mohl vzniknout a oni by museli odložit zbraně a začít něco dělat místo natahování rukou. A o to Palestinci, což je jen synonymum pro línou verbež, rozhodně nestojí.

O. Machluf 27.9.2022 18:33

Mírumilovný palestinský stát? Lapide, prober se.

L. Stejskal 27.9.2022 17:03

OK. Jen pro oživení paměti, pane Křivane. 14. září 2022 jsem na NP publikoval článek "SPOLEČNOST: Skon královny a lidské zrůdy". V něm jsem kritizoval nehorázné vyjádření dvou osob na adresu zesnulé královny Alžběty II. Jmenovitě to byla americká prof. Anya, která přála panovnici mučivou smrt, a íránský akademik Izadi, který královnu označil jako jednoho z největších zločinců v historii lidstva srovnatelnou s Hitlerem. O nich jsem hovořil jako o lidských zrůdách.---Pan M. Šejna k tomu v diskusi napsal: "Ano, lidské zrůdy. Ale nejen co se týče britské královny. V Česku je zas hromada lidských zrůd, která přeje smrt českému prezidentovi. Pokud byste chtěli znát jména některých těchto zrůd, tak třeba tato: Stejskal, Ziegler, senátoři Láska a Fischer, Halík atd. ... ." Načež Vy jste vzápětí připsal k Šejnově příspěvku: "Ano, jsou to lidské zrůdy." K tomu jen dodám, že pan Šejna je sprostý lhář, protože já jsem nikdy nepřál Miloši Zemanovi smrt. A myslím, že mluvit o ostatních (Ziegler, Láska, Fischer, Halík) jako o lidských zrůdách je hrubá urážka.

K. Křivan 27.9.2022 15:58

Podrobně je to v článku " Jak se délila Palestina", z 6.12.2012 tady na NP.

K. Křivan 27.9.2022 15:56

Za každou prohru v začaté válce se platilo a platí ztrátou území. Německo by mohlo vyprávét.

K. Křivan 27.9.2022 15:54

R^ To sedí !!!

K. Křivan 27.9.2022 15:53

Vážený Pane Stejskale,

už opravdu nevím oč v té diskuzi šlo, ale rozhodně jsem nemyslel Vás. Zkusil jsem to najít, ale bez výsledku. To množné číslo by naznačovalo že šlo o více lidí podobných názorů, asi néjaké "uvědomělé" antisemity, je jich tu bohužel příliš.

Já se stoupávájícim stářím (74) ztacím trpělivost, a životem v Némecku (50 let) i toleranci. O pameti nemluvě.

Vás si vážím, a rád Vás čtu. Je moc fajn, že občas sestoupíte z "Olympu" mezi nás diskutéry. :-) Diskuzi to jen pozvedne!

Díky !

A. Šír 27.9.2022 15:37

Nojo. Že se palestinští Arabové záludně označili za zvláštní národ "Palestinců" a bojují za stát "Palestina" (který by zabral i palestinský stát Izrael), budiž. Ale proč po nich celý svět tenhle nesmysl papouškuje, to nechápu. Jako kdyby třeba Moravané (s prominutím) se prohlásili za národ "Evropané" a vyhlásili by svůj stát "Evropa", který by zabral některé existující evropské státy.

A. Šír 27.9.2022 15:15

Přesněji: Jordánsko vzniklo až po válce s Izraelem v r. 1949, kdy obsadilo tzv. Záp. břeh Jordánu a přejmenovalo se z dosavadního Transjordánska na Jordánsko. Záp. břeh Jordánu, který tenkrát nepatřil nikomu, později v r. 1950 anektovalo, bez jakéhokoliv oprávnění. Po další válce 1967 toto území ztratilo a obsadil ho Izrael - je tedy chybné označení, že ho Izrael "okupuje" (okupovat je možné území jiného státu, tam žádný nebyl, a Jordánsko ho anektovalo neprávem). Izrael o toto území vůbec nestál ("co s milionem Arabů"...), ale Jordánsko odmítlo ho převzít "zpět". A tak to je dodnes.

L. Stejskal 27.9.2022 15:12

Máte pravdu, nechtěl jsem to zeširoka rozebírat, udělal jste to za mě. Dobře tak.

L. Stejskal 27.9.2022 15:09

Pane Křivane. K Vašim posledním dvěma větám. Když mě (a několik dalších lidí) zde v diskusi 14. září p. Šejna označil (v mém případě na základě lživého argumentu) jako lidskou zrůdu, ochotně jste ho podpořil. Slovy : "Ano, jsou to lidské zrůdy." Dnes mě chválíte. Za to děkuji, ale moc Vašim postojům nerozumím.

A. Šír 27.9.2022 15:01

No... je to mnohem složitější. V britském mandátu P. vznikla už v r. 1922 autonomní oblast Britské Zajordánsko, či Transjordánsko (později Jordánsko). Tím teprve vznikla "zbytková" Palestina ("Předjordánsko", záp. od Jordánu), kde tedy měla vzniknout, podle Balfourova deklarace z r. 1917, "národní domovina pro židovský národ". Konkrétní řešení ale nastalo až po 2. sv. v., kdy 29. 11. 1947 přijala OSN plán na rozdělení (zbytkové...) Palestiny na stát Židů a stát Arabů. Židé plán bezvýhradně přijali a vyhlásili Izrael 14. 5. 48, Arabové odmítli a na Izrael zaútočili. Izrael se ubránil a Araby porazil, čímž si právoplatně vylepšil své hranice (ty, které stanovilo OSN, byly zcela nefunkční a nebránitelné, ono se nesmírně naivně počítalo s jakýmsi federativním státem Židů a Arabů, v němž hranice by jaksi nebyly nijak podstatné).

K. Křivan 27.9.2022 14:59

No, vytlačili,... Arafat zdrhal převlečen za starou bábu. ;-D ;-D ;-D

K. Křivan 27.9.2022 14:55

R^ ;-D !! Škoda tolika slov pro někoho, kdo měl správně propadnout v páté třídě z českého jazyka. Při tom je to tak jednoduché. Stačí si dosadit místo já, ty, mně-tobě, mě-tě.

K. Křivan 27.9.2022 14:48

Neexistuje "palestinský národ". je jen arabský národ, vylezlý z arabské pouště.

K. Křivan 27.9.2022 14:45

Máte recht. Tak je to přesněji. V podstatě to řekl člen výkonného výboru Organizace pro osvobození Palestiny (OOP) Zahír Músejn v rozhovoru pro nizozemský deník Trouw, v roce 1977:

„Žádný palestinský národ neexistuje. Vytvoření palestinského státu je pouze prostředkem pokračování našeho boje proti státu Izrael za naši arabskou jednotu. Ve skutečnosti dnes není žádný rozdíl mezi Jordánci, Palestinci, Syřany a Libanonci. O palestinském lidu mluvíme dnes pouze z politických a taktických důvodů, protože národní zájmy Arabů vyžadují, abychom jako účinný prostředek boje proti sionismu vyzvedli existenci zvláštního 'palestinského národa'. Jordánsko jako suverénní stát s definovanými hranicemi nemůže uplatňovat nároky na Haifu a Jaffu. Jako Palestinec si však mohu nepochybně nárokovat Haifu, Jaffu, Beer-ševu i Jeruzalém. Jakmile jednou prosadíme naše právo na celou Palestinu, nebudeme váhat ani minutu a spojíme ji s Jordánskem.“

Za „vyzrazení taktiky“ byl Zahír Muhsein v roce 1979 v Paříži zavražděn. Snad zcela zbytečně, poněvadž podobnou myšlenku nalezneme v Palestinské národní chartě:

„Palestinský národ je integrální součástí arabského národa.“ (článek 1.)

K. Křivan 27.9.2022 14:38

Pane Stejskale, psal jste: "ten "druhý stát" musí být mírumilovný a zcela se vzdát teroru" Ane je to iluze, protože by se musel ten stát vzdát islámu a spálit veškeré dostupné výtisky koránu. Jinak se nestane mírumilovným.

Máte recht. I já si myslím, že jedinné trvalé mírové řešení, je likvidace všeho palestinského. Je to v nich jako v koze, a je na to jedinný lék. Cyankali. Nebo Plumbum v 9 mm pilulkách. Logika je neúprosná.

I tak by zbylo Israeli vic než dost nepřátel, antisemitů. Třeba ta bruselská EU-verbež.

Díky za Vaše články. Dobře se čtou.

L. Stejskal 27.9.2022 14:21

Přesněji Transjordánsko. Jordánsko vzniklo až po ustavení Izraele.

K. Křivan 27.9.2022 14:17

Na Kubína serepes.

K. Křivan 27.9.2022 14:14

Jordánsko bylo vytvořeno jako stát pro Araby z britského mandátu Palestiny. Druhá část měl být Israel.

L. Stejskal 27.9.2022 13:52

Vážená Hanko, já vím pouze o publicistickém návrhu Aliho Šihabiho, komentátora televize Al Arabiya, který 8. června 2022 zveřejnil na webu televize pojednání "The Hashemite Kingdom of Palestine" a v němž navrhuje zhruba to, o čem píšete Vy. Není to ovšem žádný oficiální plán, abychom o něm mohli v kontextu mého článku smysluplně diskutovat. Ačkoli Šihabiho návrh obsahuje několik zajímavých bodů a myšlenek, realisticky viděno zůstane zřejmě jen na úrovni novinářského konceptu a nepřesáhne rámec debaty na téma narovnání vztahů mezi Izraelci a palestinskými Araby. Rád bych se mýlil.

P. Molík 27.9.2022 13:04

Abbás = misantrop.

H. Lukešová 27.9.2022 12:23

Vážený pane Stejskale, já se hlásím k ideji takové, kterou nastínil nový saudský mírový plán, ne ten z roku 2002, ale současný. Část Judeje a Samaří s židovskými komunitami a památkami by splynuly se Státem Izrael, a ty s většinovým palestinským arabským obyvatelstvem by se připojila k Jordánsku- Jordánské hašemitské království Palestina.

Stát Izrael by zůstal židovský a arabské obyvatelstvo by žilo spokojeně v Jordánsko-palestinské arabské zemi. Jistě jste o tom plánu také četl a je tragickou chybou, že ho USA, EU a izraelská levice neprosazuje. Mezi údolím Jordánu a mořem není žádné místo pro další arabský stát.

B. Rudolf 27.9.2022 10:57

To, co řekl pan Lapid, je přesné. Jenom to asi v nejbližší budoucnosti nebude reálné. Jak řekl při své návštěvě v Praze bývalý prezident Izraele pan Rivlin: "V případě řešení tohoto konfliktu neexistují žádné zkratky." Pan Abbás řekl to, co řekl. Vztahovalo se to k minulosti a k současnosti. Každý národ uctívá ty, které považuje za bojovníky za svou svobodu. To je zcela přirozené. Ale budoucnost palestinského národa (pokud tato budoucnost existuje) by měla být v mírovém soužití s Izraelem. Je to těžké? Strašně. Je to nemožné? To nevíme. Ale víme, že je to nutné.

Proto nesnáším ty kecy o tom, že to není možné!

L. Stejskal 27.9.2022 10:15

Pro H. LUKEŠOVOU---Vážená Hanko, netřeba zastírat, že jsme oba na stejné lodi, pokud jde o vztah k Izraeli. Jen bych se ohradil proti některým Vašim výrokům. Aby nedošlo k nedorozumění: ani já nejsem stoupencem dvoustátního řešení a Lapid není můj šálek čaje. Nicméně ho respektuji jako premiéra země, k níž chovám celoživotně přátelský vztah, byť s ním ne ve všem souhlasím. Přijde mi ale jako zbytečně radikální označovat ho za "vlastizrádce" nebo politika usilujícího o "zničení židovského dědictví Státu Izrael". Otevřeně říkám, že Lapid ve svém projevu neohrozil bezpečnost Izraele, protože řekl nejen "A" (dvoustátní řešení), ale i "B" (ten "druhý stát" musí být mírumilovný a zcela se vzdát teroru - což je samozřejmě iluze). Bez onoho "B" bychom mu mohli nasadit "psí hlavu", ale bylo-li "B" jasně vyjádřeno, pak by to vůči němu nebylo fér. Stranou nechávám otázku, která bude muset být řešena v rámci jakéhokoliv uspořádání v Zemi izraelské, totiž co s Araby v Judeji a Samaří. Nemyslím si, že je reálný jejich transfer kamkoli mimo Eretz Jisrael, a to ani těch neloajálních, jak navrhuje Ben Gvir. Toto zůstává pro budoucnost obrovským oříškem, protože - a to se týká i mě samotného - odmítáme-li dvoustátní řešení, pak jakou navrhujeme smysluplnou variantu? A to nemluvím o tom, že drtivá většina Arabů jakékoli naše modely "nedvoustátního" řešení bude odmítat, bojkotovat. Proto si myslím, že nejen dvoustátní řešení je mrtvé, ale nulová je také šance na mírové narovnání.

L. Stejskal 27.9.2022 9:54

PRO T. KUBÍNA---1. Nerad to dělám, ale obávám se, že v prvním slově svého příspěvku máte o jednu souhlásku navíc (správně je "mě"). 2. Dále se obávám, že jste zaměnil původní smysl internetových diskusí pod články. Jsou myšleny jako otevřený prostor pro svobodné a kultivované vyjádření názorů čtenářů, nikoli jako plivátko, do něhož kde kdo umístí své myšlenkové chrchle. 3. A konečně se obávám, že se hluboce mýlíte, pakliže mě hanlivě nazýváte "opisovačem webů". Zpravodajské weby, z nichž čerpám - a se mnou bezpočet dalších autorů po celém světě - slouží jako informační zdroje, bez nichž bych např. těžko zjistil, co řekl Lapid a po něm Abbás k tématu, o němž jsem psal (ledaže bych ve VS OSN přímo seděl). Jistě, jsou i jiné zdroje, např. rozhlas či televize, ale já z praktických důvodů preferuji práci s psaným textem.

L. Stejskal 27.9.2022 9:30

PRO J: POKOUTNÉHO---Mohli a poučili. Výsledek? Jsou za to nemalou částí světa soustavně kritizováni. Jordánci vytlačili Arafata & spol. ze svého království (svět byl více méně v klidu, v tom máte pravdu), Izraelci později téhož Arafata & spol. z Libanonu (svět hysterčil jako pominutý). Teprve později, když Arafat svatosvatě slíbil, že se vzdá teroru proti Izraeli, bylo možné otevřít bránu k mírovému jednání. To příliš nepokročilo, protože palestinskoarabská strana původní slib o zřeknutí se teroru soustavně porušuje (pomineme-li vnitropalestinskoarabské problémy jako je dvojvládí, totální demokratický deficit - jak dlouho Abbás bez voleb přesluhuje, že? - atp.).

K. Káš 27.9.2022 9:27

R^