Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
MIGRACE: Stále dvojí metr
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
J. Novák 24.12.2021 15:12je to jinak,.......Nedávný krach a Bohemia Energy a dalších spekulativních přeprodejců byl v médiích prezentován jako „krach dodavatele energií.“ Důležitým prvkem v pohádce o dodavatelích je to, že údajný dodavatel zkrachoval v důsledku toho, že se výrazně zvýšily ceny elektřiny na spotovém trhu. Logicky si položíte otázku: jak by mohl zkrachovat dodavatel čehokoliv, když se zvýší cena jeho produktu? Celý trik spočívá ve zmatení pojmů. Firma Bohemia Energy žádnou elektřinu nikdy nikomu nedodávala. Nevlastnila totiž ani žádné energetické zdroje, ani rozvodnou soustavu. Veškerá její činnost spočívala v tom, že na energetické burze zaplatila určitý objem elektřiny (pro fyzikální puristy: určité množství elektrické práce) a přefakturovala to svým zákazníkům. Zbytek je jen kouř a zrcadla. Stará poučka klasické liberální ekonomie říká, že podnikatel (v obecném smyslu tohoto slova) podniká za účelem dosažení zisku a jen tak mimochodem ho „neviditelná ruka trhu“ donutí dodávat zboží nebo služby, které někdo jiný potřebuje. V pojetí neoliberální ideologie, která vládne naší civilizaci posledních několik desítek let, to však ve skutečnosti znamená, že „podnikatel“ musí mít možnost vydělat i na dodávkách, které často ani nikdo nepotřebuje, nebo že musí mít možnost parazitovat na činnosti skutečných podnikatelů, v tomto případě energetických podniků. Neoliberální „podnikatel“ je privilegovanou osobou, jíž je „podnikání“ umožněno formou certifikace, licence a podobně, přičemž jiným zájemcům je v tom účinně bráněno. Quod licet Iovi, non licet bovi. Obdobný parazitismus byl pod záminkou „svobodné konkurence“ nastolen i v osobní železniční dopravě. Nejprve proběhlo umělé oddělení železničních tratí od přepravců. Potom byl vpuštěn na rychlíkové trati privilegovaný „podnikatel“ Jančura, který v počáteční fázi tohoto procesu jen chabě zakrýval skutečnost, že částečná privatizace rychlíkové dopravy probíhala za plné spolupráce a s podporou státních Českých drah. Potom byl ke korytu při |