Diskuze
KNIHA: Pokryškinova Křídla v boji
Děkujeme za pochopení.
Vintr, Jurax, Fridrich ...
... tito pánové hledají nějaké možnosti, co by bylo, kdyby. Pravda je taková, že historie se nedá předělávat co do důsledků. Předělanému sice můžeme uvěřit, ale je to naše hloupost. V 2.sv.válce se spojili Západní spojenci se SSSR proti Hitlerovu Německu. Západní spojenci by to neudělali, když by k tomu nebyli donuceni skutečností, že jinak válku s Německem prohrají, když nechají SSSR na holičkách a Stalin se svou diktátorskou skvadrou by bez materiální pomoci s Německem válku nejspíše prohrál, minimálně do té míry, že by SSSR skončil daleko za Uralem a tam zhynul. Všechna 'kdyby' jsou pokrytecké argumentování z neochoty si přiznat skutečnost.
Propagandy zní dnes z obou stran. Jak z té Západní sféry, tak z byzantského Východu. Můžeme s jednou z nich souznít, když budeme chtít. Osobně si radši přiznám pravdu bez předložených "omalovánek".
J. Jurax
Přestože se rád nechávám vtáhnout do diskuzí coby kdyby, s Vaším názorem bych si dovolil docela souhlasit. I když taky tam máte coby kdyby ...
Jedna věc je naprosto jistá
bez americké materiální pomoci by nejpozději v druhé polovině roku 1943 bylo Rusko nuceno vyvěsit bílý hadr a podepsat kapitulaci.
J. Jurax
Re: Jedna věc je naprosto jistá
O tomto tvrzení by se dalo s úspěchem pochybovat, i když bez té pomoci by to sověti měli opravdu těžké.
Mimoto v druhé polovině 1943 - po Stalingradu a Kursku ... ledaže by tyto bitvy bez spojenecké materiální pomoci nebyli schopni vyhrát, což je vcelku diskutabílní ...
Ovšem kdyby Rusko v roce 1943 kapitulovalo, Spojenci by patrně nebyli schopni dobýt Itálii ani uskutečnit invaze na kontinent přinejmenším v roce 1944 - ono cca 70 procent wehrmachtu bylo vázáno ba východní frontě a kdyby se tyto jednotky uvolnili proti spojencům ...
F. Navr8til
Pohled na leteckou válku
Pokryškin své paměti psal poctivě a v rámci možností doby nevynechal ani kritiku letecké techniky, ani někdy dost drsné vyjádření o projevech zbabělosti letců, nekompetentnosti části velitelů nebo dokonce o docela vulgárních projevech zupáctví důstojníků. Autorovo srovnávání kvality letadel bojujících států je tochu matoucí (platí to i pro hodnocení tanků), protože nelze porovnávat jen technické parametry, ale zejména funkčnost, použitelnost a odolnost v polních podmínkách, praktičnost a také technologickou a výrobní náročnost. Jaky měly kostru draku z ocelových trubek, díly frézované ze sibiřské borovice, a to vše potažené plátnem. Lavočkiny měly draky celodřevěné z lisované překližky. Teprve po Stalingradu díky dodávkám duralu z USA a po zvýšení vlastní produkce hliníku (ta šla přednostně na výrobu unikátních motorů tanků T 34) dostávaly nové varianty stíhaček moderní kovová křídla, trupy a zesílenou kanonovou výzbroj.
J. Jurax
Re: Pohled na leteckou válku
No, tak zpaměti, nechce se mi to hledat ...
Lavočkiny byly z překližky a tzv. delta drevesiny, tuším až verze La-7 měla hliníkové nosníky křídel. Kovové, tedy celokovové trupy a křídla neměla žádná ze sovětských válečných stíhaček sériově vyráběných snad s výjimkou Jak-9U, jež byly v několika málo kusech použity koncem války; byly ovšem handicapovány dosud nevyzrálým motorem VK-107. Celokovová byla až poválečná La-11. Jaky měly duralové nosníky křídel od Jaku-9 z konce roku 1942.
Ad kanónová vyzbroj - některé verze I-16 nesly v křídlech dva 20 mm kanóny Švak a v trupu 2x7,62 mm Škas už od roku 1938 - I-16 typ 17, typ 24 (další variantou 4xŠkas a 1 12,7 mm UBS), typ 27. Všechny sovětské stíhačky od roku 1940 Jak a LaGG, resp. La měly kanony vyjma MiG-1 a MiG-3; LaGG-3 měly 1xŠvak a 1 - 2 UBS, La-5 a La-7 2xŠvak, Jaky 1 až 9 vždy1xŠvak a 2xŠkas nebo 1-2xUBS. Jaky-9T nesly 37 mm kanón NS-37 nebo 23 mm Vja a dokonce i 45 mm kanón. Vyjimkou byly stíhací bombardéry Jak-9B s pumovnicí v trupu a jen dvěma kulomety UBS.
K tématu doporučuji přečíst Šedivý, Dymič - Triumf a tragédie, Svět křídel 2001. Týka se to válečných sovětských stíhaček, je to čtivě napsáno a obsahuje to skutečnosti u nás běžně neznámé.
P. Portwyn
Celkově lze říci,
že sovětské letectvo mělo mnohé nedostatky - stejně jako letectvo německé, britské, japonské či americké. Každé z nich přistupovalo k válce specifickým způsobem, postupně odstraňovalo počáteční chyby a rychle se rozvíjelo. Z tohoto hlediska byl rozvoj sovětských vzdušných sil asi nejrychlejší, protože z bezpochyby zastaralé a špatně řízené organizace na začátku války dokázali konstruktéři a velitelé vybudovat za 4 roky efektivní bojovou sílu.
Transfer technologií ze Západu v tom nepochybně sehrál velkou roli.
Zájemcům doporučuji přehlednou publikaci A. Brookes: Letecká válka nad Ruskem.
J. Jurax
Dovolil bych si Vám doporučit k tématu knihu Šedivý, Dymič - Triumf a tragédie, Svět křídel 2001. Týká se to válečných sovětských stíhaček, je to čtivě napsáno a obsahuje to skutečnosti u nás běžně neznámé.
P. Portwyn
Malé formace
jsou v soubojích stíhacích letadel dosti efektivní. Vzhledem k tomu, že ideální taktikou stíhače je rychlý přepad zezadu, nejde o žádný paradox. Jsou zaznamenány mnohé případy z války na Západě, kdy se jeden či dva piloti pustili do boje s celou formací, a vyšli z něho vítězně.
Naopak "Big Wing" prosazovaný jako bojová formace Leigh-Mallorym a Baderem byl těžkopádný a neefektivní, spojený s těžkými ztrátami RAF z let 1942-43.
Pokud autor oprávněně kritizuje pozemní taktiku "nas mnógo", působí podivně, chce-li stejnou taktiku používat ve vzduchu.
Re: Malé formace
Big Wing se použil už během Bitvy o Británíi (léto,podzim 1940)a při nonstop ofenzívě RAF byl slušně efektivní.A co byly těžké ztráty? Ztráty padly na vrub "aby každý den bylo RAF přítomno na nebi okupované Evropy" Asi největší masakr bylo nasezení Focke Wulf FW-190 v srpnu 1941.
P. Portwyn
Výzbroj
se v průběhu války postupně zesilovala. Nejvíce ozbrojené byly stroje určené k ničení bombardérů, často dvoumotorové noční stíhací, s několika kanóny a kulomety. Jednomístné stíhačky byly většinou ozbrojeny výrazně méně.
Britské stíhačky z počátku války měl 8 kulometů ráže 7,7 mm. Proti bombardérům byly dost neúčinné, přestože se používalo vynikající explozívní střelivo de Wilde.
Spitfire Mk.V a Hurricane Mk.II už dostaly 2, resp. 4 kanóny Hispano, ale Spitfiry létaly s kulomety malé ráže až do konce války.
Německé Bf-109 měly 2 kulomety MG-17 ráže 7,92 mm a k tomu 1 nebo 2 kanóny MG-FF ráže 20 mm, které ale trpěly velmi nízkou úsťovou rychlostí. Některé varianty měly jen 2 MG-17 a jeden 15 mm vylehčený kanón MG-151/15. Silnější výzbroj dostaly až pozdější verze, na druhou stranu další kanóny snižovaly obratnost stroje.
Účinnost výzbroje za bitvy o Británii detailně porovnává S. Bungay v knize Nejnebezpečnější nepřítel.
Re: Výzbroj
Moment pane kolego. Spity s dvěma 20mm kanóny létaly standardně od verze Mk IIb. Tedy od konce roku 1940. U Spitu Mk IX (rok 1942) pak zmizely slabší kulomety ráže 7,7mm a byly nahrazeny ráží 12,7mm. Malorážové kulomety se na Sitfirech dalších verzí už nikdy nemontovaly.
P. Portwyn
Co se týká radaru,
ideově zdatný autor sice oprávněně chválí britský systém včasné výstrahy, ale už cudně mlčí o tom, že Němci se vší svojí technickou vyspělostí radar zanedbali také.
P. Portwyn
K těm formacím,
vhodným spíše pro přehlídky, které ještě 3/4 roku po začátku války sovětské letectvo požívalo:
Válka na Západě vypukla v září 1939. Ještě v době bitvy o Británii (červenec - říjen 1940, tedy celý rok po vypuknutí války) RAF používala sevřené formace "véček", Němci dosti neuctivě zvaných "idiotenreihe". Že by Hugh Dowding byl taky hloupý komunista?
Přecvičit piloty na létání v jiných formacích a k jiné taktice trvá dlouho. V RAF se to povedlo až na základě postřehů Sailora Malana a jemu podobných velitelů z praxe.
Koľko vzletov a koľko bojov?
Porovnávať Hartmanna s Pokryškinom možno len za predpokladu, že porovnáme aj počet bojov.... Zistite si to.
P. Grigar
Vždy záleží na úhlu pohledu..
.. pro mě bývalo zajímavé vyprávění, když se u nás doma sešel strejda, který bojoval na východní frontě(Rýchla divízia,velitel gen.Malár..) s kamarádem, moravským sudeťákem, pilotem Luftwaffe tamtéž. Pili vodku, vzpomínali, obyčejných ruských vojáků si cenili, ale vyšší důstojnický sbor a "modré čepice" měli za sběř.
Z. Klouček
Re: Vždy záleží na úhlu pohledu..
Můj úhel pohledu je ten, že pokud by zmiňovaný moravský sudeťák, pilot Luftwaffe, byl stejně dobrý válečný pilot jako Pokryškin či Kožedub, tak by třeba válka dopadla jinak a Česko a český národ by se rozplynuly v Říši. Zajímalo by mne, kolik lidí pilot Luftwaffe zabil a co všechno zničil v zemích, které Německo napadlo. Dovedu si představit, že z úhlu pohledu bývalého pilota Luftwafe mohla II. světová válka dopadnout lépe, tedy vítězstvím jeho strany.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz