19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

HISTORIE: Osvětim - otevřená rána v řádu lidského bytí

Takto popsal svůj pohled na to, co se v největším vyhlazovacím táboře v lidských dějinách dělo, židovský filosof Martin Buber. Dne 27. ledna 1945 se svět zastavil hrůzou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 1.2.2022 13:26

Významný český "demokrat" Langer má dnes umlčovací den.

Ale nefunguje mu to. Podobně jako to nefungovalo ani kdysi v Kocourkově.

J. Nevrkla 1.2.2022 13:22

Ale ignorovat to, což se běžně děje, je taky nesmysl.

Š. Hašek 1.2.2022 13:18

Trefná a potřebná poznámka!

J. Vlček 1.2.2022 13:13

Co si myslíme?

Já si myslím, že na zločinech spáchaných Hitlerovým Německem máte velký podíl vy, Sudetští Němci, kteří jste Hitlerovi poskytli jedinečnou příležitost k jeho roztahovačnosti, když jste ho vyzývali k připojení Sudet k Německu, a poté ho vítali jako svého spasitele.

To byl jen krůček ke zničení Československa, po kterém vzrostl Hitlerův apetit, a bylo zaděláno na na celosvětovou tragédii a ztrátu milionů životů po celém světě.

Takže namísto ukazování na druhé zločince, kteří zajisté zločinci také byli, zamýšlejte se především nad sebou samými, spravedlivá paní Rybnická. Rv ;-)

V. Němec 1.2.2022 13:11

Souhlasím. Já ale jen, aby se nezapomnělo, čí byly koncentrační tábory s nelidským zacházením s lidmi vynálezem.

Proto jsem psal o spořádaném občanovi, protože obdoba platí i o státech.

J. Hrdlička 1.2.2022 13:08

Až se začnu projevovat jako vy, tak se, doufejme, nad sebou zamyslím a pauzu si opravdu dám. Howgh.

J. Hrdlička 1.2.2022 13:06

Vámi jmenované koncentráky nic pozitivního nebyly, ale ani v jednom z nich neprobíhala organizovaná genocida.

J. Hrdlička 1.2.2022 13:04

"...vykonaných zvrhlíky, kteří byly možná dokonce náhodou německé národnosti?" Možná a náhodou byli pachatelé holocaustu německé národnosti? tomu nevěřím tohle přecve není možné.

Konec srandy, téma to nedovoluje. Alespoň je jasné, proč jste nadšená z příspěvku vámi jmenovaného. Odklonění pozornosti od holocaustu pomocí vymyšleného tvrzení, že prý se zločinům komunismu pozornost moc nevěnuje, je zřejmě vítané, leckdo by si mohl připomenout, který stát holocaust organizoval. A dokonce, kdo se do toho státu v roce 1938 s nadšením hrnul. I když tehdy ještě organizovaná genocida neprobíhala, tak Norimberské zákony, koncentráky, pálení knih... to všechno už existovalo a věštilo daleko horší budoucnost.

J. Fridrich 1.2.2022 13:03

Děkuji za radu... Vy raději ani ráno NEZAČÍNEJTE..

V. Němec 1.2.2022 12:59

Článek popisuje krystalické lidské zlo, kterého se má potenciál dopustit i zdánlivě spořádaný občan.

Jen ale cituji Wikipedii:

"Termín koncentrační tábor byl pro internační tábor poprvé použit v roce 1896, kdy nechal španělský generál Valeriano Weyler y Nicolau „koncentrovat“ (tedy soustředit) kubánské obyvatelstvo do speciálních táborů.

Koncentrační tábory budovala i britská armáda během druhé búrské války v letech 1899–1902 v Jižní Africe (30 až 40 tisíc obětí).

Americká armáda v letech 1899–1902 při Filipínsko-americké válce také poprvé systematicky užila koncentrační tábory k internaci filipínského civilního obyvatelstva (přes 200 tisíc obětí).[3][4][5]..."

Stránka https://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor#Chorvatsko

Dále je třeba vědět, že Einsatzgruppen byly primárně nasazovány k likvidaci Židů, ale nejen jich.

Likvidovali taky příslušníky inteligence, komunistické funkcionáře a sovětské politruky a další skutečné i domnělé odpůrce Třetí říše po celé východní Evropě.

Osobní dovětek:

Můj prastrýc nebyl Žid a skončil v Osvětimi v plynu jako odbojář z Ostravy. Asi proto, že to bylo blízko.

J. Hrdlička 1.2.2022 12:58

Jo, když se z této diskuse vzdálíte, uděláte hodně pro její kvalitu. První správné rozhodnutí.

J. Vlček 1.2.2022 12:54

Pane Vodvářko, díky za memento osvětimského zločinu nacistických Němců, jimž padlo za oběť i předválečné Československo, které západní spojenci předhodili Hitlerovi jako oběť v očekávání uchování míru s Hitlerovým Německem.

Byli to ti samí Britové, kteří pak odmítali evropským Židům, ohrožovaným na životě Hitlerem, jim udělit ochranu ve své zemi a dokonce dělali obstrukce i při snaze Židů odstěhovat se do Palestiny, prapůvodního domova tohoto etnika.

Podobné zločiny jako byl holocaust nesmí být nikdy zapomenuty, proto je třeba, jak v našem, tak v zájmu příštích generací, si je stále připomínat. !!!

J. Fridrich 1.2.2022 12:49

Vy nevíte, že tatíček car a vrah Stalin likvidoval i ty vojenské hrdiny - maršály a generály. Nádo vám učíťsja, tavárišči.. Mnógo učíťsja.

J. Fridrich 1.2.2022 12:45

Čau teplouši.

J. Fridrich 1.2.2022 12:44

No comment. S vámi je to ztráta toho nejcenějšího, tedy ČASU.

H. Rybnická 1.2.2022 12:44

Vážení, hrůzy Osvětimi mne sledují od malička. Tedy – brněnská rodina, typicky složená z německých, českých a židovských přátel ztratila skoro celý kruh svých židovských přátel ve všech známých lágrech. Mauthausen, Riga, Osvětim. Jeden mladičký přítel otce, právě dostudovaný brněnský právník, byl zastřelen v lazaretu Osvětim-Fürstengrube právě JEDEN den před osvobozením lágru. Dopátrala jsem se náhodou, otec vždycky říkal, že se „nevrátil“ ovšem nevědělo se jak a co. Dnes to už otci bohužel nemohu říct. Něco málo známých se ovšem „vrátilo“ takže jsem už jako děcko naslouchala vyprávěním o těch hrůzách – pokud se ovšem vůbec rozmluvili. Připadalo mi to v tom věku spíše dobrodružné, až mne máma přísně napomenula a zakázala klást takové naivní dětské otázky a vysvětlila, že jsou to pro vzpomínky, které nesmírně bolí, kterým sice smím naslouchat ale nikdy se v ránách jiných nešťourat.

Tak to je jedna stránka věci, pane autore.

Druhou stránku věci popsal pan Friedrich níže dost jasně. Trochu se zabývám otázkou, z jakého důvodu se zločinům jiných, jako ty Stalinovy, nevěnuje alespoň stejná míra pozornosti jako těm vykonaných zvrhlíky, kteří byly možná dokonce náhodou německé národnosti? Jak to že se touto kapitolou zabývá možná skupinka vědců a vynikajících osobností jako byl Pasternak, Zacharov a pár jiných a ne občanská společnost stejným způsobem jako se zabýváme (právem) zločiny nacistů? Jak to že pokud vím za tyto zločiny ještě nikdy nikdo nebyl postaven před soud? ? Jak to že otřesný osud takového Osipa Mandelstamma(jen na příklad) a záchrany jeho poezie nikoho dnes prachsec nezajímá ? Jak to že nikdo nevysloví požadavek na pana Putina o omluvu za drastické zásahy sojuzů do společenských systémů jiných zemí?

Je to jenom politicky korektní ukazovat (i když právem) na Osvětim a cudně přehlížet (neprávem) zločiny komunizmu, které ostatně stály nesčíslně více lidských životů? Co myslíte?

Z. Ukolébavka 1.2.2022 12:42

Pane Stárku v 9,26 hod. :Krvavé země: Evropa mezi Hitlerem a Stalinem. Autor: Timothy Snyder. Knížka je k sehnání třeba na Trh knih.

R. Langer 1.2.2022 12:40

Jo, komu není rady, tomu není pomoci... ;-D

R. Langer 1.2.2022 12:39

No to chápu. Takže naše malá hloupoučká UI asi umí okopírovat část textu, která ji zaujala, a někam ji vložit. Souhlasím, že se to dá považovat za jakýsi úspěch. ;-)

M. Šejna 1.2.2022 12:32

Máte tady dva fanatiky: Fridricha a Plzáka.

Tyhle dva exoty bych poslal do Izraele, aby tam vysvětlili Židům, že holokaust byl sice hroznej, ale že bolševický režim byl ještě horší.

Zatímco tady na Psu je můžeme označit za ideologické zabedněnce, tak v Izraeli by za tyhle kecy dostali oba pořádně přes hubu. :-/

J. Hrdlička 1.2.2022 12:31

K J. Fridrichovi se svým projevem hodíte. Vrána k vráně sedá....

J. Hrdlička 1.2.2022 12:30

Jako že pro staré Sumery a Egypťany bylo slušností sprosté pořvávání a obviňování bez důkazů? Laskavě se za ně neschovávejte. Předvedl jste jenom nechutnost, žádnou argumentaci jste v reakcích na moje příspěvky neukázal.

M. Šejna 1.2.2022 12:26

To byla citace z textu pana Vodvářky. ;-)

Přečtěte si článek znovu. ;-)

J. Plzák 1.2.2022 12:26

Hrdlička, já si nemůžu pomoct, ty jseš úl.

R. Langer 1.2.2022 12:24

No právě. ZATÍM nevyvražďoval. Kromě toho, u Rusů, pokud vím, neplatilo ani to. ;-)

R. Langer 1.2.2022 12:22

Ten bruselouš je úplně mimo. Zřejmě u starých Sumerů... ;-D

R. Langer 1.2.2022 12:20

Ne, nevíš, bruselouši. ;-D

R. Langer 1.2.2022 12:18

Cože? 8-o

Š. Hašek 1.2.2022 12:05

Mein lieber Gott! Vy snad vyletíte z kůže, pokud napíši 1 plus 1 rovno 2 !!!

Já myslel autentické hrdiny SSSR - vojenské! Z boje proti Němcům!

Co tam matláte nějaké bolševické šíbry, které potom oběsili jejich kámoši?

Mimochodem, Fridrichu, místní bolševické zrůdy se objevily v Evropě i tam, kam sovětský voják vůbec nevkročil. A nemyslím Jugoslávii. Můžete přemýšlet. Vy to umíte jen o tom Stalinovi, zdá se.

J. Fridrich 1.2.2022 12:01

Vím co je slušnost. Moje argumentace je hluboce podložená celoživotním studiem vývoje lidských společenství a civilizací od starých Sumerů a Egypťanů dodnes..