20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

GLOSA: Lidl urazil nejen řecký národ

Když letos v lednu umístil Lidl na stránky svého reklamního časopisu modela černé pleti jménem Alpha Dia, obchodního řetězce jsem se zastal. V článku „Glosa blogu: K černochovi na letáku“ ze 7/1.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Lukešová 4.9.2017 10:22

Re:

Lidl je německý řetězec a Německo tvrdě prosazuje multikulti a politickou korektnost. To je třeba chápat.

K. Kořinek 4.9.2017 11:42

Tak by si to meli delat doma. Jeste to Nemecko cele nezplanyrovali !

S. Netzer 4.9.2017 8:58

Vzhledem k tomu,

že retuše je běžný nástroj reklamy a náboženství pro nejatejističtější národ Evropy jen folklór, není tento hromadný hysterický pokřik nic jiného, než jeden z dalších projevů iracionálního strachu z islámu, který si v Česku pěstují jak politici, tak i média, a který už zasáhl většinu populace.

P. Čoupek 4.9.2017 9:04

Re: Vzhledem k tomu,

Pokud vím, tak u nás naposledy retušovali kříže komunisté. Nemyslím si, že můj strach je iracionální. Komunismus je reálné nebezpečí, soudruhu.

F. Svoboda 4.9.2017 10:19

Re: Vzhledem k tomu,

Jenom poznámka : počátkem 70. let byly ve skladech ještě zásoby obrázků sv. Mikuláše, používané na mikulášské perníky. Komunisté z těchto obrázků vystříhali kříže na mitře a s takto upraveným děravým obrázkem pak perníky prodávali. Byl to obdobný projev zhoubného levicového myšlení jako nyní v Lídlu !!!

E. Erat 4.9.2017 9:04

Re: Vzhledem k tomu,

Máte pravdu, retuše úspěšně používali již komunisté. Takže občas někdo z fotografie úplně zmizel. Dnes se retušuje kde co, cigarety a doutníky u herců a politiků, fotky modelů a modelek, tzv.celebrit aj. , prostě takový hezky retušovaný svět.

S. Netzer 4.9.2017 9:07

Re: Vzhledem k tomu,

Reklama též.

E. Erat 4.9.2017 9:30

Re: Vzhledem k tomu,

Jistě, píši kde co.

P. Rudolf 4.9.2017 9:23

Re: Vzhledem k tomu,

Přesné. .

Nic to však nemění na tom, že Lidl ujel a bude nižšími tržbami (pochybuji, že u nás) spravedlivě potrestán.

S. Netzer 4.9.2017 9:38

Re: Vzhledem k tomu,

Ale kde. Nebude.

Láce zvítězí nad zásadovostí, předsevzetími a "neomarxistickými pohůnky". :-))))

E. Erat 4.9.2017 9:43

Re: Vzhledem k tomu,

I v tzv. západní Evropě ? Pan Rudolf přece píše, že v ČR tomu tak asi nebude. Já rozhodně nemám v úmyslu Lidl bojkotovat. Bojkot obecně považuji za hloupost. V USA bokotovali francouzské a německé výrobky, když nešli válčit do Iráku. Někdo zase chce bojkotovat izraelské zboží. To jsou jenom hlouposti, které nic neřeší a brzo vyšumí.

S. Netzer 4.9.2017 10:01

Re: Vzhledem k tomu,

Jak v tzv. západní Evropě, tak i v západní Evropě.

L. Křivan 4.9.2017 10:46

Re: Vzhledem k tomu,

Patří Finsko k západní Evropě ? A co je na něm západního ?

P. Rudolf 4.9.2017 9:49

Re: Vzhledem k tomu,

To bezesporu, jelikož ale vím, že marketing je věc velmi citlivá, tak si myslím, že to nějaký, byť jen krátkodobý dopad mít bude. Vzhledem ke skladbě klientely však zřejmě přímo ekonomicky nevelký (v Čechách žádný).

V. Student 4.9.2017 11:44

Re: Vzhledem k tomu,

Já tam nakupovat nebudu, nicméně souhlasím s p. Eratem, že to nic neřeší. Ale aspoň něco můžu udělat.

L. Motl 4.9.2017 9:26

Re: Vzhledem k tomu,

Na strachu z islámu – tj. na islamofobii – není absolutně nic iracionálního. Tohle náboženství kombinované s agresivní politickou ideologií má na svědomí ohromné množství životů a zničených civilizačních hodnot a je pro dnešní západní civilizaci nepochybně jednou z největších hrozeb.

K. Kořinek 4.9.2017 9:45

Retuse v reklame se pouzivaji pro vylepseni fotografii apod. Podle prohlaseni Lidlu byla tato retuse vystrikem politicke korektnosti. Takze jste trochu mimo.

Do reklamy mohli dat jiny recky motiv, aniz by museli cokoliv upravovat. Tomu se rika slunickova pomatenost islamem...

S. Netzer 4.9.2017 10:10

Re:

Mohli.

"Slunickova pomatenost islamem" tomu říkáte Vy.

Ve skutečnosti nejde o islám, ale o trh.

J. Kombercová 4.9.2017 10:37

Re:

Jj., o trh pro muslimské zákazníky (čili ano, jde o islám).

V. Klepetko 4.9.2017 10:22

Re: Vzhledem k tomu,

Barbarské znetvoření křesťanských symbolů je v rozporu s dobrými mravy, takže Lidl zjevně porušil platný zákon o reklamě a nyní musí následovat nějaká sankce.

Pokud by platila Vaše domněnka, že morální odsouzení k poklesu tržeb Lidlu nepovede, byla by namístě vysoká pokuta. Pokud by se naopak ukázalo, že tržby rostou, protože celý humbuk slouží jako skrytá reklama pro zviditelnění Lidlu, mohlo by se to vyhodnotit jako nekalá obchodní praktika a Lidlu by mělo být odebráno živnostenské oprávnění.

Lidé se bouří, protože nekoná stát, i když konat má!

S. Netzer 4.9.2017 10:30

Re: Vzhledem k tomu,

Pár zanícených bojovníků proti islámu a proti neomarxismu (= diagnóza) není žádné lidové povstání.

J. Kombercová 4.9.2017 10:38

Re: Vzhledem k tomu,

Přéésně. Držet hubu a krok. :))

V. Klepetko 4.9.2017 10:55

Re: Vzhledem k tomu,

Nejde o lidové povstání - jde o obecně sdílený názor, že došlo k jednání v rozporu s dobrými mravy.

A od roku 1818 je toto na území států, které byly součástí Rakouska-Uherska, nepřípustné přímo ze zákona (v některých vybraných sférách lidské činnosti). V ČR mezi ně patří reklama, takže byl zjevně porušen platný zákon. O nic jiného nejde.

S. Netzer 4.9.2017 11:30

Re: Vzhledem k tomu,

České zákony neznám, ale předpokládám, že jako jinde existují v ČR zákony proti klamavé reklamě, ale to co nazýváte "znetvořením křesťanských symbolů", určitě není případ klamavé reklamy.

Pokud Vás ten leták tak rozčíluje, tak můžete podat žalobu kvůli hanobení náboženských symbolů. Dejte každopádně vědět, jak jste uspěl.

S. Netzer 4.9.2017 11:33

Sorry, patří pod

V. Klepetko Re: Vzhledem k tomu, 10:55

V. Klepetko 4.9.2017 11:42

To nic, v pohodě...

Je to jinak. Jako hanobení náboženských symbolů by se to mohlo brát jen pokud by Lidl ve své kreativní reklamní činnosti pokračovalve stejném duchu. Zatím to jednání nemá takovou intenzitu, aby bylo na místě trestní stíhání. Ale -

Platný zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy praví: " Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost".

Soudím, že "umazávání" křížů v hrubém rozporu s dobrými maravy nepochybně JE! U musí to řešit příslušné státní orgány zatím mimo rámec trestního práva.

V. Klepetko 4.9.2017 12:27

Re: To nic, v pohodě...

"mravy", omlouvám se.

Jinak, "jednání v rozporu s dobrými mravy" řada právních kodexů v jiných zemích nezná. Ale u nás a třeba v Rakousku je tato "pojistka" tradičně součástí právního řádu. A protože ten pojem je dost vágní a proto i zneužitelný, tak je zabudován implicitně jen do několika mála zákonů.

Ke smůle Lidlu je Zákon o reklamě jedním z nich:-)))))

S. Netzer 4.9.2017 12:46

Re: To nic, v pohodě...

"Verstoß gegen gute Sitten" nebo "atteinte aux bonnes moeurs" existují nejenom v Rakousku, ale je to skutečně velmi gumový pojem, pochybuji, že byste s něčím takovým uspěl.

V. Klepetko 4.9.2017 13:13

Re: To nic, v pohodě...

Já ale nemám nic takového zapotřebí! Regulovat reklamu musí stát - to není povinnost občanů. Když uvidím, že stát vymahatelnost práva nezajišťuje, zvolím si ve volbách reprezentaci, která zjedná nápravu :-)))

"Hanobení" je také vágní pojem, a přesto se v praxi trestá!

S. Netzer 4.9.2017 13:34

Re: To nic, v pohodě...

Nezlobte se, ale že "stát musí regulovat" reklamu, je naprosto směšný požadavek.