2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

GLOSA: Izrael před olympiádou

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu má na YouTube vlastní kanál. Na něm se v těchto dnech střídají významné sportovní osobnosti. Cestou na olympiádu do Londýna jsou nuceny (ve smyslu: vzhledem k okolnostem) dělat něco, čeho jsou jejich kolegové z ostatních států ušetřeni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Urban 26.7.2012 21:13

Každý národ má právo zvolit si své hlavní město

Pochopitelně kromě Palestinců.

Možná, že v budoucnu bude Izrael postaven před volbu : smířát se s rozdělením Izraele nebo ho ztratit celý. Doufám, že pan Stejskal bude v takévém případě zásadový a raději dá celý Jeruzalém Arabům. Hlavně ho nerozdělit !

J. Urban 26.7.2012 20:01

Evropský levicový dobytek - potomci

Adolfových nacionálsocialistů - odmitl dát Hizballah na seznam teroristických organizací. To stačí!

S. Udatný 26.7.2012 19:01

Dobrý den,

já jenom doufám v brzké přestěhování velvyslanectví ČR.

P. Pavlovský 26.7.2012 5:44

Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

která je hlavním městem Česka kontinuálně nejméně od dob sv. Václava. Někde se hlavní města měnila (kupř. v Německu, v Rusku), jinde byl stát rozdělen na víc menších států, které pak měly vlastní metropole (Itálie, Německo) nebo bylo rozděleno celé území mezi několik jiných států (Polsko).

Praha je, společně s Paříží či Londýnem opravdu spíše výjimkou, byla nepřetržitě hlavním městem neděleného knížectví a pak království, i uvnitř habsburské monarchie. I Londýn je především hlavním městem Anglie, zatímco hranice Velké Británie se měnily, i Praha byla kdysi zároveň hlavním městem některých říší, ať už to byly říše Přemysla Otakara II., Lucemburků či Habsburků.

Jeruzalém je sice město prastaré, ale jako o kontinuální metropoli o něm zajisté mluvit nelzea to ani v době před římskou okupací (viz Starý zákon). Stejně prastarý je de facto i Tel-Aviv, protože antická Jaffa je dnes už jeho jižní součástí.

Jeruzalém byl sjednocen až během Šestidenní války v roce 1967. Bude nutné snad ještě sto let desetkrát denně celému světu opakovat, že se tak stalo poté, co Jordánsko (jehož byl do té doby východní J. součástí) nedbalo úpěnlivého varování Izraele (zprostředkovaného jordánské vládě synchronně několika vzájemně nezávislými kanály), uvěřilo lživému tvrzení G. A. Násira o vítězném postupu egyptských vojsk do Izraele a - ve druhém dni války -vpadlo Izraeli do východního boku, zatímco jeho armáda bojovala na severu s Libanonem a Sýrií a na jihu s Egyptem.

Teprve po náporu jordánské armády z Předjordánska (západního břehu) do Izraele, začaly ji nepočetné (de facto zbylé) izraelské jednotky odrážet, aby nakonec klešťovým obchvatem ze severu a z jihu Jeruzalém obklíčily, Lví bránou do Jeruzaléma vnikly a v pěchotním boji dům od domu jej obsadili. Židovští výsadkáři u Zdi nářků, která byla 20 let od vyhlášení samostatného státu Židům zapovězena, to je jeden z nejslavnějších okamžiků v dějinách Izraele. Mimochodem: ve kterém městě je dnes české velvyslanectví v Izraeli?

V. Hajková 26.7.2012 13:34

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

Začněte  studovat   -  než   začnete   blábolit!   Evidentně  jste  na  straně  Palestinských   teroristu-  které  nikdo  na  svém  uzemí  nechce  -  ale  které   ostatní  okolni  země  využívají  k  utokum  na  Izrael.   A  co  je  nejlepší  na  jejich -     finanční  pomoci   se  poldílí  i   EU  -  HNUS!

S. Landa 26.7.2012 13:47

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

To je roztomilé, když někdo jako Vy, doporučuje evidentně vzdělanénu člověku studium...

:-)

S. Netzer 26.7.2012 14:11

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

Doktorka Hájková opět přispěla fundovaným komentářem. :-)))

P. Lenc 26.7.2012 13:49

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

Paní Hájková, já s panem Pavlovským občas souhlasím, někdy ne, ale tentokrát má ve většině svého příspěvku pravdu.Pouze bych s ním polemizoval o kontinuitě Jeruzaléma jako hlavního města, neboť Židé toto město VŽDY považovali za své hlavní město už z náboženských důvodů. Což platí o většině hlavních měst.

S. Netzer 26.7.2012 14:13

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

Ano, dozajista, o většině hlavních měst platí, že jsou považovány za hlavní města už z náboženských důvodů.

To snad není možné.

P. Pavlovský 26.7.2012 15:18

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

Ujasněme si, prosím, pojem hlavního města. Ten je bezesporu vázán na státnost. Stát a jenom stát může mít hlavní město, nemůže je mít ani  NĚJAKÉ NOBOŽENSTVÍ (církev) ANI NĚJAKÝ NÁROD. Řeknu-li např. že Řím je hlavní město katolíků, je to jenom metafora. Hlavním městem byl jenom v souvislosti s říší římskou, italským královstvím a je v souvisosti s italskou republikou. Jeruzalém proto od zániku království Judea do vzniku Izraele hlavním městem v pravém slova smyslu nebyl.

Jinak mě paní Hájková potěšila  prostomyslností, s jako spolkla mou neárijskou lest. Záměrně jsem napsal svůj text krajně nestranně, abych jako dle norimb. zákonů 3/8 Žid nemohl být nařknut z neobjektivního  filosemitismu. A ejhle! Pí Hájková je chudák zřejmě už natolik zvyklá na všeobecně převažující antisemitskou dikci ve veřejném diskursu, že pokud text není vyslověně pro-židovský, chápe jej a priori jako antisionistický.

Kdyby dřív než začne psát trochu přemýšlela, muselo by jí přece být nápadné, jak můj text zdůraňuje nevyprovokovanou agresivitu Jordánska, neúměrnou převahu jeho sil v bitvě o Jeruzalém a vlastně celý Západní břeh, nadšení židovských parašutistů po dosažení Zdi nářků. To by přece žádný skutečně pro-palestincký komentátor nemohl napsat.

Kdyby už nic jiného, proč jsem se asi na konci ptal, kde leží české velvaslanectví v Izraeli? Nebyla to náhodou otázka vůči ČR poněkud kritická?

S pozdravem člen spolku Hidden Child, P. P., za svobodna Pober.

V. Novák 26.7.2012 15:43

Ožralá vuvuzela není zvyklá na "všeobecně převažující

antisemitskou dikci ve veřejném diskursu" už proto, že žádná taková všeobecně převažující dikce neexistuje. Prostě v Česku platí, že kdo je trošičku kritický k Izraeli, je antisemita.

Připomíná mi to Poláky, pro něž je zase každý, kdo je trošičku kritický k polské historii, Žid. Zakuklený nebo nezakuklený - ale Žid být musí! Dokonce i za polské pogromy Židů mohou (dle Poláků) Židé - aby udělali Rzeczi pospolité ostudu.

P. Pavlovský 26.7.2012 15:51

Re: Ožralá vuvuzela není zvyklá na "všeobecně převažující

O.K., jenomže ten můj článek není vůči Izraeli kritrický ani v nejmenším! Nebo je?

S. Netzer 26.7.2012 16:23

Re: Ožralá vuvuzela není zvyklá na "všeobecně převažující

Ne, ale pokud zde Psu nehalekáte "Bůh ochraňuj Israel", jako jeden zdejší bezmozek, tak jste automaticky "na straně  Palestinských   teroristu", jak píše milá paní. Já zde dokonce podle dobrozdání pana redaktora provozuji proislamistickou palestinskou propagandu a jsem ortodoxní muslimák, podle názoru jakéhosi dalšího enteligenta.

S. Landa 26.7.2012 16:28

Re: Ožralá vuvuzela není zvyklá na "všeobecně převažující

Jo jo, také už jsem byl českým muslimem, antisemitou, hamásníkem....  :-)

S. Netzer 26.7.2012 16:48

Re: Ožralá vuvuzela není zvyklá na "všeobecně převažující

Já jsem za ta léta, co sem přispívám, vypěstovala hotovou alergii na fanatismus a neinformovanost některých diskutérů. Ale protože mám možnost informovat se z jiných zdrojů, než monolinguální diskutér, který čerpá gros svých informací od "kapacit" píšícících na NP, tak mám stejný cejch.

Příspěvek milé paní doktorky Hájkové je typickým příkladem neinformovanosti a zaslepenosti. Ty dvě vlastnosti kráčí většinou ruku v ruce.

S. Netzer 26.7.2012 16:26

Re: Ožralá vuvuzela není zvyklá na "všeobecně převažující

Že si Židé mohou sami za to, že ... Je antisemitská klasika.

E. Sevrát 26.7.2012 16:59

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

ČR má jako vetšina demokratických zemí velvyslanectví v Tel-Avivu.A tak je to v pořádku.

P. Pavlovský 26.7.2012 17:59

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

O.K.,pak ale nevím, proč jsme vyhazovali peníze na přestěhování toho našeho z Bonnu do Berlína.

Vzdálenost je to mnohem větší než z Tel-Avivu do Jeruzaléma.Nehledě k tomu, že Bonn je hezčí apříjemnější než Berlín a jeruzalém je zase o poznání hezčí a příjemnější než Tel-Aviv.

Nemusíme mít všechno jako většina (evropských) demokratických zemí, např., nemáme euro a někteří tvrdí, že bychom neměli být ani v EU. Ani v OSN nehlasujeme vždycky shodně s většinou.

Většina se mnohdy mýlí, čerstvě např. v nedávných optimistických názorech na "arabské jaro" a konečně i v podpoře Palestinců - "čiň čertu dobře, peklem se ti odmění".

Umístění našeho zastupitelství v Izraeli na naší demokratičnost ani na naší mezinárodní vážnost nemá vliv.

S. Landa 26.7.2012 18:03

Re: Zdaleka ne všechny evropské metropole jsou tak samozřejmé, jako Praha,

My jsme neměli v Berlíně velvyslanectví?