4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

GLOSA: Být jako Finové?

O Finsku se u nás mluví zřídka. Třeba teď, kdy se vlády ujala Sanna Marinová (34), nejmladší premiérka na světě. Nebo když její předchůdce Antti Rinne odstoupil po stávce pošťáků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Navrátil 15.12.2019 8:41

To je správný postřeh. Potvrzuje, že se nemáme spoléhat na Paříž, Londýn, Berlín, Moskvu nebo Brusel, ale bránit si tvrdě a neústupně své vlastní zájmy, tak jak to dělají druzí.

P. Kmoníček 15.12.2019 8:19

Dupale, ale nechali jsme si to líbit a dodnes si na to stěžujeme a navíc nadáváme na V.Britanii, která k nám žádné závazky neměla a bránila jen své zájmy.

L. Novák 15.12.2019 8:05

Mám se opakovat? Psal jsem: "...kácení soch totalitních bolševických tyranů..." !!:-P

J. Paleček 14.12.2019 22:51

Flašinetářů plete hrušky s jablky. Co jiného od vás čekat. Odkaz asi těžko. Na to nemáte.

P. Pavel 14.12.2019 22:40

Ideová pevnost jako když vyšije.

J. Dupal 14.12.2019 22:39

Až na to že se zúčastnili s Němci blokády Leningradu.

P. Pavel 14.12.2019 22:38

Tak to jim určitě držel pistoli u hlavy, že. Mimochodem, jaký to má vliv na fakt, že lenin nikoho "nepropustil", ale byl přinucen Německem k odstoupení území? Vzhledem k tomu, že jste se ani nepokusil o nějaký protiargument, je evidentní, že o ideové pevnosti a zakaleném úsudku víte všechno z vlastní zkušenosti.

J. Dupal 14.12.2019 22:28

A protože se Ruská tanková vojska utopila v těch hraničních bažinách. Tak ať jim postaví pomník.

P. Pavel 14.12.2019 22:21

Chápu, německý hospodářský zázrak je pro tebe neznámý pojem, volksrusácký analfabete.

J. Dupal 14.12.2019 22:18

Když se podepisoval Mnichov tak jsme tam u toho nesměli být abychom nerušili. Zástupci ČR čekali někde v hotelu. Tak jaké že "někdo nerozhodl bez nás".

J. Jurax 14.12.2019 20:59

No, nikoliv do Finska, nýbrž vlakem přes Německo a pak lodí do Švédska ho odvezli hlavně proto, že odtud se přes Finsko bylo jednodušší se dostat do Ruska než přes frontu.

J. Jurax 14.12.2019 20:51

A které sochy kácet je správné?

Kupříkladu v USA dnes kácejí aktivisté sochy jižanských generálů.

A my máme furt na malém rynku sochu rudoarmějce a pod ním seznam sovětských vojáků padlých při osvobozování města. A jinde máme pomníček legionářů se sochou a ještě jinde pomníček vojáků padlých ve Velké válce za císaře pána rovněž opatřený sochou. A taky máme ještě sochu svatého tuším Floriánka, co je přes hašení. Kterou z nich bychom podle Vašeho názoru měli pokácet. Podotýkám, že Gottwalda jsme už strhli před třiceti lety.

J. Jurax 14.12.2019 20:36

Ano, geroji. Povídejte, přehánějte, jak Vy jste hubu a krok nedržel a statečně bojoval proti hydře komunismu.

J. Jurax 14.12.2019 20:33

Ale kuš ... bourat lze i starší sochy; na každého se něco najde a zviditelní Vás to taky.

J. Jurax 14.12.2019 20:28

Ehm ... Brestlitevský mír prosadil Lenin proti vůli svých soudruhu,zejména Trockého.

A zbytek - jste obdivuhodně momentálně správně ideově pevný, ale kalí Vám to úsudek.

J. Jurax 14.12.2019 20:21

Finsko sice bylo propuštěno Leninem, ale přesto si muselo hned potom svou nezávislost na bolševicích vlastních i ruských vybojovat.

V čem byl útok na Karélii strategický? Dosáhl jen toho, že vehnal Finsko do náruče Německa a Leningrad stejně dopadl jak dopadl. V opačném případě by Finsko nejspíš zůstalo v konfliktu neutrální nebo by, jsouc napadeno Německem, se stalo spojencem sovětů.

Finové ani jako němečtí spojenci přes německé naléhání nepostoupili dál do Ruska než na svá předtím uloupená území.

Jinak ale v zásadě souhlas.

J. Jurax 14.12.2019 20:07

Asi tak.

J. Jurax 14.12.2019 20:05

Je třeba odlišit kdo poručníkuje.

Je-li to brusel, je to samozřejmě jedině dobré a kdo to odmítá, je po zásluze označen za nacionalistu, putinofila, ochránce Pekingu, nácka či bolševika atp.

Pozor - tohle je ironie!!!!

L. Novák 14.12.2019 19:37

Ta socha nevadila tobě, protože jako komouš jsi se k ní chodil modlit a klanět Vladimíru Iljiči Leninovi jako každý přesvědčený komunista. Ti ostatní drželi hubu a krok, aby nepřišli o práci a neměli kaňku v kádrovém posudku... :-P

J. Paleček 14.12.2019 19:24

Dejte odkaz flašinetáři. Rád se poučím.

P. Pavel 14.12.2019 19:02

To, že vám fakta nejdou pod čumák je vás vlastní problém. Zjednodušeně pro ideologické vyIízance, stačí porovnat ekonomické výsledky Finska s ekonomickými výsledky např. SRN za období diskutovaných 40 let.

J. Paleček 14.12.2019 17:24

Pane Pavle, vaše úvahy odporují ekonomickým výsledkům Finska za posledních 80 let, zato jsou krásným příkladem ideologické slepoty.

R. Tichý 14.12.2019 15:09

K zaveru-je zajimave, ze kdyz nekdo nechce vse svadet na vetsi (narky, zodpovednost), ale zaroven se jimi nechce nechat porucnikovat, je oznacen za nacionalistu, putinofila, ochrance pekingu atp.

P. Pavel 14.12.2019 14:35

Přesně, velmi selektivní výběr a navíc falšování historie, ovšem z tvé strany zingo.

Za prvé, Finsko nebylo "propuštěno" Leninem. Finsko získal samostatnost na základě Brest-litevského míru, tedy z donucení bolševického rusácka německem. Za druhé, co má společného rusácká agrese vůči Finsku z roku 1939 společného ze Švédskem, které o vliv ve Finsku přišlo na začátku 19. století? "Strategický" stalinův pokus (rozuměj agrese bez vyhlášení války, na rozdíl od sebeobrany Izraele) o okupaci Finska, skončil stejně jako jiného jeho "strategické" pokusy, tedy genocidou buď vlastních vojáků, nebo okupovaného civilního obyvatelstva, nebo obojím. Za třetí, které armády asi měl být Mannerheim důstojníkem, když bylo Finsko součástí rusáckého impéria? Za čtvrté, 40 let klidu a prosperity dalo SRN členství v NATO. Finlandizace dala Finsku pod hrozbou agrese a zničení rusáckem 40 let nesamostatnosti v ekonomice a rusáckého diktátu v zahraniční politice. Atd. atp.

P. Pavel 14.12.2019 14:02

Blábol, finlandizace Finsko nikam nedostala. Jediné co finladizace Finsku přinesla byla omezení jak v zahraniční politice tak v ekonomice - povinnost orientovat se rusácko. Mezi vyspělé země dostala Finsko píle a schopnosti Finů, nic jiného. To dokazuje i to, že po nevyhnutelném pádu rusáckého zlodějského impéria, na který stejně jako Československo těžce doplatili, se Finsko dokázalo rychle přeorientovat na jiné trhy a jiné segmenty ekonomiky. Samostatnost Finska měla po první světové válce to omezení, že sousedilo s nepřátelskou genocidní mocností jako sovětské rusácko, které si dělalo nárok na území všech sousedních zemí. Na rozdíl od doby existence východního bloku teď Finům rozhodně nic nechybí.

J. Paleček 14.12.2019 13:51

Pardon,ztratil se mi příspěvek kde se v ČSR vzaly finské domky.

P. Pavel 14.12.2019 13:50

A mají snad Finové na náměstích sochy komunistických zrůd, jejichž diletantismus zabil víc vlastních vojáků než nepřítel, a jediné v čem byli dobří bylo okupantský teror vůči domorodému obyvatelstvu, jako třeba koněv? Ne. Místo toho mají na náměstích pomníky maršála Mannerheima, který dokázal ubránit Finsko před okupací rusáckým impériem a v rámci přežití vlastního národa se stejně jako Vlasov spojil s ďáblem, aby dokázal bojovat s čertem. Ač byli Finové nuceni nakonec ustoupit rusáckému diktátu, nikdy neakceptovali rusovětské propagandistické falšování historie. Finové tedy na rozdíl od Čechů nemají co kácet.

J. Paleček 14.12.2019 13:49

Pane Zingo máte pravdu, jen s tím Leninem si nejsem jistý. Jenže tohle je diskuze i tak byl můj příspěvek příliš dlouhý a musel jsem ho zkrátit. Zkuste ještě a Finské domky.

V. Zadák 14.12.2019 13:46

Finsko tvořilo s Ruskem personální Unii, vazalem nebylo. Vztah byl konfederativní.

Němci dovezli Lenina do Finska, protože tam carská policie ani tajná služba Ochranka na něho nemohly.

V. Zadák 14.12.2019 13:41

Upřesnění: generál Mannerhaim byl národností Švéd a finsky se začal učit teprve tehdy když se stal finským prezidentem.