31.5.2024 | Svátek má Kamila


Diskuse k článku

FOTO: Lodní výtah Wheel

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
krmič 26.1.2006 10:16

voda

Asi ano, na stránkách se píše o hydromotorech. A je to celé konec konců vodní kolo - stačí aby se dopravovala větší část vody shora dolů a pak to funguje jako zdroj energie. Ale vrtá mi hlavou, jak je utěsněn přechod z horního kanálu na vanu v horní poloze při otevřených vratech? Z obrázků to není vidět a pokud by tam nebylo dokonalé těsnění (ovládané servomotory?), tak by to musela být pěkná sprcha. S ekologií to má opravdu málo společného - jako celá vodní vnitrozemská doprava.
Hubert Mašín 26.1.2006 4:12

Mám dojem, že jsou to hydromotory

A elektriku to teoreticky může potřebovat opravdu jenom na svícení, rozdíl hladin je dostatečný zdroj energie pro všechny pohony. Ekologické to ovšem není ani náhodou, všechno to železo, beton a jejich údržba...
JJ 25.1.2006 14:37

S tou myslenkou jiz prisel davno Cimrman

Akorat se mu v dole hromadili hornici...
VL 25.1.2006 15:48

Re: S tou myslenkou jiz prisel davno Cimrman

V podstatě ještě před Cimrmanem v podobě mnoha lanovek typu jako na Petřín - nahoře načerpali vodu do nádrže ve vagonu a pří jízdě dolů vytáhne vagon s lidmi. To také bylo údajně důvodem postupného sesuvu petřínské stráně, po první válce to předělali na proud a nečerpané prameny podmáčely stráň. Kdysi jsem viděl v jednom časopisu fotografie podoblné lanovky, myslím že Švýcarska, která jezdila téměř doslovně na h...o, do nádrže pouštěli splašky z kanalizace.
HonzaP. 25.1.2006 13:38

Tak tedy vetsi vytah

Kdyz jsem byl maly, navstivili jsme v Braniborsku (tehdy jeste v NDR) taky jeden lodni vytah (Niederfinow). Ten slouzi i k preprave nakladnich lodi a prekonava prevyseni ~36m. Dneska maji uz i vlastni web: http://www.schiffshebewerk.de Je to docela pekna stavba... Prijemny den H.
fakír 25.1.2006 13:36

nemá, prosím, tady někdo informace o propojení Labe a Dunaje?

je to megalomanský nesmysl? není to nesmysl? je to moc drahé ? a hlavně co je vlastně s tím projektem teď?
eroplejn 26.1.2006 15:37

Re: nemá, prosím, tady někdo informace o propojení Labe a Dunaje?

Drahe to urcite bude, ale co teprve ekologove - tusite kolik veverek, broucku, jesterek ap. by prislo o sva doupatka?
krmič 25.1.2006 11:49

Není to nějak malé?

Když tak o tom uvažuju, 400 (nebo i 600) tun není nic moc, je to spíš technická hračka. To nejsou velké vany a stačí jenom pro maličké lodě. Pro nákladní dopravu to snad nemůže mít žádný význam. Spíš taková roztomilá atrakce pro turisty, skoro opravdu pouťová - prostě kolo (ruské nebo Ferris?) Mám pocit, nechce se mi to hledat, že na světě byly realizovány mnohem větší lodní výtahy. Pravda, ne na principu kola.
krmič 25.1.2006 11:59

Re: Není to nějak malé?

pf vlastně výstižně popsal přede mnou, o co jde. Uviděl jsem to až teď.
pf 25.1.2006 11:46

jeste bych k tomu dodal

ze od padesatych let minuleho stoleti po nastesti kratke dobe upadku, kdy nakladni provoz na kanalech nahradily nakladaky, byly vodni cesty (budovane od druhe poloviny 18 stoleti) restaurovane, vetsinou dobrovolniky a nyni je splavnych priblizne 2000 mil!  Uzke cluny 'narrow boats' si lze pronajmout a v pohodli a beze spechu se lze plavit jak hrdlo raci. Na kanalech lze zastavit prakticky kdekoliv, zatlouct kolik a uvazat lod a uzivat si klidu a rano byt vzbuzen bucicimi kravkami na pastvine na druhem brehu.  Na rizeni clunu neni potreba zadna licence ci zkousky a tak jedine, co clovek musi mit je kreditni karta na objednani a zaplaceni.
 
vic treba tady
Roy Boehm 25.1.2006 11:29

Nádherná věcička

Na jedničku z fyziky a na pochvalu z ekologie. Díky za první optimistický článek dnešního dne. Aspoň někde něco nespěje z úplné prdele ještě hlouběji.
Olda 25.1.2006 8:08

vyska, sirka, hloubka

Pane Wagner,
mate dar upozornit na zajimavy veci a zaroven nedar zmrsit relevantni informace.
Dle stranek Falkirk Wheel je rozdil hladin 115 stop = cca 35 metru, zdviha se 600 tun vody, operace trva 4 minuty, kazda nadrz pojme az 4 lode dlouhe 20 metru.
Hlavne jsem ale z vaseho clanku nepochopil princip vytahu, na to jsem si musel precist stranky Falkirk Wheel...
VL 25.1.2006 8:04

Těch 400 tun bude asi sedět.

Nějak nechápu, tvrzení "čtyři lodi plus voda". Podle Archimédova zákona by měla být váha dvou stejných nádrží s vodou naprosto stejná i když v jedné bude pouze voda a v druhé voda s letadlovou lodí. Jinak z fotek, které jsou u tohohle článku není jasný princip výtahu, tady se snad ani nedá říct výtah ale "ruské kolo". Je to mnohem patrnější na www.thefalkirkwheel.co.uk , kde jsou fotografie, celý tenhle technický zázrak ukazující.
šakal 25.1.2006 10:16

No...vždyť to je vpořádku!...

...Archimedes nearchimedes, váha gondoly se po naložení lodě sice nemění, nicméně je to pořád náklad lodi + vody... co se Vám na tom nezdá (7:- P) (7;- )) 
Roy Boehm 25.1.2006 11:25

Re: No...vždyť to je vpořádku!...

Ale, no tak! Neblázněte! Vaše řešení by platilo jedině v případě, že by ta loď  byla potopená! Jinak musí vytlačit tolik vody, kolik sama váží. A o tento objem se do nádrže vejde MÉNĚ H2O! Už je to jasné nebo se tu mám i vykakat ?
olaf 25.1.2006 12:41

Re: Re: No...vždyť to je vpořádku!...

jasne to byli pred tim, sakal poukazoval na to ze vyraz hmotnost 2 lodi + vody neni chybny, proto ze je vody mene. ano hmotnost vody + 2 lodi je stena jako hmotnost vody bez lodi, ale o tom to neni...v prvnim pripade je te vody proste min ;)
JM 27.1.2006 14:47

Re: Re: Re: No...vždyť to je vpořádku!...

... a navíc JE to náklad vody + lodi, přece tam tu loď na těch fotkách vidím, ne?
ptakopysk 25.1.2006 7:36

Překrásný dílko...

a pohání ho motory o celkovém příkonu jenom 1,5 kW
Skepticus Maximus 25.1.2006 7:59

Re: Překrásný dílko...

a na 12V :-)))
doxa 25.1.2006 8:02

Re: Překrásný dílko...

No asi v té vaně, co jde dolů je vždy víc vody mež v té, co se vytahuje nahoru. O něco podobného se pokoušel již Jára Cimrmam v dolech (tzv. samotěžné zařízení). Jemu se ale v podzemí začali hromadit horníci, kdežto voda odteče.
ptakopysk 25.1.2006 10:51

Re: Re: Překrásný dílko...

jenom si myslím, že tohle zkusit postavit tady v Čechách, tak by se ekologisti asi pos.ali
krmič 25.1.2006 11:34

Re: Překrásný dílko...

Nemá to být 1,5 MW? I kdyby to jelo úplně samo, jak tady kdosi tvrdí, tak tam musí být spousta pomocných pohonů (vrata, čerpadla, brzdy...)
ptakopysk 25.1.2006 11:48

Re: Re: Překrásný dílko...

ty motory, který s celým vehiklem otáčejí mají skutečně jedenapůl kilowatu. Musí to být fantasticky vyvážený. Ty motory jsou asi jenom na překonání valivejch a dalších odporů a tření. Na stránkách Falkirk Wheel je to napsaný. Stránka Engineering úplně dole....
krmič 25.1.2006 21:29

Re: Re: Re: Překrásný dílko...

Tedy pro představu: 1,5 kW má motorek ve vysavači. Čím se asi otvírají ta vrata? Já vím, šlo by to i na kliku, jako u starých zdymadel, ale trvá to pak dlouho. No proč ne... A vsadím se, že víc jak 1,5 kW spotřebuje jenom osvětlení. Proč potom šetřit na motorech?
jezek 25.1.2006 7:23

400t ??

Nejak malo
šakal 25.1.2006 6:45

...Inventive engineering!

(7:- ))