17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

ESEJ: Země založená na snu o rovnosti

„Zlaté jablko v stříbrném rámu.“ Těmito slovy Abraham Lincoln charakterizoval deklaraci nezávislosti ze 4. července 1776 a ústavu USA napsanou v září 1787. Deklarace je zlatým jablkem, které vyjadřuje politické hodnoty Ameriky, a ústava stříbrným rámem, který garantuje, aby zlaté jablko, hodnoty deklarace, mohlo přetrvat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Šír 6.7.2021 23:21

Řecká demokracie byla značně odlišná od dnešní představy. Jednak byla omezena na menšinu obyvatel. Dále, rozhodoval při volbách los, tedy náhoda, nikoliv volič. Dále: (wikipedie:) ... byla nejen procesně, ale i obsahově značně odlišná od současné – zejména neznala ochranu práv jednotlivce. Sokratés byl odsouzen k smrti athénským shromážděním, případná ostrakizace záležela na momentální náladě hlasujících atp.

Ostatně řecká demokracie trvala jen dosti krátce - asi 100 let, do pol. 4. stol př. n. l.

A. Šír 6.7.2021 23:02

Velmi dobrý text. Osobně vyzdvihuji stať o pravdě: "Existuje politicky relevantní pravda s velkým „P“ a ta pravda je poznatelná." Pokládám za absurdní a velmi nebezpečné takové ty pojmy, jako je "alternativní pravda" (zavedl Donald Trump) a podobně ("každý má svou pravdu...").

J. Anděl 6.7.2021 16:13

Myslel jsem spíš tuto pasáž :

Druhé velké zpochybnění principů deklarace totiž nastává nyní na americké „progresivní“ levici, podle které má být člověk posuzován nikoli jako jednotlivec, nýbrž jako člen skupiny, podle svého pohlaví, sexuální orientace a především rasy. To je obsahem tzv. kritické rasové teorie, podle níž je rasa nejdůležitějším faktorem politiky.

J. Nevrkla 6.7.2021 8:33

V posledním odstavci tu úvahu shrnuje, co by se stalo, kdyby Amerika opustila své principy. Na mě alibisticky neutrální. Je už spousta faktů dokazujících, že Amerika ty principy opouští. Proč je nepoužil? Nezná je?

J. Kočvar 6.7.2021 1:19

§ 16

Každý člověk má vrozená, již rozumem poznatelná práva, a nutno jej tudíž považovati za osobu. Otroctví nebo nevolnictví a k tomu se vztahující výkon moci nejsou v těchto zemích dovolena.

§ 28

Plného požívání občanských práv nabývá se státním občanstvím. Státního občanství v těchto dědičných státech docházejí děti rakouského státního občana narozením.

§ 29

Cizinci nabývají rakouského státního občanství nastoupením veřejné služby; desetiletým nepřetržitým bydlištěm v těchto státech dovršeným, leč pod podmínkou, že cizinec po tuto dobu neuvalil na sebe žádného trestu pro zločin.

(Tyto paragrafy měly identické znění už v textu z roku 1811.)

https://cs.wikisource.org/wiki/Obecn%C3%BD_z%C3%A1kon%C3%ADk_ob%C4%8Dansk%C3%BD

J. Kočvar 6.7.2021 1:06

Tady nejsme u zkoušky, ale můžu jen spekulovat o tom, že mínění o tom, co je ještě přípustné a co ne, se vyvíjelo. Stejně tak se za osvícenství vyvíjel (zmírňoval) i institut poddanství. Stejně tak se vyvíjela představa ohledně toho, co všechno patří do lidských a občanských práv.

(Někdy se tak lidská práva rozdělují do generací podle toho, v jaké generaci nebo spíš vlně s nimi lidé přišli:

1. generace - právo nebýt svévolně uvězněn, popraven nebo zbaven majetku;

2. generace - práva politická;

3. generace - práva sociální;

4. generace - práva sexuálních menšin apod.)

Po dlouhou dobu se tak lidé dohadovali, jestli má mít vůbec někdo volební právo; jestli mají mít volební právo všichni mužové; jestli má mít hlas každého muže stejnou váhu; jestli by i ženy měly mít právo volit.

Takže abych se vrátil k původní otázce, zjevně na počátku devatenáctého století považovali robotu za slučitelnou s právy člověka. Mezi paragrafy, které se týkají práv člověka a existence občanství, patří:

J. John 5.7.2021 22:57

Vidím, že jste odborník. Tak mi vysvětlete, jak se vypořádal rakouský občanský zákoník s poddanstvím, když sloužil až do 20.st.

J. Anděl 5.7.2021 22:35

Vždyť o tom taky píše.

J. Kočvar 5.7.2021 22:16

Kdyby František musel Napoleona poslouchat ve věci občanského zákoníku, tak by asi přijal Napoleonův zákoník. V skutečnosti ale přijetí zákoníku nevyplývalo z tragických událostí roku 1809, jak praví i Ottův slovník naučný:

"Dne 19. led. 1808 byl návrh celého zákona i s poradními protokoly opět předložen císaři. Ale ani tentokráte nebyl ještě návrh schválen, nýbrž po dvou letech kommissi opětně vrácen za tím účelem, aby tato uvažovala o poznámkách s některých stran státní rady učiněných; operát i s dobrým zdáním o těchto poznámkách předložen císaři 22. led. 1810. Patentem ze dne 26. dub. 1811, tedy asi po 60 letech od započetí prací přípravných, návrh celého zákona došel konečně schválení a patentem z 1. čna 1811 prohlášen jako o. z. o., (...) A dílo to, které jest ovocem práce tak dlouholeté a neúmorné, také jeví stopy této práce; jest to zákonník důkladný a v každém ohledu vzorný, ač systém jeho s moderní systematikou vědeckou již se nesrovnává."

https://cs.wikisource.org/wiki/Ott%C5%AFv_slovn%C3%ADk_nau%C4%8Dn%C3%BD/Ob%C4%8Dansk%C3%BD_z%C3%A1konn%C3%ADk_obecn%C3%BD

J. Kočvar 5.7.2021 22:12

Všeobecný občanský zákoník byl výsledkem dlouhodobého rakouského právního vývoje. Už v roce 1797 byla práce na zákoníku občanského práva natolik pokročilá, že mohl být zaveden a vyzkoušen v Západní Haliči. Tou dobou byl Napoleon pouze jedním generálem z mnoha.

Je rozdíl mezi občanským právem a občanskými právy. Mezi "občanská práva" patří třeba aktivní a pasivní volební právo. "Občanské právo" je na druhé straně prastaré právní odvětví, které řeší otázky, jež jsou aktuální za jakéhokoli společenského zřízení, namátkou: uzavírání manželství, dědictví, koupi a prodej zboží.

D. Bowman 5.7.2021 21:12

Tak, tak. Kdo nám ho zavede nyní? Desátek bledne v provnání s dnešníma daněma a utíkat není kam. Plány WEF a té party z Davosu na vlastně NeoFeudalismus jsou výmluvné.

Nebude nc vlastnit, budete bydlet v unibuňkách, žrát brouky a budete šťastní - asi myslej zdrogovaní.

J. Lancik 5.7.2021 20:44

U nas bylo otroctvi azyvano nevolnictvim. Nevolnictvi zrusil Cisar Josef II a to koncem 18 stoleti. V roce 1948 nevolnictvi obnovil Klement Gottwald.

V. Podracký 5.7.2021 20:44

Autor má pravdu a spoustu věcí správně vysvětlil. Zároveň podal svědectví o tom, jak těžce a téměř nemožně se ideály Americké deklarace naplňují. Nenaplňují se ani v samotné Americe a jiné kultury samozřejmě mají k naplnění ještě dál. Prosazování těchto ideálů násilím v různých zemích, požadování jich od jiných států a zásahy ve světě pokryteckým hlásáním lidských práv je zase jen agrese. Jiné kultury mají právo na svoji kulturu.

J. John 5.7.2021 18:54

Víte, že je rozdíl mezi nevolnictvím a poddanstvím, které bylo zrušeno až v r. 1848?

V. Církva 5.7.2021 18:14

Detaily nějakého Napoleonova paskvilu nemusím studovat. Stačí mi jak za francouzské revoluce ticho přerušoval jen klapot gilotiny, revoluce která požrala sama sebe. Méně se už píše o statisících zabitých civilistů v městech které byly proti revoluci.

Napoleon v tom udělal trochu řád ale způsobil opět tisíce či statisíce mrtvých ve válkách. Důsledkem bylo i německé buršáctví které vygradovalo za Hitlera a Evropu zamořuje dodnes.

Jako každá změna i francouzská revoluce určitě přinesla i něco nového, co se týká svobody, ale Napoleona pozitivně hodnotit nedokážu. Británie na to šla lépe.

U nás byl v roce 1781 za Josefa II vydán patent o zrušení nevolnictví. Nebylo to ještě to co ve Francii, ale pomalu a bez revolucí se došlo ke svobodě taky.

V. Novák 5.7.2021 17:47

KSČM je ve srovnání s Piráty konzervativní strana.

V. Novák 5.7.2021 17:45

Prostě všichni si jsou rovní - ale někteří jsou si rovnější.

Nemusel jste to tak okecávat.

J. John 5.7.2021 17:18

Když František vydal v r. 1811 zákoník, tak musel Napoleona poslouchat. Asi i v tomto. Byl přece Napoleonovým tchánem (jeho druhá žena byla dcera Františka) a také musel poskytnout 35000 vojáků na ruské tažení.

V době poddanství v Rakousku asi bylo i občanské právo jiné, než ve francouzské republice/císařství, nebo ne?

J. Kočvar 5.7.2021 16:49

No a? Politické svobody upravuje ústavní právo, nikoli občanský zákoník. Ten se týká záležitostí jako je dědické právo, rodinné právo, koupě a prodej zboží. Rakouský Všeobecný občanský zákoník je na Napoleonově občanském zákoníku nezávislý.

V. Mokrý 5.7.2021 16:04

Tak nějak to je.

F. Navrátil 5.7.2021 15:26

Ať to převracíte z kterékoliv strany, vychází vám, že v USA je zaváděn nový typ rasismu pod záminkou boje proti rasismu.

D. Bowman 5.7.2021 14:47

A bude hůř. Těch lidí co si chtějí narovnat společenský status bude kvapem přibývat, jak se narovnává status těm dnešním. Už jen to narovnání práv žen vede k velkému počtu dětí z neúplných rodin, což je největší společný jmenovatel společenského neúspěchu - neurózy, narkománie, kriminalita. A ty budou taky potřebovat narovnat status.

D. Bowman 5.7.2021 14:38

Antická demokracie zahubila sama sebe, jak se postupně rozšiřovalo volební právo. Psal o tom i Platón.

Republika je daleko stabilnější koncept tj. o některých věcech se prostě hlasovat nesmí - jako třeba jestli otrávit Sokrata za blbý kecy.

J. John 5.7.2021 14:36

https://cs.wikipedia.org/wiki/Code_civil

D. Bowman 5.7.2021 14:33

To vůbec nevadí. I kdyby se je sem nepodařilo pozvat, tak tady máte dostatek jiných od žen obého pohlaví až po kriminálníky. Těm všem je potřeba vyrovnat společenský status. A toho se chopí nejen Pritáti, KSČM ale rovněž Spolu nebo Ano a dokonce i SPD (mínus ty černoušci).

Všichni z nich považují Rovnost za zlaté tele a vás ne jeho oltář obětují a ani nemrknou.

M. Dvořák 5.7.2021 14:32

Ohledně té rovnosti dává vývoj Libérie otcům zakladatelům za pravdu.

D. Bowman 5.7.2021 14:27

Liberté je neslučitelná s Egailté a Fraternité.

Na Rovnost a Bratrství potřebujete notnou dávku donucení která je neslučitelná se svobodou.

Srovnat třídní, rasové, genderové atd. rozdíly vyžaduje někoho okrást a někoho zadupat, aby ten druhý mohl opticky povyrůst.

Proto taky napsali, že lidé jsou stvořeni Rovni, né že jsou počati nebo že se rodí nebo dokonce, že by měli žít rovni.

Popisovali spirituální potenciál, ne materiální nebo politický.

Svoboda taky neroste na stromech. Musí se bránit.

Otroctví bylo s jejich prinicpy neslučitelné, ikdyž to byla ekonomická reálie, která přetrvala až do uplatnění Kapitalismu, a přežívala i v socialismu dlouho do po té viz pracovní lágry komunistické, nacistické a i ty dněšní v Číně a Africe.

Na druhou stranu si otcové zakladatelé nedělali iluze a většinu černých otroků, které nepovažovali za v průměru rovné, chtěli odlifrovat zpátky do Afriky. Což se částečně stalo. Koupili Libérii a dali jí stejnou ústavu.

J. John 5.7.2021 14:27

....Po roce 1848 docházelo k dílčím novelizacím tohoto předpisu zejména v oblasti práva vlastnického, směnečného, obchodního a stavebního, pro které nakonec byly vydány samostatné právní úpravy. Změnami ovšem procházelo i manželské právo, a to pod vlivem konkordátu uzavřeného s katolickou církví.....

J. Kočvar 5.7.2021 14:18

;-D Všeobecný občanský zákoník z roku 1811, platný u nás až do počátku padesátých let a v Rakousku dodnes.

Všeobecný zákoník občanský – Wikipedie (wikipedia.org)

J. John 5.7.2021 14:13

Proberte se! V r. 1797 bylo v Rakousku ještě poddanství. To skončilo až v r. 1848. Takže jaký mohl být občanský zákoník pro poddané?