10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ESEJ: České národní zájmy a evropská krize

Oxfordský historik Timothy Garton Ash nedávno vyzval evropské vlády, aby místo "politiky strachu" a pouhé záchrany eura prováděly, ve jménu velkého evropského politického projektu, "politiku naděje". Ash, jeden z veleknězů evropské víry, se samozřejmě neptá, jestli je sjednocení proveditelné a jestli je národy chtějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ryba 6.3.2012 14:36

Re: Mě by zase zajímalo,

jak to ty velmoci udělají, paní Skalová, a hlavně jak to zařídí? Mohla byste popsat ten scénář nebo mechanismus?

J. Ryba 6.3.2012 14:33

Re: Naprosto skvělý rozbor naší situace a možností, preferencí..

paní Kanioková, co myslíte, bude ten součet prosperit větší, když úspěšnější země částečně "zainvestují" rozvoj prostoru obchodu a služeb méně rozvinutých zemí, nebo bude menší?

P. Fiala 6.3.2012 14:03

USA dcera států EU, EU a Česko

Lidské bytosti, dvojice (ženy,muži), tlupy, kmeny, národy, mezinárodní uskupení, králoství, císařství, státy, a unie. V tomto stavu jsme dnes. Generace lidských dvojic vytvářely to čemu dnes říkáme kultury. Namnožili jsme se do 7 miliard. Téměř poroučíme větru dešti, v malém již je konáno, byli jsme se podívat na Měsíci. Vidíme se z družic v SW GoogleEarth, a vidíme i zozsah políček drobných pěstitelů v Pandžábu pod Himalájem, stejně tak městskou a vesnickou zástavbu vč. silnic a dálnic a letišť. Tvoříme si světo názor na naše konání na planetě. Stále však máme vyrobeno zbraní hromadného ničení na roztřískání všeho živého třikrát, ve vzduchu, na souši , snad i ve vodě.

Čechů, kolik vlastně je? Bez Moravanů a Slezanů, Slováků, Rusů, Maďarů, Cikánů?

České zájmy? Nebo lidské zájmy občanů státu ČR? Nebo zájmy EU (s Eurem)? A nebo ještě společnější globální - planetární zájmy?  USA (unie s USD) není a nebyla vzorem pro lididské bytosti z celé planety, z různých kultur, jen tak z ničeho nic. SVOBODY převzaté z francouzských revolucí myšlekových, ideových, byly podmínkou vzniku USA, smlouvy tamních politických sil v hlavách lidí národů z monarchie Francouzské a Anglické, Rakousko-Uherské, Španělské, Čínské, Japonské, Indické a mnoha jiných. Velmi těžce byly SVOBODY i v USA prosazovány docela donedávna, třeba vůči občanům USA černé pleti.

Vizuální představu o vytváření bohatství států-unií lze získat z ásledujícícho WWW odkazu (ne již národů, jak hlásáno ve spiscích ekonomických od r. 1600 a dodnes):

econ2.wordpress.com/2012/02/10/gdp-on-the-world/

V. Skalová 6.3.2012 13:23

Re: Mě by zase zajímalo,

Přesně! Uvedený "pakt" je nesmysl a bude používám velmocemi jen jako hůl na ty, kteří se jim budpu protivit...

J. Boleslav 6.3.2012 12:19

Skvělý článek, naprostý souhlas

J. Boleslav 6.3.2012 12:16

Re: Jak vidno, Robejšek nám

Ano, Kalousek je rozhodně schopnější než 2 další jmenovaní. Problém je v tom, že je schopný všeho, a navíc ve vztahu k EU je nastaven velmi podobně.

V. Němec 6.3.2012 12:15

Ideál

Obecně příjmaný ideál je nesmysl co je dobré pro jednoho může jinému vadit proto je takový zápalený idealista nebezpečný když se se sejdou dva zapálení pro odlišné ideály v hospodě je z toho rvačka když se potkají dvě zápalené ideologie je z toho válka

J. Skála 6.3.2012 12:01

Mě by zase zajímalo,

jak pomůže státu, který se hodně zadluží, uvalená pokuta.

J. Podhradsky 6.3.2012 11:12

Vynikajici clanek

Pan Robejsek se v clanku ztrefil presne tam, kde ma ceska spolecnost obrovsky deficit znalosti, znalosti a informaci o tom jak spolecenstvi jako EU  vlastne funguje a jakym obecnym pravidlum podleha a jake vyhody a rizika prinasi.

Ceske spolecenske elity hlavne v politice a v mediich, ktere toto mely obcanum  uz davno vysvetlit,/  maji to v popisu prace a jsou za to placeny /, zkrachovaly zalostne a ukazaly svoji naprostou neschopnost o teto problematice i jen rozumne diskutovat, vzpomente si jen, jak se  prave sesypali na Necase, kdyz nepodepsal financni dohodu  a jak hloupe argumentovali.

A at uz si myslite o EU cokoliv, musite uznat, ze vstup do toho spolecenstvi, a podminky vstupu, / ztrata uplne ci castene suverenity nad ekonomikou zeme a rizenim zeme jsou velice dulezita a historicka rozhodnuti a plynou z nich dusledky a zavazky. Ja tato soucastna rozhodnuti  ceske vlady a parlamentu CR  tykajici se EU davam na stejnou uroven jako rozhodnuti skoro pred 500 lety, z roku 1526 ,  kdy cesky snem pozval na cesky trun Habsburky a jak se pozdeji ukazalo, tak jsme se jich potom dlouho nemohli zbavit, / nekolik set let /, kdyz uz jsme jich meli dost. A v 1526 to vypadalo jako rozumne reseni, Turci klepali na brany Vidne a vlastnili Madarsko a s nim i Slovensko a z Roznova pod Radhostem to bylo do Turecka jen 10km a z Hodonina jenom jenom pres reku / Moravu /.

Proto mne velice zneklidnuje, kdyz vidim ceske politicke a medialni elity bezet na povel kam jim Brusel prikaze, jako hejno hloupych slepic, ktere jak vime, obcas ochotne a jednotne vbehnou pod autobus. Proto se ceska spolecnost na sve elity v teto dobe zavaznych rozhodnuti nemuze spolehnout a musi si to sama ohlidat, jinak muzeme vsichni skoncit pod koly autobusu, jako ty hloupe slepice.

Š. Hašek 6.3.2012 10:28

Vidím to podobně.

Š. Hašek 6.3.2012 10:27

Re: Naprosto skvělý rozbor naší situace a možností, preferencí..

Asi tak!

Š. Hašek 6.3.2012 10:26

Re: Jak vidno, Robejšek nám

Pan Zima často blbne.

Dovolil bych si Váš triumvirát našich politiků rozdělit na dvě party. Kalouska bych dal stranou od těch dvou, dle mého má ještě měřitelné zbytky rozumu.

Jinak souhlas s hodnocením současných bruselských "elit".

V. Kain 6.3.2012 10:08

Re: Jak vidno, Robejšek nám

No jestli se domníváte,že takové politické elity jako je Barroso či Van Rompuy dovedou Evropu k prosperitě tak bych vám doporučil abyste co nejrychleji vyhledal psychiatra.A pokud jde o ty naše elity jako je např.Kalousek,Zaorálek či Sobotka,tak o nich se snad ani nemá cenu vyjadřovat.

M. Zima 6.3.2012 9:27

Jak vidno, Robejšek nám

z toho kLausovského boje o suverenitu pořádně zblbnul. Zcela mu uniká, co znamenají "samostatné postupy" v praxi, Není schopen se rozvspomenout, kam to vedlo nejenom u malých zemí (Robejškem nevhodně uváděné Švýcarsko, nebo Portugalsko v isolaci, ....), ale i u do EFTy začleněné Anglie, atd. Robejšek připomíná odtržením od praktických problémů rozhledem kLause, nebo komunistického okresního tajemníka, (což je v podstatě totéž)

J. Kanioková 6.3.2012 9:12

Přesně - lenní, vazalský vztah..

Máme čtyřicetiletou zkušenost..

J. Kanioková 6.3.2012 9:08

Naprosto skvělý rozbor naší situace a možností, preferencí..

Leckdo se "zašprcne" na slovu - národ, proto je dobré si uvědomit, že v dnešní době má význam politický, ne ve významu, který u nás pozůstal z dob Obrozeneckých. Národní zájmy jsou ZÁJMY NAŠEHO STÁTU, našich lidí, jejich současnosti a hlavně budoucnosti. Neexistuje evropský národ, dokonce ani v politickém významu. I slovo patriot má vztah k státu, k zemi kde žijeme. Ne ke kontinentu, to je jen orientační příslušnost.

Takže prosím případné oponenty, nechť za pojmem Národní zájmy nehledají hnidopišsky významy dávných časů, nýbrž hospodářský zájem, prosperitu občanů dané země o kterou v textu jde.

PROSPERITA Evropy může vzniknout POUZE součtem prosperit jednotlivých zemí.

J. Schwarz 6.3.2012 8:52

Re: zajímalo by mě, jak by pan politolog vyhodnotil

smyslem podpisu "hospodářského paktu"  není úsilí o úspory, ale stvrzením lenního vztahu. Vsadím se,  že onen pakt bude takřka vzápětí porušen.

J. Ryba 6.3.2012 8:39

zajímalo by mě, jak by pan politolog vyhodnotil

"Do každodenní politiky se oba národní zájmy přímo promítnou ve chvíli, kdy společnost musí reagovat na určitou výzvu – třeba přistoupení k fiskálnímu paktu – a hledat takovou odpověď, která nejvíce prospěje hospodářskému rozvoji a bezpečnosti národa. "

zajímalo by mě, jak by pan politolog vyhodnotil, jak prospěje či neprospěje hospodářskému vývoji a bezpečnosti národa nepodpis Paktu. Jak mu prospěje či neprospěje, když Unie získá účinnější nástroj na Evropské radě nezávislém postihu do hospodářské nestability se ženoucích států Unie.

J. Kanioková 6.3.2012 8:21

Přidávám se... i když...

jako premiér by měl větší možnost naše směřování ovlivnit. Obávám se, že politici udělají zákonem z prezidenta už opravdu jen toho kladeče věnců, aby jim už vůbec nemohl do ničeho mluvit..

P. Lenc 6.3.2012 8:19

Re: xxx

Kéž by Pán Bůh dal.

P. Lenc 6.3.2012 8:18

Re: Obávám se,

Toho se sice paní Hájková také obávám,ale jsou to  opravdu pouze žvásty.Jinak souhlas,pan Robejšek je jako vždy brilantní.

I. Schlägel 6.3.2012 7:53

Co jsou národní zájmy

proti osobním zájmům europoslanců a euroúředníků, o eurokomisi a některých evropských politicích ani nemluvě.

V. Hajková 6.3.2012 7:30

Obávám se,

že  se  pod  touto  brilantní   esejí  -  tak  srozumitelně   napsanou   objeví    neuvěřitelné  žvásty   lidí,  kteří  se   na  diskuze chodí  jen  vyřvat   a  napadat    druhé  pouze   v  osobní   rovině!  Navíc   ke   všemu  -   nejsou  ani  schopni   si  tento  článek  přečíst .  Ke  svému  tupému  napadání  jim  stačí  jen   jmeno  autora-  nebo jmeno  diskutujícího! 

T. Blecha 6.3.2012 7:18

Re: xxx

Bylo mu prý nabízeno, ale zatím se nevyjádřil. Ale pokud by řekl ano tak je to moje volba. I když nevěřím, že do prezidentských voleb dotáhnou zákony pro přímou volbu do konce.

R. Gramblička 6.3.2012 6:47

xxx

Robejšek for president !!!

J. Schwarz 6.3.2012 6:15

Články pana

Robejška  jsou ve své většině dobré, ale tenhle je prostě excelentní. Dík.