27.5.2024 | Svátek má Valdemar


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Uhlich 11.1.2011 0:37

Jen taková malá technická poznámečka....

..prosím pomalu s těmi výpočty emisí při letu toho letadla...kdyby to letadlo vyprodukovalo 0,6tuny CO2 na jednoho pasažéra a hodinu letu - muselo by během celého letu vyprodukovat (počítám s 10ti hodinovým letem) asi 1536 tun (!) CO2 - což je naprostý nesmysl...když vezmete , že to letadlo při startu váží asi 75 tun... opravdu nemůže vyprodukovat tolik emisí.....  Říká se tomu zákon zachování hmoty a je to jeden ze základních přírodních zákonů, díky kterým vůbec existuje tento svět..... Celkové množství oxidu uhličitého může být jen takové, aby odpovídalo celkovému množství spáleného paliva - a toho se tankuje do letadla asi 30 tun... (střílím od boku)...a to ještě ne všechno se spálí přímo na CO2........ Tedy množství CO2 je o dva řády nižší......

S těmihle počty mají obecně různí, zeleně uvažující, problémy...to mi takhle jedno někdo tvrdil, že nějaká zaoceánská loď během plavby vychrlí milión tun exhalací..a nějak nedovedl pochopit, že loď ,která váží několik set tisíc tun - jaksi nemůže sebe samu několikrát vychrlit z komína..... :-) :-) :-)

Jinak s článkem plně souhlasím a udělal mi radost.....

K. Kužel 11.1.2011 6:07

Re: Jen taková malá technická poznámečka....

Malá chemická poznámka: Uhlík má relativní atomovou hmotnost cca12, kyslík cca 16. Molekula CO2 obsahuje jeden atom uhlíku a dva atomy kyslíku. Její relativní atomová hmotnost je 48. Jestliže spálíme 12 kilo uhlíku, dostaneme 48 kilo spalin. (na ten uhlík se naváže fůra kyslíku ze vzduchu - a ten kupodivu váží o dost víc než ten původní uhlík  : D))

www.karelkuzel.cz

B. Uhlich 11.1.2011 7:52

Re: Jen taková malá technická poznámečka....

No jasně! Uhlich by se neměl po nocích dopouštět duševních výkonů.... Řešení chemických rovnic je látkou ..,tuším 8 nebo 9 třídy. Samozřejmě, že mnou zmiňovaný zákon zachování hmoty platí, ale nedošlo mi že,  toho tam vznikne víc,...... ale rozhodně ne v počtech o jakých píše autor. Jinak samozřejmě máte pravdu a děkuji za přátelské nakopnutí... :-)

Ovšem i za těchto okolností jsem ochoten připustit vznik cca 50kg CO2 na člověka a hodinu letu. (počítám-li 30tun paliva, 250 cestujících,10 hod letu)...ale ono by to asi chtělo vyjít z nějakých reálných údajů, které uvádí výrobce daných motorů - ja fakt, že jsou tyhle výpočty hodně přitažené za vlasy....

J. Schwarz 11.1.2011 8:25

Re: Jen taková malá technická poznámečka....

Dobře tedy. 30 tun paliva, to máme max. 110 tun "spalin". Ovšem letecký kerosin není jen uhlík, vzniká i dost vody - taky "skleníkový" plyn. Když to započteme, vznikne z těch 30 tun paliva cca 90 tun CO2. I při pouhých 100 cestujících by to dělalo 90 kg CO2 na cestujícího za hodinu. Při 250 cestujících tedy asi 37 kg CO2/hod, 370 kg za celý let.

I. Brezina 11.1.2011 9:10

Re: Jen taková malá technická poznámečka....

Cislo uveden v mem textu je prevzato z clanku USA Today: http://www.redriverclimbing.com/viewtopic.php?p=160107&sid=5fa6759970bc754b03fa5d68e8d89076

Pise se tam, ze Boeing 777 je jeste "ekologictejsi" nez treba Gulstream 400, ktery emituje celou tunu CO2 na pasazera za hodinu letu. Je fakt, ze jsem tyhle cisla neoveroval, ale vzhledem ke kontextu, v jakem jsou pouzita, to ani nehraje roli. Pouzivam je jen k popsani principu, jakym offsety funguji (kolik "vyprodukuju", tolik musim jinde "pohltit").