1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

EGYPT: Země jaw a čezet

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
volkswagen 18.5.2006 9:35

Re: Privatizátoři resp. likvidátoři JAWY

Hezký záměr, bohužel je to hloupost. Jawa byla za zenitem už od 80 let. Ono pravda je že vlastní několik unikátních vynálezů (zapalování, řadící automat) ale za posledních 40 let v podstatě nic. Vývoj nových čtyřdobých motocyklů byl díky zásahu strany a vlády vždycky zastaven z důvodu "chybějící společenské objednávky". Při privatizaci, kdy vedení Jawy jednalo dokonce i s HD o spolupráci a byly nabídky o odkupu Jawy do zahraničních rukou - kdopak to byl? Becherovkový bůh zabránil prodeji "rodinného stříbra" Takže jsme vesele vloni přestali vyrábět dvoutakt (nebo už to bylo předloni?) který nesplní E3.

Výroba náhradních dílů by Jawu nespasila neb většina věcí se dá vyrobit lokálně právě v tom egyptě a turecku - oni ty třindy do těchto zemí pořád vozí a neuživí je to, většina těch motorek tam je 20 a více let stará a nové si už nikdo nekupuje.

Vývoj nové motorky neufinancují prostě jenom proto že nezaplatí vývoj motoru. Do nové jawy 650 dávají čtyřtakt Rotax který dobře slouží třeba v BMW 650. Ovšem ta motorka je tak drahá že nemá smysl si jí kupovat - za skoro stejnou cenu mám nového bandita...

Protože máme rodinné stříbro v rukou, můžeme Jawu klidně zavřít...

PK 15.5.2006 18:09

Na Islandu jakbysmet

Na Islandu najdete Škodovky 1100 a Zetory z podobné doby, a to tam pořád prší (většinou vodorovně) a i pár kilometrů od pobřeží se silným větrem dostává slaná mlha, a silnice až nyní opatrně dostávají asfaltový povrch. Nerozumím, jak tam mohly přežít, ale potěší to, už proto, že nyní tam mají ve velké oblibě Octavie 4x4.

Jiří K. 15.5.2006 1:08

Hmm, vrátím to tedy ve své sklerotické paměti zpátky na Jawu ...

... kde to původně bylo, než mě opravil jeden z jawáckých málem účastníků, který tvrdil, že ten (nebo ty) první v Indii smontované "jezdící" kusy byly ve skutečnosti čízy.  

G. Pašek 14.5.2006 22:13

Re: Zetory v Kanadě

To není řádná věda udělat traktor. Zetory byly v Kanadě levné, komunisty dotované, aby byly valuty . . . . teď už jenom Zetor součástky na opravy, které musí být min. 15 let  k dostání. . . . .

Do motorek JAWA se dnes dávají rakouské motory . . . jó, zlaté české ručičky a mozečky, na ty nikdo nemá . . .

Karel 14.5.2006 19:45

Zetory v Kanadě

Docela mě překvapilo, když jsem v roce 1999 zahlédl z dálnice mezi Montréalem a Quebec City (velmi přibližně v půli cety) po levé straně prodejní servis s velikou reklamou Zetoru. Jestlipak tam ještě je?

Jiri Janecek USA 14.5.2006 17:50

Ceskoslovensko zmizelo - co je Ceska republika - neco z rozdelen Jugoslavie?

http://www.svet.czsk.net/clanky/cr/prochazkova.html 

Slovensko je na tom jeste horsi --

České republice nevědí v mnoha částech světa lidé vůbec nic. Není nutné, abychom měli na všechno vyhraněný postoj a hned ho vytrubovali do světa. Asi by to ani nikoho nezajímalo. Ale stálo by za to, využít jisté nostalgie poměrně značného počtu česky hovořících občanů v zemích, které jsme nazývali kdysi rozvojové, naší dobré pověsti a obchodních styků, dnes už skoro zapomenutých. Vzpomínám si také a, opravdu, nechci teď nikoho urazit, že i když jsme zemička prťavá, k jistý věcem, jako je nespravedlnost a porušování všemožných práv, jsme se dokázali léta kultivovaně vyjadřovat ústy prezidenta Václava Havla. Mnohým se to nelíbilo, ale zapamatovali si alespoň jeho jméno.

Jiri Janecek USA 14.5.2006 17:46

Marketing 101

CZ, JAWA, Zetor, Tatra Made in Czechoslovakia mely stale market i v 1989 - prave tam kde japonske motocykly byly drahe - cena, provoz, udrzba by se pordavalo i dnes. Zakazniku dost a zisk by byl vetsi nez s motory ze zapadu. To  Rusko by ted taek vynaselo - penize maji.  Ovsem ideolog Klaus tyhle "vychodni trhy a zavislosti nepotrebujeme". Jeho novi podnikatele/tunelari vse znicili. Tak hrdi cesti nacionaliste sroubuji v Mlade Boleslavi draha auta pro nemce.

Stoji to asi 10x vice novy trh vytvorit/ziskat, nez ziskaneho zakaznika udrzet.  Ten trh byl take v USA - mnohokrat kdyz zacnu mluvit s nekym zde na venkove - kdyz reknu Czechoslovakia - tak ze mu oci rozzari - a vzpomina na CZ nebo Zetor. I do USA by se vyvazelo. Mnohym nedoslo ze na Jeepa - i bez toho cla - ten stoji $30 000. Na to by si ten zakaznik co tedka zpravuje tu Jawu musel setrit asi 100 let. A nebyl bu to Jeep nebo Citroen ale Toyota truck.

Ted v Seattle co je gallon za $3.30 se na skutr stoji fronty - musi se cekat.

kvik cesko mizi z mapy sveta 14.5.2006 16:25

http://www.svet.czsk.net/clanky/cr/prochazkova.html

slovan 14.5.2006 14:22

Ale no tak.....

samozrejme ze rozsireni CS motocyklu z 60 a 70 let je treba chapat v kontextu. Ve sve dobe a dodnes to jsou robustni a relativne spolehlive stroje vyzadujici minimalni specialni udrzbu. Jizdnim pohodlim , vykonovymi parametry a jizdnimi vlastnostmi jsou dnes uplne mimo, jak by taky ne, kdyz koncepce je stejna od 50 let a byla sita na miru podminkam v povalecnem Ceskoslovensku a pak hlavne podminkam u hlavnich odberatelu - tedy v rozvojovem svete, kde o specializovanych servisech nebylo ani slechu a hlavnim nastrojem mechanika bylo a mnohdy jeste je kladivo. I takovy stroj lze asi prodavat za odpovidajici cenu i dnes, J 350 typ 640 se vyrabela a prodavala jeste loni za cenu kolem 60 000Kc jenze o robustnosti a spolehlivosti uz se nedalo tak uplne mluvit a za tu samou cenu se dal koupit 5 let stary jety Japonec s neporovnatelne lepsimi jizdnimi vlastnostmi, navic koncepcne 50let stary dvoudoby motor nevyhovel emisnim limitum EU, proto ta smrt z milosti.

Flasi 14.5.2006 11:37

Re: vzpomínám na vyprávění

Tahle historka se odehrala uplne jindy a jinde. Pokud se podobna historka odehrala ve vami popisovanem miste a case, tak z ni rozhodne nebyla mezinarodni ostuda.

Pete 14.5.2006 10:57

myslím, ze pravý důvod je jiný

v Egyptě nejsou nová auta ani motorky, protože je na ně uvaleno obrovské clo. Nevím kdo by si kvůli rozbité cestě koupil Trabanta místo třeba Jeepa nebo dokonale odpruženého hydropneumatického Citroena. Váš oslavný článek na Jawu a ČZ je sice dojemný, ale úplně mimo.

slovan 14.5.2006 9:39

Nebylo by lepsi napred zjistit skutecnost a pak teprve psat?

http://www.yezdi.com/  , číza to ovšem nebyla

Jiri Janecek USA 14.5.2006 3:35

Re: Re: Tomuto světu je potřeba ušít motocykl podle jiných hodnot, potřeb a zvyklostí.

Prokope to brali k STBakum prave lidi tveho kalibru - udavacske sprostaky

www racek 14.5.2006 0:53

hmm, zrovna můj bývalý šéf, lukeš jménem

a vlký milovník egypta doslova přinutil čezetu začít znovu vyrábět ty čézety co je tam pan wagner viděl. tenkrát už jejich výrova končila a zůstaly jen jawky ... jo jo, racek pamatuje, jak se dostaly tyhle čízy do egypta ...

Jiří K. 13.5.2006 23:50

Yezdi ovšem byla číza.

A k těm halám v Týnci - 100 tisíc motocyklů ročně se tam už nejspíš nikdy vyrábět nebude (cca 90 tis. z toho bylo pro SSSR).

slovan 13.5.2006 22:18

Jawa dnes

Jawa se vyrabela licencne  v Indii pod znackou Yezdi  (cesti technici po smontovani prvnich moto v Indii pry volali radostne "JEZDI"), nahradni dily na cca 30-ti lete Jawy ktere koupite dnes jsou ponejvice indicke a turecke provenience a nizke kvality, i nahradni dily ktere se koupi na novejsi Jawy (15-ti lete) jsou o dost horsi kvality . Jawa dnes vyrabi vpodstate jen ramy do kterych montuje kupovane motory, pod znackou Jawa pak prodava i skutry ktere jsou kompletne dovazene z Asie. Vyrobni haly v Tynci jsou dnes poloprazdne, no prazdne jsou spise ze 4/5.

Jiří K. 13.5.2006 22:00

S těmi Číňany a Indy máte Tomáši bohužel pravdu.

Za jejich ceny se u nás opravdu nenakoupí ani suroviny a polotovary. Ovšem tu spolehlivost a životnost těch kývaček nemají. Usilují však o ni vůbec?

Jiří K. 13.5.2006 21:48

V Egyptě jawa znamená též obecný název pro motocykl,

... tak jako u nás vysavač je také lux.

Egypťan vám klidně může říct, že má jawu Hondu.

Jinak autore dík za hezký článek a k jeho závěrečnému odstavci Vás mohu ubezpečit, to dnes v Týnci velice dobře vědí, včetně těch jejich potřeb. 

Jedna věc je ovšem vědět a mít zboží, druhá potom prodat a zejména dostat opravdu zaplaceno. V této oblasti to skutečně není jednoduché ani pro jiné firmy, natož pak pro českou, předprivatizačními a privatizačními údery téměř zdecimovanou Jawu, která navíc již za minulého režimu byla cca 30 let na vedlejší koleji z pohledu investic a rozvoje. To se pak těžko budují po světě rozvětvené sítě ochodních zástupců a dodávají kvanta zboží de fakto na úvěr.

Navíc nedotažená kovbojská akce JWB v Iráku českým obchodům v arabském světě opravdu neprospěla. Ale to již jsme v jiné pohádce, také ovšem smutné.

Vladimir Z. 13.5.2006 20:27

....jednostop...!

Samozřejmě jednostop. Autor se Vám všem omlouvá.

G. Pašek 13.5.2006 18:35

Jen tak, aby řeč nestála . . .

Bydlím v severním státě USA, kde je dlouhá zima a krátké léto . . . silnice se v zimě solí.

Navštívil jsem suchou Arizonu, kde snih nepadá, a tam jsem viděl auta jako nové, které před mnoha, mnoha, mnoha lety u nás zmizely . . . . možná to podnebí v Egyptě je také milosrdně arizonské, kde sůl a rez nevládne . . .. 

Petr 13.5.2006 14:29

Stopy

Motocykl zanechává pouze 1 stopu, proto se domnívám, že se jedná o JEDNOSTOPÉ vozidlo.

R 13.5.2006 10:36

Re: Re: Privatizátoři resp. likvidátoři JAWY

je docela možné, že někde v Egyptě je malá černá továrna s pár soustruhy a dalšími stroji, kde  náhradní díly na tyto prastaré Jawy vyrábějí nějací islamisté v turbanech a spolu s nimi i kalašnikovy.

NevericiTomas 13.5.2006 9:43

Re: Tomuto světu je potřeba ušít motocykl podle jiných hodnot, potřeb a zvyklostí.

Ses odkopal ty bolsevickej zmetku.Znacku Made in Cechoslovakia jste urcite nezalozili...

NevericiTomas 13.5.2006 9:41

Re: Privatizátoři resp. likvidátoři JAWY

Nejak se neorientujete...Jawa porad existuje, vyrabi a ma i novy model.Jen to uz nejou ty statisicove serie.Levne a jednoduche stroje dnes delaji Cinani a Indove za penize za ktere by tu nebyly ani suroviny.A ty sofistikovane bohuzel neumime.

To ale jdete dekovat do ulice Politickych veznu(nomen Omen)

zoch 13.5.2006 7:49

Privatizátoři resp. likvidátoři JAWY

Nic proti převádění majetku do soukromých rukou . To snad bylo i u JAWY zapotřebí.Problém pouze byl v tom,zda si vůbec uvědomili ti,kdož pouštěli do odstátnění tuto značku její hodnotu a zda nemělo být výběru věnováno více pozornosti.V roce 89 byla JAWA za zenitem,ale stále jezdilo nejen v Egyptě ohromné množství strojů různých modelů. Jen náhradní díly by uživili malou fabričku,kdyby ovšem někdo navázal na molochy typu Motokov alespoň v tomto uzoučkém sperktru. V devadesátých letech jsem se častěji pohyboval po Ukrajině,Moldavsku,Bělorusku, Rumunsku,Polsku. Zisk z obchodu s náhradními díly by umožnil vývoj nového stroje.To je můj názor. Je to škoda,že se provatizovalo bez předchozí úpravy právního systému.Je to škoda i pto tuto značku i pro české strojírenství. Podotýkám ale,že je to můj subjektivní názor bez skutečné znalosti problimatiky JAWA vs. provatizace. 

Lubomír Ptáček 13.5.2006 7:33

Myslím si, ...

... že motocykl není dvoustop.

honza 13.5.2006 5:37

vzpomínám na vyprávění

mojí matky, která pracovala v ČZM. V době Suezské krize se dovážely do Egypta "náhradní díly" pro motocyklu ČZ. Když šikovní přístavní machometáni třískli bednou o bok lodě, začaly se sypat "výfuky" spřátelené ráže 7,62 a blatníky v barvě leteckého duralu a překvapivě pasující do některých uzlů MIG-15. Byla to strašná mezinárodní ostuda.

Janečku 13.5.2006 4:57

Re: Tomuto světu je potřeba ušít motocykl podle jiných hodnot, potřeb a zvyklostí.

a nemáš komu děkovat, ty jsi zdrhnul do země kterou nenávidíš a na kterou pliveš kde můžeš, ale s čechama už nemáš nic společnýho a tak si ty díky nech vod cesty, ty geriatriku zasranej.

Janečku 13.5.2006 4:55

Re: Tomuto světu je potřeba ušít motocykl podle jiných hodnot, potřeb a zvyklostí.

TY SROULO!!!! NEROZUMÍŠ TOMU TAK ZE SEBE ASPOŇ NEDĚLEJ VOLA. HAJNEJ Z BRNA, KTEREJ ZAHNUL KRAMLE JAK JEN TO ŠLO, BLBEJ JAK ŠTOUDEV A KECŮ JAK PALACKEJ.

Jiri Janecek USA 13.5.2006 3:33

Tomuto světu je potřeba ušít motocykl podle jiných hodnot, potřeb a zvyklostí.

Presne tak - jednoduche a levne - jak na provoz tak na udrzbu. To by platilo jak pro Javu, Cz, ale take pro Zetor - nakladak Tatra a je skoda mluvit o Skode. 

Cinani pry vyvyjeji takove auto - to je opravdu nepochopitelne jak "kapitalisticka" CR znicila za 15 let co se stavilo pres pul stoleti. A prvni co znicili byla znacka: Made in Czechoslovakia - dekujem Klaus a Meciar - tenhle dluh vam nikdy nezplatime.