6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

BIG BEN: Kámošský kapitalismus

Upozornil na něj nedávno pod anglickým názvem "crony capitalism" britský konzervativní poslanec David Davis, který byl v roce 2005 Cameronovým protikandidátem na předsednictví strany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 21.3.2012 20:13

I tady vidím několik nejasných názorů, co je kapitalismus či demokracie.

Kapitalismus či komunismus = ekonomický, hospodářský systém

Demokracie je politický systém

Komunismus----------------------Kapitalismus--Svobodný trh.

100% regulace minim. regul. 0 regul.

J. Kanioková 21.3.2012 20:15

Re: I tady vidím

To jsem si mohla myslet, že se ten poslední řádek spojí, ale mělo to být pod těmi vyššími výrazy

Komunismus - 100% regulace

Kapitalismus - minimum regulací

Svobodný trh - 0 regulací

J. Fleiszner 21.3.2012 12:59

Kapitalismus = autodestrukce

Kapitalismus znamená, že dělník musí udělat každý den o trochu víc práce, ale dostane za to stále méně a peněz. To, aby se udržela schopnost konkurovat. Má to svoje hranice. Za nimi už si lidé zase zvolí komunismus nebo Hitlera.

V. Novák 21.3.2012 15:01

Nahradte slovo "dělník" slovem "zaměstnanec".

Ono klasických dělníků, jaké znal Marx, moc nezbylo. Ale platí to i pro bílé límečky s výjimkou nejvyšších managorů.

M. Kosejk 21.3.2012 15:04

Re: Kapitalismus = autodestrukce

Cituji: " ... To, aby se udržela schopnost konkurovat. Má to svoje hranice..."

To máte naprostou pravdu. A ta hranice je tam, kde firma ztratí tu schopnost konkurovat. A pak už ve fimě nebudou žádní zaměstnanci a žadné platy - protože firma krachla a nebo se odstěhovala tam, kde se lidí spokojí s méně.

Jo a s tou volbou Hitlera to je taky zajímavé. Tenkrát totiž Němci opovrhli mladou demokracií a kapitalismem - a zvolili si socialismus - ten národní.

M. Stuchlik 21.3.2012 21:22

Re: Kapitalismus = autodestrukce

Firma obvykle nekrachne kvůli velkým platů nebo malé efektivitě práce zaměstnanců, ale kvůli chybám nebo zlodějinám manažerů. A daně se mimo jiné zvyšují proto, že méně lidí má práci, méně lidí má práci protože ji managoři vyvezli do Asie. Sice z toho měli odměny za zvýšení efektivity firmy, ale odnesli to zaměstnanci, hlavně ti s nižším vzděláním, kteří mají větší problém najít práci a následně stát, který má větší sociální výdaje. Vývoz práce do Asie má ještě jeden obrovsky negativní dopad: výrazný pokles kvality výrobků, důsledek je, že se fakticky utratí víc než za kvalitní trvanlivé výrobky. Což zas vyhovuje managorům a prodělávají na tom lidi.

Jestliže je omezená mobilita lidí za prací z důvodů politických a ekonomických musí být omezena i mobilita práce, aby na trhu byla rovnováha. Nerovnováha vede jen vyššímu okrádání zaměstnanců a větším ziskům managorů a bank. Jenže to je cíl takhle záměrně nastaveného systému.

J. Kanioková 21.3.2012 19:32

Co to je za koninu - "musí udělat KAŽDÝ den o trochu víc práce..."

Normy se předělávají v poměrně delších časových intervalech, a to většinou proto, že v předchozí době se do daného procesu zavedlo několik inovací, které tu práci zrychlují, zjednodušují.

J. Řezníček 21.3.2012 12:40

Prosím o vysvětlení

V různých úvahách o krizích všeho možného se objevuje názor :  Kapitalismus je dobrý, jen ho kazí lidé, kteří  ho špatně provádějí.      To mě  silně připomíná diskuze v reálném socializmu, kde se také říkalo, že socialismus je výborný, jen kdyby nebyli lidé, co ho kazí.

Také křesťané by mohli říci, možná dávno řekli, že to křesťanské učení je úžasné, jen v praxi ho ti nemožní lidé poškozují : nejsou schopni dodržovat určené zásady ( pravidla, desatero, rady pana biskupa a pod.) .

Teda pořád stejná písnička.

Ale dřív se tak nekradlo, jako u nás od privatizace (1992).

J. Kanioková 21.3.2012 19:44

Ha ha ha, ta komunistická věrchuška až tak moc nemusela,

protože měli tolik výhod, kde co zadara, jejich "kantýny" v OV KSČ bývaly zásobeny tak neskutečně kvalitně a levně, že se i těm nižším komunistickým papalášům žilo neskutečně výhodně. Lázně zdarma, dovolené za pakatel.... no o těch výhodách by se dalo argumentovat dlouho. Takže je nic moc k maxi krádežím nemotivovalo.

A normální lidi??? "Kdo nekrade, okrádá rodinu", to bylo naprosto zásadní heslo dne a většina tehdy postavených rodinných domků, chat - no ráda bych viděla, kolik materiálu bylo skutečně koupeno, kolik třeba dovozů mater. platili a jak oficiálně v plné sumě, kolik zaplatili za práci nakladačů či buldozerů, atd. atd.

Kradlo se naprosto bez zábran a na všech stupních pracovního zařazení !!!

J. Václavíková 21.3.2012 12:36

Když zrušíte všechny regulace, tak kapitalismus fungovat bude????

Prosím autory těchto převratných myšlenek, aby odtajnili onu zázračnou zemi, kde se tak děje. Děkuji.

M. Kosejk 21.3.2012 14:51

Re: Když zrušíte všechny regulace, tak kapitalismus fungovat bude????

:) Ale on nikdo netvrdí, že někde funguje kapitalismus bez regulací. Naopak má spousta lidí pocit, že v EU se už o žádné tržní hospodářství nejedná. A jde o to, že na principu poptávky a nabídky čem stál rozvoj všech civilizací.  Ten princip je přirozně logický a spravedlivý. Určité regulace budou třeba vždy, ale čeho je moc, toho je příliš. A já se obávám, že jsme v EU regulacemi už tržní hospodářství zrušili.  Přece není možno, aby krachující soukromé firmy dostávaly peníze od států, aby se náhodou nezvýšila nezaměstnanost. Dnešní euro-bolševici raději nelejou peníze do krachujího (nemocného) projektu, než aby vytvářeli prostředí, ve kterém se budou tvořit nová pracovní místa. A nebo když někdo vyrábí něco moc draze - a tak mu stát (EU) poskytne dotaci, aby to vůbec někdo kupoval. A říká se tomu privatizace zisku a zestátnění nákladů - a je to úplný opak zdravého tržního hospodářství.

V. Novák 21.3.2012 15:00

Nová pracovní íta se už tvoří jen v Číně,

Indii, možná v Brazílii (ale tam bych si dovolil pochybovat o jejich "pracovnosti").

Managoři potřebují řádově větší zisky - proč by se zahazovali debatami s evropskými odbory o evropských (nebo amerických) pracovních podmínkách 21. století? Odstěhují výrobu tam, kde mají podmínky 19. století.

A státy se diví, že vybírají čím dál tím mín na daních a mají čím dál tím víc nezaměstnaných...

M. Kosejk 21.3.2012 15:15

Re: Nová pracovní íta se už tvoří jen v Číně,

A ruku na srdce, můžete se těm firmám divit? Já teda ne - Většina staré EU má takové zákoníky práce, že je téměř nemožné zbavit se neschopného zaměstnance. Většina velkých firem v EU má odbory, které nepřipouští nic jiného než neustálý růst mezd. A jsou tady vysoké daně, eko-poplatky... Neříkám, že bychom měli ochranu pracujících snížit na úroveň 3. světa, ale dnešní kryptosocialismus v  EU nás fakt hodně svazuje.

M. Stuchlik 21.3.2012 21:31

Re: Nová pracovní íta se už tvoří jen v Číně,

Souhlasím, s těmi absurdními ekopoplatky. Ale: šéfové odborů jsou koupeni managory a hájí akorát zájmy firem a politických partají proti zaměstnancům. Dále, managorům rostou příjmy bez ohledu na krizi, myslíte, že lidi si budou sami dobrovolně utahovat opasky? Proč by měli? Dnešní recese je důsledek chyb státních(politici)  a firemních manažerů, proč by to měli platit lidi když ti co to mají na svědomí berou čím dál víc be ohledu na krizi? Až lidi uvidí loyalitu managorů se zaměstnanci a občany budou taky loyálnější.

J. Kanioková 21.3.2012 19:49

No.... narazila jsem už víckrát na info, že už i Čína tolik netáhne,

že se to pomalu začíná přesouvat - Vietnam, Kmbodža...

Prostě zbytečné reglace jsou akce, a zákon reakce to řeší takto..

J. Václavíková 21.3.2012 20:03

Re: Když zrušíte všechny regulace, tak kapitalismus fungovat bude????

Autor: M. Kosejk Datum: 21.03.2012 09:47......... Každopádně, když zrušíte všechny regulace, tak kapitalismus fungovat bude.

M. Kosejk 21.3.2012 20:45

Re: Když zrušíte všechny regulace, tak kapitalismus fungovat bude????

A co proboha nechápete? Kapitalismus bez regulací fungovat bude. O tom

není pochyb. Minimální stát, minimální daně, žádná sociální podpora, žádné

dotace... a fungovalo by to. Jediné, o čem se můžeme bavit, jestli to

chceme. I já jsem pro rozumné daně - ze sociálních důvodů - ale už i to

je vstupování do tržního hospodářství.

J. Václavíková 21.3.2012 21:19

Re: Když zrušíte všechny regulace, tak kapitalismus fungovat bude????

Dejte jeden konkrétní příklad, co na tom nechápete? Tedy kromě toho, že jste tvrdil, že to nikdo netvrdí.

J. Schwarz 21.3.2012 12:24

Kámošský kapitalismus =

vítězství socialistických idejí. Solidarita zvítězila - jen se ukazuje, že elity jsou "solidárnější" než kmáni. nejspravedlivější by bylo, kdyby lidi "neznali bratra", šli jen po prachách a po soukromém zisku. Pak  by se koukalo jen na schopnosti zaměstnanců, kamarádšofty, příbuzenské ani milostné vztahy by nehrály roli. Čím "lidštější"  je systém, tím je zkorumpovanější a nespravedlivější. Lidští by měli být lidé, ne systém. Lidi jako jednotlivci, jako sousedi by si měli pomáhat, ne prostřednictvím  anonymních institucí ve kterých se snadno krade.

M. Písecký 21.3.2012 11:37

Gavlák, Šejna

Pokud vám tvrdí pouliční romský prodejce parfémů i renomovaná prodejna s tisíci spokojených zákazníků, že prodávají kvalitní zboží, koupíte své ženě raději lacinější padělek z ulice? Nevěřím, nejste natolik intelektuálně líní, vy jste jen takoví leváci.

Každý pokus o reformu, o odstranění základních stavebních kamenů marxleninského systému - oprátky, ostnatého drátu a fízlování - skončil krachem. Když se do socialismu někdo snažil opatrně zamontovat právo sprostého lidu rozhodovat o politice, ta nevděčná cháska začala vzpomínat na to, jak bylo dobře v kapitalismu a úplné demokracii, když se přestříhly dráty, masy lidí zdrhaly pryč, do tehdy prokazatelně fungujícího kapitalismu, když se přestalo cenzurovat každé písmenko, hned se ozvali lidé požadující socialismus odstranit. Dubček a Gorbačov mohli kecat, že je možný nějaký lepší socialismus, kde se lidé nemusí bát. V okamžiku, kdy se lidé zbavili strachu, nastal buď konec socialismu nebo návrat ke stalinismu.

Kapitalismus oproti tomu očividně fungoval, a to daleko efektivněji, dokud fungovala férová hospodářská soutěž, dokud ceny nepokřivené dotacemi odrážely vzácnost statků a zaručovaly hospodárnost využívání zdrojů, dokud se nepřemnožily armády úředníků, regulujících vše a neodpovědných za nic. F. Peroutka, přesvědčením sociální demokrat, kritizoval výši zdanění v ČSR, když bylo 13%. Dnes je v Evropě běžně 50% složená kvóta; stranám, které se označují za pravici, to příliš nevadí, levicovým stranám je to málo. Pokud hapruje dnešní ekonomický systém, není to proto, že je moc neregulovaně kapitalistický, ale proto, že přebírá chyby socialismu.

R. Langer 21.3.2012 10:04

Nepište kámošský,

pište "komoušský" kapitalismus. Jiný tady koneckonců po 40letém řádění té amorální lůzy ani být nemůže... :-P

M. Kosejk 21.3.2012 9:47

srovnávat kapitalismus a socialismu je blbost

Socialismus (komunismus) je ireálná myšlenka, která vychází z nereálných předpokladů. Ale kapitalismus (tržní hospodářství) je přizrozený systém, který vychází z přirozeného vztahu mezi poptávkou a nabídkou. Jenže to, co máme teď, je regulovaný kapitalismus. Do vztahu poptávka vs. nabídka vstupují další faktory, které jsou dány zákony a vyhláškami. A ta míra zasahování do tržního hospodářství už narostla do takové fáze, že si nejsem jistý, jestli v EU vůbec můžeme hovořit o tržním hospodářství... Každopádně, když zrušíte všechny regulace, tak kapitalismus fungovat bude. Ale socialismus nebude fungovat nikdy, protože je to defektní myšlenka.

R. Langer 21.3.2012 10:05

Re: srovnávat kapitalismus a socialismu je blbost

Přesně!

J. Kanioková 21.3.2012 20:00

Já dokonce nesouhlasím s výrazem - regulovaný kapitalismus,

protože ekonomický, hospodářský systém vidím jako úsečku, na jejichž koncích je právě komunismus a kapitalismus. Celé je to dáno mírou regulací, mírou politických zásahů do ekon. systému ve prospěch jedněch na úkor druhých. Já už systém v EU nevidím na úsečce blíže ke kapitalismu. Naopak.

M. Gavlák 21.3.2012 4:16

Nemohu se ubránit úsměvu,

když čtu "kapitalismus neselhal, selhalo jeho pokřivené nastavení". Stačí vyměnit kapitalismus za socialismus a vzpomenout si, co říkávali reformní komunisté... :)

K. Kužel 21.3.2012 5:28

Re: Nemohu se ubránit úsměvu,

Vámi navrhovaná výměna nestačí. Kapitalismus se vyvinul spontánně a byl zdeformován státními regulacemi a zásahy. Socialismus je systém vymyšlený, sociálně inženýrský paskvil. V reálném prostředí, s reálnými lidmi, nebylo možno očekávat, že bude fungovat ani přibližně tak krásně, jak si jeho tvůrci představovali.

Pro jistotu zdůrazňuji, že kapitalismus nikdo nevymyslel, neměl žádný předem stanovený cíl. Věci běžely zprvu samy, ale svobodné fungování bylo pokřiveno až téměř ke zhroucení.

P. Lenc 21.3.2012 8:14

Re: Nemohu se ubránit úsměvu,

Ano a k tomu bych si dovolil dodat,že kapitalismus je evoluce,sice pomalá,ale životaschopná,zatím co jakákoliv socializace je nikoliv krok,ale nejméně tři kroky vzad.

M. Šejna 21.3.2012 8:35

pane Lenci

kapitalismus byl v mnoha zemích zaveden formou buržoázních revolucí. Ty revoluce moc evolučně nevypadaly. Vy si pletete kapitalismus s průmylovou výrobou. Kapitalismus je státní zřízení a nahradilo formou revolucí předchozí feudalismus. Průmyslová výroba a sociální vztahy s ní spojené se rodily evolučním procesem.

P. Lenc 21.3.2012 8:55

Re: pane Lenci

Pane Šejno.jediná země,kde se kapitalismus dostal k moci za pomoci revoluce byla Anglie,ovšem tuto revoluci nevyvolal kapitalismus,ten byl již jen důsledkem.Jinak s vaším níže uvedeným příspěvkem souhlasím.

R. Langer 21.3.2012 10:07

Re: pane Lenci

A čo také si predstavujete pod pojmom "buržoázní revoluce", Kefalín? :-D